Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många saker liknande en M4 men spärrade till single-action finns absolut. Många har dock börjat fråga vad de faktiskt är bra till för användningsområden

Oja, men halvautomat är en jävla skillnad mot ett helautomatiskt vapen. Ett halvautomatiskt dito kan användas massvis med saker, precis som många andra redskap. Tex jakt, skydd vid vandring i vildmark, sportskytte (både tävling och privat i enbart underhållande syfte) försvar av hem och egendom osv. Så det finns gott om väldigt bra användningsområden om landet är fritt nog att man tillåts äga dem. Nu är ju inte Sverige ett av dessa länder viket är absurt i mina ögon och det borde ändras. Bara kriminella och staten får tydligen ha monopol på sånt.

Skrivet av Xyborg:

Nej, rent strikt behöver du ett tillstånd för att äga helautomatiska vapen. Det kostar $200. Däremot så får man inte sälja nya helautomatiska vapen till civila sedan 1980-någonting. Så alla helautomatiska vapen i omlopp just nu är begagnade. Det driver såklart upp priserna rejält.

Halvautomatiska vapen (där varje tryck på avtryckaren medför att ett skott avlossas - de kan man skjuta rejält snabbt med ändå) kan du däremot köpa rakt över disk. När jag bodde i Michigan tidigare stegade jag in på Walmart och köpte en REC-7 (en halvautomatisk variant av en M4) utan knussel. Kostade ungefär $1500, så i paritet vad folk betalar för vissa modeller av ett RTX 3080 med andra ord

Ja, exakta detaljerna kring det är jag inte 100 på eftersom jag inte bor där men det går äga automatvapen som sagt. Men det är inget var varannan amerikan äger heller som sagt, de är extremt ovanliga. Det är dessutom leksaker och inget annat för de som äger dem. Finns ingen praktisk vits med helautomatiska gevär utanför krig och ens då är nyttan tveksam på gevär som M4. Men de är begagnade som du säger sedan de förbjöds. Har man rätt papper, vad det nu heter, får man fritt konvertera nya vapen att bli helautomatiska men det kräver som sagt att man är en tillverkare/utvecklare av vapen. Så det är ju tekniskt sett företaget som har rätten i testsyfte osv.

Och ja, det går köpa halvautomatiska vapen i USA över disk men det krävs bakgrundskollar osv, serienumret på vapnet måste registreras. Numera i varje fall, var säkert mer fritt förr vilket kanske är dumt kan jag tycka. Men att det går köpa dem är helt rätt och något jag ogillar att vi inte har rätten i vårt lilla fria land.

Billigare AR15 går köpa för sådär $650 tror jag. $1500 möjliggör ju rätt lyxiga grejer faktiskt. Innan hysterin som är aktuell fortfarande dvs. Många trodde ju på riktigt covid var början på världens undergång med hög dödlighet bland alla och ville ha vapen ifall folk börjar råna och härja. Så fattar ju normalt funtade människor att det inte skulle bli för inget tydde på detta men det är ju tydligen ännu övertygelsen bland många fortfarande.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Det är dessutom typ första generationen av Tesla vi pratar om. Klart den inte kan vara perfekt. Bensinbilarnas utveckling har ju några år på nacken.

Absolut så har de två helt olika mognadsgrad. Men jag tror även nyare fossilbilar inte kommer vara i drift lika länge som de äldre och det är mycket pga. all elektronik och teknik som idag sitter i bilarna. Allt måste uppdateras och elektronik åldras på ett helt annat sätt än vad mekanik gör.
Hur många nya Volvo fossilbilar från årsmodell 2021 kommer vi ha på vägarna år 2071? Min gissning är nära noll om vi ens har vägar då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Enligt en deltidsbrandman på jobbet, så är en elbilsbrand i ett tex garage att helt enkelt låta det brinna ner. Dels gifterna från brinnande batterier i ett slutet utrymme, samt att all utrustning som fått denna rök på sig mer än 16min totalt, kan ej återanvändas igen, röken är korrosiv, och framförallt dödlig även i mycket små mängder, "luftburen cyanid".

Detta är något så elbilsdebatten inte lyfter så mycket. Fler elbilar rullar ut varje dag. Är detta inte korrekt får något gärna rätta mig, men jag hoppas att en brandman inte far med osanningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter som om någon är lite tjurig på att man får bilarna subventionerade..? I så fall kan jag ju glädja dig med att jag inte fick någon subvention på min, då jag köpte den begagnad.

Tycker för övrigt själv att det är bra att de blir subventionerade, då det snabbar på övergången till fossilfritt. Men samtidigt rätt less, då det finns folk som utnyttjar detta system och säljer vidare dessa bilar utomlands, för att tjäna ytterligare pengar på det.

Du köpte alltså en bil som var subventionerad från början. Eftersom samma parti sett till att stänga ner fossilfri elkraft så kan inte bilen räknas som fossilfri utan laddas 100% med fulel från oljeeldade kraftverk i Sverige eller kolkraftverk i Tyskland.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det står i så fall väldigt olika på olika källor. Där jag läste stod det att han bytt batteri två gånger, och det nuvarande skulle klara säkert 50k mil till då det knappt degraderats. Och sedan att han bytt en så kallad ”drive unit” som jag nämnde ovan tre gånger. Vet dock inte vad det är.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co/2019/11/30/tesla-mode...

Drive unit är inverterare, motor, hela drivlinan och ibland hela bakaxeln. Är det en med fram-motor så kan det vara motsvarande där.

Har han alltså bytt denna 2-5 gånger och batteriet 2-3 gånger så är det väl inte längre samma bil ändå?

Det är som att byta en planka i taget på en träbåt och säga att samma båt är på andra sidan...

Testet med att köra långt med ’en bil’ är väl just att så lite som möjligt ska slitas. Att chassit/hytten håller för många kilometer tror jag ingen är orolig över...

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Drive unit är inverterare, motor, hela drivlinan och ibland hela bakaxeln. Är det en med fram-motor så kan det vara motsvarande där.

Har han alltså bytt denna 2-5 gånger och batteriet 2-3 gånger så är det väl inte längre samma bil ändå?

Det är som att byta en planka i taget på en träbåt och säga att samma båt är på andra sidan...

Testet med att köra långt med ’en bil’ är väl just att så lite som möjligt ska slitas. Att chassit/hytten håller för många kilometer tror jag ingen är orolig över...

Vart fick du 5 gånger ifrån? Det hoppas jag verkligen inte det var. 3 gånger drivlina och 2 gånger batteri står det i artikeln iaf.
Sedan är det en bakhjulsdriven version då det är en P85.

Men hur som helst är det i stort sett första generationen av Tesla som körts. Och i artikeln nämns det att problemen ska vara ”fixade”.

Tycker ändå det är rätt imponerande statistik med tanke på hur ny tekniken var och är.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Väl medveten om att kvalitén på interiören, dörrar osv. inte är den bästa.

Men om vi tänker rent funktionsmässigt. Finns ju en Model S 2013 som gått 1 000 000 km utan några större problem. Inte alla bensin/dieselbilar som klarar det vad jag vet. Är inte så bilintresserad, men har jag fel?

Och med tanke på att det är en 2013-modell så lär ju inte en 2020 vara sämre.

Du har helt rätt, men det finns väldigt många bensin & diesel bilar som har gått längre
Finns både för & nackdelar med allt.

Men jag skulle vänta med att köpa elbil än så länge 🤓

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter som om någon är lite tjurig på att man får bilarna subventionerade..? I så fall kan jag ju glädja dig med att jag inte fick någon subvention på min, då jag köpte den begagnad.

Tycker för övrigt själv att det är bra att de blir subventionerade, då det snabbar på övergången till fossilfritt. Men samtidigt rätt less, då det finns folk som utnyttjar detta system och säljer vidare dessa bilar utomlands, för att tjäna ytterligare pengar på det.

Är kluven till Subventionerna faktiskt.
Har man råd med en splitter ny Elbil för 600k+ så behöver man inte subventionerna.
Skulle nästan hellre se att man inte subventionerade bilar för över låt oss säga 500k och subventionerade de billigare bilarna mer då det är i det spannet Svensson tittar. Detta skulle snabba på övergången tror jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Är det inte lag på backningskamera för nya bilar i EU också? Det fick jag höra för några år sedan iaf.

Nej, det är inte krav på det i EU. På de flesta bilar är backkamera bara tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför endast så negativa nyheter om Tesla?

Andra techmagasin är mycket positiva till både Tesla och elbilar generellt.

Men Sweclockers känns som grottåldern som mest i att bara tupp negativa aspekter, och inga positiva nyheter alls. Märklig stenåldersattityd för en techsajt som man tycker borde vara mer framtidsinriktad, och inte stenålders.

Bilar oavsett motortyp är grottålder. Det är ett oerhört ytoeffektivt sätt att transportera människor på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Sånt här skrämmer en ändå, all elektronik, tänk om man inte kan köra bilen och 20 år bara för att någon jävla datorpryl slutat fungera X_X

Jo och det är ett problem som har varit pågående ett tag. Tidigare var det rost som puttade en bil över gränsen där det inte var värt att laga den men sedan sekelskiftet ungefär så är det ju elektroniken som är den största boven. An "databox" för typ en gammal V70 kan ju kosta 25-30 tusen exempelvis, och en femton år gammal V70 kan mycket väl vara värd mindre än så. Sen är ju bilarna bra mycket mer avancerade nu så det finns ju fler datorer som kan gå sönder. Och de är ju nästan alltid inneslutna enheter där det bara är att glömma att laga dem.

Skrivet av ClucKe:

Enligt en deltidsbrandman på jobbet, så är en elbilsbrand i ett tex garage att helt enkelt låta det brinna ner. Dels gifterna från brinnande batterier i ett slutet utrymme, samt att all utrustning som fått denna rök på sig mer än 16min totalt, kan ej återanvändas igen, röken är korrosiv, och framförallt dödlig även i mycket små mängder, "luftburen cyanid".

Detta är något så elbilsdebatten inte lyfter så mycket. Fler elbilar rullar ut varje dag. Är detta inte korrekt får något gärna rätta mig, men jag hoppas att en brandman inte far med osanningar.

Vad jag har förstått så har brandkåren inte riktigt bestämt sig för hur de ska hantera elbilsbränder, och därmed har de inte utrustningen som krävs, men om de får till en strategi så lär de förstås bli bättre på att släcka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Bilar oavsett motortyp är grottålder. Det är ett oerhört ytoeffektivt sätt att transportera människor på.

Öhm, nej? säg ett sätt som skulle vara effektivare att transportera en familj med semesterpackning från småstad till stuga 150km bort. "ytoeffektivt" definiera gärna vad som menas med det.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo och det är ett problem som har varit pågående ett tag. Tidigare var det rost som puttade en bil över gränsen där det inte var värt att laga den men sedan sekelskiftet ungefär så är det ju elektroniken som är den största boven. An "databox" för typ en gammal V70 kan ju kosta 25-30 tusen exempelvis, och en femton år gammal V70 kan mycket väl vara värd mindre än så. Sen är ju bilarna bra mycket mer avancerade nu så det finns ju fler datorer som kan gå sönder. Och de är ju nästan alltid inneslutna enheter där det bara är att glömma att laga dem.
Vad jag har förstått så har brandkåren inte riktigt bestämt sig för hur de ska hantera elbilsbränder, och därmed har de inte utrustningen som krävs, men om de får till en strategi så lär de förstås bli bättre på att släcka dem.

Vet att när Richard Hammond crashade sin elbil så höll brandkåren på att "släcka den" typ 8 ggr totalt, för så fort dom fick släkt all eld så kom nästa kortslutning och startade elden igen xD Lite jobbigt med typ 5000 celler i en bil!

Och ja, det har du rätt i, elen har varit en bov länge.
Visst, man får lyxiga funktioner, idag säger ju bilen till dig om du blir sömnig liksom, och bromsar automatiskt vid garanterad kollision, helt fantastiskt.

Men samtidigt så kan man se tillbaka på äldre bilar med ett leende ändå, ren mekanik, så lite rörliga delar som möjligt, det har ändå sin charm... På vissa bilar idag så krävs det 8 timmar och en jävla massa jobb för att byta tändstift... Vafan liksom?

Hade vi inte haft slit och släng tänket idag utan istället förlitat oss på att en bil ska hålla 20+ år så hade bilarna konstruerats mycket bättre och av bättre kvalitet tror jag, en bil där saker och ting ska gå att bytas utan att kosta 50 tusen eller mer. Men istället bygger vi bilar som kräver 20 extremt utbildade experter för att byta en glödlampa... (överdrift såklart xD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det står i så fall väldigt olika på olika källor. Där jag läste stod det att han bytt batteri två gånger, och det nuvarande skulle klara säkert 50k mil till då det knappt degraderats. Och sedan att han bytt en så kallad ”drive unit” som jag nämnde ovan tre gånger. Vet dock inte vad det är.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co/2019/11/30/tesla-mode...

Det jag citerade var från Ny Teknik, ser ingen anledning att ifrågasätta antalet byten speciellt med tanke på hur hårt han kör bilen. 10 000 mil på 4 månader. 10 000/(4*30)= drygt 80 mil om dagen, måste ju kräva rätt fet snabbladdning för att ens vara möjligt för det handlar om 2 fulla laddningar per dygn.

" juli passerade han 900 000 kilometer. Bara fyra månader senare var milstolpen passerad."

https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-tesla-model-s-rekord-har-...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Öhm, nej? säg ett sätt som skulle vara effektivare att transportera en familj med semesterpackning från småstad till stuga 150km bort. "ytoeffektivt" definiera gärna vad som menas med det.

Ah, det klassiska "semester" argumentet.

Den tar upp väldigt mycket plats i förhållande till vad den transporterar (framförallt sett till tidsenhet då den mest står still).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet att när Richard Hammond crashade sin elbil så höll brandkåren på att "släcka den" typ 8 ggr totalt, för så fort dom fick släkt all eld så kom nästa kortslutning och startade elden igen xD Lite jobbigt med typ 5000 celler i en bil!

Och ja, det har du rätt i, elen har varit en bov länge.
Visst, man får lyxiga funktioner, idag säger ju bilen till dig om du blir sömnig liksom, och bromsar automatiskt vid garanterad kollision, helt fantastiskt.

Men samtidigt så kan man se tillbaka på äldre bilar med ett leende ändå, ren mekanik, så lite rörliga delar som möjligt, det har ändå sin charm... På vissa bilar idag så krävs det 8 timmar och en jävla massa jobb för att byta tändstift... Vafan liksom?

Hade vi inte haft slit och släng tänket idag utan istället förlitat oss på att en bil ska hålla 20+ år så hade bilarna konstruerats mycket bättre och av bättre kvalitet tror jag, en bil där saker och ting ska gå att bytas utan att kosta 50 tusen eller mer. Men istället bygger vi bilar som kräver 20 extremt utbildade experter för att byta en glödlampa... (överdrift såklart xD)

Ja, bilar designas tyvärr inte för att servas av ägaren själv numera utan det ska ske på verkstad. Någon gång till slut blir det ju ägaren som gör det när det blir för dyrt att serva på verkstad. Men då tar det mer tid.

Men visst, många vet väl inte ens hur man byter däcken när årstiderna skiftar...än mindre hur man byter olja och filter eller tändstift numera...saker som var rätt standard inte allt för långt tillbaka i tiden.

Och jag håller med om att slit och släng är ett problem som folk måste bli bättre på. Det är småsaker kan tyckas men bara vara försiktig med sina grejer, oavsett vad det är, är ju bra både för plånboken och miljön.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kanske att diskussionerna om automatvapen hör bättre hemma i någon annan tråd än denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, bilar designas tyvärr inte för att servas av ägaren själv numera utan det ska ske på verkstad. Någon gång till slut blir det ju ägaren som gör det när det blir för dyrt att serva på verkstad. Men då tar det mer tid.

Men visst, många vet väl inte ens hur man byter däcken när årstiderna skiftar...än mindre hur man byter olja och filter eller tändstift numera...saker som var rätt standard inte allt för långt tillbaka i tiden.

Och jag håller med om att slit och släng är ett problem som folk måste bli bättre på. Det är småsaker kan tyckas men bara vara försiktig med sina grejer, oavsett vad det är är ju bra både för plånboken och miljön.

Handlar väl mindre om att folk inte vet och snarare hur krångligt det faktiskt är. Som det exemplet jag tog upp, man kan inte ens byta tändstift själv på vissa motorer, man måste nästan lyfta ur motorn...

Jag vet inte om det finns någon bra källa men som jag skrev tidigare så är det alltså mer miljövänligt att köpa en gammal 240 om man jämför med att tillverka en helt ny bil. Sen jämnar det ju ut sig efter några år antar jag, men det är ändå en jävla massa utsläpp av att bygga en vanlig eller elbil.

Men som framtiden ser ut just nu så tror jag bilar bara kommer bli enheter som man förbrukar och sedan köper en ny då och då.

Jag vet min chef bytte bil vartannat år om inte ännu oftare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske att diskussionerna om automatvapen hör bättre hemma i någon annan tråd än denna?

Ja, jag insåg att det var helt OT i efterhand, tänkte mig inte för men som tur är har ju den absoluta majoriteten av alla kommentarer behandlat ämnet

Men vill en moderator ta bort sidospåret har jag full förståelse för detta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Utan några större problem?

"Det har krävt motorbyten och nya batteripack. Men nu har Hansjürgen von Gemmingen-Hornberg slagit nytt rekord – och rullat 1 miljon kilometer med sin Tesla Model S."

"har krävt motorbyte fyra gånger, och tre batteripack har avverkats."

Fyra motorbyten är ju inte direkt imponerande på 100k mil undrar hur mycket dessa byten & batteripack kostat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Vet att när Richard Hammond crashade sin elbil så höll brandkåren på att "släcka den" typ 8 ggr totalt, för så fort dom fick släkt all eld så kom nästa kortslutning och startade elden igen xD Lite jobbigt med typ 5000 celler i en bil!

Jo, det är ju absolut ett problem med så brandfarliga material, dock verkar risken inte vara större än en bensin- eller dieseltank, snarare något mindre enligt NHTSA. Samtidigt handlar det ju om extremt reaktiva material vilket känns lite småläskigt, å andra sidan så jobbar man ju mot att minska dessa risker med batterierna, det är svårt att få fram bränsle till en förbränningsmotor som inte är brännbart liksom.

Citat:

Och ja, det har du rätt i, elen har varit en bov länge.
Visst, man får lyxiga funktioner, idag säger ju bilen till dig om du blir sömnig liksom, och bromsar automatiskt vid garanterad kollision, helt fantastiskt.

Men samtidigt så kan man se tillbaka på äldre bilar med ett leende ändå, ren mekanik, så lite rörliga delar som möjligt, det har ändå sin charm... På vissa bilar idag så krävs det 8 timmar och en jävla massa jobb för att byta tändstift... Vafan liksom?

Hade vi inte haft slit och släng tänket idag utan istället förlitat oss på att en bil ska hålla 20+ år så hade bilarna konstruerats mycket bättre och av bättre kvalitet tror jag, en bil där saker och ting ska gå att bytas utan att kosta 50 tusen eller mer. Men istället bygger vi bilar som kräver 20 extremt utbildade experter för att byta en glödlampa... (överdrift såklart xD)

Jo det har ju många orsaker förstås. Mycket lär det väl handla om att biltillverkarna inte bryr sig så mycket om den som köper en tio eller tjugo år gammal bil begagnat, det viktiga är ju första köparen, och den bryr sig ju bara om andrahandsvärdet några år framåt liksom.

Skrivet av Tempel:

Ah, det klassiska "semester" argumentet.

Den tar upp väldigt mycket plats i förhållande till vad den transporterar (framförallt sett till tidsenhet då den mest står still).

Självklart är kollektivtrafik bättre, men att bilen står still mycket har ju egentligen inget att göra med att det är en bil utan med hur man väljer att använda bilen. För att bryta det mönstret så lär det behövs rätt kraftiga förändringar i hela marknaden dock, Lynk & Co (?) försöker ju lite med deras bildelningsprenumeration exempelvis, och Volvo försökte med Sunfleet men priset, speciellt nu, är ju ett stort hinder.

En annan modell som jag gärna hade sett är ju att man inte köper en bil egentligen utan köper tillgång till transporter. Behöver du köra till jobbet varje dag så får du betala lite mer, men samtidigt kan man ju köra dessa enpersonstransporter med en mindre bil, kan man åka kollektivt så blir det billigare. Poängen är att när man behöver en större bil så kan man boka en sådan och det ingår i tjänsten. Sen hade det kanske blivit ganska tight under semesterveckorna förstås, men resten av året hade det nog kunnat funka rätt bra. Ska du flytta så kan du låna en skåpbil, behöver du köra barnen och deras kompisar till någon aktivitet så kan du låna en minibuss. Alltså att ha en tjänst som ger tillgång till olika typer av transporter för olika behov.

Mitt jobb försöker sig på någon liknande modell för de industriprodukter vi säljer. Som det är idag kommer den absolut största delen av våra intäkter från försäljning, så om vi gör en förbättring i mjukvaran som gör våra produkter effektivare så att vi kan hantera samma flöden med mindre eller färre maskiner så tjänar vi mindre pengar. Om vi istället tar betalt per transport eller arbete utfört så har vi ett incitament att bli mer effektiva och kunden minskar risken att den står där med en massa dyra maskiner som den inte kan utnyttja om det sker en förändring i produktionen, efterfrågan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Handlar väl mindre om att folk inte vet och snarare hur krångligt det faktiskt är. Som det exemplet jag tog upp, man kan inte ens byta tändstift själv på vissa motorer, man måste nästan lyfta ur motorn...

Jag vet inte om det finns någon bra källa men som jag skrev tidigare så är det alltså mer miljövänligt att köpa en gammal 240 om man jämför med att tillverka en helt ny bil. Sen jämnar det ju ut sig efter några år antar jag, men det är ändå en jävla massa utsläpp av att bygga en vanlig eller elbil.

Men som framtiden ser ut just nu så tror jag bilar bara kommer bli enheter som man förbrukar och sedan köper en ny då och då.

Jag vet min chef bytte bil vartannat år om inte ännu oftare...

Handlar nog om folk också men visst är det som du säger att vissa grejer blivit för komplicerade. De vill att man ska ta den till verkstad. De är designade för detta i högre grad än förr. Är man flink går nog det mesta göra själv men gemene man gör mindre och mindre själva.

Vet inte hur krångligt det är med tändstift då jag inte rotat i supernya bilar, inte nyare än 06 iaf. Men även nya kärror har ju raka fyror eller treor. Hur avancerat kan det bli liksom? Visst, man har väl börjat dra ledningar och kablar och skit vägar över motorn på sätt man inte gjort förr. Är väl det. Och det väntas ändå fixas på verkstad så det gör inget om massvis med grejer måste lossas och demonteras för att komma åt då.

Min Saab 9-5 är det en kontakt man lossar till tändkasetten. Sen fyra skruv och bort med tändkasetten och sen är man inne vid stiften och de är ju lätta att skruva ur och i med nya. Vad kan det ta...5 min?

Men man har inte längre ett DFD tänk, bara DFA. Dvs design for assembly, snarare än design for disassembly. Dvs det är lätt att bygga ihop bilen. Men då isär den är inte en prioritet.

Ja, det bästa man kan göra för miljön om man inte kör extremt mycket är att behålla sin bil eller hålla en begagnad rullandes. Jag kör en Saab 9-5 -00 och en Saab 9-3 -06. Gör mer för miljön än alla stekare i en Tesla som känner sig som hjältar, det kan jag sätta något på.

Jo, har man köpt en ny bil med lån byter man ju efter 1-2 år innan värdeminskningen är för stor. Då får man ju behålla den jätte länge eller ta en mycket större förlust vid bytet efter 3-4 år tex. Har han förmånsbil eller vad det nu kallas snarare än en han köpt själv byter man ju vartannat år typ.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, det bästa man kan göra för miljön om man inte kör extremt mycket är att behålla sin bil eller hålla en begagnad rullandes. Jag kör en Saab 9-5 -00 och en Saab 9-3 -06. Gör mer för miljön än alla stekare i en Tesla som känner sig som hjältar, det kan jag sätta något på.

Tack! Är glad att inte bara jag tänker så, jag kör en Yaris från 04 som drar 0.5 på motorväg.
Ska jag vara ärlig så har jag inte någon nämnvärd "klimatångest" för det när jag står och tankar.

Men ändå målas det som att enbart en elbil är ett miljövänligt val.

Anyway jag ska sluta tjöta om sånt här nu xD

(Jag förlåter dig för att du kör saab)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack! Är glad att inte bara jag tänker så, jag kör en Yaris från 04 som drar 0.5 på motorväg.
Ska jag vara ärlig så har jag inte någon nämnvärd "klimatångest" för det när jag står och tankar.

Men ändå målas det som att enbart en elbil är ett miljövänligt val.

Anyway jag ska sluta tjöta om sånt här nu xD

(Jag förlåter dig för att du kör saab)

Haha, Saab är bra skit <3

Nej jag har verkligen ingen klimstångest heller. Bilarna jag kör är inte snåla, iaf inte med mig bakom ratten för jag gillar att ha kul där hehe men jag kör under 1000 mil med båda kombinerat. Tror jag är under 500 t.om. Jag går eller cyklar till jobbet och köper inte en massa onödigt skit stup i kvarten. Ingen vits med att stressa upp sig som jag lever tycker jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Haha, Saab är bra skit <3

Nej jag har verkligen ingen klimstångest heller. Bilarna jag kör är inte snåla, iaf inte med mig bakom ratten för jag gillar att ha kul där hehe men jag kör under 1000 mil med båda kombinerat. Tror jag är under 500 t.om. Jag går eller cyklar till jobbet och köper inte en massa onödigt skit stup i kvarten. Ingen vits med att stressa upp sig som jag lever tycker jag.

Jag är genuint glad för dig, jag tycker synd om folk som genuint går runt och mår dåligt för saker dom knappt kan hjälpa.

Och yeah... min farsa jobbade volvo i 20 år så jag blev uppväxt med att lära mig att SAAB är skit xD förlåt! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Utan några större problem?

"Det har krävt motorbyten och nya batteripack. Men nu har Hansjürgen von Gemmingen-Hornberg slagit nytt rekord – och rullat 1 miljon kilometer med sin Tesla Model S."

"har krävt motorbyte fyra gånger, och tre batteripack har avverkats."

Så jämför vi.

"Nu har Simon Marshall från Sandhurst i England kört sin silverfärgade, dieseldrivna Volvo i osannolika en miljon kilometer"
" Volvon har fortfarande kvar bland annat sin originalmotor och sitt originalavgassystem."

https://www.expressen.se/motor/har-ar-volvon-som-gatt-1-000-0...

Sen har vi den här Volvon.

"Originalmotorn sitter ännu i, fast den har renoverats ett par gånger under årens lopp."
"Mätarställningen motsvarar runt 483 000 svenska mil" Dvs nästan 5ggr det Teslan gjort.
"Volvo P1800 som han köpte ny 1966"

https://www.svd.se/har-kort-sin-volvo-over-400-000-mil

Skrivet av Donnerstal:

Vart fick du 5 gånger ifrån? Det hoppas jag verkligen inte det var. 3 gånger drivlina och 2 gånger batteri står det i artikeln iaf.
Sedan är det en bakhjulsdriven version då det är en P85.

Men hur som helst är det i stort sett första generationen av Tesla som körts. Och i artikeln nämns det att problemen ska vara ”fixade”.

Tycker ändå det är rätt imponerande statistik med tanke på hur ny tekniken var och är.

tempel skrev fyra ovan, och jag vet inte om det var senaste informationen. Oavsett är det inte imponerande i min värld, det betyder ju att de fortfarande hade problem efter 3 byten, och snittade på högst 25 000 mil per styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag har förstått så har brandkåren inte riktigt bestämt sig för hur de ska hantera elbilsbränder, och därmed har de inte utrustningen som krävs, men om de får till en strategi så lär de förstås bli bättre på att släcka dem.

Problemet med batteribränder är att de likt svartkrut eller raketbränslen är självoxiderande (behöver varken luft eller andra externa faktorer för att sluta brinna).

Det enda som kan stoppa dom är att kyla ner eldhärden, och det är otroligt svårt när det väl gått för långt. För att kyla effektivt skulle man behöva bryta ner det i mindre delar, men då riskerar man att punktera nya celler och skapa en ännu intensivare brand.

Det enda rimliga och troligen bästa man kan göra är att dra bort batteriet/bilen till ett ställe där branden inte kan sprida sig, och sedan övervaka förloppet. Finns inget magiskt annat vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju absolut ett problem med så brandfarliga material, dock verkar risken inte vara större än en bensin- eller dieseltank, snarare något mindre enligt NHTSA. Samtidigt handlar det ju om extremt reaktiva material vilket känns lite småläskigt, å andra sidan så jobbar man ju mot att minska dessa risker med batterierna, det är svårt att få fram bränsle till en förbränningsmotor som inte är brännbart liksom.
Jo det har ju många orsaker förstås. Mycket lär det väl handla om att biltillverkarna inte bryr sig så mycket om den som köper en tio eller tjugo år gammal bil begagnat, det viktiga är ju första köparen, och den bryr sig ju bara om andrahandsvärdet några år framåt liksom.
Självklart är kollektivtrafik bättre, men att bilen står still mycket har ju egentligen inget att göra med att det är en bil utan med hur man väljer att använda bilen. För att bryta det mönstret så lär det behövs rätt kraftiga förändringar i hela marknaden dock, Lynk & Co (?) försöker ju lite med deras bildelningsprenumeration exempelvis, och Volvo försökte med Sunfleet men priset, speciellt nu, är ju ett stort hinder.

En annan modell som jag gärna hade sett är ju att man inte köper en bil egentligen utan köper tillgång till transporter. Behöver du köra till jobbet varje dag så får du betala lite mer, men samtidigt kan man ju köra dessa enpersonstransporter med en mindre bil, kan man åka kollektivt så blir det billigare. Poängen är att när man behöver en större bil så kan man boka en sådan och det ingår i tjänsten. Sen hade det kanske blivit ganska tight under semesterveckorna förstås, men resten av året hade det nog kunnat funka rätt bra. Ska du flytta så kan du låna en skåpbil, behöver du köra barnen och deras kompisar till någon aktivitet så kan du låna en minibuss. Alltså att ha en tjänst som ger tillgång till olika typer av transporter för olika behov.

Mitt jobb försöker sig på någon liknande modell för de industriprodukter vi säljer. Som det är idag kommer den absolut största delen av våra intäkter från försäljning, så om vi gör en förbättring i mjukvaran som gör våra produkter effektivare så att vi kan hantera samma flöden med mindre eller färre maskiner så tjänar vi mindre pengar. Om vi istället tar betalt per transport eller arbete utfört så har vi ett incitament att bli mer effektiva och kunden minskar risken att den står där med en massa dyra maskiner som den inte kan utnyttja om det sker en förändring i produktionen, efterfrågan eller så.

Supportavtal, sälja lösningen på kundens problem är ju det ni borde göra, om det sen löses med mjuk eller hårdvara ska ju kunden inte bry sig om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Problemet med batteribränder är att de likt svartkrut eller raketbränslen är självoxiderande (behöver varken luft eller andra externa faktorer för att sluta brinna).

Det enda som kan stoppa dom är att kyla ner eldhärden, och det är otroligt svårt när det väl gått för långt. För att kyla effektivt skulle man behöva bryta ner det i mindre delar, men då riskerar man att punktera nya celler och skapa en ännu intensivare brand.

Det enda rimliga och troligen bästa man kan göra är att dra bort batteriet/bilen till ett ställe där branden inte kan sprida sig, och sedan övervaka förloppet. Finns inget magiskt annat vad jag vet

Jo, förhoppningsvis löser det sig bättre med nya batterityper, men vi får se.

Skrivet av medbor:

Supportavtal, sälja lösningen på kundens problem är ju det ni borde göra, om det sen löses med mjuk eller hårdvara ska ju kunden inte bry sig om

I know. Men det är svårt att ta igen stora hål på supportavtal. Vi har också ett problem med företagsstrukturen, mjukvaran ses mer som ett bihang och inte det man betalar för, således bedöms vi i hur mycket hårdvara vi säljer i våra lösningar. Delen av företaget som säljer hårdvaran är glada för de har rätt stora marginaler, medan vi på mjukvarusidan ska kunna lösa allt på ytterst få timmar och får skit när det inte går.

Det är dock inte ovanligt att företag har problem med hur de ska värdera en försäljning eller liknande. På mitt förra jobb fick exempelvis säljarna bonus rakt av på vad kunden betalade, oavsett om de sålde saker som omöjligt kunde byggas inom denna budget. Sen får utvecklarna skit för att de inte kan leverera eller att saker drar ut på tiden eller kostar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du köpte alltså en bil som var subventionerad från början. Eftersom samma parti sett till att stänga ner fossilfri elkraft så kan inte bilen räknas som fossilfri utan laddas 100% med fulel från oljeeldade kraftverk i Sverige eller kolkraftverk i Tyskland.

Ja, men jag tog inte del av subventionen.

Vad är det du gaggar om? Har du överhuvud taget någon koll på den svenska elproduktionen? Om du ska hålla på och trolla, så kan du göra det någon annanstans...

Så här såg det ut förra året..
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2020/juli/hal...

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sveri...

Skrivet av bardbard:

Är kluven till Subventionerna faktiskt.
Har man råd med en splitter ny Elbil för 600k+ så behöver man inte subventionerna.
Skulle nästan hellre se att man inte subventionerade bilar för över låt oss säga 500k och subventionerade de billigare bilarna mer då det är i det spannet Svensson tittar. Detta skulle snabba på övergången tror jag

Visst kan vara kluven, men själv ser jag fördelarna med subventionerna. Rent procentuellt blir de ju större ju billigare bil du köper.

Skrivet av Tempel:

Bilar oavsett motortyp är grottålder. Det är ett oerhört ytoeffektivt sätt att transportera människor på.

Då kommer du gråta när/om Elon Musk får sin vilja fram med sina självkörande bilar, som ska agera taxi. Målet för honom är att ingen ska äga en bil, utan alla åker runt i hans taxinätverk med självkörande bilar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD