Valve tvingas betala skadestånd till Corsair över patentintrång

Permalänk
Medlem

Kollar an patentet länkat artikeln ser det ut som Corsair ritat av en Xbox360 controller, utan kontext hade jag trott att det var så. Men Betyder detta då att Corsair kan stämma MS eller har MS ett patent också och vems är då giltigt?
FÖr det är ju precis samma design som Xbox 360 controller, speciellt om man kollar på patentet.

Tyvärr tycker jag Corsair är ett "märke" mer än en tillverkare. Extremt bra på att marknadsföra sig till den grad att folk tror att dom är det enda som existerar.

Tyvärr inte helt nöjd med deras kvalité så har dumpat dom för Kingston för RAM och SSD som verkar gjort en comback med mer i lager numera.
Deras nya luftkylar var ju överprisat skräp som sågades totalt och nu kostar typ 25% av MSRP.
Deras nätdelar för mig 80+ guld och paltinum har haft antingen för aggressiva fläktkurvor jämfört med konkurrenter eller tvivelaktig fläkt kvalite.

Min senaste corsair nätdel stank så in i norden och det har inte helt gått ur ännu. Vissade sig vara rätt vanligt när jag googlade så neJ känns som CORSAIR blivit som logtech, lever på sitt ryckte men hälften av vad dom säljer är rent skräp numera och inte värt asking price.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kollar an patentet länkat artikeln ser det ut som Corsair ritat av en Xbox360 controller, utan kontext hade jag trott att det var så. Men Betyder detta då att Corsair kan stämma MS eller har MS ett patent också och vems är då giltigt?
FÖr det är ju precis samma design som Xbox 360 controller, speciellt om man kollar på patentet.

Tyvärr tycker jag Corsair är ett "märke" mer än en tillverkare. Extremt bra på att marknadsföra sig till den grad att folk tror att dom är det enda som existerar.

Tyvärr inte helt nöjd med deras kvalité så har dumpat dom för Kingston för RAM och SSD som verkar gjort en comback med mer i lager numera.
Deras nya luftkylar var ju överprisat skräp som sågades totalt och nu kostar typ 25% av MSRP.
Deras nätdelar för mig 80+ guld och paltinum har haft antingen för aggressiva fläktkurvor jämfört med konkurrenter eller tvivelaktig fläkt kvalite.

Min senaste corsair nätdel stank så in i norden och det har inte helt gått ur ännu. Vissade sig vara rätt vanligt när jag googlade så neJ känns som CORSAIR blivit som logtech, lever på sitt ryckte men hälften av vad dom säljer är rent skräp numera och inte värt asking price.

Mja, stämmer inte helt. Corsair har egen fabrik i Taiwan och tillverkar sin DDR själva, vilket är ~40% av deras omsättning. Beträffande PSUs tycker jag definitivt de är top #3, men föredrar Seasonic. Ett område där de vuxit starkt för mig är vattenkylning; har haft flera AIOs från alla stora märken (FD, NZXT, Asus) men föredrar ärligt Corsairs. ~27% av deras omsättning är peripherals (ökning på 100% sedan 2017), som jag också skulle säga är top #3. Givetvis är en stor del av deras produkter cherrypickade OEMs som de sätter sitt klistermärke på, men så är det för de flesta idag. Som du säger, en stor del är brandingen och konceptet. Att döma av deras följarbas på Twitter och Instagram, konton med vardera 1m+ följare, som också är redigt aktiva i deras livestreams, så lyckas Corsair väldigt väl med sin marknadsföring.

Finns alltid "boutique-brands" som är bättre i enskilda kategorier, och top 1-3% av entusiaster dreglar sällan över Corsair. Ingen tangentbordsentusiast köper ett Corsairtangentbord för 2.5k, man bygger eget och sitter och smörjer fjädrarna själv etc. Men hur stor är den demografin, 1-2%? Från ett ekonomiskt perspektiv så tror jag att de har en bra strategi, när de inriktar sig på den större demografin av gamers, streamers etc. Det som gör Corsair relativt unikt är att deras svit av produkter är väldigt bred (närmast jämförbara är Asus). De har också gjort förvärv för att bredda sina patentinnehav, framför allt genom deras köp av Elgato, och en rörelse mot streamkulturen vilket jag tror är smart. Överlag ska det bli intressant att se vad de gör med pengarna som börsnoteringen från Oktober-20 renderar; de har köpt 4-5 företag på ett år (t.ex. Scuf, Origin PCs, Elgato) och med en större krigskassa från börsen kan det bli större förvärv och nya utblickar. Sweclockers har rapporterat ganska bra, bara de senaste fem åren har de introducerat produkter i helt nya kategorier och fortsätter de så här tror jag att de kan bli lite av ett Logitech för gamers. Innehavet i CRSR på Avanza sedan September har ökat med 600%. De senaste dagarna bara ökar innehavet med ~10% om dagen, och de är nu Top #5 trending på Wallstreet Bets. Galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

John Keogh tog patent på hjulet i Australien 2001.

Intressant om patentverket godkände patentet. Skulle inte tro det då hjulet räknas till en av de sju mekansika grunduppfinningarna. (Kan ni lista ut de övriga sex?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag håller med. Det finns absolut exempel där patent och copyright har en plats. Vad som borde avgöra är tid/kostnad för utveckling vs produktion. Vi kan ta en bok som exempel. Säg att det tar författaren ett år av heltidsjobb att skriva den för en total kostnad på ungefär 500 000 kronor. Denna bok säljs i totalt 1000 exemplar med en produktionskostnad av 100 kronor per bok. Alltså totalt 100 000 kronor i produktionskostnad. Här är det uppenbart att det stora värdet finns i det intellektuella arbetet och bör därför skyddas under en viss tid.

Ett intressant exempel för diskussionen bör vara kokböcker. Recepten är ju normalt sett inte skyddade, och finns nästan alltid fritt tillgängligt på nätet. Eller också har människor redan en bunt kokböcker hemma. Trots detta säljer kokböcker väldigt bra. Vi producerar och konsumerar alltså även om om det finns gratis alternativ därför att vi vill ha just bok X.

Raka motsatsen är tegelstenar. Här kan vi nog sätta utvecklingskostnaden till nära noll, även om det är en avancerad tegelsten. Däremot utgör produktion och distribution den stora majoriteten av kostnaden. Här finns det få skäl att skydda branschen.

Ett vanligt förekommande exempel är läkemedelsbranschen, på gott och ont. Ofta tar det många år och många miljoner att utveckla ett nytt läkemedel. Samtidigt är produktionskostnaden för läkemedlet ofta några ören styck. Återigen, någon typ av skydd bör vara motiverat för en bransch som denna. Men frågan är hur många år som skyddet skall gälla? Vad vi talar om är nämligen inte bara företagets vinst utan människor som förvägras medicin för att de inte har råd. Och när dessa företag kan betala sin ledning inte bara miljoner utan hundratals miljoner per år i ersättning känns det knappast som en bransch som ligger för döden.

Sedan vill jag även se ett starkt mönsterskydd. I en situation där alla kan kopiera alla andra kommer kvalitet bli mycket viktigare än idag, och då måste man kunna lita på att tillverkare X eller Y verkligen ligger bakom produkten.

Fast det du pratar om är nästan enbart kopieringsskydd, inte patent. Patent stoppar inte kopior, patent stoppar att du tar någon annans färdiga lösning på ett problem och säljer den som din egen, utan att ge rimlig ersättning till den som utvecklade lösningen. Kan tyckas ganska likt i slutresultat men de har totalt olika grundtanke.

Kan ta två fiktiva exempel för att förklara skillnaden; en bil som ser identisk ut med en annan men är byggd på helt andra delar under skalet bryter potentiellt mot mönsterskydd, en bil som ser helt annorlunda ut men är byggd på identiska tekniska lösningar bryter potentiellt mot patent.

Skrivet av hakro807:

Och vilken av dessa marknader tycker du har lyckats bäst under sista årtiondena? Är det inte så att just den bristfälliga tillämpningen av lagarna är vad som hjälpt Kina att utvecklas från ett land som sålde billigt krimskrams till att nu konkurrera med den senaste tekniken? Kina har blivit mycket rikare av detta, men också världen som helhet.

Fast hade Kinesiska marknaden verkligen sett lika "bra" ut i ett vakuum? Väldigt mycket av den teknik som kommer från Kina är vidareutvecklingar på teknik från andra länder, till exempel ARM-processorer, kopior av Molex-kontaktdon och Android. Hur mycket av konkurrenskraften består egentligen av billig tillverkning respektive egna tekniska lösningar?

Det enda jag har sett komma från Kina som faktiskt är bättre än övriga lösningar är kontaktdonet XT60 från Changzhou Amass Electronics. Det kontaktdonet bygger på bättre tillverkningsprecision än de andra inom samma marknad (vid lanseringstillfället) och tar några genvägar för att hålla nere tillverkningskomplexiteten. Resten är för det mesta andras lösningar tillverkade billigare.

Kom också ihåg att vi pratar patent, inte mönsterskydd.

s/kopieringsskydd/mönsterskydd/
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

[...]
Kan ta två fiktiva exempel för att förklara skillnaden; en bil som ser identisk ut med en annan men är byggd på helt andra delar under skalet bryter potentiellt mot kopieringsskydd, en bil som ser helt annorlunda ut men är byggd på identiska tekniska lösningar bryter potentiellt mot patent.
[...]

Mönsterskydd menar du? Det är skydd av formgivning.
Kopieringsskydd är något som hindrar mjukvara att kopieras.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Mja, stämmer inte helt. Corsair har egen fabrik i Taiwan och tillverkar sin DDR själva, vilket är ~40% av deras omsättning. Beträffande PSUs tycker jag definitivt de är top #3, men föredrar Seasonic. Ett område där de vuxit starkt för mig är vattenkylning; har haft flera AIOs från alla stora märken (FD, NZXT, Asus) men föredrar ärligt Corsairs. ~27% av deras omsättning är peripherals (ökning på 100% sedan 2017), som jag också skulle säga är top #3. Givetvis är en stor del av deras produkter cherrypickade OEMs som de sätter sitt klistermärke på, men så är det för de flesta idag. Som du säger, en stor del är brandingen och konceptet. Att döma av deras följarbas på Twitter och Instagram, konton med vardera 1m+ följare, som också är redigt aktiva i deras livestreams, så lyckas Corsair väldigt väl med sin marknadsföring.

Finns alltid "boutique-brands" som är bättre i enskilda kategorier, och top 1-3% av entusiaster dreglar sällan över Corsair. Ingen tangentbordsentusiast köper ett Corsairtangentbord för 2.5k, man bygger eget och sitter och smörjer fjädrarna själv etc. Men hur stor är den demografin, 1-2%? Från ett ekonomiskt perspektiv så tror jag att de har en bra strategi, när de inriktar sig på den större demografin av gamers, streamers etc. Det som gör Corsair relativt unikt är att deras svit av produkter är väldigt bred (närmast jämförbara är Asus). De har också gjort förvärv för att bredda sina patentinnehav, framför allt genom deras köp av Elgato, och en rörelse mot streamkulturen vilket jag tror är smart. Överlag ska det bli intressant att se vad de gör med pengarna som börsnoteringen från Oktober-20 renderar; de har köpt 4-5 företag på ett år (t.ex. Scuf, Origin PCs, Elgato) och med en större krigskassa från börsen kan det bli större förvärv och nya utblickar. Sweclockers har rapporterat ganska bra, bara de senaste fem åren har de introducerat produkter i helt nya kategorier och fortsätter de så här tror jag att de kan bli lite av ett Logitech för gamers. Innehavet i CRSR på Avanza sedan September har ökat med 600%. De senaste dagarna bara ökar innehavet med ~10% om dagen, och de är nu Top #5 trending på Wallstreet Bets. Galet.

Jo att Corsair sätter ihop eget RAM har jag fått befara och fått RMA'a pga instabilitet.
Vet också att 2013-2014 så hade Kingston lägst RMA stats av alla som bygger och säljer ram alltså inte gör dram kretsar.
Inte kollat på sistone men har aldrig behövt RMA Kingston, Corair däremot och har nog köpt historiskt sett lika av båda.

Blev Kingston nu senast då det äntligen verkar som ÅF börjat ta in dom igen så man inte behöver leta med ficklampa överallt.

PSU har det varit bra på tidigare då jag alltid köpt dom som varit Seasonci OEM.
Men min AX760 började fläkten gnissla på efter 6 månader, min nya 550W stank som attan och jag var tydligen inte ensam om det.

Fick byta ut min AX750 mot EVGA G2 750 för fläkten går från 800rpm till ca 1800rpm om man går från ca 300W load till 350W load och temp på ca 34 till 38C istället, bekräftade detta med en Review, vist äldre nätdel men orsaken är att mycket var kylt av baksidan av skalet på lådan istället för att dom monterade flänsar så fläkten har lite svårt att göra nåt åt det så den rampar upp onödigt.

Känns numera som 50/50 att skiten lever upp till reviews.

Corsair köper jag om det är det enda valet för ändamålet numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Mönsterskydd menar du? Det är skydd av formgivning.
Kopieringsskydd är något som hindrar mjukvara att kopieras.

Korrekt, uppdaterade inlägget. Tack får påpekandet

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

John Keogh tog patent på hjulet i Australien 2001.

Apple, pappåse 2016

Permalänk
Medlem

Gött, det Valve vi har idag skulle vi klara oss bättre utan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

John Keogh tog patent på hjulet i Australien 2001.

Har dålig koll på Australiens patentlagar och föreskrifter, men anar att de tolkar patent ganska liberalt. Som när de "uppfann" Wi-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast det du pratar om är nästan enbart kopieringsskydd, inte patent. Patent stoppar inte kopior, patent stoppar att du tar någon annans färdiga lösning på ett problem och säljer den som din egen, utan att ge rimlig ersättning till den som utvecklade lösningen. Kan tyckas ganska likt i slutresultat men de har totalt olika grundtanke.

Kan ta två fiktiva exempel för att förklara skillnaden; en bil som ser identisk ut med en annan men är byggd på helt andra delar under skalet bryter potentiellt mot mönsterskydd, en bil som ser helt annorlunda ut men är byggd på identiska tekniska lösningar bryter potentiellt mot patent.

Vad jag talar om är att tekniska lösningar skall fritt gå att kopiera utan kostnad, mönsterskydd skall vara skyddat. Detta för att skydda konsumenten från undermåliga kopior. Om du utvecklar en ny typ av stötdämpare skall jag vara fri att kopiera denna. Liksom du får kopiera av mig om jag gör förbättringar på din design. Däremot ska jag inte få använda namn, färger eller mönster som kan förleda en konsument att tro att min stötdämpare är tillverkad av dig.

Frågan blir då varför någon ska köpa en stötdämpare av dig om jag kan producera samma utan att behöva plöja in pengarna i utveckling först. Tja, för det första för att du har ett försprång i produktionen. För det andra för att du har en annan förståelse för produkten eftersom det var du som utvecklade den. Och för det tredje kan namnet i sig själv vara värt en hel del pengar för konsumenten, exempelvis Brombo som tillverkar något så enkelt som delar till bromsar men där deras namn står ut som något med kvalité och de kan därmed ta ut ett högre pris.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Skinn? Lever du kvar på 80-talet? Det är tyg som gäller i bilar idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och du kommer fortfarande kunna köpa mat till din familj, enda skillnaden mot idag är att du förmodligen skulle jobbat med lite andra uppgifter. Oavsett hur världen och tekniken utvecklats har andelen människor som arbetat varit ungefär konstant. Detta beror nämligen inte på teknik utan på kultur.

Intellektuell egendom är lite som ett monopol. Det finns människor som tjänar på ett monopol, i vissa fall väldigt mycket pengar. Men allmänna uppfattningen bland ekonomer är att monopol skadar ekonomin som helhet.

Vad menar du att jag skulle jobba med andra uppgifter, om jag jobbar med att ta fram ny teknik i eget bolag? Ja, jo, men mitt (hypotetiska) bolag skulle inte finnas, och tekniken jag skapar skulle inte existera.

Ta STDMA som exempel. En standard för navigering inom flygindustrin, som är till enorm nytta för flygsäkerheten. Varför skulle Håkan Lans lägga två miljarder och två årtionden, som han faktiskt gjorde, för att skapa detta system som gagnar hela mänskligheten? Flygbranschen skulle nog nöjt sig med vad vi hade förr, för det är billigare, men vi hade varit mindre säkra än vi är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skinn? Lever du kvar på 80-talet? Det är tyg som gäller i bilar idag!

Billiga bilar kanske.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Billiga bilar kanske.

Eh? Har du missat att tygg både är mer ekologiskt, miljövänligare, bättre mot djuren och mer i tiden? Även lyxbilar borde använda tyg. Skinn både håller sämre och ser fulare ut med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag håller med. Det finns absolut exempel där patent och copyright har en plats. Vad som borde avgöra är tid/kostnad för utveckling vs produktion. Vi kan ta en bok som exempel. Säg att det tar författaren ett år av heltidsjobb att skriva den för en total kostnad på ungefär 500 000 kronor. Denna bok säljs i totalt 1000 exemplar med en produktionskostnad av 100 kronor per bok. Alltså totalt 100 000 kronor i produktionskostnad. Här är det uppenbart att det stora värdet finns i det intellektuella arbetet och bör därför skyddas under en viss tid.

Ett intressant exempel för diskussionen bör vara kokböcker. Recepten är ju normalt sett inte skyddade, och finns nästan alltid fritt tillgängligt på nätet. Eller också har människor redan en bunt kokböcker hemma. Trots detta säljer kokböcker väldigt bra. Vi producerar och konsumerar alltså även om om det finns gratis alternativ därför att vi vill ha just bok X.

Raka motsatsen är tegelstenar. Här kan vi nog sätta utvecklingskostnaden till nära noll, även om det är en avancerad tegelsten. Däremot utgör produktion och distribution den stora majoriteten av kostnaden. Här finns det få skäl att skydda branschen.

Ett vanligt förekommande exempel är läkemedelsbranschen, på gott och ont. Ofta tar det många år och många miljoner att utveckla ett nytt läkemedel. Samtidigt är produktionskostnaden för läkemedlet ofta några ören styck. Återigen, någon typ av skydd bör vara motiverat för en bransch som denna. Men frågan är hur många år som skyddet skall gälla? Vad vi talar om är nämligen inte bara företagets vinst utan människor som förvägras medicin för att de inte har råd. Och när dessa företag kan betala sin ledning inte bara miljoner utan hundratals miljoner per år i ersättning känns det knappast som en bransch som ligger för döden.

Sedan vill jag även se ett starkt mönsterskydd. I en situation där alla kan kopiera alla andra kommer kvalitet bli mycket viktigare än idag, och då måste man kunna lita på att tillverkare X eller Y verkligen ligger bakom produkten.

Vi ser idag att det finns helt andra metoder och incitament att utveckla läkemedel än marknad, tillgång och efterfrågan. Det sistnämnda är helt enkelt en dålig grund för något så oerhört viktigt för mänskligheten. Hur Covidvaccin tagits fram och upphandlats med fasta priser samt stöd och täckning har lett till att arbetet snarare varit målinriktat snarare än riktat mot ekonomisk vinning. Till exempel så har målet varit att ta fram ett så bra vaccin som möjligt inom en viss tidsram.

Många argumenterar för att dagens ekonomi leder i slutändan till att vi får leva med den sämsta skiten som fortfarande säljer, vilket till stor del är riktigt. Jag skulle vilja se mer incitamentsdriven läkemedelsutveckling, där innovatörer garanteras ekonomiskt stöd för att tillgänliggöra goda läkemedel för mänskligheten. Eller kanske en helt annan affärsmodell? Tänk på att nuvarande bolagstänk bygger på iallafall ett par hundra år gamla principer, om inte ännu äldre. Det finns grupper och rörelser idag med bra mycket bättre funktion för sitt syfte, tänk Kickstarter, men de har dåligt juridiskt stöd eftersom nationer i så hög grad förlitar sig på den klassiska bolagsformen med ekonomisk vinning som enda mål. Dessutom är det bara vissa personligheter som drar nytta av det, många mindre vanliga personligheter har helt enkelt ingen given plats i dagens kommersiella värld.

Slutsatsen är iaf att det finns mycket som skulle må bättre av att göras annorlunda och att det är på tiden att revidera gamla system som fungerade skapligt väl förr när vi inte visste/kunde bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Eh? Har du missat att tygg både är mer ekologiskt, miljövänligare, bättre mot djuren och mer i tiden? Även lyxbilar borde använda tyg. Skinn både håller sämre och ser fulare ut med tiden.

Du svarar dig själv där. "Även lyxbilar borde använda tyg." Alltså, billiga bilar använder tyg. Personligen föredrar jag skinnsäten: du kommer inte kunna övertala mig om annat.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Du svarar dig själv där. "Även lyxbilar borde använda tyg." Alltså, billiga bilar använder tyg. Personligen föredrar jag skinnsäten: du kommer inte kunna övertala mig om annat.

Du är helt fel i tiden. Skinn är totalt ute! Tesla har visat oss att skinn är ute! Finns ingen fördel med skinn idag speciellt inte på nya bilar. Skinn är dessutom klibbigt på sommaren och alldeles för kallt på vintern.

Om tio år kommer ingen bil ha skinnklädsel längre åtmistone inte äkta skinn. De flesta kommer ha tyg eller mocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad jag talar om är att tekniska lösningar skall fritt gå att kopiera utan kostnad, mönsterskydd skall vara skyddat. Detta för att skydda konsumenten från undermåliga kopior. Om du utvecklar en ny typ av stötdämpare skall jag vara fri att kopiera denna. Liksom du får kopiera av mig om jag gör förbättringar på din design. Däremot ska jag inte få använda namn, färger eller mönster som kan förleda en konsument att tro att min stötdämpare är tillverkad av dig.

Frågan blir då varför någon ska köpa en stötdämpare av dig om jag kan producera samma utan att behöva plöja in pengarna i utveckling först. Tja, för det första för att du har ett försprång i produktionen. För det andra för att du har en annan förståelse för produkten eftersom det var du som utvecklade den. Och för det tredje kan namnet i sig själv vara värt en hel del pengar för konsumenten, exempelvis Brombo som tillverkar något så enkelt som delar till bromsar men där deras namn står ut som något med kvalité och de kan därmed ta ut ett högre pris.

Fast om allt jag har över dig är designen, varför skulle jag då beskriva hur den fungerar för dig? Vi fortsätter på ditt exempel; om jag utvecklar en stötdämpare som slits ut en magnitud långsammare än en traditionell stötdämpare genom en ny geometri, men inte har någon egen fabrik att tillverka den i, vad ska jag då göra med den?

* Om jag lägger ut tillverkningen på tredje part är de helt fria att kopiera den om jag inte har patent på den.

* Om jag försöker sälja designen till en existerande tillverkare utan patent kommer de antingen behöva köpa grisen i säcken eller kopiera designen oavsett så fort jag visar den.

* Om jag ska börja tillverka den på egen hand behöver jag massivt kapital för att köpa in maskiner som kan tillverka den, alternativt få med investerare som ger mig samma problem som punkten ovan.

Oavsett vilken av dem jag väljer har jag heller ingen anledning att förklara hur den fungerar för kunder som försöker laga de exemplar som de har haft sönder utanför reklamationsrätt och eventuell garanti. Tvärt om har jag alla anledningar att stoppa kunderna från att öppna dem och exponera designen offentligt. Är det verkligen en situation som skulle göra samhället bättre? Går inte det dessutom rakt mot principerna bakom "right to repair"-rörelsen?

Ett väl fungerande patentsystem är vad som ska hålla marknaden i schack men allteftersom det appliceras lösare och lösare urholkas fördelarna samtidigt som patentsystemet som princip får ta smällen. Patenten som koncept är inte din fiende, patentverkens implementation är det!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du är helt fel i tiden. Skinn är totalt ute! Tesla har visat oss att skinn är ute! Finns ingen fördel med skinn idag speciellt inte på nya bilar. Skinn är dessutom klibbigt på sommaren och alldeles för kallt på vintern.

Om tio år kommer ingen bil ha skinnklädsel längre åtmistone inte äkta skinn. De flesta kommer ha tyg eller mocka.

Det låter ju snarare som du är fel i tiden då du först säger att skinn är ute och sedan ändrar dig till att lyxbilar borde göra som du tycker, men de fortsätter ha skinnklädsel för att folk väljer att betala för det (ja, man får välja). Billiga bilar är knappast vad som sätter trender utan de är för sådana som måste göra fler kompromisser. Jag skulle heller inte använda Tesla som någon vägvisare när de är tillverkaren med lyxbilspriser som saknar lyxkänslan utöver lite flashig elektronik. De lever på att de var tidiga med elbilar, inte för att de kan matcha kvalitetsmärkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du är helt fel i tiden. Skinn är totalt ute! Tesla har visat oss att skinn är ute! Finns ingen fördel med skinn idag speciellt inte på nya bilar. Skinn är dessutom klibbigt på sommaren och alldeles för kallt på vintern.

Om tio år kommer ingen bil ha skinnklädsel längre åtmistone inte äkta skinn. De flesta kommer ha tyg eller mocka.

Du sa först att skinn är ute i bilar idag. Jag sa att det är det som gäller i lyxiga bilar. Du verkar inte säga emot, mer än att du av moraliska skäl är emot skinn, men det hör inte hit.

Och vad tror du mocka är egentligen, om inte skinn?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... men det känns som vi i Västvärlden gräver vår egen grav när man får ta patent på generella saker som inte på något sätt är speciella ...

Jag vet... Tar västvärlden in ulandsmänniskor får man ulandsmänniskors-nivå i samhället. Gäller både USA och Sverige... F.ö. Extremt otypisk nivå i den tidigare västvärlden.

Bara tänk: "västvärlden diskuterar just nu "VAR" knappar ska sitta på en handkontroll".....
Ja, samma västvärld som TOTALT VÅLDTOG resten av världen teknologiskt för inte alls länge sedan. Typ hela wikipedia är västvärldens forskning. Typ hela kemin, fysiken, och majoriteten av matematiken... Men nu handlar d om platsen för knappar.... och där är vi nu....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@KplSteiner: 2 miljarder? Det är inte en av världens mest skuldsätta män vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@KplSteiner: 2 miljarder? Det är inte en av världens mest skuldsätta män vi pratar om.

Det kan det nog vara faktiskt. Han har haft mycket otur i sina domstolsförhandlingar, inget vet hur mycket pengar han har.

I fallet med STDMA så hade han investerare dock, så hur mycket som kom ur hans egen ficka vet ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Det kan det nog vara faktiskt. Han har haft mycket otur i sina domstolsförhandlingar, inget vet hur mycket pengar han har.

I fallet med STDMA så hade han investerare dock, så hur mycket som kom ur hans egen ficka vet ingen.

Eftersom han i princip förlorat alla turer i domstolen så vet vi att han inte fått mycket pengar. Några miljarder har det inte kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom han i princip förlorat alla turer i domstolen så vet vi att han inte fått mycket pengar. Några miljarder har det inte kostat.

Som sagt, med STDMA hade han investerare. Hur stor del av kakan de stod för, vet vi dock inte. Han menar själv att det kostat 2 miljarder med allt jobb och FN-tester för att få det till att bli standard, men har du en bättre siffra så får du helt enkelt komma med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Som sagt, med STDMA hade han investerare. Hur stor del av kakan de stod för, vet vi dock inte. Han menar själv att det kostat 2 miljarder med allt jobb och FN-tester för att få det till att bli standard, men har du en bättre siffra så får du helt enkelt komma med det.

Vad andra så som Saab betalat för att få tekniken använd av kunderna är väl ändå helt irrelevant, Saabs försäljning är ju 1-2 miljarder så jag ska nog inte behöva gräva mer där. Lans egna bolag har noll anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad andra så som Saab betalat för att få tekniken använd av kunderna är väl ändå helt irrelevant, Saabs försäljning är ju 1-2 miljarder så jag ska nog inte behöva gräva mer där. Lans egna bolag har noll anställda.

Saab har verkligen inte varit en av investerarna i projektet. Snarare har de försökt komma undan att betala licens trots att de använder sig av hans standard. Han har haft andra investerare, och projektet som nu är avslutat påbörjades i början på 80-talet, så att hans bolag har noll anställda nu säger ingenting.

Du verkar inte förstå hur sånt här arbete går till, och jag orkar inte diskutera det längre.

Permalänk
Medlem

Så Corsair är patenttroll nu? Får ta det i åtanke inför framtida inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Saab har verkligen inte varit en av investerarna i projektet. Snarare har de försökt komma undan att betala licens trots att de använder sig av hans standard. Han har haft andra investerare, och projektet som nu är avslutat påbörjades i början på 80-talet, så att hans bolag har noll anställda nu säger ingenting.

Du verkar inte förstå hur sånt här arbete går till, och jag orkar inte diskutera det längre.

Finns ju inget att diskutera? Finns ingen miljardinvestering kopplad till Lans.

Citat:

– Man ska komma ihåg att det är väldigt många människor som har jobbat med det här. Må vara att jag tänkt ut det hela, men det är bara en liten del i arbetet. eu-kommissionen har satsat två miljarder kronor på standardisering och validering. Det motsvarar 2 000 mansår i arbete.

http://iconmagazine.se/portfolio/hakan-lans/