Sony avslöjar säljsiffror för Playstation 5 år 2020

Permalänk
Melding Plague

Sony avslöjar säljsiffror för Playstation 5 år 2020

Hög efterfrågan ser inte ut att enbart ha berott på dålig tillgång, då 4,5 miljoner enheter såldes under årets sista kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset för konsolen (normalpris) är väldigt vettigt för prestandan.
De flesta människor runt om i världen sitter hemma mer och då behövs något att göra, spela på konsol är ett bra alternativ.
Bakåtkompabilitet till viss mån.
Bra timing för släpp av båda konsoler till hösten då många vill ha julklappar.
Hade tillgången varit god hade de nog sålt mycket mer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att mina polare fick vänta fram till februari/mars för att få sin ps4 levererad så lägger man på en pandemi på det är det verkligen inte konstigt att det är så svårt att få tag på ps5 som det är.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är ändå ganska imponerad över att de lyckades skeppa lika många enheter som under PS4:ans första kvartal – trots korvstoppning hos TSMC och pandemisituationen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade tillgången varit god hade de nog sålt mycket mer.

Jo verkligen, bästa kvartalet för PS4 (inkl PS4 Pro då också) var cirka 9,7 miljoner enheter.
Har inte svårt att tro att Sony skulle toppa det om de bara haft tillgång.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nu vill jag ha scalping siffror Enda sättet det kunde varit en sämre situation är om det visat sig att man kunnat minea på en PS5:a och att den hade varit bra på det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Så många konsoler utan att det finns ett riktigt grymt nytt stor spel till dem, vilket gör att folk känner att denna konsol måste jag köpa för att lira det.

Nå jag är inte överförtjust i första version av konsolerna, de brukar ha barnsjukdomar som korrigeras. Så jag valde att inte förboka någon då jag ej vill ha en i början och en problemfri. Det verkar som dock väldigt få tänker som mig då de säljer så bra.
Många Ps5or har problem med coilwhine och jag hatar det, detta till den grad att jag har varit inne i biosen på min laptop och tagit bort någon nerklockning för cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många konsoler utan att det finns ett riktigt grymt nytt stor spel till dem som gör att folk känner att denna konsol måste jag köpa för att lira det.

Nå jag är inte överförtjust i första version av konsolerna, de brukar ha barnsjukdomar som korrigeras. Så jag valde att inte förboka någon då jag ej vill ha en i början och en problemfri. Det verkar som dock väldigt få tänker som mig då de säljer så bra.
Många Ps5or har problem med coilwhine och jag hatar det, detta till den grad att jag har varit inne i biosen på min laptop och tagit bort någon nerklockning för cpun.

Troligen har Corona påverkat väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu vill jag ha scalping siffror Enda sättet det kunde varit en sämre situation är om det visat sig att man kunnat minea på en PS5:a och att den hade varit bra på det.

PS5:an har alltså sålt ungefär 90 000 exemplar per dag. Jag kollade på Ebay (som givetvis inte är enda kanalen men förmodligen den största där det går att sälja en PS5:a vidare) och där såldes det ungefär 100 exemplar per dag. Jag kollade även lite snabbt på Craigslist men även där fanns det inte mer än ett hundratal till salu i de största städerna som New York och San Fransisco. Förmodligen finns inte mer än några tusen konsoler ute på begagnatmarknaden i hela USA, eller ungefär vad Sony säljer genom normala kanalerna varje timme. Att scalping därmed skulle påverkat tillgången annat på yttersta marginalen är inte sannolikt. Digital Foundry gjorde även en notis om att några veckor efter släpp fanns 5000 PS5 till salu på Ebay UK. Och visst, 5000 stycken kan låta mycket, men det handlar om en dryg promille av totala globala försäljningen. Om dessa siffror speglar västvärlden och Japan (total befolkning ~1 miljard vs UK 60 miljoner) skulle det betyda att under 100 000 av 4,5 miljoner konsoler såldes av scalpers, eller drygt två procent.

Permalänk
Medlem

LG CX och Ps5 kombo har fått mig att inse alla saker PC ligger efter med, väldigt nöjd med min PS5 trots att man var tvungen att pillra med fläkten lite. Tror det inte är hela världen om man får en PS5 till sommaren, säkert mindre om några barnsjukdomar alls kvar då.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

LG CX och Ps5 kombo har fått mig att inse alla saker PC ligger efter med, väldigt nöjd med min PS5 trots att man var tvungen att pillra med fläkten lite. Tror det inte är hela världen om man får en PS5 till sommaren, säkert mindre om några barnsjukdomar alls kvar då.

Vad ligger PC efter Ps5 med?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Nu vill jag ha scalping siffror Enda sättet det kunde varit en sämre situation är om det visat sig att man kunnat minea på en PS5:a och att den hade varit bra på det.

Väntar på en ”PS5 Slim”. Scalping beror på en obalans i marknaden. Men sen får man ju köpa om man vill. Sälja just nu för 9000 kr (Disc versionen) på diverse sidor som Blocket, Tradera och Facebookmarket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är ändå ganska imponerad över att de lyckades skeppa lika många enheter som under PS4:ans första kvartal – trots korvstoppning hos TSMC och pandemisituationen.

Det är väll ps5 och xbox som skapar korvstoppningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många konsoler utan att det finns ett riktigt grymt nytt stor spel till dem, vilket gör att folk känner att denna konsol måste jag köpa för att lira det.

Nå jag är inte överförtjust i första version av konsolerna, de brukar ha barnsjukdomar som korrigeras. Så jag valde att inte förboka någon då jag ej vill ha en i början och en problemfri. Det verkar som dock väldigt få tänker som mig då de säljer så bra.
Många Ps5or har problem med coilwhine och jag hatar det, detta till den grad att jag har varit inne i biosen på min laptop och tagit bort någon nerklockning för cpun.

Jag tänker i iaf precis som du. Andra kan betatesta så köper jag lite senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Vad ligger PC efter Ps5 med?

det är hastigheten på lagringsmedia som är skillnaden. men med PCI-E 4.0 så är hastigheten på PC lagring typ. sjukt grovt.
jag har inte brytt mig så mycket att gräva ännu djupare när jag insåg att med en PC med PCI-E 4.0 å nytt NVME SSD så är inte PS5 snabbare längre.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många konsoler utan att det finns ett riktigt grymt nytt stor spel till dem, vilket gör att folk känner att denna konsol måste jag köpa för att lira det.

Även PS4 spel är det flera som mår bra av den extra prestandan och det har ju börjat trilla in lite PS5-patchningar av gamla spel, vilket är trevligt. Denna månad får man t.ex. Control i PS+ och den har prestanda- och grafiklägen om det körs på PS5. ...så PS5an är kanske ingen "must have" just nu (nu är ju en konsoll aldrig en "must have" men ändå), men trevligare än PS4 för en stor del av de befintliga spelen. Cyberpunk 2077 går ju t.ex. att spela på PS5 till skillnad från på PS4 vad jag förstått av internet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är ändå ganska imponerad över att de lyckades skeppa lika många enheter som under PS4:ans första kvartal – trots korvstoppning hos TSMC och pandemisituationen.

Ja är väl inget snack nu hur AMD prioriterat sina 7nm chip. Kanske inte så konstigt vi inte ser mer CPU eller GPUer, 99% går till konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Priset för konsolen (normalpris) är väldigt vettigt för prestandan.
De flesta människor runt om i världen sitter hemma mer och då behövs något att göra, spela på konsol är ett bra alternativ.

Bra alternativ till att supa skallen av sig.
Men annars vete fasen hur högt på skalan det är att sitta inne på baken och titta på pixlar.
Det är väl snarare ute/rörelse/umgänge som folk behöver mer om de inte kan gå till jobb och skolor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

det är hastigheten på lagringsmedia som är skillnaden. men med PCI-E 4.0 så är hastigheten på PC lagring typ. sjukt grovt.
jag har inte brytt mig så mycket att gräva ännu djupare när jag insåg att med en PC med PCI-E 4.0 å nytt NVME SSD så är inte PS5 snabbare längre.

Njae. Det är inte hastigheten på SSD:n som är flaskhalsen. Det är vad som händer sen, uppackning av datat till grafikminnet, som PS5 har ett övertag i (förutsatt att det nyttjas optimalt i PS5, vilket nog inte är så vanligt än så länge).

Lösningen för PC heter Direct Storage och RTX I/O.

Permalänk
Skrivet av WDac:

det är hastigheten på lagringsmedia som är skillnaden. men med PCI-E 4.0 så är hastigheten på PC lagring typ. sjukt grovt.
jag har inte brytt mig så mycket att gräva ännu djupare när jag insåg att med en PC med PCI-E 4.0 å nytt NVME SSD så är inte PS5 snabbare längre.

Hm jo.. men vad gör detta utöver 1 sekund snabbare laddningstider? PS5'ans SSD-teknik är väl inte som PC's SAM-teknik? Som faktiskt boostar FPS och ibland en hel del.

Konsolerna idag har fortfarande 1080P@30FPS som mål, 60FPS med 1080P är exklusivt och en extrem lyx i konsolvärlden än idag oavsett vad de har för lagringsmedia.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Konsolerna idag har fortfarande 1080P@30FPS som mål, 60FPS med 1080P är exklusivt och en extrem lyx i konsolvärlden än idag oavsett vad de har för lagringsmedia.

Vad yrar du om?

Kan du ens nämna ett enda spel som har 1080p30 "som mål"?

Citat:

men vad gör detta utöver 1 sekund snabbare laddningstider?

Syftet är att öka hastigheten med vilket man kan fylla interminnet med data, "i realtid".

Kan man, på väldigt kort tid, byta ut stora delar av datat i internminnet så öppnar sig nya möjligheter i hur man designar sitt spel. Dvs potentiellt handlar det om mer än att bara "loading..." stunderna blir kortare.

Permalänk
Medlem

Från kvartalsrapporten:

Citat:

(-) Increase in selling, general and administrative expenses related to the launch of PS5™
(-) Loss resulting from strategic price points for PS5™ hardware that were set lower than the manufacturing costs

Ändå så kommer FY2020 bli Playstation divisionens bästa år någonsin (vinstprognos på 340 bYen. ~27 miljarder balobas)

Gigantiskt trendbrott med tanke på att de tidigare alltid gått med förlust de åren de lanserat nya konsoler. Förklaringen ligger förstås i de punkar de har satt som plus:

Citat:

(+) Increase in game software sales
(+) Increase in Network Services sales, mainly from PlayStation®Plus (PS Plus)
(+) Higher profit margins on PlayStation®4 hardware

Sista punkten är intressant. De har inte ens behövt sänka priser på PS4. Till den grad att de ökat vinsten på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hm jo.. men vad gör detta utöver 1 sekund snabbare laddningstider? PS5'ans SSD-teknik är väl inte som PC's SAM-teknik? Som faktiskt boostar FPS och ibland en hel del.

Konsolerna idag har fortfarande 1080P@30FPS som mål, 60FPS med 1080P är exklusivt och en extrem lyx i konsolvärlden än idag oavsett vad de har för lagringsmedia.

30fps i 4K (dynamisk) alternativt 60fps i FullHD är det vanliga med den nya konsollgenerationen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Vad yrar du om?

Kan du ens nämna ett enda spel som 1080p30 "som mål"?

Inte till nuvarande generation vad jag kan hitta.
Fallout 4
Assassins Creed 4: Black Flag
Var definitivt det till förra generationen.
Men många spel t.ex. nya Valhalla verkar inte klara av mer än 1080p även om de siktade på 1440p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Nu vill jag ha scalping siffror Enda sättet det kunde varit en sämre situation är om det visat sig att man kunnat minea på en PS5:a och att den hade varit bra på det.

https://arstechnica.com/gaming/2021/02/scalpers-arent-the-mai...

10-15% tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltavius:

Var definitivt det till förra generationen.

Haha, ja det har ju 0 relevans.

Citat:

Men många spel t.ex. nya Valhalla verkar inte klara av mer än 1080p även om de siktade på 1440p.

Enl VG Tech:

Citat:

PS5 in Performance Mode uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being 3840x2160 and the lowest native resolution found being approximately 2432x1368. PS5 in Performance Mode rarely renders at a native resolution of 3840x2160. Mean framerate: 59.61 fps

PS5 and Xbox Series X in Quality Mode uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being 3840x2160 and the lowest native resolution found being approximately 3552x1998. On both consoles in Quality Mode drops in resolution below 3840x2160 seem to be uncommon. Mean framerate: 29.96 fps

Är förstås enklare nu i början då nästan allt är cross-gen och det varierar mkt beroende på vilken titel man pratar om men om vi ska säga vad som är vanligast så "fake/halv 4K" (låt oss avrunda till 1440p) och 60 fps (som ofta hålls hyfsat). Dvs some-kind-of-fake4K och 60 fps är väldigt vanligt mål just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hm jo.. men vad gör detta utöver 1 sekund snabbare laddningstider? PS5'ans SSD-teknik är väl inte som PC's SAM-teknik? Som faktiskt boostar FPS och ibland en hel del.

Konsolerna idag har fortfarande 1080P@30FPS som mål, 60FPS med 1080P är exklusivt och en extrem lyx i konsolvärlden än idag oavsett vad de har för lagringsmedia.

Presis..ganska usel prestande vs Pc. Nästan ett skämt rent ut sagt. Men visst, låt kidsen spela medioker RT och i skyhöga fps 30 och 1080P 🤣👎

DF, sa häromdagen att PS5 - Control var långt efter RTX raytracing!
Inte för att det chockar mig det minsta. När nya konsoler släpps, är de redan överkörda rejält, och inget mer än midend Pc, så defenetivt inget imponerande!

Däremot är jag överlycklig de gått SSD, och att äntligen komma ifrån Jaguar CPU träsket. Förra generationen var nog den sämsta någonsin vs generationen före. Så dessa nya leksaker står iaf sig betydligt bättre - HW i tiden så att säga 👍🏻

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HenrikM:

Det är väll ps5 och xbox som skapar korvstoppningen.

Så är det ju. Att lanseringen av nästa generationens spelkonsoler sammanföll med utrullningen av Ryzen 5000 för stationärt/bärbart och Radeon RX 6000-serien är lite av en perfect storm för korvstoppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Presis..ganska usel prestande vs Pc.

Ja ungefär som om "PC" vore en hårdvara...

Sanningen är att de flesta gaming PCs presterar sämre än PS5/XSX.

Sen att PC med avsevärt mer effektförbrukning för avsevärt mer pengar presterar bättre är ju bara fullständigt självklart. Vore riktigt ruttet om så inte var fallet.

Permalänk

Dessa Pc-nissar har alltid gnällt på konsoler. Argumenten förr var betydligt bättre än vad argumenten är idag.
Gamla argument emot konsoler: Bara 720 x 576 upplösning på en tv med flimmer, det är svårt att läsa texten i vissa spel. Det går inte spela multiplayer. Det går inte modifiera spelen, går ej koppla in mus eller tangentbord etc.
Jag tycker det mesta av dessa riktigt stora problem på konsolerna är lösta, visst är det svårt att modda spel, men det går åt samma håll på pc för att hindra onlinefusk.

Så konsolerna är för en väldigt stor skara riktigt bra, när man har en handkontroll och spelen är gjorda för detta så kan man lättare sitta på andra ställen än vid datorn. Jag själv skulle aldrig någonsin få för mig att koppla av bort från datorn genom att sitta vid den och spela.

Det enda stora jag har emot de nya är vissa ps5ors coilwhine. När jag köpte version 1.0 av första xboxen så hade den fördelar emot de senare: -Enklare att hacka.
Men den hade också en stor nackdel, den hade en pytteliten fläkt på cpn. Och denna lilla fläkt hörde man när man kollade på filmer.