AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Se mitt inlägg ovan.

Har nu installerat drivarna på nytt genom att först använda DDU, sedan manuellt välja drivare från angiven plats.
Hoppade alltså över Adrenalin.
Innan det här testet körde jag 99%load i 10 minuter, med en video rullande på andra skärmen, innan datorn hängde sig.
Just nu har jag spelat i 40 minuter med en youtube-video på andra skärmen.
Vi får se om det bara är en förbättring eller om problemet är löst.

Blir det inte bättre så testar jag OCCT. Kör även med standard-inställningar i BIOS, som är den senaste versionen.

Något annat som är skumt är att min Asus VG248QE 144hz inte går att utnyttja fullt ut med DP-kabel. Kör 1280*XXXX*60hz som "bäst". Ändrade till en HDMI och den går upp till 1080p (full upplösning) med 60hz. Tragiskt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Du har säkert redan gjort detta, men måste fråga ändå... Visst har du dragit två helt separata 8-pin PCI-E kablar hela vägen från nätagget till GPU? Drar man en kabel från nätagget med två seriekopplade kontakter så får GPU för lite ström.

Hm. Jag använder bara en kabel som är seriekopplade. Märker inget fel egentligen. Kan vara så att mitt PSU klarar det? Minns nu inte exakt men jag tror att jag har något RM850x eller sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med mitt 6800Xt, men inte i gaming. Fick svart skärm när jag uppgraderade drivarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Har nu installerat drivarna på nytt genom att först använda DDU, sedan manuellt välja drivare från angiven plats.
Hoppade alltså över Adrenalin.
Innan det här testet körde jag 99%load i 10 minuter, med en video rullande på andra skärmen, innan datorn hängde sig.
Just nu har jag spelat i 40 minuter med en youtube-video på andra skärmen.
Vi får se om det bara är en förbättring eller om problemet är löst.

Blir det inte bättre så testar jag OCCT. Kör även med standard-inställningar i BIOS, som är den senaste versionen.

Något annat som är skumt är att min Asus VG248QE 144hz inte går att utnyttja fullt ut med DP-kabel. Kör 1280*XXXX*60hz som "bäst". Ändrade till en HDMI och den går upp till 1080p (full upplösning) med 60hz. Tragiskt!

Hoppas då.
Har du ställt in PCIe 3 i BIOS istället för auto? För att utesluta PCIe 4 barnsjukdom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag har också problem med mitt 6800Xt, men inte i gaming. Fick svart skärm när jag uppgraderade drivarna.

Och den försvinner inte förrän du kör DDU?
Det var precis samma för mig. AMD launchern skrev sönder direktiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Har nu installerat drivarna på nytt genom att först använda DDU, sedan manuellt välja drivare från angiven plats.
Hoppade alltså över Adrenalin.
Innan det här testet körde jag 99%load i 10 minuter, med en video rullande på andra skärmen, innan datorn hängde sig.
Just nu har jag spelat i 40 minuter med en youtube-video på andra skärmen.
Vi får se om det bara är en förbättring eller om problemet är löst.

Blir det inte bättre så testar jag OCCT. Kör även med standard-inställningar i BIOS, som är den senaste versionen.

Något annat som är skumt är att min Asus VG248QE 144hz inte går att utnyttja fullt ut med DP-kabel. Kör 1280*XXXX*60hz som "bäst". Ändrade till en HDMI och den går upp till 1080p (full upplösning) med 60hz. Tragiskt!

Får hoppas att det löser det hela då- minns andra som haft problem med multimonitor, jag har en 2560*1440p@144hz och en 2560*1600@60hz inkopplade utan strul så det är ingen omöjligthet iallafall.

VG248QE kör enbart 144hz över DP och DL-DVI och jag hade en hel del strul när jag försökte gå över till DP från dual link DVI, var länge sedan och skärmen ligger nog i förvaringen i min gamla lägenhet så kan inte vara så behjälplig omedelbart men du skulle kunna se om trådstartare här vet något.

Skrivet av nDre:

Hm. Jag använder bara en kabel som är seriekopplade. Märker inget fel egentligen. Kan vara så att mitt PSU klarar det? Minns nu inte exakt men jag tror att jag har något RM850x eller sånt.

Det där är lite av en djungel- nätagg med flera rails där alla rails är lite svaga är rekommendationen att köra separate kablar om jag minns rätt, men till exempel Vega 64 gillade att ha en kabel till en redig rail, vissa Corsair-agg låter en ställa single/multirail osv. Vad det handlar mest om är hur nätagget hanterar strömspikar, vilket vissa kan vara rätt dåliga på.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Något annat som är skumt är att min Asus VG248QE 144hz inte går att utnyttja fullt ut med DP-kabel. Kör 1280*XXXX*60hz som "bäst". Ändrade till en HDMI och den går upp till 1080p (full upplösning) med 60hz. Tragiskt!

Har du provat att gå in på Bildskärmsinställningar/Avancerade skärminställningar/Egenskaper för bildskärmskort för skärm1 & klicka på flik Bildskärm eller på visa alla lägen eller det har du redan testat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Har nu installerat drivarna på nytt genom att först använda DDU, sedan manuellt välja drivare från angiven plats.
Hoppade alltså över Adrenalin.
Innan det här testet körde jag 99%load i 10 minuter, med en video rullande på andra skärmen, innan datorn hängde sig.
Just nu har jag spelat i 40 minuter med en youtube-video på andra skärmen.
Vi får se om det bara är en förbättring eller om problemet är löst.

Blir det inte bättre så testar jag OCCT. Kör även med standard-inställningar i BIOS, som är den senaste versionen.

Något annat som är skumt är att min Asus VG248QE 144hz inte går att utnyttja fullt ut med DP-kabel. Kör 1280*XXXX*60hz som "bäst". Ändrade till en HDMI och den går upp till 1080p (full upplösning) med 60hz. Tragiskt!

Låter som att det är något fel på DP-kabeln, testa en annan DP-kabel av god kvalité. Jag kör min LG skärm över DP i 1440p@144Hz utan problem, har även en sekundär skärm som körs i 2880x1800@60Hz över DP samtidigt. Inga problem för mig än så länge.

Du kan ju alltid prova att dra ut den sekundära skärmen och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Och den försvinner inte förrän du kör DDU?
Det var precis samma för mig. AMD launchern skrev sönder direktiv.

använde windows update så funkade det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det uppskattas enormt mycket. Speciellt när ens nerver är snudd på utanpå kroppen till och från.

Jag avbröt på egen hand mitt testspelande+video efter ca 2 timmar. Helt utan problem!

Testade även att stänga av datorn och sätta tillbaka DP-kabeln, nu efter att jag installerat drivrutinerna på nytt. Nu funkar även skärmen!
Det är/var helt klart något med drivarna/adrenalin som är knas, inte min hårdvara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Får hoppas att det löser det hela då- minns andra som haft problem med multimonitor, jag har en 2560*1440p@144hz och en 2560*1600@60hz inkopplade utan strul så det är ingen omöjligthet iallafall.

VG248QE kör enbart 144hz över DP och DL-DVI och jag hade en hel del strul när jag försökte gå över till DP från dual link DVI, var länge sedan och skärmen ligger nog i förvaringen i min gamla lägenhet så kan inte vara så behjälplig omedelbart men du skulle kunna se om trådstartare här vet något.

Det där är lite av en djungel- nätagg med flera rails där alla rails är lite svaga är rekommendationen att köra separate kablar om jag minns rätt, men till exempel Vega 64 gillade att ha en kabel till en redig rail, vissa Corsair-agg låter en ställa single/multirail osv. Vad det handlar mest om är hur nätagget hanterar strömspikar, vilket vissa kan vara rätt dåliga på.

OK. Men ser jag inte något fel så misstänker att allt funkar bra. Eller kommer jag få ut mer FPS om jag tar två enskilda kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

OK. Men ser jag inte något fel så misstänker att allt funkar bra. Eller kommer jag få ut mer FPS om jag tar två enskilda kabel?

Nope, menade inte att du behövde ändra något, villa bara nämna att det inte finns någon perfekt tumregel vad gäller nätagg och törstiga grafikkort, och vill än en gång påstå att om det är någonstans man ska slänga in en extra femhundring eller något när man bygger så är det nätagg

Bra att det funkar för dig!

Skrivet av Fraps:

Tack för alla svar, det uppskattas enormt mycket. Speciellt när ens nerver är snudd på utanpå kroppen till och från.

Jag avbröt på egen hand mitt testspelande+video efter ca 2 timmar. Helt utan problem!

Testade även att stänga av datorn och sätta tillbaka DP-kabeln, nu efter att jag installerat drivrutinerna på nytt. Nu funkar även skärmen!
Det är/var helt klart något med drivarna/adrenalin som är knas, inte min hårdvara.

Kul att höra ett lyckligt slut för en gångs skull då!
Kan inte säga något om andra kort men mitt 6800XT har snurrat på dygnet runt i några veckor nu- ett par eller några timmars spel de flesta kvällar och sedan drar mining igång direkt när jag är färdig med spel om jag inte sitter och håller på med video eller 3d-design. Längsta det vilat har varit några timmar då jag uppdaterade bios och höll på att testa SAM osv. Oerhört stabilt hittills!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Halloj, fick mitt 6800xt Gigabyte Master idag. Fett kort utan tvekan. Fick också en 5950X häromdagen och får nu 16500 i 3d mark timespy jämfört med 9800 som jag hade med min 3700X och 2080. Vad som förbryllar mig dock är att jag nästan ligger på exakt samma fps i apex legends (enda spelet jag spelar) som innan. Har kört en drivar-rensning med DDU och kortet verkar som sagt rulla på bra annars. Någon som har något tips?

Skumt. rx 6800 xt skall ju ha typ dubbelt så mycket fps som rtx 2080 i Apex Legends.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Asus 6800XT LC här. Själv uppdaterade jag biosen på mitt moderkort. Jag satte i kortet i datorn och installerade bara senaste drivrutinerna med fabriksåterställning. Fungerat felfritt sen dess.

Permalänk
Medlem

Nya AMD chipset drivers till alla AM4-moderkort: AMD Chipset Drivers Revision Number: 2.13.27.501

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Köpte mitt xfx 6900xt av en scalper från usa i december. Nu när dom börjar ploppa upp som tillgängliga i affärer i sverige så är det till högre pris än vad min scalper tog inklusive frakt och tull från Usa. Man kan ju undra vilka som är dom riktiga scalpers liksom.

6900xt inet
5st i lager 14999kr.......... bra scalpat "0 marginal Inet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Nya AMD chipset drivers till alla AM4-moderkort: AMD Chipset Drivers Revision Number: 2.13.27.501

Ser att mitt moderkort fått 2 nya uppdateringar på BIOS sen jag la in den jag har nu Då kommer frågan, allt fungerar kanon nu, skall man laga något som är trasigt?
När jag tänker efter är det faktiskt ett problem som finns, BT blir avstängt permanent ibland vid uppstart och det enda som hjälper är att bryta strömmen helt (dra ur kontakten i väggen) och vänta 10 sekunder sen starta upp igen. Sen funkar BT i ett par veckor igen. Detta felet är känt på dessa moderkort men jag ser inget om det i uppdateringstexten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Köpte mitt xfx 6900xt av en scalper från usa i december. Nu när dom börjar ploppa upp som tillgängliga i affärer i sverige så är det till högre pris än vad min scalper tog inklusive frakt och tull från Usa. Man kan ju undra vilka som är dom riktiga scalpers liksom.

6900xt inet
5st i lager 14999kr.......... bra scalpat "0 marginal Inet"

Inet har ju ett Red Devil 6900XT för 13990kr.

Men ja våra ÅF passar på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vill bara nämna att det där med att VRAM klockfrekvens körs i max vid 144Hz+ inte är en bug. GDDR moduler kräver en viss tid för att hinna växla mellan olika powerstates. Vilken skärm du har påverkar starkt, en stor del skärmar "fuskar" och håller sig inte till standardspecifikationerna för signal-timing till skärmen. Många skärmpaneler är t.-ex gjorda för 120Hz och sedan överklockade till 144Hz som ofta leder till "osync" i signal timingen och inte tillräcklig tid för GDDR moduler att ändra pstate. Detta gör att varken AMD eller Nvidia kan forcera att VRAM klockar ner sig till lägsta nivå oavsett refresh rate, eftersom det skulle leda till att vissa skärmar börjar flimra / ge black screen.

Man kan komma runt problemet i de flesta fall genom att använda CRU (Custom Resolution Utility) och där ändra på signal timings eller forcera en lite lägre refresh rate (typ 142Hz brukar funka för många). Har man multi-monitor setup kan det bli lite knepigare att få det att funka helt perfekt.

Vissa skärmar har inte detta problem men det är i princip omöjligt att veta på förhand.
Har själv en 1440p 144hz skärm (AOC AG322QCX) och en 1080p 60hz skärm (Fujitsu P23t-6) som inte har dessa problem.
Dvs i idle så klockar mitt 6800XT ner VRAM till ~24Mhz.

Låter ju vettigt sett till hur min skärm beter sig. Både med mitt tidigare 1080Ti och nu med mitt 6800XT. Har du möjligtvis någon länk till ytterligare läsning i ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inet har ju ett Red Devil 6900XT för 13990kr.

Men ja våra ÅF passar på nu.

13500kr fick jag mitt för och och det var med typ 2500kr i tull+frakt

Edit: ännu mer, frakt + tull var 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Halloj, fick mitt 6800xt Gigabyte Master idag. Fett kort utan tvekan. Fick också en 5950X häromdagen och får nu 16500 i 3d mark timespy jämfört med 9800 som jag hade med min 3700X och 2080. Vad som förbryllar mig dock är att jag nästan ligger på exakt samma fps i apex legends (enda spelet jag spelar) som innan. Har kört en drivar-rensning med DDU och kortet verkar som sagt rulla på bra annars. Någon som har något tips?

Är du säker på att du inte kommit åt BIOS OC/Silent-switchen när du monterat kortet? Kortet ska vara förinställt på OC. Använder man switchen så behöver man installera om drivarna.
Själv får jag 17.600 i Time spy med samma modell som dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Köpte mitt xfx 6900xt av en scalper från usa i december. Nu när dom börjar ploppa upp som tillgängliga i affärer i sverige så är det till högre pris än vad min scalper tog inklusive frakt och tull från Usa. Man kan ju undra vilka som är dom riktiga scalpers liksom.

6900xt inet
5st i lager 14999kr.......... bra scalpat "0 marginal Inet"

Skrivet av Dinkefing:

Inet har ju ett Red Devil 6900XT för 13990kr.

Men ja våra ÅF passar på nu.

Ja de passar verkligen på att sälja sina typ 5 kort, måste ju se fantastiskt ut på bokslutet. Somliga har verkligen ingen koll på vad tillgång och efterfrågan är överhuvudtaget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ser att mitt moderkort fått 2 nya uppdateringar på BIOS sen jag la in den jag har nu Då kommer frågan, allt fungerar kanon nu, skall man laga något som är trasigt?
När jag tänker efter är det faktiskt ett problem som finns, BT blir avstängt permanent ibland vid uppstart och det enda som hjälper är att bryta strömmen helt (dra ur kontakten i väggen) och vänta 10 sekunder sen starta upp igen. Sen funkar BT i ett par veckor igen. Detta felet är känt på dessa moderkort men jag ser inget om det i uppdateringstexten.

Jag uppgraderade till BIOS F11 när den blev skarp och det fixade så att jag kunde köra XMP på mina minnen utan problem. Ser att de plockat bort den nu och nu finns F12 och F13a. Skulle väl rekommendera isf att börja med att uppgradera till F12 då alla BIOS-versioner med bokstäver efter är någon form av beta-release. Den slutliga F13 kommer säkert inom ett par veckor. Gigabyte har varit flitiga.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Är du säker på att du inte kommit åt BIOS OC/Silent-switchen när du monterat kortet? Kortet ska vara förinställt på OC. Använder man switchen så behöver man installera om drivarna.
Själv får jag 17.600 i Time spy med samma modell som dig.

Skumt, kollade nu och switchen står på OC.

Edit: Installerade om Windows och landar nu på 16994 intressant är dock att det ffa allt är en ökning på CPU-sidan. @Fraps vad får du för GPU score och vilken drivar-version kör du?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Skumt, kollade nu och switchen står på OC.

Edit: Installerade om Windows och landar nu på 16994 intressant är dock att det ffa allt är en ökning på CPU-sidan. @Fraps vad får du för GPU score och vilken drivar-version kör du?

Har kört time spy nu och har tagit en print på alla resultat. Lagt upp den på min ftp. Bild från benchmark

GPU score: 17646
CPU score: 7105

Inne i Dxdiag står det att jag använder version: 27.20.14533.1000

Det ska tilläggas att jag inte överklockat något, allt är i default/stock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Har kört time spy nu och har tagit en print på alla resultat. Lagt upp den på min ftp. Bild från benchmark

GPU score: 17646
CPU score: 7105

Inne i Dxdiag står det att jag använder version: 27.20.14533.1000

Det ska tilläggas att jag inte överklockat något, allt är i default/stock.

Ok, men jag pratade om totalpoängen när jag skrev 16994. Jag fick 17731 i GPU-score och 13755 i CPU-score. https://www.3dmark.com/3dm/57880215?

Problemet kvarstår att jag ligger relativt lågt i Apex legends.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Så! Sedan igår kväll har man rätt behörigheter att skriva i den här tråden!

Bytte från ett GTX 1080 till ett Gigabyte 6800 XT Gaming OC och initiala intryck är goda. Ser ganska exakt en fördubbling i prestanda och hittils inga större konstigheter, förutom lite konstiga artifakter i Insurgency: Sandstorm men det är allt. Nöjd att se bra prestanda i mitt hjärtespel just nu Escape From Tarkov, med tanke på hur de är optimerat i övrigt hade jag aningar om att de inte skulle fungera bra med AMD.

Har inte hunnit testa precis alla spel så återstår att se om de snubblar på något särskilt som ni andra i tråden har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, men jag pratade om totalpoängen när jag skrev 16994. Jag fick 17731 i GPU-score och 13755 i CPU-score. https://www.3dmark.com/3dm/57880215?

Problemet kvarstår att jag ligger relativt lågt i Apex legends.

Låg CPU-score. Kollat så du ställt in minnena rätt i BIOS, slå på PBO också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låg CPU-score. Kollat så du ställt in minnena rätt i BIOS, slå på PBO också.

Jag har inte optimal hastighet på mina minnen för 5950, 3200 MHz. Klockade upp dem till 3600 men det gav sämre resultat. 4000 går inte då kraschar det. Ska testa med pbo på.

Edit: @Alphahanne, Slog på pbo och ställt in docp, det går framåt men fortfarande under average (om än med lite) https://www.3dmark.com/3dm/57970747?

Edit 2: Förstår fortfarande inte varför jag ligger så "lågt" i Apex legends, Har dragit ner settings kraftigt och ligger extremt stabilt på 143 fps i ingame counter, 145 med origins, det är nästan som att något är cappat eftersom fps:en ligger så fast. Skaffade en ny Dell 165Hz skärm här men hittar inga settings för OC så jag antar att den är 165Hz native.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag får inte "custom resolution"-tricket med exempelvis 142Hz att fungera på min LG 27gl850 då jag inte kan välja någon annan Hz i windows förutom 144, 120, 100 och 60. Den nya "custom upplösningen" finns alltså inte med i listan. Syns bara i drivrutinen...

Några tips?

Skulle vilja få ner minnesklockningen i idle då den alltid ligger på max.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12