Kretsbrist äventyrar tillverkning av en miljon bilar år 2021

Permalänk
Skrivet av Daark:

Körkort kostar inte 20k om du privat kör. Service gör du själv så blir det mycket billigare.

Jag har inte möjlighet till att ta privata körlektioner, utan allt ska vara från en körskola.

Jag hade inte lyxen med föräldrar som delade ut körkort eller lärde ut körlektioner.

Uppväxt på gatan och allt från scratch här.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Tur att w201, w124 och w123 klarar sig bra utan onödig teknik <3

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Känns onekligen som att biltillverkarnas bekymmer till stor del kan skyllas på dem själva.
Att avboka sin produktionskapacitet skulle kanske inte ha varit en tidig åtgärd.
I längden kanske det hade varit mer ekonomiskt försvarbart att införskaffa lagringskapacitet för de kretsar som inte går åt vid en sänkning av produktionskapaciteten.
Sedan är det ju klart att allt detta har en stor global påverkan, som inte bara slår mot biltillverkarna.
Men jag antar att det är lätt att vara efterklok...

Biltillverkarna är vana att behandla underleverantörer som skit (jobbade hos ett företag som bland annat tillverkade material till stora svenska biltillverkare för ett 10-tal år sedan). Dåliga priser och krav på att underleverantören skall kunna leverera allt mellan 30% och 130% av deras prognostiserade behov från vecka till vecka. Inte så lätt att ha den flexibiliteten i bemanningen med övriga krav. Metoden funkar tydligen inte lika bra när underleverantören i detta fall har flertal kunder som skriker på kapacitet och tar över de öppnade luckorna över natt så bra att de lär sig.

Bara sparka de högre cheferna på företagen och få in folk med lite mer vett så löser det sig nästa gång, till dess gl hf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara det att jag tycker samtidigt så borde försäljningen av spelkonsoler, speldatorer, mobiler, nya bilar etc fullkomligt rasa. Är det dåliga tider så borde folk vara extremt sparsam, nöjessaker kan kvitta. Nya bilar. mobiler, datorer, så får man köra med den skrutt som man har.

Beror säkert på vilket land men, tänker här i Sverige har det för många (som har ett relativt säkert jobb) inneburit att de inte kan gå ut på AW eller gå på restaurang, samma med de som äter lunch ute på stan och nu jobbar hemma istället.

Detta på en månad grovt räknat (110*20 Lunch) + (300*2 AW) + (400*1 Restaurang). Lägg därtill bio/museum andra nöjen.
~ 3k i månaden. (per vuxen i hushållet).

Eftersom det inte går att göra något av dessa nöjen i hemmet och folk vet att de kommer vara isolerade de närmaste månaderna så blir kostnaden för en PS5 eller nytt grafikkort en ganska låg kostnad jämfört med besparingen.

tldr; Går inte göra nått kul och har färre utgifter för nöje gör att folk motiverar att unna sig nått annat nöje istället.

Permalänk
Medlem

Bra. Då kan de nu sälja av sina mega lager av bilar som aldrig säljs.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Klockrent!

Bilismen kommer fasas ut. Om kanske 10-20 år kommer väldigt få ha bil. Bara resor som inte kan ersättas med andra transportsätt kommer ske med bil. Med elbil naturligtvis. Och antagligen hyr eller lånar man en bil vid det tillfället. För bil kommer vara svindyrt att äga. Vilket är bra, då det ändå är vansinne att använda sjuka mängder resurser för att transportera sig ett par kilometer som många resor ändå är på. En bil tar även upp mycket plats och är ofta i vägen för andra trafikanter. Jag har aldrig haft bil. Jag har aldrig haft nån anledning. Så smidigt att bara gå eller cykla dit jag ska. Jag tycker iofs om att röra mig - speciellt när jag ändå sitter framför datorn hela dagarna både hemma eller på jobbet.

Låter som att du inte har barn, då är det lättare ja.

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Klockrent!

Bilismen kommer fasas ut. Om kanske 10-20 år kommer väldigt få ha bil. Bara resor som inte kan ersättas med andra transportsätt kommer ske med bil. Med elbil naturligtvis. Och antagligen hyr eller lånar man en bil vid det tillfället. För bil kommer vara svindyrt att äga. Vilket är bra, då det ändå är vansinne att använda sjuka mängder resurser för att transportera sig ett par kilometer som många resor ändå är på. En bil tar även upp mycket plats och är ofta i vägen för andra trafikanter. Jag har aldrig haft bil. Jag har aldrig haft nån anledning. Så smidigt att bara gå eller cykla dit jag ska. Jag tycker iofs om att röra mig - speciellt när jag ändå sitter framför datorn hela dagarna både hemma eller på jobbet.

Är du måhända barnlös och bor i en stad? Jag cyklar fortfarande mycket i vardagen men livet med familj hade varit bra mycket svårare utan bil. För de som bor på landet blir den dessutom oumbärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Klockrent!

Bilismen kommer fasas ut. Om kanske 10-20 år kommer väldigt få ha bil. Bara resor som inte kan ersättas med andra transportsätt kommer ske med bil. Med elbil naturligtvis. Och antagligen hyr eller lånar man en bil vid det tillfället. För bil kommer vara svindyrt att äga. Vilket är bra, då det ändå är vansinne att använda sjuka mängder resurser för att transportera sig ett par kilometer som många resor ändå är på. En bil tar även upp mycket plats och är ofta i vägen för andra trafikanter. Jag har aldrig haft bil. Jag har aldrig haft nån anledning. Så smidigt att bara gå eller cykla dit jag ska. Jag tycker iofs om att röra mig - speciellt när jag ändå sitter framför datorn hela dagarna både hemma eller på jobbet.

Vart bor du?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Varför tittar vi på TSMC se mycket när det gäller just bilar.
Bilars elektronik lär inte spela någon större roll om den produceras på äldre noder då effektskilnaden i de flesta fall kommer vara för liten samt prestandabehovet tillräckligt på äldre noder.
Finns flera andra som kan och säkert redan producerar det mesta till bilar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Vart bor du?

"Var bor du?" ska det väl stå.

Katrineholm. Det går att läsa i spalten till vänster (i datorläge).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

"Var bor du?" ska det väl stå.

Katrineholm. Det går att läsa i spalten till vänster (i datorläge).

Så du har dålig koll på hur det är att bo mitt ute i skogen då med andra ord.
Har svårt att se att annat folk än dom som bor i städer klarar sig bra utan bil året runt även om 10-20 år.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Verkar vara att vänta ett sådär år innan det finns någon balans mellan utbud och efterfrågan. "Hoppet" är väl en cryptocrasch kombinerat med att bra utfall för Covid så folk kan göra saker utanför hemmet igen.

We expect semiconductor industry supply constraints on both wafers and substrates to only partially ease in second-half 2021, with some leading-edge (computing, 5G chips) tightness to extend into 2022

https://www.bbc.com/news/technology-55936011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Så du har dålig koll på hur det är att bo mitt ute i skogen då med andra ord.
Har svårt att se att annat folk än dom som bor i städer klarar sig bra utan bil året runt även om 10-20 år.

Nä, jag är uppväxt på landet. I lilla Bie som ligger nån mil utanför Katrineholm.

Men troligen kommer urbaniseringen fortsätta. Man kommer börja odla mat i städerna. Då försvinner behovet av bil till stor del. Då kan marken utanför städerna åter bli vildmark med stora fina skogar och många vilda djur. En del skog kan skötas enligt Lübeckmetoden för det behövs säkert en del skogsbruk i framtiden också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Förr var bilar mekaniska ting, numera är det rullande datorer....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Nej.. tanke på vad eländena kostar i service och drift.. svindyrt, snar framtid är bilar endast för den övre mellanklass och uppåt..

Körkort ~20000:-
Bil ~80000:-
Service ~50000:- inkl skatt och eventuella skador och brister.
Drift ~5000/mån

Ähh... Köpte en bruksbil nu, Kia Ceed.. sjukt osexig men billig som satan.
200:- i försäkring per mån, service är 3k om året, tankar typ 1 gång i mån.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nä, jag är uppväxt på landet. I lilla Bie som ligger nån mil utanför Katrineholm.

Men troligen kommer urbaniseringen fortsätta. Man kommer börja odla mat i städerna. Då försvinner behovet av bil till stor del. Då kan marken utanför städerna åter bli vildmark med stora fina skogar och många vilda djur. En del skog kan skötas enligt Lübeckmetoden för det behövs säkert en del skogsbruk i framtiden också.

Det är nog riktigt långt bort innan det börjas odlas storskaligt med mat i sthlm mm.
Det är ju mer och mer folk som flyttar ut på landet, huspriserna här om kring har ökat riktigt mycket dom senaste 5-10 åren.
Och närmaste busshållplats är 60-80 min bort, om du går.
Om det är stora fina skogar du vill ha, så kan du ju prova att gå ut. Dom finns där redan idag.
Tycker dom flesta mest gallrar i skogarna här om kring iallafall, det är sällan dom hugger rent helt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Det är nog riktigt långt bort innan det börjas odlas storskaligt med mat i sthlm mm.
Det är ju mer och mer folk som flyttar ut på landet, huspriserna här om kring har ökat riktigt mycket dom senaste 5-10 åren.
Och närmaste busshållplats är 60-80 min bort, om du går.
Om det är stora fina skogar du vill ha, så kan du ju prova att gå ut. Dom finns där redan idag.
Tycker dom flesta mest gallrar i skogarna här om kring iallafall, det är sällan dom hugger rent helt.

Jag promenerar eller cyklar flera mil dagligen pga Turf (tar zoner). Lite HittaUt också men Turf är roligare. Det finns dock inte så mycket skog kvar att gå i längre. Hade en del fina skogar kring Bie som jag ofta gick i när jag var barn men de har huggit ner mycket av det nu. Även i och kring Katrineholm har de huggit ner massor och förstört marken med sina skogsmaskiner. Och med skog räknar jag inte fula trädplanteringar med usel artrikedom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varför tittar vi på TSMC se mycket när det gäller just bilar.
Bilars elektronik lär inte spela någon större roll om den produceras på äldre noder då effektskilnaden i de flesta fall kommer vara för liten samt prestandabehovet tillräckligt på äldre noder.
Finns flera andra som kan och säkert redan producerar det mesta till bilar utan problem.

För att TSMC också producerar kretsar på äldre noder. Bland annat till fordonsindustrin.