Förstärkt dollar och höga fraktkostnader oroar svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Förstärkt dollar och höga fraktkostnader oroar svenska återförsäljare

Komplett, Inet, Elgiganten och Netonnet uttalar sig om ökade kostnader för sjöfrakt och bekräftar att prisökningar kan vara nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man blir lite orolig, men kan tänka mig att de som sätter priserna har det ganska svettigt nu då man inte vill skrämma kunder och samtidigt inte gå i förlust.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Finns dock inte mycket som tyder på att dollarn skulle gå upp till samma nivå som tidigare i närtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Är det någonsin några bra nyheter nuförtiden?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Woo tur man inte har något behov av uppgraderingar alls!

Permalänk
Medlem

Man kanske ska satsa pengar i bolag som pysslar med sjöfart ser att flera har gått upp senaste tiden.
Kolla kursen på Danaos Corporation på nordnet/avanza.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

... och samtidigt inte gå i förlust.

Man går MED förlust, och man går I konkurs.

Skrivet av Meathim:

Woo tur man inte har något behov av uppgraderingar alls!

Du sitter bekvämt i båten med en Intel i7-2600K & GTX 980 TI ?

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem

Ja men prisökningar är precis vad vi behöver.
Allt är så billigt nuförtiden...
Grafikkort för 11000kr, processor för 5000kr osv.
Nä dags att skruva upp priserna lite nu...

Suck.

(Jag var ironisk om det inte framgick)

Skrivet av SectionX2:

Är det någonsin några bra nyheter nuförtiden?

Jag hör dig och håller med.
Vet inte riktigt vad man kan göra förutom att hoppas på att det kanske blir bättre längre fram.

Permalänk
Medlem

Vi betalar ju redan ganska mycket mer än dollar+moms, så inte hela världen med några procent till antar jag?

Permalänk
Medlem

Om resultatet är att Kinas export minskar är jag helt för att betala lite mer för lyxkonsumtionen.
Kanske inte en så populär tanke bland andra konsumenter som vill maximera inköp per hundralapp kortsiktigt, men att begränsa Kinas ekonomiska makt är något jag är är för i de flesta scenarior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Är det någonsin några bra nyheter nuförtiden?

"Den ekonomiska kraschen i och med coronavirusets utbrott blev inte så illa som befarat"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

*OT/bait raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Core Mechanics

Slår extra hårt mot tunga billiga produkter, det är där prishöjningarna kommer ske först eftersom hela marginalen blir bortblåst.

Exempelvis musmattor.

Permalänk
Medlem

Äh, bara bra om det får oss att konsumera mindre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

ajaj, de som hoppas på att komma undan billigt med intels nya setups i sommar blir nog besvikna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arkin:

Du sitter bekvämt i båten med en Intel i7-2600K & GTX 980 TI ?

Vart får du de sakerna från? Inte ens i närheten.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser möjligheterna ut att flytta produktionen närmare? Tänker mig Afrika istället för främst Kina. Närmare, samma tidszon, billig arbetskraft. Kostnaden för att etablera sig, dels infrastrukturmässigt men också att få tag i arbetskraft, speciellt mer kvalificerade arbeten, är nog ett bekymmer.

Ohållbart att låta så mycket vara beroende av i princip ett enda land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Vart får du de sakerna från? Inte ens i närheten.

Ja du berättar ju inte varför du inte behöver uppgradera. Är du nöjd med gammal hårdvara eller har du nyligen lagt ut 40 000 Sek på ny hårdvara.

Om du nu har allt nytt, så kan vad som helst hända, såsom; brand, vatten & el-spikar, som slår ut din hårdvara.

Går dina nya prylar sönder idag finns det inga ersättningsprodukter att få tag på heller.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arkin:

Ja du berättar ju inte varför du inte behöver uppgradera. Är du nöjd med gammal hårdvara eller har du nyligen lagt ut 40 000 Sek på ny hårdvara.

Om du nu har allt nytt, så kan vad som helst hända, såsom; brand, vatten & el-spikar, som slår ut din hårdvara.

Går dina nya prylar sönder idag finns det inga ersättningsprodukter att få tag på heller.

Ah du menar så. vOv

2600x
16GB nånting nånting
RTX2060
1080p Benq GL2450HT

För mina behov är det långt mer än tillräckligt, och ska jag vara ärlig är datorn så långt ned på min prioriteringslista att det inte skulle göra jättemycket om typ allt i den dog. Möjligen att nätagget skulle behöva bytas (Fractal Design Effekt 400W, helt opassande för moderna laster egentligen) och det håller jag ett öga på men annars spelar det inte så stor roll.

Sen vill jag egentligen ha en ny mus, och en lite fräschare laptop med belysning i tangentbordet och en ny surfplatta, men ... inget av det är sånt jag egentligen behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja men prisökningar är precis vad vi behöver.
Allt är så billigt nuförtiden...
Grafikkort för 11000kr, processor för 5000kr osv.
Nä dags att skruva upp priserna lite nu...

Suck.

(Jag var ironisk om det inte framgick)

Jag hör dig och håller med.
Vet inte riktigt vad man kan göra förutom att hoppas på att det kanske blir bättre längre fram.

Tyvärr är det många som går på den finten.
Lösningen är mycket enkel, vill man inte betala 11000kr+ för ett grafikkort så tittar man på nästa steg ner tills man tycker priset är godtagbart. Att den sen inte blir det 3080 man haft våta drömmar om utan ett 3070/3060ti är ju mindre relevant om man inte vill betala vad det faktiskt kostar. Samma med CPU och i stort sett allt, man tar ett eller flera steg ner i kedjan av modeller tills man hamnar i sin prisområde och gillar läget.
Priserna kommer gå ner på sikt, men det tar ett bra tag innan vi är där för det som tog noll tid att rasera kommer ta åratal att återuppbygga, om det ens går så fraktpriserna är "kaffepengar" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Är det någonsin några bra nyheter nuförtiden?

Generellt sett så brukar ju ”negativa” nyheter vara de som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur ser möjligheterna ut att flytta produktionen närmare? Tänker mig Afrika istället för främst Kina. Närmare, samma tidszon, billig arbetskraft. Kostnaden för att etablera sig, dels infrastrukturmässigt men också att få tag i arbetskraft, speciellt mer kvalificerade arbeten, är nog ett bekymmer.

Ohållbart att låta så mycket vara beroende av i princip ett enda land.

Där har du helt rätt eller aningen fel. Är ingen expert så får gissa, men som jag förstår det produceras en hel del i bla Korea och Indien. Afrika tror jag inte är något alternativ till att flytta produktionen. För mycket politisk och militärt kaos där enligt en Afrikansk-Indisk arbetskamrat som tyvärr är min enda källa men ser man på nyheterna från olika länder genom YT så stämmer det troligen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Guld, bostäder, bitcoin, börsen, tillgångar i gemen, men vi har "ingen inflation", åtminstone inte enligt det utmärkta KPI.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Märkligt att företag som är historiskt känsliga för valuta-rörelser i en extremt konjunkturkänslig bransch kan göra väldigt positiva resultat mitt i en pandem. Antingen tar man på sig offerkoftan eller ser till att forma sitt företag och affärsmodell för att möta omvärlden. Om en konservativ koloss som en biltillverkare är kan vara såpass agil så blir det ännu märkligare.

https://www.gp.se/ekonomi/rekordförsäljning-för-volvo-cars-un...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkin:

Man går MED förlust, och man går I konkurs.

Du sitter bekvämt i båten med en Intel i7-2600K & GTX 980 TI ?

Beror helt på vad man spelar och vilka krav man har..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur ser möjligheterna ut att flytta produktionen närmare? Tänker mig Afrika istället för främst Kina. Närmare, samma tidszon, billig arbetskraft. Kostnaden för att etablera sig, dels infrastrukturmässigt men också att få tag i arbetskraft, speciellt mer kvalificerade arbeten, är nog ett bekymmer.

Ohållbart att låta så mycket vara beroende av i princip ett enda land.

För producerande företag är Kina stabilt, rimligt billig arbetskraft, fantastisk infrastruktur, rimliga energikostnader, mängder med väl utbildad personal, en synergistisk effekt av att så mycket produktion är i landet att alla individuella delar är tillgängliga genom vanliga distributionsnätverk.

Det finns länder i Afrika med lägre löner, men de flesta skiljer inte betydande för fabrikspersonal i förhållande till kapitalinvesteringen. Är man väl etablerad i Kina är det lättare att flytta sin produktion längre västerut i landet om man behöver lägre produktionskostnader än det är att flytta till Afrika. Det de flesta afrikanska länder saknar är lika väl fungerande infrastruktur, den politiska stabiliteten, säkerheten för utländskt kapital, samma utbildningsnivå och givetvis den synergistiska effekten då distributionskedjor för komponenter givetvis inte är lika väl fungerande utanför Kina.

Visst kan man med rätta hata Kina, men de utgör ett naturligt val för producerande företag.
Frakt utgör trots allt en liten del av den normala kostnaden och för mer avancerade produkter så som konsumentelektronik så blir fraktkostnaden normalt inte så farlig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur ser möjligheterna ut att flytta produktionen närmare? Tänker mig Afrika istället för främst Kina. Närmare, samma tidszon, billig arbetskraft. Kostnaden för att etablera sig, dels infrastrukturmässigt men också att få tag i arbetskraft, speciellt mer kvalificerade arbeten, är nog ett bekymmer.

Ohållbart att låta så mycket vara beroende av i princip ett enda land.

Kina investerar redan stort i Afrika. De finansierar/styr i princip alla större hamnar/hamnbyggen på den Afrikanska kontinenten, detta i utbyte mote att Kina exklusivt får hyra dessa under 15-25års tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta outsourca precis allt till Kina så blir vi inte lika beroende av långa transporter och andra produktionsstörningar när nästa pandemi/jordbävning/konflikt startar där borta.

Japan tog hem tillverkning av viktiga varor kort efter att pandemin spred sig globalt. Detta gjorde de inte minst på grund av det kinesiska kommunistpartiets ständiga lögner om hur allvarlig pandemin var.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Slår extra hårt mot tunga billiga produkter, det är där prishöjningarna kommer ske först eftersom hela marginalen blir bortblåst.

Exempelvis musmattor.

Det finns överflöd med musmattor varför skulle de gå upp i pris?

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Dinkefing:

Det finns överflöd med musmattor varför skulle de gå upp i pris?

För att fraktkostnaden är baserad på vikten och de är relativt billiga, frakten står för större del av slutpriset.