Moddare stöper om första egna datorn till underlägg för koppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Min första dator, en 486 SX 33MHz, finns kvar. Moderkortet är tyvärr skadat av ett läckande batteri och bor i en låda, men själva burken är kvar med ett utbyteskort med en 486 DX/2. Står i verkstaden och får agera musikmaskin lite då och då.

Vad är det för musik du kör?

Kommer ihåg en HP OmniBook 5000CT med 90MHz Pentium CPU och 64MB RAM, drog man igång Winamp och spelade MP3 på den var det det enda man kunde göra med datorn, m.a.o. olidligt seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är det för musik du kör?

Kommer ihåg en HP OmniBook 5000CT med 90MHz Pentium CPU och 64MB RAM, drog man igång Winamp och spelade MP3 på den var det det enda man kunde göra med datorn, m.a.o. olidligt seg.

Lite moddar med FT2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Lite moddar med FT2.

Aha, ingenting jag direkt förstår mig på! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Normalt gillar jag återvinning och återanvändning av produkter.
Men detta projektet är inte ett bra projekt.
Har flera års erfarenhet av återvinning av elektronikkomponenter hos en av de största återvinnarna inom branschen.
Att såga, bryta eller på annat sätt "modifiera" moderkort frigör massor av hälsofarliga ämnen. Dammet som blir är att likställa med dammet som blir när du bryter en asbestplatta.
Fungerar era moderkort inte längre lämna dem på återvinningen så att ett certifierat återvinningsföretag får ta hand om och förbehandla den uttjänta elektroniken...det är mkt bättre för miljön och den personliga hälsan.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.89714/din-dator-ar-en-fara-for-dig-sjalv-och-miljon

Skrivet av Fidel Castro:

Vill tillägga att jag var platschef för en certifierad förbehandlare av elektronik som tog hand om 20 000 ton/år elektronikskrot från Elkretsen samt B2B. Min personal hade omfattande säkerhetsinstruktioner och rutiner samt gedigen personlig skyddsutrustning när de arbetade med elektronikskrotet.
All personal gick på kontroll/blodprovstagning.
Blodprov gällande kvicksilver 1 gång/år, prov bly 1 gång var 6:e månad och prov kadmium 1 gång var 3:e månad.

Jag förstår att den som jobbar med det blir utsatt för ganska mycket över tid, speciellt när en hanterar mångsiffrigt antal kretskort om dagen. Däremot när det gäller ett engångsprojekt som detta, och en håller en någorlunda vettig arbetsmiljö, så kan det inte hinna ackumuleras mycket innan produkten isolerats. Jag gissar på att nostalgivärdet för vissa väger upp den lilla exponering en själv utsätts för. Men jo, en ska inte ta för lätt på tungmetaller eller andra organiska gifters påverkan på kroppen/miljön.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Vore häftigt om man kopplade el till processorn så att det blev en muggvärmare. Finns ju guider på hur man gör en handvärmare av gamla processorer, borde ju gå att tillämpa även på ett muggunderlägg.

Thank you for the idea! I have watched the video you linked and will attempt to make a heated coaster in another video. Thank you again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Aha, ingenting jag direkt förstår mig på! 👍

Så här kan det se ut och höras.

https://www.youtube.com/watch?v=iO3CDgDhp6A

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kul med ett riktigt exempel, tack! 👍