PC för Fs2020, filmredigering och andra tunga applikationer

Permalänk

PC för Fs2020, filmredigering och andra tunga applikationer

Hejsan

Jag planerar att köp en ny PC för applikationerna ovan:)

Idag har jag pc:n enligt signaturen men den ska agera server åt flertalet Virtuella maskiner med Proxmox eller liknande i grunden. Frågan är vilken
CPU ska man sträva efter, är mest för Intel vill fortsätta med Intel. Det om AMD´s cpu inte är enklare och billigare med bättre prestanda än det Intel har idag!

Kravet är en cpu som är enkel för moderkortet att överklocka med de automatiska egenskaperna och funktionerna som finns i nya cpuer. Den ska vara en i7 eller i9 och K/KF.

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hejsan

Jag planerar att köp en ny PC för applikationerna ovan:)

Idag har jag pc:n enligt signaturen men den ska agera server åt flertalet Virtuella maskiner med Proxmox eller liknande i grunden. Frågan är vilken
CPU ska man sträva efter, är mest för Intel vill fortsätta med Intel. Det om AMD´s cpu inte är enklare och billigare med bättre prestanda än det Intel har idag!

Kravet är en cpu som är enkel för moderkortet att överklocka med de automatiska egenskaperna och funktionerna som finns i nya cpuer. Den ska vara en i7 eller i9 och K/KF.

Mvh Fredrik

Ser ingen budget, Annars kan du bygga en som är snarlik min (signatur). Jag kör MSFS och lite redigering i 4K utan problem. Vågar inte svar på hur den är med VMs, men det torde inte var några problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ver någon var jag hittar någon typ av jämförelse tabell för Intel gen 10 vs 11 för pc i5/i7 respektive i9?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Jag har nu börjat planera vad för komponenter datorn ska bestå av:

Lådan är självklar likaså nätdelen om fråga 1 är ja
Frågor:
1.)
Räcker till en ny i7/i9 med RTX3070 / 3080?).

2.)
Moderkort och CPU vet jag inte om jag ska satsa på PCI 4.0 med Intel gen 11 och ska det vara en i7 eller i9. Intel gen 11 i9 är 10 cores och gen 11 är på 8 me pci 3.0 inkl att moderkorten är desto fler att välja på och med mer funktioner. Satsar man på gen 11 så kan man ju komplettera med moduler och andra saker som väger över så gen 11 ändå blir väger tyngre?

Heatsinket är självklar.

3.)
Grafikkortet är också klar att det ska vara RTX30700 eller 3080. Är det värt pengarna med 3080 vs 3070`.

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Vad är mest prioriterat? FS2020 nyttjar som mest sex kärnor i dagsläget och är CPU-tungt, så högst singeltrådsprestanda är det som är viktigast för just FS2020. Så idag är det 5600x, 5800x, 5900x, 5950x beroende på dina övriga behov. Men 10700k/10900k kommer ge Ok prestanda också i FS2020.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vad är mest prioriterat? FS2020 nyttjar som mest sex kärnor i dagsläget och är CPU-tungt, så högst singeltrådsprestanda är det som är viktigast för just FS2020. Så idag är det 5600x, 5800x, 5900x, 5950x beroende på dina övriga behov. Men 10700k/10900k kommer ge Ok prestanda också i FS2020.

Prioritet är en bra generell dator med att effektivt kunna redigera filmer och 3D Cad men också bra för Fs2020. FS2020 kan nog senare utnyttja fler än den 6 cores

Ser man prestanda skillnaden mellan cpuerna som du skriver. På vilket sätt iså fall?

Vad beträffar PCI 3 eller 4 vilket avgör om man ska välja gen 10 eller 11?

Märker man av skillnaden i pci 4.0 m.m. ???

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Prioritet är en bra generell dator med att effektivt kunna redigera filmer och 3D Cad men också bra för Fs2020. FS2020 kan nog senare utnyttja fler än den 6 cores

Ser man prestanda skillnaden mellan cpuerna som du skriver. På vilket sätt iså fall?

Vad beträffar PCI 3 eller 4 vilket avgör om man ska välja gen 10 eller 11?

Märker man av skillnaden i pci 4.0 m.m. ???

Ja, förhoppningsvis blir FS2020 bättre på multi-core framöver, men det kan nog ta tid, första prio är att gå från DX11 till DX12 för grafiken. För FS2020 tror jag inte man märker någon egentligen skillnad på 5000-serien då de alla har i princip samma singeltrådprestanda, så vilken man väljer är mer vad man i övrigt ska använda den till. FPS är det som ökar med mer CPU-prestanda. (självklart behövs bra GPU också, men CPU är prio 1). Så för Intel-sidan så är det nog bra att vänta in gen11 och dess ökning av singeltråd prestanda.

PCIE3 vs 4 är ju i dagsläget bara för SSD hastighet det gör skillnad, på GPU-sidan är det fortfarande enstaka procent som skiljer, men nästa generation GPU lär det nog märkas av mer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

DX12 i sig själv lär förbättra grafiken och prestandan ännu mer än dx11

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Har nog kommit fram till att ge gen 10 en chans då jag ser att jag tjänar inte så mycket i prestanda om jag väntar på gen 11, rätta mig om jag har fel

Skälet är främst att jag har hört att 11 ska vara svårkylt och sedan kanske en ny modell har barnsjukdomar och så?

Tittar främst på i7-10700K eller i9 10900K och det står mellan 4 moderkort:

  1. Asus Rog Strix Z490-F Gaming

  2. ROG MAXIMUS XII HERO (WI-FI)

  3. ROG MAXIMUS XII FORMULA

  4. ROG MAXIMUS XII APEX

Förutom att WiFi och Blåtand öppnar en del möjligheter så ser jag Thunderbolt som en framtidsäker funktion. Kortet ska främst ha goda och kompetent hantering av Ai överklockning. Vad säger ni om dessa kort och överklocknings möjligheter?

Vad anser ni om CPU:erna?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Ta en titt på x299 oxå låter som att du kan få nytta av 4 minneskanaler istället för 2

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Ta en titt på x299 oxå låter som att du kan få nytta av 4 minneskanaler istället för 2

Tyvärr måste ha 1200 socketen

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

@freddehboy

Utöver allt relevant och bra som skrivits redan så flikar jag in med följande:

Jag tycker inte det är fel (eller lätt) att förutse kommande behov och nytta i nuläget, så försök hitta en totallösning som uppfyller det mesta enligt nedan.
Det kan vara värt extra kostnad idag för att slippa riva ut och uppgradera hela "stommen" inom bara ett par år.

* Moderkort och grafikkort med PCIe4 (även om största relativa vinsten skulle bli ifall grafikminnet är relativt litet och/eller långsamt)

* Moderkort med 4 minneskanaler (Quad Channel komb. m. minst 4 RAM-moduler), som nog är lite svårt att hitta (åtminstone prisvärt med DDR4) idag.
Meningsfullt även med DDR3 pga dubbel bandbredd...! Bör isåfall klara minst 1333, helst 1600 MHz. (Men med DDR3 ryker nog möjlighet till PCIe4.)

* Pga av ovanstående faller nuvarande Ryzen från AMD bort delvis (Dual Channel), kvar att fundera på kring AMD CPU blir då om tidigare Threadripper+moderkort är värt pengarna, och troligt bortfall av PCIe4.

Slutsatser:

Riktigt knepigt läge idag då nytt som uppfyller "allt" är på intåg ganska snart... men inte finns tillgängligt _nu_.
Svårt att komma ifrån "vad blir minst illa att offra" liksom.

Jag tror att det enda som minimerar problemet med "blivande flaskhalsar" bäst _just_nu_ är att sikta på senaste från Intel och grafikkort med PCIe4 - då blir inte "problemet" så stort "att leva med" tills nästa större uppgradering kan göras.
("Buzzwords": DDR5, Quad Channel, minst PCIe4, förbättringar av IPC + # cores + TDP.)

Alltså finns utrymme för förbättringar redan på kartan, men inte än... som oftast alltså. 🙄

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@freddehboy

Utöver allt relevant och bra som skrivits redan så flikar jag in med följande:

Jag tycker inte det är fel (eller lätt) att förutse kommande behov och nytta i nuläget, så försök hitta en totallösning som uppfyller det mesta enligt nedan.
Det kan vara värt extra kostnad idag för att slippa riva ut och uppgradera hela "stommen" inom bara ett par år.

* Moderkort och grafikkort med PCIe4 (även om största relativa vinsten skulle bli ifall grafikminnet är relativt litet och/eller långsamt)

* Moderkort med 4 minneskanaler (Quad Channel komb. m. minst 4 RAM-moduler), som nog är lite svårt att hitta (åtminstone prisvärt med DDR4) idag.
Meningsfullt även med DDR3 pga dubbel bandbredd...! Bör isåfall klara minst 1333, helst 1600 MHz. (Men med DDR3 ryker nog möjlighet till PCIe4.)

* Pga av ovanstående faller nuvarande Ryzen från AMD bort delvis (Dual Channel), kvar att fundera på kring AMD CPU blir då om tidigare Threadripper+moderkort är värt pengarna, och troligt bortfall av PCIe4.

Slutsatser:

Riktigt knepigt läge idag då nytt som uppfyller "allt" är på intåg ganska snart... men inte finns tillgängligt _nu_.
Svårt att komma ifrån "vad blir minst illa att offra" liksom.

Jag tror att det enda som minimerar problemet med "blivande flaskhalsar" bäst _just_nu_ är att sikta på senaste från Intel och grafikkort med PCIe4 - då blir inte "problemet" så stort "att leva med" tills nästa större uppgradering kan göras.
("Buzzwords": DDR5, Quad Channel, minst PCIe4, förbättringar av IPC + # cores + TDP.)

Alltså finns utrymme för förbättringar redan på kartan, men inte än... som oftast alltså. 🙄

Bra inflikt

Jag har också jämfört och tittat på prestanda bland intel gen 10 och 11 och även för RTX korten inkl pci 3 respektive 4. Har nog kommit fram till att prestanda skillnaderna är inte så vansinnigt stora så för att gå på gen 11 med pci 4. Dessutom är intel gen 11 nytt och det är också pci 4. Alternativen på moderkort är inte så många nu i början så jag lutar nog åt att gå på gen 10 en mer beprövad plattform. Kan tänka mig RTX 3060 eller RTX 3070 p.g.a. den låga prestanda skillnaden, även där, och kontra priset

Är det ett rimligt tänk?

Har hört om att nya intel i7 / i9 ska bli svårkylt i OC

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.