Förstärkt dollar och höga fraktkostnader oroar svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om resultatet är att Kinas export minskar är jag helt för att betala lite mer för lyxkonsumtionen.
Kanske inte en så populär tanke bland andra konsumenter som vill maximera inköp per hundralapp kortsiktigt, men att begränsa Kinas ekonomiska makt är något jag är är för i de flesta scenarior.

Alla vill ju ha så lågt pris som möjligt, inklusive jag själv, men vi måste få bukt på detta trams på något vis. Produktionen behöver komma hem eller åtminstone närmare igen. Jag har inget emot att få bettala lite extra för att produktionen sker helt och hållet inom EU eller ännu bättre, i Sverige om allt som behövs till produktionen av produkt x finns här. Slutkunder måste sätta högre tryck på inhemska tillverkare.

Det skulle nästan behövas att certefikat man som företag kan skryta med om all produktion sker i hemlandet. Det skulle även kunna vara som michelin skalan för restauranger. beroende på hur långt tillbaka i ledet saker och ting tillverkas så får man olika många poäng att skryta med. ALLT tas med i beräkning för denna poängskala.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tycker mitt 3090 känns mera och mera som det var en bra investering när jag köpte det för 18K november föriga året

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Ta Riksbanken som exempel. Riksbanken kan emittera obligationer som de köper själva. I princip trycker man pengar ur tomma intet. Så därför är SEK en skvalpvaluta.

Njää. Riksbanken ger inte ut statsobligationer. Så de kan inte köpa dessa av sig själva - det är en omöjlighet.
Det är riksgälden som ger ut statsskuldsväxlar.

Man kan förklara det som så att staten ger ut ett papper som vi alla kan köpa (bland annat statsobligationer). Köparen lånar med sitt köp ut pengar till staten och det är riiksgälden som sköter statens skuldsättning.

Riksbanken kan välja att köpa dessa statsskuldsväxlar.
Och ja - riksbanken kan skapa pengar ur tomma intet. Så när riksbanken stödköper riksgäldens obligatoner så skickas pengar in till statskassan från ingenstans. Men det är alltså lån!
Staten betalar tillbaka pengarna för utgångna obligationer oavsett om det är privatpersoner, andra stater, företag eller riksbanker som köpt deras obligationer. Det är inte villkorslöst skapade pengar från intet. De är lånade från intet och det är fortfarande ränta på lånet.

Alla länder har riksbanker som kan köpa staters obligationer så det här beskriver knappast huruvida ett land har en "skvalpvaluta" eller ej. Det är väl snarare ett begrepp för att beskriva en valuta som volatil. Och ja, volatiliteten kan ju bero på ett helt gäng grejer.
Bildt som myntade uttrycket hade i åtanke att vår kronkurs var volatil för att den inte var bunden mot en större valuta så som EMU. Danmark har ju valt att binda sin danska krona mot euron så för dansken kostar alltid en euro lika mycket.
Men ja, det finns mängder av andra orsker till en instabil valutakurs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dyrare pris för kunder, per enhet, när de köper hundratals enheter per frakt? Okej...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Njää. Riksbanken ger inte ut statsobligationer. Så de kan inte köpa dessa av sig själva - det är en omöjlighet.
Det är riksgälden som ger ut statsskuldsväxlar.

Man kan förklara det som så att staten ger ut ett papper som vi alla kan köpa (bland annat statsobligationer). Köparen lånar med sitt köp ut pengar till staten och det är riiksgälden som sköter statens skuldsättning.

Riksbanken kan välja att köpa dessa statsskuldsväxlar.
Och ja - riksbanken kan skapa pengar ur tomma intet. Så när riksbanken stödköper riksgäldens obligatoner så skickas pengar in till statskassan från ingenstans. Men det är alltså lån!
Staten betalar tillbaka pengarna för utgångna obligationer oavsett om det är privatpersoner, andra stater, företag eller riksbanker som köpt deras obligationer. Det är inte villkorslöst skapade pengar från intet. De är lånade från intet och det är fortfarande ränta på lånet.

Alla länder har riksbanker som kan köpa staters obligationer så det här beskriver knappast huruvida ett land har en "skvalpvaluta" eller ej. Det är väl snarare ett begrepp för att beskriva en valuta som volatil. Och ja, volatiliteten kan ju bero på ett helt gäng grejer.
Bildt som myntade uttrycket hade i åtanke att vår kronkurs var volatil för att den inte var bunden mot en större valuta så som EMU. Danmark har ju valt att binda sin danska krona mot euron så för dansken kostar alltid en euro lika mycket.
Men ja, det finns mängder av andra orsker till en instabil valutakurs.

Bra förklarat. Du har rätt gällande stadsskulväxlar. Tyskland har ju varit länge emot så kallade EU-bonds för att andra länder ska kunna dra nytta av de de starka länderna i EU.

Synd att SEK ska vara så volatil mot USD. Skvalpvaluta är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så vem är det man har skulden till när man trycker nya pengar?

Du som lånar, lovar att betala tbx pengarna. En del av det behöver inte täckas av banken i tillgångar och det är en lösning som effektivt balanserar tillgång och efterfråga på valuta och håller inflationen i ett bra läge.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Dyrare pris för kunder, per enhet, när de köper hundratals enheter per frakt? Okej...

Jag förstår inte det heller. 70 000 delat med 300 är 233 kr. Nu bör det ju jämföras med alternativet, vilket jag inte vet vad det rör sig om. Kanske 200 kr extra i flygfrakt per grafikkort. Samtidigt som Inet och andra återförsäljare höjt priset på grafikkorten flera gånger.

Permalänk
Medlem

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=1Y

Dollarn är mycket billigare idag, sett över ett år.

Permalänk
Avstängd

Nvidia & AMD borde även bygga fabriker i Östeuropa (billig & intelligent arbetskraft finns där) för försäljning till Europa.
Samsung har även panel-tillverkning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Du som lånar, lovar att betala tbx pengarna.

Tillbaka till vem, när det är nyskapade (nytryckta om man så vill) pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tillbaka till vem, när det är nyskapade (nytryckta om man så vill) pengar?

De som styr banken?
Illuminati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tillbaka till vem, när det är nyskapade (nytryckta om man så vill) pengar?

Till den som lånar dig pengarna. Problemet ligger inte i att du lånar pengar som är ”skapade” för pengar är inget som existerar utanför det sociala värderandet av det. Genom att samhällets produktivitet och välstånd ökar, samt att invånare ökar, är det ett mycket bra sätt att reglera intaget av pengar. Man lånar in pengar i systemet som sedan betalas tbx med de lånade pengarna.

Vad du då essentiellt gör är att begära förtid på en intäkt du arbetar ihop till framtiden. Du behöver alltså inte längre vänta med å spara till något utan kan låna till dig den för att sedan betala av.

Kom alltid ihåg att pengar bara har ett värde för att det kan manifesteras mellan varor och tjänster. Det är alltså inte och kommer aldrig vara konstigt att ”skapa” pengar för pengar är inte vad som ger något ett värde.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Till den som lånar dig pengarna.

Och vem är det? Om vi skapar nya pengar.

Om jag kunde skapa nya/egna pengar, och sen lånade ut dom till mig själv, så skulle jag bara stryka den skulden.

Så, om "vi" kan skapa nya pengar, varför gör inte "vi" det?

Skrivet av aagii247:

De som styr banken?
Illuminati?

Jag visste det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och vem är det? Om vi skapar nya pengar.

Om jag kunde skapa nya/egna pengar, och sen lånade ut dom till mig själv, så skulle jag bara stryka den skulden.

Så, om "vi" kan skapa nya pengar, varför gör inte "vi" det?

Jag visste det!

Enkelt sagt är ett lån pengar som någon förbinder sig på att betala i framtiden. Dessa pengar skapas alltså i och med att de amorteras. Pengarna som lånas finns alltså inte före någon betalar in dom på lånet. På så sätt skapar lån nya pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och vem är det? Om vi skapar nya pengar.

Om jag kunde skapa nya/egna pengar, och sen lånade ut dom till mig själv, så skulle jag bara stryka den skulden.

Så, om "vi" kan skapa nya pengar, varför gör inte "vi" det?

Långivaren du tagit lånet hos. ”Vi” skapar pengar men inte du och jag. Vi har ett system som tillåter banker att belåna utan att ha täckning för hela lånet.

Ditt exempel om att ”stryka” skulderna är vad som utlöste finanskrisen, lån blev värdelösa. Andra som ha värderat sina investeringar beroende på de lån du ha utställda blev plötsligt också värdelösa, medans banken nu inte heller kan låna ut för ingen kan betala tbx lån.

Nu tänker man säkert, jaha men det låter ju skit dåligt och varför har man inget annat? Absolut har det sina brister, men det har inte vuxit fram ur ingenting. Problemen med transaktionsmedel och inflation är lika gammalt som ekonomi.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Inaktiv

QE som världens riksbanker håller på med är ju att långsamt göra folket fattigare. Ett sätt att öka inflationen helt enkelt. FED slutade redovisa penningmängden m3 för några år sen. Därför bör man inte ha en massa cash under madrassen utan omsätt det i real tillgångar. Köp en guldtacka eller fastighet. Eller varför inte en massa 3080s

Permalänk
Medlem

Enligt en site (hellenicshippingnews) som påtalade samma story, så ska priset gått från ca $2000 (USD) till så mycket som $14,000,
men sen får vi komma ihåg att en fraktcontainer är relativt .. rymlig, en standard (40'GP) container rymmer ca 55-60 kubikmeter av gods, (fraktcontainern är totalt 65 kubikmeter stor, men det inkluderar all volym upp till dörrarna), so.. Hur många miljontals kronor rymmer en enda fraktcontainer då, gentemot "hur mycket billigt krims-krams rymmer en fraktcontainer"?

Det är en aning "ironiskt" att det hela ska ha orsakats av en "brist" på fraktcontainers, inte "brist på" utan att de nu så värdefulla containrarna befinner sig i 'fel' hamn, (har för mig det var något med för liten import TILL Kina ett tag, dock används ju de samma containrarna till Export).

Länk till nyhet för de som må finna det intressant:
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-costs-from-chin...

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Dollarn har ju inte alsl stigit, den har fallit, men svenska kronan faller snabbare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.