Amazons grundare Jeff Bezos lämnar som VD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Amazon är en framgångssaga.
Jag läste en intressant artikel för ett tag sen att det hade kunnat varit i sverige ett företag som Amazon hade blivigt till.
Men pga i sverige vågar man inte satsa på nytt utan man trampar hellre i gamla spår så vågade ingen efter dotcom-bubblan och byrkrati mm. fast sverige tidigt var ett land med rätt förutsättningar pga vår tidigt utbredda infrastruktur med bredband och gott om utrymme mm.
Vi hade kunnat ha ett "tech-mecha"

Byråkratiskt, socialdemokratiskt, jante, arbetslagar sätter tyvärr stopp för mycket innovation. Svenskar är otroligt duktiga men de har inte samma möjligheter att växa som i USA.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du är inte "fri" att sluta på ett jobb, om det inte finns några rimliga alternativ till att försörja dig. Då är arbetsgivaren i en rejäl maktposition över dig (mer än normalt), och sådant kan inte tillåtas fortgå, i min mening.
Amazon går bra, ja. Och många medarbetare är säkert glada att ha ett jobb. Men det betyder inte att man inte bör sträva efter att göra deras arbetsvillkor BÄTTRE, om det visar sig att de arbetar för lägre lön och med sämre villkor än på andra liknande arbetsplatser. Bara för att du har tillgång till i praktiken outtömlig arbetskraft kan du inte behandla dem hur som helst. Och det gäller både sweatshops i asien samt megabolag i västvärlden.

Vilka jobb är det du tänker på ? Är det jobben på lagren du syftar till är så dåliga på amazon? dom är väll i länder där man likt sverige ganska lätt kan byta jobb känns det som. Jag tror dom som syr kläder åt svenska klädföretag bla har betydligt sämre ställt både i lön och möjligheten att välja sluta sitt jobb.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Byråkratiskt, socialdemokratiskt, jante, arbetslagar sätter tyvärr stopp för mycket innovation. Svenskar är otroligt duktiga men de har inte samma möjligheter att växa som i USA.

Jag reagerade just på ordet "innovation" i artikeln. Jag kan inte se vad som är så innovativt med smygslaveri till arbetsvillkor.

Samtidigt är det mycket också därför som du säger att i Sverige är nästintill omöjligt att växa en verksamhet om du inte snabbt går från småföretagare till mångmiljonföretag på bara några månader eller har ett hyfsat ovanligt stort startkapital på några dussintals miljoner svenska kronor.

Jag har varit på båda ändar av arbetstagare och arbetsgivare så jag vet hur snabbt en arbetsgivare kan vältas omkull av arbetstagarens rättigheter såväl som månadsvisa kostnader. Sjukskriva sig 6 dagar - trots ingen sjukdom - innan man kommer på jobbet? Inga problem!

Tyvärr är det - ironiskt nog - sällan lönsamt att ha anställda i svenska företag om inte deras roller är direktförsäljning där det går att mäta resultaten. Att butiker nu helt plötsligt måste stängas på grund av COVID-19 var ju väntat då de redan gick på knäna.

Hörde även om nån snubbe vars mångmiljonomsättande företag gick omkull efter bara ett par månader på grund av alla månadskostnader. Utan konstant högt kundflöde så går många svenska företag omkull - främst på grund av höga löner som skall betalas.

MEN! I slutet av dagen måste vi ställa oss frågan: Hur vill vi nå ekonomisk framgång i samhället? Med hjälp av smygslaveri eller med hjälp av riktiga innovationer som revolutionerar (och därmed ger oräkneligt antal nya kunder) samhället och samtidigt ger människor ett värdigt liv i samband med sina jobb?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Molotov:

Vilka jobb är det du tänker på ? Är det jobben på lagren du syftar till är så dåliga på amazon? dom är väll i länder där man likt sverige ganska lätt kan byta jobb känns det som. Jag tror dom som syr kläder åt svenska klädföretag bla har betydligt sämre ställt både i lön och möjligheten att välja sluta sitt jobb.

Att du lätt kan säga upp dig är inte samma sak som att det är lätt att hitta ett nytt jobb. I corona-spåren har hela branscher gått på knäna och varslar och permitterar folk på löpande band, generellt branscher där det historiskt varit "lätt" att få jobb; restauranger, butiker osv.
Vill du alltså ha en inkomst (vilket i många fall är önskvärt), så är du inte mer fri att byta jobb bara för att du har ett avtal som låter dig sluta på stående fot. "Om det inte passar kan du packa och dra" är en jättefin tanke, men den funkar bara om du inte tänker på konsekvenserna efter du har dragit. För den enskilde blir det väldigt mycket "jaha, men nu då?" och man står kanske i ett sämre läge än man gjorde tidigare.
Min sambo, som inte längre vill jobba inom hemtjänsten, sitter i just den rävsaxen. Hon kan enkelt säga upp sig, men i brist på andra arbetstillfällen i närheten har hon för tillfället inget alternativ än att jobba kvar om vi vill bo kvar i huset osv, osv, osv. Så förklara gärna hur hon är "fri" att byta jobb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag reagerade just på ordet "innovation" i artikeln. Jag kan inte se vad som är så innovativt med smygslaveri till arbetsvillkor.

Samtidigt är det mycket också därför som du säger att i Sverige är nästintill omöjligt att växa en verksamhet om du inte snabbt går från småföretagare till mångmiljonföretag på bara några månader eller har ett hyfsat ovanligt stort startkapital på några dussintals miljoner svenska kronor.

Jag har varit på båda ändar av arbetstagare och arbetsgivare så jag vet hur snabbt en arbetsgivare kan vältas omkull av arbetstagarens rättigheter såväl som månadsvisa kostnader. Sjukskriva sig 6 dagar - trots ingen sjukdom - innan man kommer på jobbet? Inga problem!

Tyvärr är det - ironiskt nog - sällan lönsamt att ha anställda i svenska företag om inte deras roller är direktförsäljning där det går att mäta resultaten. Att butiker nu helt plötsligt måste stängas på grund av COVID-19 var ju väntat då de redan gick på knäna.

Hörde även om nån snubbe vars mångmiljonomsättande företag gick omkull efter bara ett par månader på grund av alla månadskostnader. Utan konstant högt kundflöde så går många svenska företag omkull - främst på grund av höga löner som skall betalas.

MEN! I slutet av dagen måste vi ställa oss frågan: Hur vill vi nå ekonomisk framgång i samhället? Med hjälp av smygslaveri eller med hjälp av riktiga innovationer som revolutionerar (och därmed ger oräkneligt antal nya kunder) samhället och samtidigt ger människor ett värdigt liv i samband med sina jobb?

Jaa du är ju inne på det själv. Att kunna som företagare snabbt anställa, sparka de som inte bidrar. Du kan inte sitta med 3 st som är mammalediga, inte bidrar eller helt enkelt är sjuka hela tiden. Så klart en överdrift men just att snabbt kunna ställa om är ju viktigt i snabbt växande företag. Allt är så klart inte svart och vitt och vem som gör rätt tänker jag inte lägga värdering i men det finns helt klart skillnader i hur snabbt du kan skala upp ett företag i USA jämfört med Sverige.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Att du lätt kan säga upp dig är inte samma sak som att det är lätt att hitta ett nytt jobb. I corona-spåren har hela branscher gått på knäna och varslar och permitterar folk på löpande band, generellt branscher där det historiskt varit "lätt" att få jobb; restauranger, butiker osv.
Vill du alltså ha en inkomst (vilket i många fall är önskvärt), så är du inte mer fri att byta jobb bara för att du har ett avtal som låter dig sluta på stående fot. "Om det inte passar kan du packa och dra" är en jättefin tanke, men den funkar bara om du inte tänker på konsekvenserna efter du har dragit. För den enskilde blir det väldigt mycket "jaha, men nu då?" och man står kanske i ett sämre läge än man gjorde tidigare.
Min sambo, som inte längre vill jobba inom hemtjänsten, sitter i just den rävsaxen. Hon kan enkelt säga upp sig, men i brist på andra arbetstillfällen i närheten har hon för tillfället inget alternativ än att jobba kvar om vi vill bo kvar i huset osv, osv, osv. Så förklara gärna hur hon är "fri" att byta jobb.

Visst finns det undantag men finns det jobb som är bättre är det väll bara byta?
jag skulle lätt välja att vara städare om det visade sig vara bättre villkor eller lön i förhållande till arbetstid.
Vi har på min arbetsplats som är verkstadsindustri flera som jobbat inom hemtjänst
Det är en branch som behöver folk, ett tips

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cameltotem:

Jaa du är ju inne på det själv. Att kunna som företagare snabbt anställa, sparka de som inte bidrar. Du kan inte sitta med 3 st som är mammalediga, inte bidrar eller helt enkelt är sjuka hela tiden. Så klart en överdrift men just att snabbt kunna ställa om är ju viktigt i snabbt växande företag. Allt är så klart inte svart och vitt och vem som gör rätt tänker jag inte lägga värdering i men det finns helt klart skillnader i hur snabbt du kan skala upp ett företag i USA jämfört med Sverige.

Och omvänt, ska en mammaledig inte ha någon anställningstrygghet efter sin graviditet? Blir valet mellan barn och inkomst?
Blir varje barn en reset på karriärstegen?
Man kan se det som ett enkelt val för den enskilde, men om fler och fler väljer arbetstrygghet för att bolagen får mer och mer makt över anställningsvillkoren är jag rädd att vi kommer få väldigt små, eller väldigt dumma, nya generationer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Molotov:

Visst finns det undantag men finns det jobb som är bättre är det väll bara byta?
jag skulle lätt välja att vara städare om det visade sig vara bättre villkor eller lön i förhållande till arbetstid.
Vi har på min arbetsplats som är verkstadsindustri flera som jobbat inom hemtjänst
Det är en branch som behöver folk, ett tips

Absolut. Det finns lokal tillverkningsindustri här där vi bor. Men där finns inga lediga tjänster, för många serviceställen i närheten har gjort av med folk så det står mankraft och bara stampar utanför. Utan arbetslivserfarenhet från branschen är det lätt att man blir bortpetad i processen, om det finns ett överflöd av andra kandidater. Det låter som jag bara gnäller, och så är egentligen inte fallet. Jag menar bara att den rent kapitalistiska synvinkeln att "passar inte ett jobb, så ta ett annat" inte riktigt funkar i verkligheten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Det finns lokal tillverkningsindustri här där vi bor. Men där finns inga lediga tjänster, för många serviceställen i närheten har gjort av med folk så det står mankraft och bara stampar utanför. Utan arbetslivserfarenhet från branschen är det lätt att man blir bortpetad i processen, om det finns ett överflöd av andra kandidater. Det låter som jag bara gnäller, och så är egentligen inte fallet. Jag menar bara att den rent kapitalistiska synvinkeln att "passar inte ett jobb, så ta ett annat" inte riktigt funkar i verkligheten.

Nej det har du rätt i inget är 100%

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag reagerade just på ordet "innovation" i artikeln. Jag kan inte se vad som är så innovativt med smygslaveri till arbetsvillkor.

Samtidigt är det mycket också därför som du säger att i Sverige är nästintill omöjligt att växa en verksamhet om du inte snabbt går från småföretagare till mångmiljonföretag på bara några månader eller har ett hyfsat ovanligt stort startkapital på några dussintals miljoner svenska kronor.

Jag har varit på båda ändar av arbetstagare och arbetsgivare så jag vet hur snabbt en arbetsgivare kan vältas omkull av arbetstagarens rättigheter såväl som månadsvisa kostnader. Sjukskriva sig 6 dagar - trots ingen sjukdom - innan man kommer på jobbet? Inga problem!

Tyvärr är det - ironiskt nog - sällan lönsamt att ha anställda i svenska företag om inte deras roller är direktförsäljning där det går att mäta resultaten. Att butiker nu helt plötsligt måste stängas på grund av COVID-19 var ju väntat då de redan gick på knäna.

Hörde även om nån snubbe vars mångmiljonomsättande företag gick omkull efter bara ett par månader på grund av alla månadskostnader. Utan konstant högt kundflöde så går många svenska företag omkull - främst på grund av höga löner som skall betalas.

MEN! I slutet av dagen måste vi ställa oss frågan: Hur vill vi nå ekonomisk framgång i samhället? Med hjälp av smygslaveri eller med hjälp av riktiga innovationer som revolutionerar (och därmed ger oräkneligt antal nya kunder) samhället och samtidigt ger människor ett värdigt liv i samband med sina jobb?

Till stor del håller jag med dig. Det är ett erkänt problem både bland lokala regioner i landet, så väl som på regeringsnivå och EU-nivå att det är svårt att behålla stora bolag inom Europa. När de väl blir stora nog hamnar de i USA. Just nu pratar KD och M om en felaktig bild av arbetskraftsinvandringen men sanningen är att det inte blir attraktivt för en expert att komma och arbeta för 100 000kr+ i månaden då majoriteten av det går i skatt och det är hyfsat dyrt att köpa en bra bostad i Stockholm osv. Då går experten hellre till ett (av många) länder i EU med lägre skatt.

Tyvärr är det så att kostnader ofta är konstanta medan omsättningen varierar. Med det menar jag lokalkostnader om man har sådana, löner osv. Kunderna däremot är svåra, ligger de inte på en prenumerationsmodell är det en utmaning, helt klart.

Det du pratar om i sista stycket är något som jag med flera kallar för effektmål och inom mina företag pratar vi mycket om smart kapitalism. Sverige generellt är dock duktiga på innovationer, problemet har varit att få behålla dem här sedan.

Permalänk
Medlem

När folk tror att Bill Gates försöker rädda världen.. Lol.

Man önskar dock att man hade hoppat på båten när allt började och polarn snackade om att Amazon säljer mer än bara böcker.

Permalänk
Inaktiv

Jeff Bezos är extremt fascinerande sett till hur han började och vart han är idag. För många av oss är han en förebild.

Problemen med Amazon är verkligen inte unikt för de dock. De bör dock arbeta mer med sin image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min sambo, som inte längre vill jobba inom hemtjänsten, sitter i just den rävsaxen. Hon kan enkelt säga upp sig, men i brist på andra arbetstillfällen i närheten har hon för tillfället inget alternativ än att jobba kvar om vi vill bo kvar i huset osv, osv, osv. Så förklara gärna hur hon är "fri" att byta jobb.

OT: Men vi har inte slaveri i Sverige (lika lite som Amazon har det för sina anställda). Att din sambo av olika anledningar inte ser några bättre alternativ är inte detsamma som slaveri. Hon kan säga upp sig och leva på a-kassa, hon kan ta arbeten med längre pendlingsavstånd, hon kan flytta, hon kan utbilda sig o.s.v. o.s.v. Det är frihet att göra sina egna val givet de förutsättningar man har, inte slaveri. Sen att man tycker att alternativen är sämre, ja, det är man givetvis fri att tycka, men det är fortfarande inte någon arbetsgivare som tvingat in någon i slaveri.

OnT: Tycker Bezos är cool, som tidigare påpekat, han har byggt upp ett gigantiskt bolag inom flera olika områden, påverkar även oss inom IT med AWS och hans rymdsatsning är också spännade (Blue Origin), ok, inte lika cool som Musk/SpaceX, men kul med människor som är villiga att satsa pengar på rymden!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mindfighter:

OT: Men vi har inte slaveri i Sverige (lika lite som Amazon har det för sina anställda). Att din sambo av olika anledningar inte ser några bättre alternativ är inte detsamma som slaveri. Hon kan säga upp sig och leva på a-kassa, hon kan ta arbeten med längre pendlingsavstånd, hon kan flytta, hon kan utbilda sig o.s.v. o.s.v. Det är frihet att göra sina egna val givet de förutsättningar man har, inte slaveri. Sen att man tycker att alternativen är sämre, ja, det är man givetvis fri att tycka, men det är fortfarande inte någon arbetsgivare som tvingat in någon i slaveri.

OnT: Tycker Bezos är cool, som tidigare påpekat, han har byggt upp ett gigantiskt bolag inom flera olika områden, påverkar även oss inom IT med AWS och hans rymdsatsning är också spännade (Blue Origin), ok, inte lika cool som Musk/SpaceX, men kul med människor som är villiga att satsa pengar på rymden!

Jag har inte nämnt slaveri. Alls. Jag menar däremot att frihet att lämna ett arbete inte är samma sak som frihet att "bara byta jobb". Ja, det finns alternativ, som i många fall är mindre lockande. Det jag försöker få fram är att bara för att du inte tvingar nån att jobba kvar, så betyder inte det att de ger sitt tysta medgivande till att ge dem kassa villkor om de stannar kvar; deras alternativ är helt enkelt inte tillräckligt lockande (a-kassa, plugga, osv).
"Jag gör som jag vill, bara för att jag kan" är ett maktmedel jag hade hoppats vi växt ifrån som art nån gång efter medeltidens feodalsamhälle.

Tacka vet jag bolag som uppskattar sina medarbetare (inte bara för den arbetskraft de tillför från dag till dag) och uppmuntrar deras engagemang i arbetsvillkoren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det jag försöker få fram är att bara för att du inte tvingar nån att jobba kvar, så betyder inte det att de ger sitt tysta medgivande till att ge dem kassa villkor om de stannar kvar; deras alternativ är helt enkelt inte tillräckligt lockande (a-kassa, plugga, osv).
"Jag gör som jag vill, bara för att jag kan" är ett maktmedel jag hade hoppats vi växt ifrån som art nån gång efter medeltidens feodalsamhälle.

Och det jag försökte få fram var att uppenbarligen erbjuder de bättre villkor än alternativen, annars skulle folk givetvis välja alternativen. Du kan ju knappast likna det med hur adeln behandlade sina undersåtar på medeltiden på riktigt?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mindfighter:

Och det jag försökte få fram var att uppenbarligen erbjuder de bättre villkor än alternativen, annars skulle folk givetvis välja alternativen. Du kan ju knappast likna det med hur adeln behandlade sina undersåtar på medeltiden på riktigt?

Att ett jobb erbjuder bättre villkor än a-kassan eller CSN ser jag knappast som ett tecken på goda arbetsvillkor, bara att de är något bättre än "riktigt jävla skit".
Jämförelsen gjorde jag för att maktmedlet i fråga (jag gör som jag vill för att jag kan/ingen tvingar mig till nåt annat) fortfarande gäller. Jag menar inte att folk blir avrättade på torget, men om en arbetsgivare (Amazon i det här fallet) inte känner för att ge rimliga arbetsvillkor för att de vet att de ändå kommer ha arbetskraft att tillgå, så är det uppenbarligen ingen som tvingar dem till bot och bättring, trots att det rent objektivt är dåliga villkor de har. Maktbalansen mellan arbetsgivare och arbetstagare blir skev, speciellt när man växer sig så stor att man rent av dominerar arbetsmarknaden på en lokal plats. Vad har du för alternativ än att faktiskt jobba där du bor, om du inte vill ta risken att flytta med allt det innebär? Alla har inte ens möjlighet att flytta, då det inte är en helt gratis övning. Och om arbetet du har inte ger mer än du har råd att reda ut dagen, så är det fucked. DET är vad jag menar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jeff Bezos är extremt fascinerande sett till hur han började och vart han är idag. För många av oss är han en förebild.

Problemen med Amazon är verkligen inte unikt för de dock. De bör dock arbeta mer med sin image.

Vad är så t fascinerande med hur han började och var han är idag? Enligt Wikipedia var han skolans toppstudent och började studerade på ett av USAs främsta universitet varefter han började jobba på Wall Street. Innan han startade Amazon var han vice-VD på en investeringsfirma i 4 år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är så t fascinerande med hur han började och var han är idag? Enligt Wikipedia var han skolans toppstudent och började studerade på ett av USAs främsta universitet varefter han började jobba på Wall Street. Innan han startade Amazon var han vice-VD på en investeringsfirma i 4 år.

Hur han började? Han är inte precis född med silversked i munnen som vissa andra. Dock, hans mor och styvfar investerade runt $300.000 i Amazon, så lite oklart om de _verkligen_ trodde på honom och satsade allt och belånade huset, eller om det senare i livet fanns en del att ta av. Men, en investering som verkligen har betalat sig.

Och att sen har lyckats bli enormt rik (en klart bra visualisering av hans förmögenhet...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur han började? Han är inte precis född med silversked i munnen som vissa andra. Dock, hans mor och styvfar investerade runt $300.000 i Amazon, så lite oklart om de _verkligen_ trodde på honom och satsade allt och belånade huset, eller om det senare i livet fanns en del att ta av. Men, en investering som verkligen har betalat sig.

Och att sen har lyckats bli enormt rik (en klart bra visualisering av hans förmögenhet...)

Nej kanske inte han var född med silversked i mun men han var inte heller någon average Joe då han startade Amazon.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej kanske inte han var född med silversked i mun men han var inte heller någon average Joe då han startade Amazon.

Det är ju ett något konstigt sätt att se på det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är ju ett något konstigt sätt att se på det....

Kollat upp lite till om Bezos bakgrund. Silversked eller inte men hans morfar Lawrence Preston Gise var inte riktigt vem som helst utan hade arbetat som direktör och ägde en stor ranch i Texas.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Byråkratiskt, socialdemokratiskt, jante, arbetslagar sätter tyvärr stopp för mycket innovation. Svenskar är otroligt duktiga men de har inte samma möjligheter att växa som i USA.

Struntsnack. Hur många kända företag har Sverige producerat? Hur många patent har vi per capita? Har vi blivit bättre eller sämre i o m nyliberaliseringen eller säljer vi ut oss?

USA har förstås stora fördelar rent historiskt sett. Ett land som har sluppit att bli sönderbombad i 2 världskrig, stor befolkning med samma språk osv.
Men, det räcker ju inte heller hur länge som helst, mycket mer av den ekonomiska tyngden hamnar ju i asien.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HafuLawliet:

Varför skulle Bill gates vara bättre än honom?

För att han numer jobbar heltid på att göra världen till en bättre plats, och ger bort praktiskt taget alla sina pengar till det?

Meanwhile:
"In September 2018, Business Insider reported that Bezos was the only one of the top five billionaires in the world who had not signed the Giving Pledge, an initiative created by Bill Gates and Warren Buffett that encourages wealthy people to give away a majority of their wealth."

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Byråkratiskt, socialdemokratiskt, jante, arbetslagar sätter tyvärr stopp för mycket innovation. Svenskar är otroligt duktiga men de har inte samma möjligheter att växa som i USA.

Top 5 i världen är väl inte så ’jante’?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-03/south-kore...

Permalänk
Inaktiv

Minns att man hade en väldig avsky mot MS och Gates på 80,90,00-talen. De försökte få monopol på internet och de tryckte brutalt ner all konkurrens som Netscape t ex. Det var ju inte kvaliten i mjukvaran som var orsaken till framgång direkt Win95,98 .. millenium är det ju ingen ide att prata om. Det var ju standard med en ominsrallation i veckan i bästa fall om man ville använda datorn till nått annat än som fotpall.

Att idag se vad han lägger sin energi på borde verkligen ge oss alla en tankeställare att det inte finns onda eller goda människor. Det är tiden och omgivningen man befinner sig i och den bidrar vi alla till hur den utformas. Det är ju som att gnälla på politikerna när man tycker landet går åt pipan, det är ju ändå vi som sätter dem där. Att gnälla är lätt men ta ansvar är svårare.

Permalänk
Medlem

"Jeff Bezos did not "quit". He is becoming the Executive Chair of the Amazon Board. He will be even more powerful while avoiding the media scrutiny. More power. Less accountability."

"Who else is sick of billionaires like Jeff Bezos thinking that a little philanthropy can make up for decades of exploitation?"

-- Robert Reich

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM