ADSL gå över till 4g Bredband via mobilnätet

Permalänk
Medlem

ADSL gå över till 4g Bredband via mobilnätet

Jag funderar kring ADSL kontra 4g

Har idag Telia 30 mbit adsl men mitt erbjudande går ut om några veckor och Telia försöker få mig att gå över till ett 4g bredband som ska va för hemmabruk endast och ska tydligen ligga prioriterat mot 4g masten och hastigheter upp till 300 mbit

Erbjudandet är 399:- i mån i 12 månader
Ska ja fortsätta med 30 mbit adsl hos Telia är de 499:- i mån

Telenor har även erbjudande just nu på adsl 40 mbit 329 i mån i 12 månader

Någon som gått från adsl till 4g (närmaste masten är 500m ifrån där jag bor)

Spelar lite ibland på helgerna allt från csgo till gta v, blandade bilspel osv

Hjälp mig i valet hur man ska göra?
Fiber finns ej draget i lägenhetshuset...

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GameTeQ:

Jag funderar kring ADSL kontra 4g

Spelar lite ibland på helgerna allt från csgo till gta v, blandade bilspel osv

Hjälp mig i valet hur man ska göra?
Fiber finns ej draget i lägenhetshuset...

Nu får gärna någon hjälpa mig här, men just mobilt bredband är väl knappast känt för låga latenser - och spelar du den typen av competitive gaming som CSGO så kan nog mobilt bredband bli ett problem.

I övrigt var det ju ett schysst erbjudande som så klart garanterat är lockande jämfört med vad du nu har i ADSL-väg. Jag utgår från att du har helt fri data?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Bytte precis från ADSL till 4G från Telia jag med. Bor ca 900m från masten och är supernöjd än så länge. Får dessa värden i skrivande stund (kabel till routern, ej fri sikt till masten);

Kan tillägga att hastigheten kan ändras något över dagen men i 95% av fallen får jag över 60Mbps. Det gör också stor skillnad vart man placerar routern/antennen, när jag har den på andra sidan huset så går latensen ner till 12-14ms (över wifi). Hastigheten går upp till ca 120-130Mbps också.

När jag körde ADSL så var latensen ca 20ms så för mig blev det en uppgradering

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

csgo med 4g då kan du lika gärna ge upp latency och ping kommer va för hög

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att latensen är högre än ADSL, den kan ibland vara bättre, utan att den varierar.
När man spelar men en viss latens så kan man viss mån kompensera för de. Mycket svårare med en latens som varierar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det där erbjudandet brukar ju komma när Telia tänker avveckla det fasta telenätet och därmed ADSL. Det kan vara lämpligt att kolla om något sådant är på gång. Då är ju inte ADSL något alternativ längre...

Permalänk
Medlem

I dagsläget med bredbandskollen har ja 8-10 ms på adsl

Och ja de e helt fri data
Dock har ja hus bredvid mig så vet inte hur den blir vad de gäller hastighet o latency p.g.a detta

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem

Tycker att mitt 4G funkar över förväntan faktiskt, knasdålig hastighet här på tre.se men de är iallafall fri surf.
Ligger på 15-30 mbit och straxx under 40 i ms, lirar enbart pubg nuförtiden men de funkar där iallafall.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GameTeQ:

Telenor har även erbjudande just nu på adsl 40 mbit 329 i mån i 12 månader

Ta Telenors erbjudande.

Skrivet av Hubertus:

Det där erbjudandet brukar ju komma när Telia tänker avveckla det fasta telenätet och därmed ADSL. Det kan vara lämpligt att kolla om något sådant är på gång. Då är ju inte ADSL något alternativ längre...

Precis så är det. Telia håller på att avveckla det föråldrade kopparnätet i hela Sverige och försöker få så många som möjligt att byta ut fast telefoni och bredband över kopparnätet.

Det var ett riktigt jävla pisse-erbjudande Telia kom med, måste jag säga.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Be dom att skicka ut ett kit så du kan testa en månad, använd ångerrätten annars.
Värsta är ju liksom att du kanske inte blir nöjd.

4g där jag bor är bättre än adsl. Värt att investera i en bra antenn om du upplever ping(jitter/packetloss) problem

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av posyko:

csgo med 4g då kan du lika gärna ge upp latency och ping kommer va för hög

Baserat på vad?
Har du testat på sistone?

Kan lova dig att 4G nätet är bra jävla mycket bättre än adsl just nu. Men det beror ju såklart på hur nära antennen man befinner sig, men OP säger ju att det bara rör sig om 500m.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden mellan operatörerna är ju inte jättestor.
Det som avgör är vilken mast som ger bäst fart och att den inte är överbelastad.
Så det gäller att kolla runt 8 snåret på kvällen.

Telia kollar upp närmaste mast när man beställer och de säger att du skall få lite bättre prio.
Deras abonnemang är geoblockat så det går inte att sätta in simkortet in bärbar router och köra iväg.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Be dom att skicka ut ett kit så du kan testa en månad, använd ångerrätten annars.
Värsta är ju liksom att du kanske inte blir nöjd.

4g där jag bor är bättre än adsl. Värt att investera i en bra antenn om du upplever ping(jitter/packetloss) problem

Hur kan du tycka att det är värt att lägga pengar på en 4G-antenn jämfört med att betala 329 kr/mån för upp till 40 Mbps ADSL som till 99% är en stabil anslutning med riktigt låga pingtider?!

Skrivet av Bmannu:

Kan lova dig att 4G nätet är bra jävla mycket bättre än adsl just nu. Men det beror ju såklart på hur nära antennen man befinner sig, men OP säger ju att det bara rör sig om 500m.

4G är bättre nu än för några år sedan, men fortfarande inte bättre än en fast anslutning.

Signalstyrkan beror ju även på hur tjocka väggar man har, om det är massa träd och hus mellan dig och deras radiostation o.s.v.. Och sen hur många som använder samma station samtidigt, det är också en viktig aspekt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Jag skulle nog valt adsl. 2012-13 hade jag mobilt bredband upp till 16mbit men det var ofta nära 0mbit och nästintill obrukbart. Sen bytte jag till adsl och fick 8/1 vilket kändes snabbare då jag med få undantag hade just 8mbit.

Mobilt bredband delar du med ett okänt antal andra, adsl har du en egen ledning. Det finns inga planer på att dra in fiber i huset?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Bor ute på landet och har Telia bredband 30, får ut 20mbit. Bytte till Telia mobilt bredband (4g) och får ut 30mbit-100mbit. Bor cirka 6km från närmaste mast. Ping i spel är runt 50ms. Sålänge du har fri sikt och har ett fönster i riktningen till masten som du kan ställa routern runt så är det att rekommenderea före adsl.

Telias router har även stöd för externa antenner.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Tjena! 4G är bättre på pappret, men av egen erfarenhet rekommenderar jag inte det till just CS:GO. Detta var visserligen 2014-2016 men då satt jag på 4G och fick ut 50/20 mbit/s med 40 MS. Låter ju bra eller hur, tills en kollar sin net_graph på CS och ser hur mycket packet loss och choke det innebär Fungerade dock bättre än ADSL (hade 30 mbit/s adsl att jämföra mot på den tiden) till allt annat.

Har du 4G på mobilen? Vad får du ut hemmavid om du mäter via mobilnätet idag?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hur kan du tycka att det är värt att lägga pengar på en 4G-antenn jämfört med att betala 329 kr/mån för upp till 40 Mbps ADSL som till 99% är en stabil anslutning med riktigt låga pingtider?!

4G är bättre nu än för några år sedan, men fortfarande inte bättre än en fast anslutning.

Signalstyrkan beror ju även på hur tjocka väggar man har, om det är massa träd och hus mellan dig och deras radiostation o.s.v.. Och sen hur många som använder samma station samtidigt, det är också en viktig aspekt.

I min upplevelse så är det nära identisk ping, mindre packetloss och nästan identisk jitter. Utöver det bättre hastighet.

Så ja.. Hur kan jag tycka det är mer värt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Grannen har 4G och jag kör adsl. Det fungerar fint för grannen, om inte det regnar kraftigt eller snöar.
Vi väntar bägge på iponly (i fyra år har de sagt ”innan jul”)

Permalänk
Medlem

Får väll ta o testa i 2 veckor för då är de gratis ifall ja ångrar mig innan tiden gått ut o tar istället telenor isåfall med adsl om de inte funkar

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Baserat på vad?
Har du testat på sistone?

Kan lova dig att 4G nätet är bra jävla mycket bättre än adsl just nu. Men det beror ju såklart på hur nära antennen man befinner sig, men OP säger ju att det bara rör sig om 500m.

Nja det beror helt på vart man bor osv.

Farsan sitter på ADSL eftersom han var för snål för att koppla på fiber.

Får 60 mbits och 7-8 i ping. Hade problem i somras och körde då 4G men det var värdelöst där han bor.

Dock är det riktigt snuskigt dyrt med ADSL nu för tiden 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nja det beror helt på vart man bor osv.

Farsan sitter på ADSL eftersom han var för snål för att koppla på fiber.

Får 60 mbits och 7-8 i ping. Hade problem i somras och körde då 4G men det var värdelöst där han bor.

Dock är det riktigt snuskigt dyrt med ADSL nu för tiden 😅.

Dumsnål kanske
VDSL 60 Mbit/s kostar 549 kr.
Fiber 100/100 kan man få för 300.
Så på lite över 6 år har man sparat 20 000 kr vilket är vad en normal fiber installation kostar.

Nästa smäll kommer när Telia skickar hem ett brev och säger att de lägger ner Telia stationen och erbjuder "BREDBAND VIA MOBILNÄTET" som ersättning. Sitter man då i kasst läge med mottagning så får man köra BAS med 10 Mbit/s för 399 kr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W