Firma som läser av gamla IDE-hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Såg en begagnad Compaq Presario desktop med Vista för 350 kr, men osäkert om den hade IDE-kablar. Kan en sån där "multi-kabel" som från Kjell o Co eller Dustin vara riskabel för datan på diskarna tro? Eller bli problem om det visar sig att datan är korrupt eller liknande tro?

Inte mer än andra former av inkoppling av diskarna. USB-adaptrar till en modern, uppdaterad dator är nog säkrare än någon gammal Compaq som stått i ett förråd i ~10 år.

Men jag upplever att du känner stor osäkerhet kring den här frågan. Om så är fallet så lämna in diskarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Fick "ärva" två hårddiskar med gammal IDE 3.5 tums anslutning som tyvärr inte passar in i någon av våra datorer här. Är efter min farbror som avled för några år sedan och min kusin hade pratat med någon kompis som påstod sig ha kollat på dessa men sagt att inget fanns på dem. Vet nite om han menade att de inte gick att läsa (korrupta) eller att de helt enkelt var tomma (vilket jag har svårt att tro då farbrodern hade ganska mycket dokument och annat på datorn).

Finns det firmor som gör sånt och kollar om det finns något på diskarna? Rör sig ju om 40 GB styck, så kopiera över allt på DVD känns ju rätt omfattande... Vad kan de tänkas kosta?

Ska helst vara något i Stockholms-traken där min kusin bor och förvarar dem, gillar inte att behöva skicka runt dem.

Bor du Stockholm kan du komma hit med disken så kan jag prova koppla in den i datorn jag har. Har även ett moderkort som tar klassiska IDE/PATA.