Permalänk
Hedersmedlem

En sak till att tillägga: Cat6 klarar 10GBASE-T upp till 55 meter, så Cat6A är egentligen bara nödvändigt för 10G om man ska köra längre än så.

Personligen så hade jag dock ändå kört på Cat6A ändå. Kablar i ett hus kommer finns där i många år, och vem vet vilka dataöverföringshastigheter man vill ha långt i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Där du skulle märka skillnad är där du drar kabeln då cat6a installationskabel är mkt grövre än cat6.
Den är nästan ett rent helvete att jobba med emellanåt.

Ser att du inte upplevt den djupfrysta gula trädgårdsslangen.

Permalänk
Medlem

Ska dra nät i huset. Fortfarande bara lönt med cat 6? Kommer vara ca 10-15m som längst.

Drar i VP rör så går givetvis att byta kabel om det skulle bli så att 10Gbit/s inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska dra nät i huset. Fortfarande bara lönt med cat 6? Kommer vara ca 10-15m som längst.

Drar i VP rör så går givetvis att byta kabel om det skulle bli så att 10Gbit/s inte räcker.

I så fall hade jag dragit vanlig CAT 6, helt klart.

Det är jätteenkelt att byta kablarna mot något bättre ifall behovet uppstår och vi vet inte idag vilken slags standard det är som gäller då. Det är kanske fiber som är det normala i framtiden, men har du bara ordentliga rör så löser det sig den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

I så fall hade jag dragit vanlig CAT 6, helt klart.

Det är jätteenkelt att byta kablarna mot något bättre ifall behovet uppstår och vi vet inte idag vilken slags standard det är som gäller då. Det är kanske fiber som är det normala i framtiden, men har du bara ordentliga rör så löser det sig den dagen.

Ja det är lite så jag resonerat också. 😄

Velar lite om jag ska köra 16mm eller 20mm rör. Tänkte att det är bra om man få i 2 st cat6 kablar iallfall.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja det är lite så jag resonerat också. 😄

Velar lite om jag ska köra 16mm eller 20mm rör. Tänkte att det är bra om man få i 2 st cat6 kablar iallfall.

20mm om du ska dra 2 i samma.
16mm funkar för cat 6 men med några böjar så börjar det bli jobbigt.

Tänker du nån gång gå över på cat 6A så räcker inte 16mm till 2.

Hade jag dragit nätverk till mig själv idag så hade jag dragit cat 6A U/UTP, något dyrare än cat 6 men inte så blodigt att man måste ta ett extrajobb, men man får kanske hoppa helgens bira.