Gigabyte bekräftar Radeon RX 6700 XT med 12 GB minne

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bekräftar Radeon RX 6700 XT med 12 GB minne

Tidigare rykten om minnesmängd visar sig stämma – men bandbredden kan bli lidande till följd av en 192 bitar bred buss.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yeah... Mer saker man inte kan hitta lr köpa till humana priser.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Yeah... Mer saker man inte kan hitta lr köpa till humana priser.

Ja det är inte ens spännande längre. Jag tänkte köpa en ny Dator i December men med tanke på priser och tillgänglighet så har det inte blivit av. Det kanske inte ens blir en ny dator i år. Vägrar köpa grafikkort för 6000kr+. Kanske blir en Rocket lake om det är tillgängligt och presterar bra. Men har inte mycket hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Ja det är inte ens spännande längre. Jag tänkte köpa en ny Dator i December men med tanke på priser och tillgänglighet så har det inte blivit av. Det kanske inte ens blir en ny dator i år. Vägrar köpa grafikkort för 6000kr+. Kanske blir en Rocket lake om det är tillgängligt och presterar bra. Men har inte mycket hopp.

Hur mycket vill du högst lägga på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Om 40CU stämmer lär nog inte en 192-bitars buss vara någon begränsning, Navi 21 korten verkar ju gå rätt bra med bara 256-bitars, och dom har ju avsevärt fler CUs. Troligen har man väl även skurit ner Infinity cache till 96MB, men då detta knappast kommer marknadsföras som ett 4K kort klarar man sig nog.

Då återstår frågan om pris och tillgänglighet då...
Hoppas man ger fan i att lansera innan det finns tillräcklig kapacitet, även om kretsen är hälften så stor som Navi 21 är ju marknaden för mellanklass kort mycket större än high-end, så det kan ju bli samma visa igen.

Permalänk
Medlem

Lär väl finnas lika bra tillgång som allt annat?! Alla nya grafikkort kan närmast lika konceptprodukter. Med obefintlig tillgång är ju priserna typ tre gånger för höga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Om 40CU stämmer lär nog inte en 192-bitars buss vara någon begränsning, Navi 21 korten verkar ju gå rätt bra med bara 256-bitars, och dom har ju avsevärt fler CUs. Troligen har man väl även skurit ner Infinity cache till 96MB, men då detta knappast kommer marknadsföras som ett 4K kort klarar man sig nog.

Tänkte precis skriva det. Om man tar bort hälften av bandbreddskonsumenterna (shaders, TMUer osv) och en fjärdedel av bandbredden, lär inte kortet flaska på minnesbandbredd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tävlar dom detta mot RTX 3060 så ska det bli intressant och se för mellanklass GPUer 2021.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lär väl finnas lika bra tillgång som allt annat?! Alla nya grafikkort kan närmast lika konceptprodukter. Med obefintlig tillgång är ju priserna typ tre gånger för höga.

6000 korten har ju gått att få tag i ett tag nu dock, och dessa ser ju lovande ut vad gäller tillgänglighet- då de skär ner minnesbussen ytterligare så kan man gissa att 6700 alltså blir sämre på mining än vad 5000 serien var och då inte blir särskilt vettig för miners, så där försvinner en stor del av problemet förhoppningsvis med en gång.

EDIT: Som referens så har inet när jag skriver detta 55+ 6800 inne, 20 st 6800XT och 24 st 6900XT.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

6000 korten har ju gått att få tag i ett tag nu dock, och dessa ser ju lovande ut vad gäller tillgänglighet- då de skär ner minnesbussen ytterligare så kan man gissa att 6700 alltså blir sämre på mining än vad 5000 serien var och då inte blir särskilt vettig för miners, så där försvinner en stor del av problemet förhoppningsvis med en gång.

EDIT: Som referens så har inet när jag skriver detta 55+ 6800 inne, 20 st 6800XT och 24 st 6900XT.

Ja för 9000kr respektive 10000kr för 6800xt. Vem fasen betalar dem priserna för ett grafikkort 😅😅 kanske därför dem finns i lager

Permalänk
Medlem

Låter ju intressant, men tyvärr lär ju pris/prestanda va sämre än 5000-serien gav för 1,5 år sen... Eller Vega 56 för två år sen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varför är de 90mm2 större med samma antal kärnor? Dessutom med en smalare minnesbuss. Cachen måste verkligen ta sin plats. Detta gör mig frågande på om det verkligen var så smart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Ja för 9000kr respektive 10000kr för 6800xt. Vem fasen betalar dem priserna för ett grafikkort 😅😅 kanske därför dem finns i lager

Man får ju handla efter vad man behöver/vill lägga men med tanke på att 6800 presterar en hyfsat bit bättre än 2080Ti (som kostade 12000+ ända tills ampere släpptes) överlag så är ju priserna åtminstone bättre än de varit tidigare.

Som sagt, 5000 serien går ju åt av ett skäl tyvärr men förmodligen bör 6700 vara mindre attraktivt för miners så om man vill ha kort i den klassen så ser ju oddsen bättre ut när det lanserar.

Skrivet av medbor:

Varför är de 90mm2 större med samma antal kärnor? Dessutom med en smalare minnesbuss. Cachen måste verkligen ta sin plats. Detta gör mig frågande på om det verkligen var så smart...

Är det verkligen ett problem dock? Cachen verkar ju låta dem få ut bra prestanda trots smal minnesbuss så ser ju ut som en bra sak hittills. Borde inte större die vara bra i detta fall? Om TGP-värdena stämmer och det ligger runt ungefär samma strömförbrukning så borde kortet vara mer lättkylt kan man tycka.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Man får ju handla efter vad man behöver/vill lägga men med tanke på att 6800 presterar en hyfsat bit bättre än 2080Ti (som kostade 12000+ ända tills ampere släpptes) överlag så är ju priserna åtminstone bättre än de varit tidigare.

Som sagt, 5000 serien går ju åt av ett skäl tyvärr men förmodligen bör 6700 vara mindre attraktivt för miners så om man vill ha kort i den klassen så ser ju oddsen bättre ut när det lanserar.

Är det verkligen ett problem dock? Cachen verkar ju låta dem få ut bra prestanda trots smal minnesbuss så ser ju ut som en bra sak hittills. Borde inte större die vara bra i detta fall? Om TGP-värdena stämmer och det ligger runt ungefär samma strömförbrukning så borde kortet vara mer lättkylt kan man tycka.

GeForce RTX 2080 Ti har vandrat upp i pris de också. Var nog en dum ide några gjorde som sålde sina för 5 000 kr när Nvidia släppte sina USA-priser utan moms på sin show för framtida bottnar spekulanter.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3266&sort=popularity

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Man får ju handla efter vad man behöver/vill lägga men med tanke på att 6800 presterar en hyfsat bit bättre än 2080Ti (som kostade 12000+ ända tills ampere släpptes) överlag så är ju priserna åtminstone bättre än de varit tidigare.

Som sagt, 5000 serien går ju åt av ett skäl tyvärr men förmodligen bör 6700 vara mindre attraktivt för miners så om man vill ha kort i den klassen så ser ju oddsen bättre ut när det lanserar.

Är det verkligen ett problem dock? Cachen verkar ju låta dem få ut bra prestanda trots smal minnesbuss så ser ju ut som en bra sak hittills. Borde inte större die vara bra i detta fall? Om TGP-värdena stämmer och det ligger runt ungefär samma strömförbrukning så borde kortet vara mer lättkylt kan man tycka.

Jag frågade mest för det lär ju betyda dyrare tillverkning och sämre yields. Dessutom fanns det ju plats för bredare buss på den gamla mindre kretsen... tveksamt att cachen ens behövs när kärnornas antal är så mycket färre ’per bit’ av minnesbussen på 6800/6900-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur mycket vill du högst lägga på ett grafikkort?

3000-4000 tycker jag är en bra nivå och är vad jag personligen vill spendera på ett 6700 men det kommer ju aldrig att hålla tyvärr

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag frågade mest för det lär ju betyda dyrare tillverkning och sämre yields. Dessutom fanns det ju plats för bredare buss på den gamla mindre kretsen... tveksamt att cachen ens behövs när kärnornas antal är så mycket färre ’per bit’ av minnesbussen på 6800/6900-serien

Well, osäkert om valet av smalare buss handlade om att spara plats specifikt dock. Samma med infinity cache, tror inte det nödvändigtvis handlade om att den "behövdes" för att kompensera för den smala bussen. Vad jag menar är att jag tror inte nödvändigtvis att de kände att de var tvungna att använda 256 och 192-bits memory buss och på grund av det behövde de implementera infinity cache utan det kan ha tvärtom varit att de vill implementera infinity cache och hade då möjlighet att designa på "enbart" 256/192bits buss.

De diskuterade vad poängen med infinity cache eventuellt kan vara kort här men bara ren spekulation och svårt att säga for sure.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ett kort baserat på en stympad Navi 22 (mellan 6700XT och 6500XT) skulle kunna vara intressant för min del, förutsatt att priset hamnar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är de 90mm2 större med samma antal kärnor? Dessutom med en smalare minnesbuss. Cachen måste verkligen ta sin plats. Detta gör mig frågande på om det verkligen var så smart...

Om vi utgår från AMDs slides, så påstår de att infinity cache har 4x så hög densitet som L2. Från ett foto av Navi10 så tänker jag estimera en storlek på infinity cache för olika storlekar.

Om man gör uträkningarna (L2 area / 251mm^2) /2 (MB) / 4 (densitet) så får man area per MB på infinity cache.
För 128MB så blir arean ~93mm^2 . För 96MB så blir det ~70mm^2. För 64MB så ~47mm^2.

Navi22 har 192-bitars buss istället för 256. Detta motsvarar i 32-bitars PHYs, (256-192)/32 = 2 st. En 32-bitars PHY är ca 7mm^2. Så de sparar in 14mm^2 på det och får dessutom en lägre power draw. Någonting som kan tänkas vara användbart i laptops (återstår att se. Jag tror att de kommer hamra in det budskapet).

Men siffrorna i tabellen är inte helt exakta. Navi21 är t.ex 520mm^2 och inte 505 som det står. Det är inte ens säkert att det är 96MB, utan kan lika gärna vara 64MB (men det mesta pekar på 96MB).

Skrivet av medbor:

Jag frågade mest för det lär ju betyda dyrare tillverkning och sämre yields. Dessutom fanns det ju plats för bredare buss på den gamla mindre kretsen... tveksamt att cachen ens behövs när kärnornas antal är så mycket färre ’per bit’ av minnesbussen på 6800/6900-serien

Jag tror att det stora problemet är att man måste se att en "större" krets är en snabbare krets, men att det oftast göms av en övergång till en ny tillverkningsprocess (dvs högre densitet). Bara för att ta ett exempel, 3070 har 17,4 miljoner transistorer, och 2080 Super har 13,6 miljoner transistorer (trots att båda har 48SM). Om 3070 tillverkats på 2080 Supers nod så hade den ju också varit mycket större än den. Då Navi10 och Navi22 är på samma tillverkningsprocess, så behöver den också rimligtvis vara större för att vara snabbare. Hade Navi22 varit på en tillverkningsprocess med högre densitet kanske du inte ens märkt det.

Det kan dock mycket väl ha varit så att den klarat sig på 64MB (skillnaden verkar inte jättegigantiskt vid 1440p (se kryssen vid 64 och 96MB härunder)).

Slides som användes
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Om vi utgår från AMDs slides, så påstår de att infinity cache har 4x så hög densitet som L2. Från ett foto av Navi10 så tänker jag estimera en storlek på infinity cache för olika storlekar.

Om man gör uträkningarna (L2 area / 251mm^2) /2 (MB) / 4 (densitet) så får man area per MB på infinity cache.
För 128MB så blir arean ~93mm^2 . För 96MB så blir det ~70mm^2. För 64MB så ~47mm^2.

Navi22 har 192-bitars buss istället för 256. Detta motsvarar i 32-bitars PHYs, (256-192)/32 = 2 st. En 32-bitars PHY är ca 7mm^2. Så de sparar in 14mm^2 på det och får dessutom en lägre power draw. Någonting som kan tänkas vara användbart i laptops (återstår att se. Jag tror att de kommer hamra in det budskapet).

Men siffrorna i tabellen är inte helt exakta. Navi21 är t.ex 520mm^2 och inte 505 som det står. Det är inte ens säkert att det är 96MB, utan kan lika gärna vara 64MB (men det mesta pekar på 96MB).

Jag tror att det stora problemet är att man måste se att en "större" krets är en snabbare krets, men att det oftast göms av en övergång till en ny tillverkningsprocess (dvs högre densitet). Bara för att ta ett exempel, 3070 har 17,4 miljoner transistorer, och 2080 Super har 13,6 miljoner transistorer (trots att båda har 48SM). Om 3070 tillverkats på 2080 Supers nod så hade den ju också varit mycket större än den. Då Navi10 och Navi22 är på samma tillverkningsprocess, så behöver den också rimligtvis vara större för att vara snabbare. Hade Navi22 varit på en tillverkningsprocess med högre densitet kanske du inte ens märkt det.

Det kan dock mycket väl ha varit så att den klarat sig på 64MB (skillnaden verkar inte jättegigantiskt vid 1440p (se kryssen vid 64 och 96MB härunder)).

Så länge prestanda per krona ökar så är det ju lungt, men min känsla är att det inte blir så.

Sen är väl en del lätt att förklara med RT-hårdvaran i varje kluster också