"Skaparna till Cyberpunk 2077 och No Man's Sky skiter på gamers"

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tycka synd om folk som köper spel baserat på cinematiska trailers och den handplockade informationen som ofta släpps kring dessa spel innan release. Ok om det var första gången man köpte ett spel dag ett, men då får man se det som en lärdom till nästa gång ett spel släpps. Väntar man en vecka med att köpa spelet så finns det gott om opartisk information, så det går att skapa sig en välinformerad uppfattning om produkten.

Många spelutvecklare är bättre på att marknadsföra spel än att göra spel som faktiskt är riktigt bra, framförallt dagens AAA-utvecklare. Man kan kallt räkna med att all information kring spel före release är väldigt missvisande.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

No Man's Sky är väl numera nästan utvecklarnas orginalvision med spelet? Tog visst lite tid, men dom fixade iallafall spelet från sörjan det var när det släpptes. Kommer nog bli liknande med Cyberpunk, tror inte direkt att dom kommer låta det vara efter release.

Det tar nog oftast mer tid och pengar att finslipa ett monsterspel som exempelvis gta5 än vad någon skulle kunna föreställa sig.

Jag tror lite i ärlighetens namn att om man skulle vänta till cyberpunk 2077 var helt färdigt. Då skulle man i princip behöva vänta till år 2033 i alla fall. Hoppas de orkar lägga så pass mycket kärlek på det att det blir en bra upplevelse.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det tar nog oftast mer tid och pengar att finslipa ett monsterspel som exempelvis gta5 än vad någon skulle kunna föreställa sig.

Jag tror lite i ärlighetens namn att om man skulle vänta till cyberpunk 2077 var helt färdigt. Då skulle man i princip behöva vänta till år 2033 i alla fall. Hoppas de orkar lägga så pass mycket kärlek på det att det blir en bra upplevelse.

Såna stora spel blir nog aldrig helt färdiga. Utvecklarnas vilja var väl att CP skulle släppas 2022 om jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan Cyberpunk 2077 och No mans sky är att NMS inte fick några 5/5 eller 10/10.

Det haglar tätt mellan konstiga recensioner som denna: https://www.gamesradar.com/cyberpunk-2077-review/

"Most immersive game world to date" Right...vilket spel spelade han?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Ori är i övrigt extremt polerat och raka motsatsen till cyberpunk.

Fanken vad bra will of whisps är

Lätt bäst i genren och för mig, utan tvekan top 10 av alla spel någonsin, även gamla nostalgiskimrande inkluderat. Flytet i rörelsena och grafiken är helt otroligt!

Skrivet av NaaR:

Sweclockers syskon-site var ju med och bedrog sina läsare genom att ge det 5/5 om jag inte minns fel. 5 av 5... hur ska jag kunna ha förtroende för deras artiklar hädanefter? :P.

Besöker aldrig på grund av sådana dumheter.

Permalänk
Medlem

Ori-spelen är välgjorda med få tekniska fel, men det här är lite som att en biltillverkare klagar på SpaceX för att de spränger sina raketer. Spel som Cyberpunk och No Man's Sky är betydligt mer komplicerade att skapa än plattformare. Det var fel att släppa Cyberpunk och No Man's Sky för tidigt, men Hello Games har mer än gottgjort sitt misstag (som delvis var Sonys fel), och jag är säker på att CDPR kommer fixa Cyberpunk (som var ledningens fel). Så det känns lite fel att attackera utvecklarna när problemet med för tidigt släppta spel oftast går betydligt högre upp i ledet än de som sliter dag ut och dag in med att hålla tuffa deadlines.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Han attackerar ju inte utvecklarna, han attackerar ledning och PR som ljugit och han attackerar spel journalister för att vara scharlataner

Permalänk
Medlem

Enligt många här så är de flesta inte berättigade att kritisera t ex offentliga personer då. Tråkig inställning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Ernesto: @NaaR:

Vad tyckte ni var bäst och sämst med spelet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Ernesto: @NaaR:

Vad tyckte ni var bäst och sämst med spelet?

Vilket spel? Cyberpunk, Fable, NMR?

Permalänk
Medlem

Har ju blivit standard till att spel de första 6 månaderna efter säljstart mer eller mindre är i beta stadiet. Och vi som köper dessa är medskyldiga till trenden. Rekommenderar alla att sluta förbeställa dessa överhypade AAA-spel.

De får väl släpp en early access då för markant reducerat pris för de som vill vara med och testa och lämna feedback frivilligt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ernesto:

Vilket spel? Cyberpunk, Fable, NMR?

Cyberpunk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Cyberpunk

Bäst är miljöerna, sämst är craftingsystemet

Permalänk
Medlem

Mitt Cyberpunk går inte ens att ladda in i världen med. Crashar bara direkt efter character customisation och efter googlande verkar det vara en rätt liten grupp som har detta problem och att det inte finns ngn fix. Installerade om datorn, uppdaterade alla drivers, nedgradera drivers, testa massa olika, ominstallationer mm, kommer inte längre än karaktären.

Är skyldig till pre-order då jag köpte det på ngn Steam rea typ 8-10 månader innan för 25% rabatt.

Idagsläget skulle jag hellre spela 8 år gamla GTAV.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Ernesto: @NaaR:

Vad tyckte ni var bäst och sämst med spelet?

+ Dynamiken mellan Johhny, V & Panam och han den killen som man träffar i början, fan glömt vad han hette. Alltså själva huvudpersonernas relationer, men handlingen i sig lämnar en del övrigt att önska.

- Spelmekaniken och uppdragens design, fiendevariationen, bossarna.
- Sidouppdragen allmänt.
- Utrustningen & förmåge-trädet.

De tre hänger ihop... Buggarna störde mig inte särskilt mycket, förutom när de automataiska sparfilerna var defekta.

EDIT - alltså jag kan för all del inte förstå hur eller varför ett par kalsonger kan ge fett med skydd, eller ett par glasögon vara sämre än en mössa, när det gäller att tåla en salva med en hagelbössa.

Jag förstår verkligen inte varför man inte hade två typer av utrustning, typ civila saker för fashion och militär utrustning för skydd etc. Tänk och klä ut din V med feta futuristiska armegrejer, istället för en stringtrosa och kukring som ger skydd...

Sen borde de definitivt haft sköldar (alltså, energy shields, typ ME2 style) på fienderna och dig en själv, som en del av utrustningen etc. etc. för då hade det kunnat förklara varför fienderna tål så mycket i början. Och det hade gett utrustningen större variation. Jag tycker bara det är för tråkigt som det är nu.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Cyberpunk

Bäst: Storylinen med dess sidospår. Snygga miljöer - i alla fall på avstånd.

Sämst: Repetetiva sidoupdrag, totalt döda (och hjärndöda) npc:er. Allt är kulisser kanske är att ta i, men i alla fall 95%.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Battlefield 3 var en buggig soppa när det släpptes, uppföljaren hade förfärlig nätkod som gjorde multiplayer till en stundvis mycket frustrerande upplevelse. Bethesda släpper halvfärdiga titlar som kräver communityutvecklade mods för att kunna spelas igenom på ett smärtfritt sätt. Mass Effect Andromeda var (och så vitt jag vet är) en fullständig katastrof. Det här är knappast något nytt, att vara betatestare är verkligheten i att spela datorspel numera när alla förväntas kunna ladda ner patcher till skillnad från för 20-år sedan. Jag tror också att det är en av konsekvenserna från den riktning som mjukvaruutveckling generellt tagit där man kan arbeta agilt och fortsätta även efter att produkten släppts (i ofärdigt skick) med leveranser.

alla BF har varit buggiga vid release, ända sedan BF1942....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ernesto:

Bäst är miljöerna, sämst är craftingsystemet

Skrivet av NaaR:

+ Dynamiken mellan Johhny, V & Panam och han den killen som man träffar i början, fan glömt vad han hette. Alltså själva huvudpersonernas relationer, men handlingen i sig lämnar en del övrigt att önska.

- Spelmekaniken och uppdragens design, fiendevariationen, bossarna.
- Sidouppdragen allmänt.
- Utrustningen & förmåge-trädet.

De tre hänger ihop... Buggarna störde mig inte särskilt mycket, förutom när de automataiska sparfilerna var defekta.

EDIT - alltså jag kan för all del inte förstå hur eller varför ett par kalsonger kan ge fett med skydd, eller ett par glasögon vara sämre än en mössa, när det gäller att tåla en salva med en hagelbössa.

Jag förstår verkligen inte varför man inte hade två typer av utrustning, typ civila saker för fashion och militär utrustning för skydd etc. Tänk och klä ut din V med feta futuristiska armegrejer, istället för en stringtrosa och kukring som ger skydd...

Sen borde de definitivt haft sköldar (alltså, energy shields, typ ME2 style) på fienderna och dig en själv, som en del av utrustningen etc. etc. för då hade det kunnat förklara varför fienderna tål så mycket i början. Och det hade gett utrustningen större variation. Jag tycker bara det är för tråkigt som det är nu.

Skrivet av orginallinus:

Bäst: Storylinen med dess sidospår. Snygga miljöer - i alla fall på avstånd.

Sämst: Repetetiva sidoupdrag, totalt döda (och hjärndöda) npc:er. Allt är kulisser kanske är att ta i, men i alla fall 95%.

Låter lite som jag tänker. Potentialen finns där för något riktigt riktigt stort men man fallet rejält på mållinjen. Jag gillar grunderna men ack vad frustrerande det är emellanåt 😩

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ori-spelen är välgjorda med få tekniska fel, men det här är lite som att en biltillverkare klagar på SpaceX för att de spränger sina raketer. Spel som Cyberpunk och No Man's Sky är betydligt mer komplicerade att skapa än plattformare. Det var fel att släppa Cyberpunk och No Man's Sky för tidigt, men Hello Games har mer än gottgjort sitt misstag (som delvis var Sonys fel), och jag är säker på att CDPR kommer fixa Cyberpunk (som var ledningens fel). Så det känns lite fel att attackera utvecklarna när problemet med för tidigt släppta spel oftast går betydligt högre upp i ledet än de som sliter dag ut och dag in med att hålla tuffa deadlines.

Vad spelar den tekniska komplexiteten för någon roll när vi pratar om lögner? Sean Murray sålde ett spel med multiplayer som saknade multiplayer. Det är inte som om deras lögner råkade uppstå av en bugg i källkoden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Early Access och alla beta releaser man får betala för har förstört kraven spelare sätter på spel, otroligt mycket dynga som släpps som "färdiga produkter".

Men till spelutvecklarnas/utgivarnas försvar så har de flesta fått pengarna tillbaka om de varit missnöjda.

"aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" Ja, just det! imao

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Buggigt! minns daggerfall med glädje var inte ofta man fick spela en hel session utan att starta om dator eller spel. Största bekymmret är att det bara är affärsverksamhet med data spel nu & inte hempulare som har tid & tar tid & vidarutvecklar saker utan nu gäller det att mjölka så de fort det går & vi får halvfärdiga spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hade hjälpt om folk slutade göra en massa förbeställningar på ofärdiga och otestade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ändå intressant. Själv har jag precis börjat spela ori and the will of whisps efter att ha klarat cyberpunk.

Och ja, jag har mer problem med buggar i nya Ori än jag hade i cyberpunk hehe.

Jag har väldiga problem i början av varje spelsessionen med att varje rörelse/move som görs har laddtider på 0.1-0,5 sekunder. Alltså spelet halvfryser kooonstant i början. Det är ett helt gäng frysnmingar i rad på första hoppet.
Men för varje rörelse som görs så byggs minnet upp verkar det som att mer har laddats in till spelet så att hacket försvinner mer och mer. Efter en till två minuters spelande är det helt över.

Som om datorn var alldeles överarbetad eller fick slut på minne. Men så är inte fallet. Datorn är sval, varken CPU, GPU eller minnesmängd slår i taket på något vis heller. Aldrig problem i andra spel heller. Något är bara trasigt med det här spelet på min setup.

Det är ganska frustrerande - och det ger mig större faktiska problem att spela än jag hade med cyberpunk. Första minuten iaf hehe. Sen fungerar det perfekt när allt väl har laddats in ordentligt.

Aja. Ori är i övrigt extremt polerat och raka motsatsen till cyberpunk.

Fanken vad bra will of whisps är

Skumt. Jag älskar båda spelen och dom flyter på som smör.
Just jag har inte haft några problem alls med dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Till Hello Games försvar så gav de aldrig upp på No Mans Sky och idag har det utvecklats till så mycket mer än det var när det släpptes.

Permalänk
Medlem

Mitt egna stora misstag var att förboka Total War: Rome 2 eftersom ettan var fantastisk. Uppföljaren var ren skit där inget funkade vid release. K

öper nu allt som oftast spelen när de är sådär 2+ år gamla och buggar etc är avklarade samt möjligen någon "collection" med all DLC är ute till ett bra pris. Är nog bara Atlus som utvecklare som jag hade vågat förboka något nu för tiden. Blizzard var solklara förr i tiden men är nu bland de sämsta utvecklarna, se Warcraft 3: Deforged.

Permalänk
Medlem

Hård ton, visst. Men allting han säger stämmer, och jag håller med honom i att det är otroligt tråkigt hur spelare och journalister acceptar sån skit som Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad spelar den tekniska komplexiteten för någon roll när vi pratar om lögner? Sean Murray sålde ett spel med multiplayer som saknade multiplayer. Det är inte som om deras lögner råkade uppstå av en bugg i källkoden.

Förmodligen var det så att man arbetade på att implementera multiplayer när frågorna ställdes, men pga spelets komplexitet så gick det inte att implementera på ett bra sätt i god tid, utan det dröjde ytterligare 2 år. Ju närmare releasen kom desto mer började Sean prata om att multiplayer inte kommer finnas med, men att du kommer kunna se andra spelares upptäcker och i och med det få en känsla av andra spelares närvaro i spelet. Så gott som alla videor där Sean påstås ljuga om multiplayer är från intervjuer 1-2 år innan release.

Och för den som var uppmärksam över vad de köper så stod det aldrig på Steam att spelet hade stöd för multiplayer, så Hello Games var ganska öppna med att spelet inte hade multiplayer långt innan releasen.

https://web.archive.org/web/20160309164843/https://store.stea...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt bra att han gick ut med det här. Givetvis bra av er att publicera en artikel om det också!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Den stora skillnaden mellan Cyberpunk 2077 och No mans sky är att NMS inte fick några 5/5 eller 10/10.

Det haglar tätt mellan konstiga recensioner som denna: https://www.gamesradar.com/cyberpunk-2077-review/

"Most immersive game world to date" Right...vilket spel spelade han?

Det måste vara bland de sjukaste recensioner jag någonsin har läst... sedan har du sådana som GameInformer där initial recension får 9/10 sedan efter release och community backlash publicerar man en ny recension för "last-gen" som får 5.5/10 - uppenbar crowd-pleasing. Blir svårt att ta speljournalism på allvar.