Skärmar blir dyrare under 2021 års första hälft

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon140864:

När du ser grafen med USAs belåning uppgå till triljoner dollar, måste man förstå att människor betala triljoner i ränta till någon årligen. Till vem tror du?

1,8% ränta på 14 triljoner blir ca 0,25 triljoner. Så 250 miljarder ungefär. Mycket pengar, men inte triljoner. Ungefär 6,5% av deras federala statsbudget går till ränta på skulden.

Jag behöver inte tro vem den betalas till heller, det är tillgänglig data. De i särklass största innehavarna av amerikanska statsskuldväxlar är andra stater och pensionsfonder. T.ex svenska AP-fonderna. Så de betalar i förlängningen den räntan till (bland annat) våra föräldrar och/eller far/mor-föräldrar.

Om man tar sig lite tid och gräver förbi alla sensations-rubriker så är det inte alls så mystiskt, läskigt och ondskefullt som det verkar. Men siterna som den du länkar till gör sig grova pengar på att skrämma upp folk (och kränga bitcoin). Lite som Aftonbladet eller Expressen, även om just de sistnämnda inte säljer bitcoin (än).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

1,8% ränta på 14 triljoner blir ca 0,25 triljoner. Så 250 miljarder ungefär. Mycket pengar, men inte triljoner. Ungefär 6,5% av deras federala statsbudget går till ränta på skulden.

Jag behöver inte tro vem den betalas till heller, det är tillgänglig data. De i särklass största innehavarna av amerikanska statsskuldväxlar är andra stater och pensionsfonder. T.ex svenska AP-fonderna. Så de betalar i förlängningen den räntan till (bland annat) våra föräldrar och/eller far/mor-föräldrar.

Om man tar sig lite tid och gräver förbi alla sensations-rubriker så är det inte alls så mystiskt, läskigt och ondskefullt som det verkar. Men siterna som den du länkar till gör sig grova pengar på att skrämma upp folk (och kränga bitcoin). Lite som Aftonbladet eller Expressen, även om just de sistnämnda inte säljer bitcoin (än).

Tack för inblicken! Jag tycker att "ekonomiska konspirationsteorier" (såsom ursprungslänken tycks implicera) är intressanta för det finns väldigt lite debunking kring dem (dvs., att de inte nödvändigtvis är så mystiska och bedragande ondskefulla som vissa sidor försöker implicera).

Jag känner vissa snubbar som har den där bilden på "banker som ondskefulla monster och individer" och att på något vänster ligger bankerna bakom COVID-19 för, "titta hur mkt pengar de tjänar just nu på det hela!!!". Att ha ihjäl potentiella långsiktiga kunder har jag svårt att tro att någon miljardär skulle anse är en bra affärsmodell dock...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt dax att skaffa sig en ny hobby då allt blir dyrare eller inte finns i lager.

Permalänk
Medlem

Då tackar jag så mycket för att jag fick bra råd här och köpte mig en skärm förra veckan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Yes, budget levererar mycket mer idag än för bara några år sedan. T ex:
https://www.komplett.se/product/1148696/gaming/spelutrustning...

Det där är nog knappast en skärm me bra svärta eller kontrast eller färgåtergivning.

Permalänk
Medlem

Mycket konspirationsteorier. Faktum är att pandemin har gjort att efterfrågan på den här typen av produkter har skjutit i höjden, både för nytta och nöje. Vi i Sverige är redan långt fram men ta bara England som exempel där man var tvungna att digitalisera undervisningen för miljoner barn över en natt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte är i behov att nya grejer. Allting går upp i pris nu. Varje dag låser man nyheter om något som kommer bli dyrare. Grafikkort, processorer, RAM-minnen, konsoler, moderkort, LCD-paneler.. Dyrt att handla teknik idag. Bara att vänta ett par år tills allt börjar ordna upp sig igen. Störda priser på allting just nu.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där är nog knappast en skärm me bra svärta eller kontrast eller färgåtergivning.

Nej, men många pixlar och hz för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där är nog knappast en skärm me bra svärta eller kontrast eller färgåtergivning.

Det är en VA-panel, så svärtan och kontrasten borde vara av det bättre snittet. Däremot finns ju risken att det smetar lite, lite begränsade betrakningsvinklar och allt annat som VA oftast för med sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En valuta är bara värt något så länge riksbankerna säger så. Digitala eller fysiska valutor.
Det enda som består är guld och silvervärdet. Det är därflr USA Tex har en ENORM guldreserv.

Men vad säger att guld och silvervärdet består? Vem avgör det? Bara för att det är fysiskt så är det inte automatiskt värdefullt.
Både guld och silver har väl visst industriellt värde så det finns ju ett visst behov där, men utöver det är väl båda till största delen rent krasst lyxprodukter vars innevarande värde också kan ifrågasättas?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Streamdog:

Skönt att man inte är i behov att nya grejer. Allting går upp i pris nu. Varje dag låser man nyheter om något som kommer bli dyrare. Grafikkort, processorer, RAM-minnen, konsoler, moderkort, LCD-paneler.. Dyrt att handla teknik idag. Bara att vänta ett par år tills allt börjar ordna upp sig igen. Störda priser på allting just nu.

Verkligen.

Beställde Xbox Series X i september och kunde hämta ut den på releasedagen. Är helnöjd med den utifrån mina behov och ihop med Game Pass är det ett svårslaget alternativ till att uppgradera min nuvarande plattform. Utifrån PC-uppgraderings-perspektivet så kommer jag stanna på gammal hårdvara minst året ut.

När det är "gröna pluppar" på lagersaldon (d.v.s. att jag kan beställa i stort sett vilket grafikkort jag vill på onsdagen och ha det i min hand på fredagen) OCH priserna är mer normala är jag beredd att återgå till att bygga datorer. Följer med skräckblandad fascination 3080/3090-tråden på forumet och hur folk som beställde några minuter försent vid grafikkortslanseringen i september som fortfarande inga kort har...

Betalar inte 20 000+ för att få "bra FPS" i spel. Investerar hellre de pengarna och låter de växa. Min aktieportfölj är +43 % hittills i år och mina Etherum-cert ligger på +124 % i skrivande stund. Kanske ska man tacka för att situationen som den är istället för att sucka?

För alla oss PC-entusiaster är dock situationen tråkig - och få av oss har varit med om något liknande tidigare. Jag hoppas på att marknadsmekanismerna snart slår i och efterfrågan minskar när priskurvan blir för brant. Problemet är att jag tror det kommer dröja ett tag till. Hemarbete, inget att göra och exempelvis helikopterpengar som strös ut av regeringar runtom i världen kommer fortsätta skapa en efterfrågan som egentligen inte fanns.

We do live in interesting times.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i det hela är att även befintligt lager ökar i pris då ÅF ser möjligheten att mjölka ut mer marginaler.

Personligen kommer jag sluta köpa saker, allt börjar bli för dyrt för att vara värt det, har aldrig haft mindre köpsug än senaste året.

Enda man läser om är bortförklaringar till varför det blir dyrare, under senaste tiden har väl komponentbrist ( inget vi kan verifiera ) men innan det har det varit bullshit förklaringar då det varit hög tillgång och tillverkarna var vana vid priser som de hade under miningboomen.

Samtidigt är det en bra väckarklocka, man kanske inte behöver alla prylar man hade tänkt köpa...

Permalänk
Medlem

Känns som att det är lika bra att vila plånboken och prova igen 2022. Allt är ju antingen dyrt, omöjligt att få tag på eller både och.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Men vad säger att guld och silvervärdet består? Vem avgör det? Bara för att det är fysiskt så är det inte automatiskt värdefullt.
Både guld och silver har väl visst industriellt värde så det finns ju ett visst behov där, men utöver det är väl båda till största delen rent krasst lyxprodukter vars innevarande värde också kan ifrågasättas?

Det är reell efterfrågan som borgar för det här. Det finns reella tillämpningar för allehanda grundämnen. Inte bara guld och silver utan även palladium, titan, irridium, kobolt och liknande. Ja alla ädelmetallar helt enkelt. Efterfrågan är högst reell för en hel rad olika tillämpningsområden.

Jag kan säga att guld är extrema användbart och det hade använts väldigt mycket mer om det bara inte var så dyrt. I många lägen är guld det bättre alternativet, men man bygger det med snållösningar för att det blir för dyrt. Det här gäller även silver i många sammanhang. Silver leder bättre än koppar. Men koppar är billigare så det blir ofta snålalternaivet i allehanda elektronik exempelvis.

Även om vi drar ner på flertusenåriga traditioner globalt med att använda guld för kroppsbesmyckning så kommer guld efterfrågas. Varje prissänkning öppnar upp för ytterligare ett användningsområde. Och då går ju efterfrågan upp tack vare det nya fältet som efterfrågar guld.
Med tanke på att guld är ganska begränsat i tillgången och reella användningsområden är så stora så vill jag påstå att guldet knappast kommer gå ur tiden värdemässigt.

Jag tror såhär.
Det som kan pressa ner priserna på sikt för ädelmetaller är antingen att vi på global nivå slutar konsumera varor (men det tror jag knappast är på tapeten nu när tredje världen håller på att bli rikare).
Eller att vi hittar extrema nivåer av dessa mer ovanliga grundämnen med hjälp av... ja asteroidgruvor eller liknande. Och att de kan tas hit ganska billigt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är reell efterfrågan som borgar för det här. Det finns reella tillämpningar för allehanda grundämnen. Inte bara guld och silver utan även palladium, titan, irridium, kobolt och liknande. Ja alla ädelmetallar helt enkelt. Efterfrågan är högst reell för en hel rad olika tillämpningsområden.

Köper grundresonemanget att de har tillämpningar, men är verkligen guld och silver och andra ädelmetaller rationellt prissatta jämfört med andra vanliga metaller utifrån nyttan? (och tillgängligheten)
En hel del av värdet tror jag ändå sitter i huvudet på folk, vilket gör även dem känsliga för bubblor om än antagligen i mindre utsträckning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Rubrik imorgon "Allt blir dyrare 2021"

Ryktet säger att det inte blir nått 2022. För dyrt. Pga den aktuta bristen på dagar. Finns inga på lager.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Köper grundresonemanget att de har tillämpningar, men är verkligen guld och silver och andra ädelmetaller rationellt prissatta jämfört med andra vanliga metaller utifrån nyttan? (och tillgängligheten)
En hel del av värdet tror jag ändå sitter i huvudet på folk, vilket gör även dem känsliga för bubblor om än antagligen i mindre utsträckning.

Aha. Ja du. Bra fråga.
Man kan tänka sig att det finns en extra nivå av kärlek/vurm för just guld och silver ute i stugorna. I sagor, och även i historien har skatter ofta bestått av dessa två metaller. Den där kobolt/kopparskatten i sagan har vi sällan hört om.
Och vi klär oss ju i dessa av en anledning. Palladiumhalsband är dyrare - men knappast efterfrågat av gemene man ;).
Så på sätt och vis har de två en egen plats i våra skallar jämte andra ädelmetaller. Själv går jag igång mest på irridium (men det är out of scope här hehe).
Men spelar det roll för hur prisutvecklingskurvorna sett ut de senaste 20, 30 eller 50 åren åren för respektive ädelmetall?
Ja någon form av inverkan kan det nog ha. Inte minst för att fler människor vill ha dessa metaller i fickan vid oro - vilket ökar den globala efterfrågan.
Men de upp/nedgångar vi ser över tid handlar väl mer om råvaruspekulation, produktionsförutsättningar och efterfrågan i varuproduktion. Och det gäller för silver såväl som för guld.
Torrt som fnöske - i know.

Sedan är ju frågan om jag skulle mäta allt ställt mot silver/guld som KingCobra var inne på (vilket du med all rätt ställde frågor kring).
Det är ett sätt att se på omvärlden. Jag vet inte om jag använder det synsättet själv riktigt ;).
Jag ser nog allt som ett böljande hav av subjektiva värderingar. Inklusive guld/silver. Det är väl det du också tänkt på.
Men fundamentan är stark för dessa två råvaror - tror jag iaf.

Lurigt ämne helt klart!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled