Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror insikten om permanent(?) förlorat luktsinne - som många nog tror är rätt "meh" - kommer att uppenbara sig klart och tydligt vid nästa Julafton när alla härliga dofter inte går att uppleva igen. Och aldrig mer resten av deras liv. Aldrig mer lukta på den goda julgröten, ingen doft av färsk julgran, ingen doft av choklad, glögg, julmust, kaffe, te, prinskorvar, sill, ägg, rödbetssallad, virre, eller annat gott. Ingen doft av härlig varm och mysig brasa. Allt det ens barn kan lukta på och ha roligt med kan en då inte ta del av - aldrig mer. Kul!?

Förlorad lukt innebär också att allt smakar konstigt/lite. Precis som när man har en redig förkylning och snoken är tvärtäppt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Värre är att inte kunna känna om man själv luktar illa, om maten är dålig, att inte känna att det luktar brandrök, gas eller annat skadligt. Det är oerhört handikappande, har jag fått höra.

Dessutom verkar en del ha kvar luktsinnet, men få felkopplingar, så att allt t ex luktar/smakar illa. För nån smakade nästan allt lök. Vissa klarar knappt att äta eftersom all mat luktar/smakar illa, och tappar i vikt och i förlängningen kanske blir sjuka av energi- och näringsbrist.

Exakt. Det kan medföra mycket oönskade bieffekter när luktsinnet förvrängs så där. Och att inte kunna lukta på till exempel färsk bensin är ju livsfarligt. Måste man ju gå omkring med en brand- & gasvarnare överallt precis som vissa måste ha hörselapparater.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Förlorad lukt innebär också att allt smakar konstigt/lite. Precis som när man har en redig förkylning och snoken är tvärtäppt.

Japp, från gamla biologilektionerna på högstadiet lärde vi oss att en stor del av "smaken" är det som "ångas" upp till gommen och smeker sedan luktsinnet inifrån munnen. Tappa luktsinnet så tappar du även en del av smaksinnet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det inte så vanligt att förlora luktsinnet permanent av Covid men verkar som det är hög risk att man tappar det ett tag. Hade Covid i början på december och luktsinnet kom inte tillbaka förrän typ mitten av januari. Finns förstås folk som förlorar det under mycket längre tid än så också.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker Du ska lägga en vit ros vid arbetsborden där det hostas som mest med en liten lapp på där det står:
"Mina djupaste kondoleanser. När äger begravningen rum?"

Och frågar någon dig om det är "skämt" eller vad som står på så säger du bara:"Ja, såsom du hostar så verkar det ju det hela bara vara ett enda stort skämt för dig. Hur länge har du övat på det där hostandet?! Ska du oxå åka till IVA och spela teater vid patientsängen?!"

Jag kokar tillfälligt över av ilska och då kan jag inte låta bli med provocerande illustrationer.

Ja jag tror inte det där är rätt approach. Det är redan lite krystad stämning då jag försöker få tillbaka vår it-verkstad från att ha blivit ett fikarum till att faktiskt kunna vara en plats där vi kan installera datorer och stödja verksamheten. Men det är tydligen en känslig fråga som pågått i flera år och kasta skit på hostande individer hjälper inte, tänker långsiktigt 😁

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Def_Dog:

Men det är tydligen en känslig fråga som pågått i flera år och kasta skit på hostande individer hjälper inte, tänker långsiktigt 😁

Icke-fråga på vår arbetsplats (ca 250 personer utspridda i lokalerna, Syntronic Gävle). Skulle någon mot förmodan komma hostandes blir de hemskickade av mobben. Företagets nuvarande policy är för övrigt - du SKA jobba hemifrån om du kan. Åk in bara om det absolut måste göras något fysiskt på plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon skrev om skevt luktsinne.

Jag fick Covid-19 i början av April förra året. Fick hög feber i ca 3 dygn, och tappade både lukt och smak. Luktsinnet försvann till 100%, kände absolut INGENTING. Fick tillbaka det efter ca 6 veckor. Det är dock inte helt sig självt, och någon nämnde att allt luktar lök tidigare i tråden. Det här kan jag bekräfta. All mat luktar typ (mer eller mindre)... lök. Dock har jag svårt att avgöra om det är all mat som luktar lök, eller om det är det faktum att OM det innehåller lök, så luktar det bara lök. Nu har jag vant mig, men något har helt klart blivit defekt i mitt luktsinne. Det är ju bekräftat att någon form av "hjärnskada" sker som påverkar luktcentrat. I mitt fall lär det ha skett, om än dock i en mild grad.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Någon skrev om skevt luktsinne.

Jag fick Covid-19 i början av April förra året. Fick hög feber i ca 3 dygn, och tappade både lukt och smak. Luktsinnet försvann till 100%, kände absolut INGENTING. Fick tillbaka det efter ca 6 veckor. Det är dock inte helt sig självt, och någon nämnde att allt luktar lök tidigare i tråden. Det här kan jag bekräfta. All mat luktar typ (mer eller mindre)... lök. Dock har jag svårt att avgöra om det är all mat som luktar lök, eller om det är det faktum att OM det innehåller lök, så luktar det bara lök. Nu har jag vant mig, men något har helt klart blivit defekt i mitt luktsinne. Det är ju bekräftat att någon form av "hjärnskada" sker som påverkar luktcentrat. I mitt fall lär det ha skett, om än dock i en mild grad.

Fick oerhört lätta Corona symptom (typ lättare än en vanlig förkylning) men jag fick till slut skiten också (efter några dagar när dottern fått det), bekräftat med antikroppar ett par veckor senare etc. Men ja, det här med doft, smak etc. blev lite diffust för mig också och det är så klart oerhört störande. När t.o.m. kaffet, vinet och ölet smakar sämre, ja, då går det f-n i mig för långt, det finns gränser för vad man ska behöva stå ut med.

Tycker nog dock att jag är hyfsat återställd smakmässigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fick oerhört lätta Corona symptom (typ lättare än en vanlig förkylning) men jag fick till slut skiten också (efter några dagar när dottern fått det), bekräftat med antikroppar ett par veckor senare etc. Men ja, det här med doft, smak etc. blev lite diffust för mig också och det är så klart oerhört störande. När t.o.m. kaffet, vinet och ölet smakar sämre, ja, då går det f-n i mig för långt, det finns gränser för vad man ska behöva stå ut med.

Tycker nog dock att jag är hyfsat återställd smakmässigt nu.

Hur länge sedan var det du hade det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Fick oerhört lätta Corona symptom (typ lättare än en vanlig förkylning) men jag fick till slut skiten också (efter några dagar när dottern fått det), bekräftat med antikroppar ett par veckor senare etc. Men ja, det här med doft, smak etc. blev lite diffust för mig också och det är så klart oerhört störande. När t.o.m. kaffet, vinet och ölet smakar sämre, ja, då går det f-n i mig för långt, det finns gränser för vad man ska behöva stå ut med.

Tycker nog dock att jag är hyfsat återställd smakmässigt nu.

Kan säga att jag öppnade ett specialimporterat rött vin jag fick i gåva. Hade käkat i timmar på en mustig ragu och trodde mina smaklökar var återställda. Vinet smakade fullkomligt vidrigt. Drack samma vin några veckor senare, och det var fantastiskt.

Det märkliga i det hela, var att allt annat smakade hyfsat normalt. Men vin, smakade surt vinäger. Ja, kanske allt med syra i smakade vinäger.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur länge sedan var det du hade det?

Fick det under julen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Ja jag tror inte det där är rätt approach. Det är redan lite krystad stämning då jag försöker få tillbaka vår it-verkstad från att ha blivit ett fikarum till att faktiskt kunna vara en plats där vi kan installera datorer och stödja verksamheten. Men det är tydligen en känslig fråga som pågått i flera år och kasta skit på hostande individer hjälper inte, tänker långsiktigt 😁

Hehe, om det numera är ett fikarum, hur går ni runt? Hur kan chefen betala för personer som anländer till 8 timmar långa raster?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Icke-fråga på vår arbetsplats (ca 250 personer utspridda i lokalerna, Syntronic Gävle). Skulle någon mot förmodan komma hostandes blir de hemskickade av mobben. Företagets nuvarande policy är för övrigt - du SKA jobba hemifrån om du kan. Åk in bara om det absolut måste göras något fysiskt på plats.

Din arbetsplats ska tamme fanimig ha en öl + massor av belgisk choklad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

Någon skrev om skevt luktsinne.

Jag fick Covid-19 i början av April förra året. Fick hög feber i ca 3 dygn, och tappade både lukt och smak. Luktsinnet försvann till 100%, kände absolut INGENTING. Fick tillbaka det efter ca 6 veckor. Det är dock inte helt sig självt, och någon nämnde att allt luktar lök tidigare i tråden. Det här kan jag bekräfta. All mat luktar typ (mer eller mindre)... lök. Dock har jag svårt att avgöra om det är all mat som luktar lök, eller om det är det faktum att OM det innehåller lök, så luktar det bara lök. Nu har jag vant mig, men något har helt klart blivit defekt i mitt luktsinne. Det är ju bekräftat att någon form av "hjärnskada" sker som påverkar luktcentrat. I mitt fall lär det ha skett, om än dock i en mild grad.

Jag hoppas att det återställer sig mer. Du kommer ju tusan i mig bli deprimerad nästa Julafton när alla tidigare goda dofter endast luktar lök... T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fick det under julen.

Okej, var bra nyfiken på tidsspannet. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hehe, om det numera är ett fikarum, hur går ni runt? Hur kan chefen betala för personer som anländer till 8 timmar långa raster?

Jobbar ju statligt så det räknas väl som skatteåterbäring 😜

Permalänk
Medlem

Varför tror man att det kommer bli en tredje våg under våren?

Borde det inte bara fortsätta neråt fram till sommaren och sen börja öka igen till nästa höst/vinter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Icke-fråga på vår arbetsplats (ca 250 personer utspridda i lokalerna, Syntronic Gävle). Skulle någon mot förmodan komma hostandes blir de hemskickade av mobben. Företagets nuvarande policy är för övrigt - du SKA jobba hemifrån om du kan. Åk in bara om det absolut måste göras något fysiskt på plats.

Samma här. ca 700 st anställda på min förvaltning och i princip alla jobbar hemma. Finns vissa som måste vara på kontoret men de sitter väl ca 1 person per 100 kvadratmeter.. De flesta av oss närmar oss 1 års jubileum på hemmajobbet.

Om vi tar hänsyn till hela vår verksamhet så är det tusentals som jobbar hemma. Men vissa kan inte jobba hemma, just pga Covid-19. (sjukvård...)

Skrivet av anon910:

De flesta jobbar fortfarande på sina arbetsplatser och umgås mer el mindre som vanligt, vad trodde du?

Visst finns det de som gör det. Men de flesta? Inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Varför tror man att det kommer bli en tredje våg under våren?

Borde det inte bara fortsätta neråt fram till sommaren och sen börja öka igen till nästa höst/vinter?

Dels för att minskningen av andravågen verkar ha stannat av på en för hög nivå, vilket ökar risken för att det flammar upp igen och dels för att den brittiska, mer smittsamma, mutationen av corona högst troligen är under spridning. I Skåne var nyligen 11% av de sekvenserade proverna den brittiska. Dessa två faktorer kan ju redan ha med varandra att göra förstås.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Värre är att inte kunna känna om man själv luktar illa, om maten är dålig, att inte känna att det luktar brandrök, gas eller annat skadligt. Det är oerhört handikappande, har jag fått höra.

Dessutom verkar en del ha kvar luktsinnet, men få felkopplingar, så att allt t ex luktar/smakar illa. För nån smakade nästan allt lök. Vissa klarar knappt att äta eftersom all mat luktar/smakar illa, och tappar i vikt och i förlängningen kanske blir sjuka av energi- och näringsbrist.

Tydligen är det vanligt att ta igen förlorad vikt när man kommer på att man fortfarande får lite smak ifrån fett, salt och sött. Men det är ju de som inte tappar smaken egentligen utan lukten, som är det vanligaste. Men smak och lukt är så tättkopplat i våra hjärnor att man uppfattar en förlust av luktsinnet som att man tappat smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Varför tror man att det kommer bli en tredje våg under våren?
Borde det inte bara fortsätta neråt fram till sommaren och sen börja öka igen till nästa höst/vinter?

Man pratar om att det kan bli en tredje våg. Det beror dels på att sänkningen av antal fall stannat av något och möjligtvis ser ut att gå mot en utplaning, men framförallt på att man sett liknande tendenser i andra länder som ligger före oss i utvecklingen där en nedgående trend efter andra vågen vänts uppåt till en tredje våg. Hur det faktiskt blir beror känsligt på hur bra följsamheten av råden att minska kontaktsituationer följs.

För att den "brittiska" varianten ska påverka smittspridningstaken så måste andelen närma sig 50% och där är vi långt ifrån idag, så den är inte en trolig orsak till att minskningen av fall stannat av. Troligare är väl det man ser i många andra länder, en utmattning hos befolkningen och att man kanske blir mindre försiktig när kurvorna ändå ser ut att peka nedåt. Det som gör det förrädiskt är eftersläpningen som gör att det tar några veckor innan man ser konsekvenserna för sitt handlande. Ett instabilt reglersystem skulle man kunna kalla det.

Så vi kan absolut undvika en tredje våg, men det bygger på att följsamheten är fortsatt god. Slappnar vi av kommer det snabbt gå uppåt igen.

Vaccinationer kommer inte ha någon större effekt på smittspridningen förräns tillräckligt stor andel av befolkningen är vaccinerad, kanske till sommaren. Däremot kommer antalet allvarligt sjuka och avlidna förhoppningsvis sjunka radikalt redan inom 4-6 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Man pratar om att det kan bli en tredje våg. Det beror dels på att sänkningen av antal fall stannat av något och möjligtvis ser ut att gå mot en utplaning, men framförallt på att man sett liknande tendenser i andra länder som ligger före oss i utvecklingen där en nedgående trend efter andra vågen vänts uppåt till en tredje våg. Hur det faktiskt blir beror känsligt på hur bra följsamheten av råden att minska kontaktsituationer följs.

För att den "brittiska" varianten ska påverka smittspridningstaken så måste andelen närma sig 50% och där är vi långt ifrån idag, så den är inte en trolig orsak till att minskningen av fall stannat av. Troligare är väl det man ser i många andra länder, en utmattning hos befolkningen och att man kanske blir mindre försiktig när kurvorna ändå ser ut att peka nedåt. Det som gör det förrädiskt är eftersläpningen som gör att det tar några veckor innan man ser konsekvenserna för sitt handlande. Ett instabilt reglersystem skulle man kunna kalla det.

Så vi kan absolut undvika en tredje våg, men det bygger på att följsamheten är fortsatt god. Slappnar vi av kommer det snabbt gå uppåt igen.

Vaccinationer kommer inte ha någon större effekt på smittspridningen förräns tillräckligt stor andel av befolkningen är vaccinerad, kanske till sommaren. Däremot kommer antalet allvarligt sjuka och avlidna förhoppningsvis sjunka radikalt redan inom 4-6 veckor.

Ja, även om det kommer en tredje våg bör andelen avlidna bli dramatiskt mycket lägre under förutsättning att man hunnit vaccinera de i den här första riskgruppen.

Vet man att inte antikroppar/immunitet skyddar mot den engelska varianten eller det finns en osäkerhet?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det snackas om dessa vaccinintyg/pass eller vad man nu kommer att kalla dem.

De borde bara gälla sex månader från sista vaccindosen, anser jag. En hel del tyder på att både genomgången infektion och vaccin inte ger så värst långvarigt skydd. Vi kan nog räkna med att de flesta som vaccineras tidigt i år kommer att vara nästan som ovaccinerade i fråga om skydd när de sista doserna i massvaccinationen ges under hösten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Varför tror man att det kommer bli en tredje våg under våren?

Borde det inte bara fortsätta neråt fram till sommaren och sen börja öka igen till nästa höst/vinter?

Som referens är dels att toppen 2020 var i slutet av april och det mappar rätt väl mot andra sjukdomar och deras spridning vinterhalvåret, tänk på att vi nu går in i vab-ruari och med en eventuellt mer lättsmittande variant ute i samhället. Vaccinet kommer förstås mota detta, men tveksamt om stora grupper hinner vaccineras innan slutet av mars.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hur ställer ni er till personer i fas 1 och 2 som inte har några problem med social distansering. Ska man ändå rekommendera vaccin eller köra vidare med distansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vet man att inte antikroppar/immunitet skyddar mot den engelska varianten eller det finns en osäkerhet?

Ja, man vet att i alla fall Pfizer/moderna skyddar, Astra-Zeneca har man för lite data för än, men det kommer nog. Det finns inga tecken på att vaccination inte skulle skydda, även om viruset muterar.

Skrivet av cyklonen:

De borde bara gälla sex månader från sista vaccindosen, anser jag. En hel del tyder på att både genomgången infektion och vaccin inte ger så värst långvarigt skydd. Vi kan nog räkna med att de flesta som vaccineras tidigt i år kommer att vara nästan som ovaccinerade i fråga om skydd när de sista doserna i massvaccinationen ges under hösten.

Vad är det som tyder på det? Det jag sett tyder på motsatsen, men man kan inte garantera skydd längre än 6 månader av den enkla anledningen att vaccinen inte funnits att studera längre. Vad det gäller naturlig immunitet tyder den extremt låga återinsjuknandegraden på att immuniteten också är varaktig. SARS-CoV-2 har dessutom relativt beskedlig mutationsfrekvens.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu börjar det snackas om dessa vaccinintyg/pass eller vad man nu kommer att kalla dem.

De borde bara gälla sex månader från sista vaccindosen, anser jag. En hel del tyder på att både genomgången infektion och vaccin inte ger så värst långvarigt skydd. Vi kan nog räkna med att de flesta som vaccineras tidigt i år kommer att vara nästan som ovaccinerade i fråga om skydd när de sista doserna i massvaccinationen ges under hösten.

Jag utgår ifrån att du har en källa på det?

Man har forskat en del på Sars-viruset som härjade i början på 2000-talet och det har visat sig att de som blev sjuka då har anti-kroppar i åratal efter genomgången sjukdomen.

Citat:

"Previous studies have shown that people who survived SARS, another coronavirus disease that resulted in a 2003 epidemic, still have antibodies against the pathogen in their blood years after recovery. But this trend is not a sure thing, and scientists don’t know yet whether SARS-CoV-2 will fall in line."

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/can-you-become-...

Citat:

If humans do develop immunity, how long does it last?

That’s another big unknown. Immunity is short-lived for the coronaviruses that cause common colds; even people who have high levels of antibodies against these viruses can still become infected, says Stanley Perlman, a coronavirologist at the University of Iowa in Iowa City.

The evidence is more equivocal for the two other coronaviruses that have triggered epidemics: those that cause severe acute respiratory syndrome (SARS) and Middle East respiratory syndrome (MERS). Perlman says his team has found that after people recover from MERS, their antibodies against the virus drop precipitously. He also says that his team has gathered data — not yet published — showing that SARS antibodies are still present in the body 15 years after infection. But it’s not clear whether this immune response is enough to prevent reinfection. “We don’t have good evidence of long-lasting immunity, but we also don’t have really good data from both SARS and MERS,” Perlman adds.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00798-8

Covid-19 är inte samma virus men en variant av Sars-virus och man därför såklart inte säga att det kommer bli samma för covid-19 som för Sars, men det kan vara en indikation i alla fall.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hur ställer ni er till personer i fas 1 och 2 som inte har några problem med social distansering. Ska man ändå rekommendera vaccin eller köra vidare med distansering?

De enda goda skälen att avstå vaccinering vad jag kommer på är om man

  1. ...har känd känslighet mot ämnen i vaccinet och riskerar allergisk chock.

  2. ...är så skröplig att även mindre biverkning riskerar livet.

  3. ...är yngre än 18 år eller gravid och bör avvakta tills fler tester för de grupperna är gjorda.

  4. ...vill temporärt avstå vaccin till förmån för mer behövande.

Annars finns det inga tvivel om att vaccinera sig är positivt, både för dig själv och din omgivning. Tills samhällsspridningen är avsevärt lägre är det rekommenderat att tillämpa social distancering oavsett om man är vaccinerad eller inte. Med god vaccineringsgrad kommer detta förhoppningsvis ändra sig framöver, kanske redan till sommaren eller i alla fall efter sommaren skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Varför tror man att det kommer bli en tredje våg under våren?

Borde det inte bara fortsätta neråt fram till sommaren och sen börja öka igen till nästa höst/vinter?

För att folk hade slut på pengar i januari och var någorlunda skötsamma.
Men så kom lönen i slutet av januari och vips har många slutat vara skötsamma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

man har slutat lyssna, det kommer nya råd och rön varje vecka och folk har ledsnat helt enkelt. Var på stan i helgen och det var länge sedan jag såg så mycket folk på stan och framförallt många älldre, de gick med mundskydd iofs, men det hjälper ju inte dom......

Min granne som är 77år har ledsnat totalt och åker numera buss till stan och Birsta, hon orkar inet sitta hemma och häcka längre. Min far hat Vaccinerat sig 2gg och om en vecka tänker han lämna bort och komma och hälsa på, livet måste lixom gå vidare.

På min sons skola har man beslutat att avsluta hemundervisningarna, det gäller högstadiet