Asrock avslöjar 12 GB minne för Radeon RX 6600 XT

Permalänk
Melding Plague

Asrock avslöjar 12 GB minne för Radeon RX 6600 XT

I samma veva dyker XT-lösa modellen Radeon RX 6700 upp, som kan komma att levereras med halva mängden grafikminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

4k 60FPS verkar normaliseras inom PC-världen. Gött säger jag!

Men premium är väl 4k@144FPS.

Hursomhelst.. inga av dessa nya genkort finns tillgängliga.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Enda kortet som verkar lätt att köpa för tillfället är Nvidia GT710, goda tider

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om 4k 60FPS normaliseras så bådar det gott för mig som spelar i 1080p och kommer göra så långt framöver.
Även billiga kort kommer ha nog med kraft för vad jag behöver

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Om 4k 60FPS normaliseras så bådar det gott för mig som spelar i 1080p och kommer göra så långt framöver.
Även billiga kort kommer ha nog med kraft för vad jag behöver

Vi tänker i samma banor Fast jag lirar i 1440P.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Vi tänker i samma banor Fast jag lirar i 1440P.

Jo jag valde denna skärmen just därför.
En skärm jag är nöjd med i 1080p är snyggt nog för mig och pengar är en stor faktor.
Pengar för skärm och pengar för framtida hårdvara.
Det blir billigare med en lättdriven skärm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Får hoppas AMD åter kommer vara konkurrenskraftigt med grafikkort under 100W. Det var längesedan sist. Ja börjar bli trött på alla strömtörstiga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jo jag valde denna skärmen just därför.
En skärm jag är nöjd med i 1080p är snyggt nog för mig och pengar är en stor faktor.
Pengar för skärm och pengar för framtida hårdvara.
Det blir billigare med en lättdriven skärm.

Jag var inte nöjd med min gamla TN skärm. Framförallt färgåtergivningen.
Så skaffade en ny IPS nyligen.
Funderade på att skaffa en 24" 1080p skärm.
Men blev 27" 2560x1440 istället. Den är även Freesync och G-sync certifierad.
Tänkte att jag troligtvis inte kommer vara nöjd lika länge om jag skaffat en 24" 1080p istället för en 27" 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Får hoppas AMD åter kommer vara konkurrenskraftigt med grafikkort under 100W. Det var längesedan sist. Ja börjar bli trött på alla strömtörstiga kort.

Ja när släppte de senast ett bra kort som kunde drivas på enbart PCIE platsen? Nvidia har ju haft rätt bra sådana kort sedan 750 ti kom. Har inte så bra koll på det segmentet men när jag hjälpt folk med deras barns datorer (ofta OEM burkar som bara kan ha kort som matas via PCIE) så har det blivit Nvidias 50 serie.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag var inte nöjd med min gamla TN skärm. Framförallt färgåtergivningen.
Så skaffade en ny IPS nyligen.
Funderade på att skaffa en 24" 1080p skärm.
Men blev 27" 2560x1440 istället. Den är även Freesync och G-sync certifierad.
Tänkte att jag troligtvis inte kommer vara nöjd lika länge om jag skaffat en 24" 1080p istället för en 27" 1440p.

Skaffade mig denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5393019
HDR, IPS, 27" Freesync och G-sync.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja när släppte de senast ett bra kort som kunde drivas på enbart PCIE platsen? Nvidia har ju haft rätt bra sådana kort sedan 750 ti kom. Har inte så bra koll på det segmentet men när jag hjälpt folk med deras barns datorer (ofta OEM burkar som bara kan ha kort som matas via PCIE) så har det blivit Nvidias 50 serie.

Finns en del GTX 1650 som inte har extra strömkontakter.
De korten är inte så gamla och prestandan är väl i närheten av GTX 1060 3GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skaffade mig denna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5393019
HDR, IPS, 27" Freesync och G-sync.

Jag skaffade denna
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5631628

Hardware Unboxed - Dell S2721DGF Review, The New 1440p 165Hz Gaming Monitor Champion

Din väger ca 550 gram mindre. Så din skärm är lite mer portabel.

När jag "möblerade om" så passade jag på att plocka en 1280x1024 IPS skärm från en annan dator att ha som andra skärm. Mestadels kört andra skärmen i porträttläge, så 1024x1280 istället.
Så vill jag ha lägre PPI så kan jag visa det på andra skärmen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns en del GTX 1650 som inte har extra strömkontakter.
De korten är inte så gamla och prestandan är väl i närheten av GTX 1060 3GB.

Läs mitt inlägg igen (och inlägget jag citerade). Jag är väl medveten om att Nvidia har kort som går driva på 75w. Jag har köpt flera 750/1050/1650
Som sagt Nvidia har ett tag haft "bra" kort i den klassen, men vad jag vet har inte AMD haft det på ett tag och det vore bra om de släppte något okej 75w kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Samtliga nyheter om 3xxx och 6xxx är ganska ointressant då priserna inte stämmer alls och tillgången är nära noll (alt extremt överprisad).

Riktigt tråkigt när man var sugen på en ny gpu, AMD eller Nvidia (ej stockkylare).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läs mitt inlägg igen (och inlägget jag citerade). Jag är väl medveten om att Nvidia har kort som går driva på 75w. Jag har köpt flera 750/1050/1650
Som sagt Nvidia har ett tag haft "bra" kort i den klassen, men vad jag vet har inte AMD haft det på ett tag och det vore bra om de släppte något okej 75w kort.

Jaha, du frågade specifikt om AMD kort, då är jag med.
Tror det var Radeon RX 460 med TBP på 70W som var AMDs senaste Sub 75W kort (om jag inte missat något).

Permalänk
Medlem

6700 (non-XT) 6GB känns som något för OEM-only känns det som

Permalänk
Medlem

Stoppar dom i ett USB-minne då eller? Något annat sorts minne verkar inte finnas för tillfället.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är jättemycket VRAM något annat än ett simpelt försäljningsknep för de här sop-korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är jättemycket VRAM något annat än ett simpelt försäljningsknep för de här sop-korten?

Poängen är "inte för lite VRAM". Inte nödvändigtvis att precis alla dessa 12 GB är jätte måste.

Överraskande få som insett detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är jättemycket VRAM något annat än ett simpelt försäljningsknep för de här sop-korten?

Misstänker det. Sjukt dåligt enligt mig.
Det börjar dyka upp kort som... Wtf!!!
Tror knappt det är någon på sweclocker forum som köper dessa Wtf!!! kort.

De som blir lurade är de okunniga

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Poängen är "inte för lite VRAM". Inte nödvändigtvis att precis alla dessa 12 GB är jätte måste.

Överraskande få som insett detta.

Det argumentet håller inte särskilt väl när samma tillverkare har kraftfullare modeller med mindre VRAM, dock. Det är alltså samma situation som de beryktade 12 GB 3060, ett budgetkort som ska framstå bättre för oinformerade köpare. Inte bedrägeri, men likväl ett bedrägligt sätt att marknadsföra en undermålig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det argumentet håller inte särskilt väl när samma tillverkare har kraftfullare modeller med mindre VRAM, dock. Det är alltså samma situation som de beryktade 12 GB 3060, ett budgetkort som ska framstå bättre för oinformerade köpare. Inte bedrägeri, men likväl ett bedrägligt sätt att marknadsföra en undermålig produkt.

Det håller hur bra dom helst eftersom argumentet är "inte 6 GB" snarare än "hela 12 GB".

Däremot håller inte ditt egna argument. Varför skulle tillverkarna vilja få det till att 3060/6700 är bättre än sin storasyskon som de säkerligen har större marginaler på?

Undermålig produkt? Så bara för att det finns kraftfullare och dyrare produkter i utbudet så är produkten undermålig? Det var en ny definition...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det argumentet håller inte särskilt väl när samma tillverkare har kraftfullare modeller med mindre VRAM, dock. Det är alltså samma situation som de beryktade 12 GB 3060, ett budgetkort som ska framstå bättre för oinformerade köpare. Inte bedrägeri, men likväl ett bedrägligt sätt att marknadsföra en undermålig produkt.

Skulle ju vara ett sämre kort om det kom med 6GB redan 2060 begränsades av 6GB i vissa spel i hög upplösning.
Och vad är det som är undermåligt med rtx 3060?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Borde finnas en slot på korten om man vill utöka minnet samt kunna byta grafik Processor.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Är jättemycket VRAM något annat än ett simpelt försäljningsknep för de här sop-korten?

Sopkort?
Det är verkligen att ta i från tårna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det argumentet håller inte särskilt väl när samma tillverkare har kraftfullare modeller med mindre VRAM, dock. Det är alltså samma situation som de beryktade 12 GB 3060, ett budgetkort som ska framstå bättre för oinformerade köpare. Inte bedrägeri, men likväl ett bedrägligt sätt att marknadsföra en undermålig produkt.

Du gillar elektronikprodukter med så kort livslängd som möjligt eller?
För det är exakt vad man får med lite VRAM. Ett väldigt tydligt exempel på det är 1060 3GB vs 6GB.
3GB fungerar ju knappt alls idag på moderna spel, vilket tvingar en till uppgradering ist för att kunna behålla den i några år till innan man säljer den.

Ju kortare livslängd ju mer elektronikskrot = dåligt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du gillar elektronikprodukter med så kort livslängd som möjligt eller?
För det är exakt vad man får med lite VRAM. Ett väldigt tydligt exempel på det är 1060 3GB vs 6GB.
3GB fungerar ju knappt alls idag på moderna spel, vilket tvingar en till uppgradering ist för att kunna behålla den i några år till innan man säljer den.

Ju kortare livslängd ju mer elektronikskrot = dåligt

Fast bara för att ett kort inte längre ger dig tillräcklig prestanda i det du vill spela så är det inte per automatik "skrot", det kan fungera alldeles utmärkt som ersättare i en enkel surf- och skoldator eller i en mediamaskin. Har själv aldrig slängt ett fungerande kort, mitt 970 som ersattes på grund av upplevd otillräcklig prestanda oavsett inställningar och inte att mängden VRAM, används i mina föräldrars surfdator sedan jag uppgraderade exempelvis.
Likaså kan man säga att om ett kort har mer minne än det någonsin kommer att ha behov av i förhållande till sin prestanda så är även det ett resursslöseri. Skulle det t ex duga med 12gb minne istället för 16gb under kortets livslängd så skulle samma mängd minne räcka till betydligt fler kort, mindre minne behövs då produceras och därmed minskar den totala mängden skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du gillar elektronikprodukter med så kort livslängd som möjligt eller?
För det är exakt vad man får med lite VRAM. Ett väldigt tydligt exempel på det är 1060 3GB vs 6GB.
3GB fungerar ju knappt alls idag på moderna spel, vilket tvingar en till uppgradering ist för att kunna behålla den i några år till innan man säljer den.

1060 3 GB är måhända undantaget som bekräftar regeln, men det är ju knappast VRAM-mängden som är dealbreakern utan att GPUn är hopplöst efter för allt som behöver mer minne. Ett 8 GB GTX 980 hade t.ex. fortfarande varit lika värdelöst som ett GTX 980 är idag (precis som samtida AMD-GPUer) för tyngre spel, samtidigt som 4 GB duger fint för den som som t.ex. bara spelar WoW.

"Elektronikskrot" är inget argument eftersom vi lever i ett i-land med fungerande avfallshantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

1060 3 GB är måhända undantaget som bekräftar regeln, men det är ju knappast VRAM-mängden som är dealbreakern utan att GPUn är hopplöst efter för allt som behöver mer minne. Ett 8 GB GTX 980 hade t.ex. fortfarande varit lika värdelöst som ett GTX 980 är idag (precis som samtida AMD-GPUer) för tyngre spel, samtidigt som 4 GB duger fint för den som som t.ex. bara spelar WoW.

"Elektronikskrot" är inget argument eftersom vi lever i ett i-land med fungerande avfallshantering.

Nu ska vi inte sidospåra för mycket här men avfallshanteringen fungerar säkert i de första 3 leden som folk tittar på, men mycket av vår skit hamnar på dåliga ställen också. Finns ingen fungerande återvinning av kretsar och hårdvara, på sin höjd får man tillbaka guldet och kopparn...

VRAM är absolut en intressant fråga, men ett 6700 bör ju prestera på samma nivå som andra kort som har 8GB minne åtminstone (Nvidias 2000 till exempel), så 6GB kanske hade varit för lite istället (och det är ju det man bör jämföra mot?). VRAM går alltid att utnyttja, eller sänka inställningar för att få saker att lira. Håller med om att det inte är den mest kritiska faktorn och går att komma runt sådana begränsningar.

Dock känns 6GB på gränsen till snålt 2021, så kan kan ha överseende med att de dubblar. Synd att det inte finns 1.5GB-chip (för totalt 9GB på kortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Elektronikskrot" är inget argument eftersom vi lever i ett i-land med fungerande avfallshantering.

Jo, jag har hört det. Sen brukar så vitt jag vet många i-länder skicka sitt skrot till fattiga länder som bygger berg av skräp från rika länder, det är ju tekniskt sett en avfallshantering också såklart

Hur blir det ett argument att man bor i ett rikt land? Om vi förutsätter att allting återvinns, vilket egentligen bara är en bråkdel, hur långt från klimatneutralt blir elektronikskrot egentligen, ens i bästa fall? Vad i Sverige gör att du kan konsumera och samtidigt tänka att vi inte påverkar natur, klimat eller vad det nu än är? Sen får man såklart tycka vad man vill om hur man kan värna djur och natur, tro vad man vill om globala uppvärmningen, men det här känns mest som ett tomt argument många använder för att slippa känna skuld

Jag hör det här argumentet i flera diskussioner om allt från plastpåsar, elektronik, resor och egentligen all konsumtion, att vi som tekniskt framstående land verkar sakna miljöpåverkan bara för att vi har pengar. Jag förstår det inte alls, vad har jag missat, kan någon snälla förklara?

Med hälsningar
En som värmer sitt hus med olja, kol och all möjlig skit trots att jag bor i ett rikt, tekniskt framstående industrialiserat land