Svenska teknikprofiler: Hannes Wallin VD på Fractal Design

Permalänk
Melding Plague

Svenska teknikprofiler: Hannes Wallin VD på Fractal Design

Fractal Design har gått från en liten svensk chassitillverkare till den näst största i USA. VD:n Hannes Wallin berättar om resan dit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska snart byta ut mitt R5 mot en annan ifrån Fractal Design serien.

Gillar verkligen deras chassis!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
ASUS Nordic

GTEK, där handlade man Prometia för att komma 3:a i SMPC 2004 Minns att de var riktigt trevliga och lät mig komma och hämta direkt på deras lager en fredagseftermiddag, eftersom jag inte ville missa en hel helg med överklockning

Permalänk
Inaktiv

I och med kommande börsnotering är iallafall jag nyfiken på hur man ser på Fractal Design och produktutbud framåt, tänker man köra vidare som nu eller bredda utbudet?

Permalänk

Skulle vara kul att se ett chassi som inte såg ut som den typiska datorlådan. Något som skulle passa in som möbel mer. Träpanel, "dolda" brytare och anslutningar, släta ytor.
Undrar om man kommer få se något sådant framöver?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Ska snart byta ut mitt R5 mot en annan ifrån Fractal Design serien.

Gillar verkligen deras chassis!

Är själv i samma sits. Tyvärr är min erfarenhet med mitt Fractal Design R5 inte bra. Inte nog med att metallfiltret under chassit var böjt, ATX-hålen passade inte heller mitt passiva nätaggregat. Lägg till att chassit ger ifrån sig resonanser från hårddiskarna som vibrerar genom hela chassit understundom. Inget av hårddiskarna är det fel på.

Jag mailade Fractals support gällande ATX-hålen och möttes av ovilja att villa hjälpa mig. De skyllde ifrån sig trots att jag bifogade bilder och sedan hörde jag ingenting från dem mer. Jag använder ett nätaggreat från Super Flower. Det följer ATX-standarden men på något vänster gör inte mitt chassi det.

Jag passar på att visa mitt missnöje och vill visa att det finns missnöjda Fractal Design ägare här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

GTEK, där handlade man Prometia för att komma 3:a i SMPC 2004 Minns att de var riktigt trevliga och lät mig komma och hämta direkt på deras lager en fredagseftermiddag, eftersom jag inte ville missa en hel helg med överklockning

Det var riktigt kylning på den tiden. Själv hade jag VapoChill och har även jag handlat av GTEK dock inte själva VapoChillen utan var lite andra grejer. Kylning har definitivt gått bakåt sedan dess på vissa punkter. Idag är det "såååå" coolt med custom loop vilket hade blivit brutalt slaktat i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skulle vara kul att se ett chassi som inte såg ut som den typiska datorlådan. Något som skulle passa in som möbel mer. Träpanel, "dolda" brytare och anslutningar, släta ytor.
Undrar om man kommer få se något sådant framöver?

Vill ha samma sak. Surfat efter chassi-byte ett tag nu och är inte nöjd med utbudet till en så stor marknad.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Köpte mitt första Fractal Design till det nya bygget detta år blev ett Fractal Design Meshify 2 XL.

Och kvalitén och byggkänslan var något helt extra.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Vilken snygging.
OnT: Jag har kört FD sedan Define R4 och känner inget sug på att byta till något annat märke.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Shit vad man saknar GTEK ibland! Tänkte på det faktiskt här om dagen, så dök detta uppå Swec, lite roligt. Minns att det var ett riktigt bra sortiment, allt kylnings- och chassirelaterat på ett ställe. Det och Datorbutiken!

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Inaktiv

Oj! Visste inte att det var Define R2 som blev deras succé. Kul att ha ägt det back in the day Och man känner sig gammal, shit var det 2009 det kom ut?

Kul att han lyfter fram börsnoteringen och riskkapitalets roll. Det sistnämnda målas alltid upp i media som något hemskt, "dom där hemska riskkapitalisterna som förstör samhället". Som namnet antyder är det hög *risk* och världen vore det sämre utan finnansiellt risktagande.

Bolag skapar jobb, anställda får lön och konsumerar/betalar skatt i samhället. Många bolag skulle inte blivit succéer utan initialt riskkapital. Det är lätt att sitta och gnälla, kom ihåg att finnansmarknaderna är oerhört viktiga för att de ekonomiska hjulen ska rulla. Staten kan trycka pengar, men det är företag som skapar välfärden.

Permalänk

FD! Donera ett Meshify XL till mig! För goda sakens skull <3

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Kul intervju, tack Swec! Minns GTEK, detta var dagarna. Musmattor som valuta var en grej på den tiden. Minns på Dreamhack summers runt milennieskiftet då valuta likaväl kunde vara Func-musmattor som SEK

Hannes, SNÄLLA. Kan ni inte undersöka möjligheten att göra ett Meshify 2 Small? Jag har haft nästan alla era chassin, minst 5st Meshify's, och haft enormt stor glädje av dem. Men tekniken går vidare, Meshify's GPU temps är inte bra med dagens mått och jag måste gå vidare. Men jag gillar inte så stora chassin. Hade hoppats på Meshify 2, men när det kommer så är det riktigt stort. Snälla, kan ni göra en Meshify 2 Small (gärna, om jag får önska, med möjlighet att fästa sidopaneler med tumskruvar för oss som bygger kråkbon av psu-extensions?). Jag vet att flera på Swec har efterfrågat det! Om ni släpper det lovar jag att vara det troget mycket länge. Köper mkt gärna svenskt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Fractal Desigrn Meshyfy Mini 2.. pleeze

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Är det så stora? Dags hänga på tåget då Kul att det finns uppfinningsrika svenskar fortfarande!

Permalänk
Medlem

Har kört Fractal Design exklusivt i många år nu (föruten en Silverstone till HTPC:n) och är generellt nöjd. Kul att se att det gått så bra för dem!

Dock känns det väl lite som innovationen saktat ner lite senaste tiden? Förstår att man inte kan hålla tempo hela tiden och innovera för nyhetens skull, men det känns kanske lite väl "safe" just nu. Möjligtvis håller de på bakom kulisserna som galningar med 3D-printers och annat prototypmaskineri för att pusha gränserna, men det har ju varit kul att få lite insyn där

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Kul att höra att även fractals vd är ett fan av @JonasT fantastiska chassi-recensioner!

Permalänk
Medlem

Haft flera Fractal chassin (började med R2) och har alltid varit nöjd. Servicen är så galet bra, haft några komponenter som med tiden pajat. 3.5 uttag, on/off knapp etc. De har skickat delar utan kostnad. Det är klass, det får mig att alltid köpa fractal.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är själv i samma sits. Tyvärr är min erfarenhet med mitt Fractal Design R5 inte bra. Inte nog med att metallfiltret under chassit var böjt, ATX-hålen passade inte heller mitt passiva nätaggregat. Lägg till att chassit ger ifrån sig resonanser från hårddiskarna som vibrerar genom hela chassit understundom. Inget av hårddiskarna är det fel på.

Jag mailade Fractals support gällande ATX-hålen och möttes av ovilja att villa hjälpa mig. De skyllde ifrån sig trots att jag bifogade bilder och sedan hörde jag ingenting från dem mer. Jag använder ett nätaggreat från Super Flower. Det följer ATX-standarden men på något vänster gör inte mitt chassi det.

Jag passar på att visa mitt missnöje och vill visa att det finns missnöjda Fractal Design ägare här.

Jag känner igen mig gällande vibrations ljudet gällande hdd. Har inget att klaga på så. men har kört på mitt chassi i 5 år. bra med yta i ett mid tower. Varför jag vill byta är mest för att jag vill ha ett mer kompakt chassi.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite svenska framgångar FD Define är lite som en Volvo...hoppas det kan förbli svenskt.
Angående FDs kundtjänst kan jag inte klaga.
Frågade efter en vit startknapp & fick ett helt nytt chassie, en vit Define S (Prototyp) typ
Började med en R2...är nu uppe i minst 25 FD chassin har 21st just nu...senaste var en Define S Nano.
Såklart att det finns "Måndags" exemplar av alla märken, men 25 felfria chassin är ju helt ok för mig...
Då finns det många andra hyllade märkens produkter som jag har haft problem med...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

GTEK <3

Mycket välbesökt både i egenskap av datorentusiast och f.d. skribent/redaktör/recensör för SweClockers.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Fractal Design och Phanteks är mina go-to inom chassin.
Gillar skarpt hurpass bra de arbetar kring sina väl etablerade stommar av olika storlekar:
case som tex Fractal Meshify S2/Define S2/Define R5 och Phanteks Evolv X/P600S/P500A

Just nu väntar jag på att spare parts store ska få in meshify s2 paneler.. så ja kan lämna mitt moddade Phanteks p400s(nu p400A) till förmån för meshify och bättre radiatorsupport. Köpte mitt define s2 begagnat (400kr)

Fortsätt så!

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Snusfri

Trevlig artikel.
Skulle vilja se ett mellanting mellan Node 304 och 804, med plats för 8-10 3.5" diskar och mATX moderkort.

Node 304 är för litet och Node 804 för stort 😁.

Tror det finns en marknad för oss som bygger servrar och NAS 😉

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Häftigt. Jag minns när jag köpte mitt första R2 Titanium. På den tiden var Fractal rätt nytt vill jag minnas. Sålde vidare den först i år så den lever fortfarande i någon annans hem. Den ersattes av ett nytt Define C

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Har varit väldigt nöjd med Fractal Design genom åren. Köpte en R4, efter 6 år gick potentiometern för bakre fläkten sönder, mailade supporten om man kunde köpa den som reservdel, dom skickade en ny kostnadsfritt. Nya Define R6 är helt underbart modulär och perfekt passform för dom kylare, fläkter och annat jag monterade.

Permalänk
Medlem

Kul intervju! Men nu är det dags att FD sätter lite fart på nya idéer, känns som om de har börjat hamna lite efter och deras gamla hederliga design börjar bli lite åldrig.

Permalänk
Medlem

Dang, åldern gör sig påmind... Kör min R2 fortfarande.

Utan HDD vaggor så går en 280mm radiator in med lite våld.
Corsair H110i för den som är nyfiken.

Visa signatur

AMD 5950X, 32GB 3600mhz G.Skill, ASUS ROG x570-e, ASUS Strix 2080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fractal Design har gått från en liten svensk chassitillverkare till den näst största i USA. VD:n Hannes Wallin berättar om resan dit.

Läs hela artikeln här

Kan vi inte få en AMA med Hannes här på Swec forum? Skulle vara jätteintressant med den stundande IPO'n också!

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Kul intervju! Men nu är det dags att FD sätter lite fart på nya idéer, känns som om de har börjat hamna lite efter och deras gamla hederliga design börjar bli lite åldrig.

Dom försökte ju med nått nytt relativt nyligen med Era-chassit. Blev ganska pannat i recensioner på grund av usel kylning. Hoppas dom kan hitta balansen mellan ny design och bra kylning för eventuell uppföljare.