Analytiker: "Svalt mottagande stoppar Iphone 12 Mini-produktion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Har du haft en iPhone med "den förfärliga Notchen"?

Jag bytte från en iPhone 8 till en iPhone 12 Pro och var rädd för att det skulle bli jobbigt. Har inte tyckt den varit jobbig över huvud taget sen första sekunden jag höll i telefonen. Operativsystemet är helt och hållet anpassat efter den.

Nej inte en iPhone (bytte från iPhone strax efter att de dumpade 3.5mm) men hade dock en Androidlur med notch ett väldigt kort tag och ja, det störde mig både funktionellt och inte minst estetiskt.

Tvivlar inte på att Apple gjort ett bra jobb att "gömma" den (genom att inte nyttja sidorna i helskärmsläge helt enkelt?) men förstår inte varför de ska envisas med att täcka så stor del av telefonens framsida som möjligt med skärmen för att sen trycka in en notch och behöva anpassa iOS efter den.

Utan notch har du möjligheten att njuta av hela skärmen i film, spel, bildvisning etc. och telefonen ser inte heller förfärlig ut vid första anblick.
Lite spännande att se hur länge till de väljer att hålla kvar den i sina telefoner.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste också säga att notchen stör mig inte de minsta märker knappt att den finns.

Vad bra!
Alla är olika känsliga sen lär man ju vänja sig vid det mesta med men låt säga att de haft en identisk iPhone till samma pris utan notch, vilken hade du valt & varför?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du lever kvar i 2014. Dags att vakna nu!

Jag är nog i allra högsta grad i 2021 Jag är fullständigt omringad av enheter med skärmar i olika storlekar.

Dator hemma: 34"
Dator jobb: 2x27"
Laptop: 15.6"
iPad: 11"
TV1: 65"
TV2: 47"
Bil: 15".

Kan inte komma på någonting för mitt usecase som hade gjort det lättare med en jättetelefon, snarare tvärt om. Anpassa klädsel efter telefonen? Nej tack. Inte kunna skriva något med en hand? Nej tack. Se på film eller spela på telefonen? Varför? Det finns säkert en marknad bland barn och folk i mindre utvecklade länder som inte har tillgång till den mängd prylar som jag har, men för mig är det verkligen bara i vägen att släpa runt på en jättetelefon.

Permalänk
Medlem

Största problemet med minin, enligt mig, är att den inte har tre kameror. Jag kör 11 Pro, och jag använder alla tre kameror dagligen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

IOS har blivit mycket bättre på senaste åren. Har faktiskt inte haft nytta av "upplåsta" android.

”På senaste åren”. Har android någonsin varit bättre än iOS? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag är nog i allra högsta grad i 2021 Jag är fullständigt omringad av enheter med skärmar i olika storlekar.

Dator hemma: 34"
Dator jobb: 2x27"
Laptop: 15.6"
iPad: 11"
TV1: 65"
TV2: 47"
Bil: 15".

Kan inte komma på någonting för mitt usecase som hade gjort det lättare med en jättetelefon, snarare tvärt om. Anpassa klädsel efter telefonen? Nej tack. Inte kunna skriva något med en hand? Nej tack. Se på film eller spela på telefonen? Varför? Det finns säkert en marknad bland barn och folk i mindre utvecklade länder som inte har tillgång till den mängd prylar som jag har, men för mig är det verkligen bara i vägen att släpa runt på en jättetelefon.

Visste inte att jag bodde i ett U-land, för barn är jag ju inte, eller? 🤔

Permalänk
Medlem

Jag hoppas minin står sig till hösten när förhoppningsvis 120Hz blir standard samt usb c koppling.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bluetooth 5.2 LE Audio som förhoppningsvis iPhone 13 får. Första gången så det på allvar går att prata om att sluta ha 3,5mm kontakt på mobiler för de ställer lite krav på ljudet från mobilen.

Spännande utveckling; mindre ström är uppenbarligen den stora fördelen, lite bättre ljud än sbc konsekvent låter bra och vi får se hur det låter gentemot aptX/HD och LDAC. Då del av BT 5.2-specifikationen så kanske det inte ens blir ett val för enhetstillverkare att stödja det; även om det vore det har ljud/komm med mindre strömförbrukning uppenbarligen fördelar relativt orelaterade till väldigt bra ljudkvalitet. Men vi får se, är glad att nåt händer, blåtandsljud är idag rätt splittrat. Jag tycker 3,5mm-lightning-adaptern fungerar rätt bra och tänkte främst på iPhone => hemmastereo med blåtandsmottagare (LDAC/AptX/HD). Ja jag vet att det finns ett par standarder för hemmabioreceivers och trådlös överföring via wifi men blåtand är så trevligt okrångligt då det inte behöver så mycket setup.

Allt detta har inte så mycket att göra med iPhone mini såklart.

bispår
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”På senaste åren”. Har android någonsin varit bättre än iOS? 🤔

Tolkningsfråga.
Ser det mer som en vanesak egentligen. Personligen gillar jag Android mer än IOS men jag tyckte absolut om IOS också när jag hade det.
Däremot kan jag aldrig förstå mig på hur man vill betala 12k för en telefon. (Sambon köpte en 12 Pro i december).
Själv så är det antingen arbetsgivaren som får stå för en telefon eller så räcker det med en för 3-4k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är inte övertygad om att mer än 2 modeller förvillar marknaden. Se bara på biltillverkarna hur många modeller som finns, för att inte tala om datortillverkare.

De har tre grundmodeller i deras serie av bärbara eller fyra om man räknar in Intel-varianten av MBP13, de säljer just nu sju olika modeller av telefoner. Totalt har Apple 216 SKUs av iPhone 12, 12 Mini, 12 Pro och 12 Pro Max. Det är 60 SKUs mindre att hålla reda på om man tar bort iPhone 12 Mini.

Visst de bärbara har en del SKUs också, då de behöver chassin till ANSI och ISO-tangentbord och tangentbord för diverse marknader.

Permalänk
Medlem

Ett kort svar är JA, ett ännu längre svar är JAAAAA. Så nöjd?

Skrivet av Viceroy:

”På senaste åren”. Har android någonsin varit bättre än iOS? 🤔

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag är nog i allra högsta grad i 2021 Jag är fullständigt omringad av enheter med skärmar i olika storlekar.

Dator hemma: 34"
Dator jobb: 2x27"
Laptop: 15.6"
iPad: 11"
TV1: 65"
TV2: 47"
Bil: 15".

Kan inte komma på någonting för mitt usecase som hade gjort det lättare med en jättetelefon, snarare tvärt om. Anpassa klädsel efter telefonen? Nej tack. Inte kunna skriva något med en hand? Nej tack. Se på film eller spela på telefonen? Varför? Det finns säkert en marknad bland barn och folk i mindre utvecklade länder som inte har tillgång till den mängd prylar som jag har, men för mig är det verkligen bara i vägen att släpa runt på en jättetelefon.

Exakt!

Om något så känns det ju gammaldags att endast ha en enda liten skärm (även de största telefonernas skärmar är ju patetiskt pyttesmå i förhållande till alla andra skärmar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har tre grundmodeller i deras serie av bärbara eller fyra om man räknar in Intel-varianten av MBP13, de säljer just nu sju olika modeller av telefoner. Totalt har Apple 216 SKUs av iPhone 12, 12 Mini, 12 Pro och 12 Pro Max. Det är 60 SKUs mindre att hålla reda på om man tar bort iPhone 12 Mini.

Visst de bärbara har en del SKUs också, då de behöver chassin till ANSI och ISO-tangentbord och tangentbord för diverse marknader.

SKU är dock ingen bra indikator för valen konsumenten ställs inför vid köptillfället. Kvalitativa skillnader mellan produkterna försvinner om man bara bryter ner det till SKU.

Exempelvis skulle en ”Max”-telefon aldrig vara aktuellt för mig, så där försvinner alla SKUs kopplade till dessa.

... osv.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

SKU är dock ingen bra indikator för valen konsumenten ställs inför vid köptillfället. Kvalitativa skillnader mellan produkterna försvinner om man bara bryter ner det till SKU.

Exempelvis skulle en ”Max”-telefon aldrig vara aktuellt för mig, så där försvinner alla SKUs kopplade till dessa.

... osv.

Nej, för konsument är det mer dessa sju olika modeller som sagt, för Apple handlar det om 60 varianter att bara ta bort en av dem.

Det är betydligt mindre att välja på om du köper en bärbar dator i en Applebutik än om du köper en telefon, så att ta upp datorer är ingen bra jämförelse.

Och nej, jag förespråkar inte att ta bort en ~5,4-tummodell, men jag tror det hade varit bra för Apple att hålla sig till två-tre modeller istället för fyra vid en ny generation (med samma systemkrets).

Permalänk
Medlem

12 Mini fick mig och lämna Android telefoner. Mini är helt perfekt i alla lägen, bra kamera och bra batteri.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, för konsument är det mer dessa sju olika modeller som sagt, för Apple handlar det om 60 varianter att bara ta bort en av dem.

Det är betydligt mindre att välja på om du köper en bärbar dator i en Applebutik än om du köper en telefon, så att ta upp datorer är ingen bra jämförelse.

Skrivet av Petterk:

De har tre grundmodeller i deras serie av bärbara eller fyra om man räknar in Intel-varianten av MBP13, de säljer just nu sju olika modeller av telefoner. Totalt har Apple 216 SKUs av iPhone 12, 12 Mini, 12 Pro och 12 Pro Max. Det är 60 SKUs mindre att hålla reda på om man tar bort iPhone 12 Mini.

Visst de bärbara har en del SKUs också, då de behöver chassin till ANSI och ISO-tangentbord och tangentbord för diverse marknader.

Samtidigt så är ju telefonmarknaden mycket större och viktigare än datormarknaden, så jag tycker det känns motiverat.

Bara att se på denna tråden, hur många totalt olika åsikter det finns om hur telefoner skall vara!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samtidigt så är ju telefonmarknaden mycket större och viktigare än datormarknaden, så jag tycker det känns motiverat.

Bara att se på denna tråden, hur många totalt olika åsikter det finns om hur telefoner skall vara!

Du får ha en annan åsikt också, men telefoner går folk in och köper en "iPhone" i telebutiken och jag tror att de hade varit bättre för Apple att hålla sig till 2-3 nya modeller istället för fyra. För konsument är det bara intressant om det är senaste modellen eller inte, särskilt när Apple gör telefonerna så pass lika varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Berätta! Hur är batteritiden? Har läst att det är där skon klämmer mest för den telefonen.
Har inte en en själv, men har 3st bekanta som har SE. Där tycker jag det känns som att en får väldigt lite mer för mini i förhållande till hur mycket mer Mini kostar.

Batteritiden är väl okej. Den är nog bättre än SE har en sån som jobbtelefon. Föredrar absolut mini framför SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”På senaste åren”. Har android någonsin varit bättre än iOS? 🤔

iOS var bättre runt 5 år sedan.

Nu har dock Android sprungit om skulle jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Själv så är det antingen arbetsgivaren som får stå för en telefon eller så räcker det med en för 3-4k.

Står arbetsgivaren för telefonen, så blir det ofta 3-4k extra för att komma upp i 12k

Jag har aldrig haft någon telefon via jobbet tidigare, men fick nyligen möjlighet att köpa en iPhone 12 mini via konsultbolaget. Räknar med att prislappen blev ca 3500:- omräknat till lön. Helt överkomligt pris och perfekt telefon för mig.

Som andra varit inne på, så tilltalar inte storleken alla. Men för mig är det lite som att jämföra TV:n i sovrummet med TV:n vardagsrummet. Själv har jag 55" OLED i båda rummen, men hade hellre haft en 65" OLED i vardagsrummet och en 48" OLED i sovrummet. Tyvärr fanns inte OLED i mindre än 55" vid inköpet, så jag hade inget val. Hade "bästa" 43":aren från Sony hemma och testade, men den returnerades dagen efter (lite som att försöka hitta en liten flaggskepplur med Android idag).

Nu har däremot LG släppt en 48" OLED, men det lär knappast vara någon storsäljare (likt iPhone mini).

Skrivet av Dizzö:

iOS var bättre runt 5 år sedan.

Nu har dock Android sprungit om skulle jag säga.

Jag tycker att iOS 14 är ett stort lyft mot tidigare versioner av iOS. Har dock ingen nyare version av Android att jämföra med, då min Xiaomi-lur från 2017 enbart fick en uppdatering av Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myp:

Batteritiden är väl okej.

Det lät ju övertygande.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Jag håller inte med om att iOs var bättre förr, jag vad vill minnas var det t.o.m problem att förra över bilder från sin mobil till datorn genom usb share.

Sedan ni som pratar om för Apple har för många modeller. Så är iPhone Se en konstig telefon. Jag vet inte vem som vill ha dålig utnyttjande av displayen på telefonen eller vem som tycker en fysisk homeknapp på framtidan är bra.
Att de ändå finns där på SE beror så enkelt att Apple vet om att alla har inte råd att köpa de dyrare iPhone, de vill göra produkter som riktar sig åt de som vill betala mindre, men de vill absolut inte konkurrera emot sig själv.

Så ur konsumentsynpunkt så borde Apple ha fler modeller. Gärna en billig 6,7" iPhone med sämre hårdvara rakt igenom, men att priset kanske hamnar på 6000kr. Detsamma är det med laptops, det finns många som köper runt 15,6" och gärna skulle vilja ha en enklare sådan från Apple för runt 10 000kr, jag tror denna enklare som är lite slöare, sämre skärm etc hade sålts som smör.. Bara det att det hade påverkat försäljningen av deras dyrare.

Jag har personligen tyckt att iOS är instängt, idag handlar mitt val att inte köpa en sådan att en ny iPhone med mina grundkrav (runt 6,7" skärm) kostar runt 13 000kr. En Android som uppfyller mina grundkrav kostar runt 5000kr. Och mobilutvecklingen går fortfarande snabbt, där alla dagens mobiler har dålig bluetooth för musiklyssning m.m och jag väntar bara på att de bra mobilerna ska komma. Alla har vi olika argument för att köpa billiga eller dyra mobiler, mitt argument emot de dyrare mobiler är att jag är inte nöjd med hårdvaran i dem och jag vet att bättre hårdvara snabbt hela tiden kommer.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Jag håller inte med om att de bör ha fler än 7 modeller de säljer samtidigt, men min kritik var mot att de lanserade fyra stycken med samma systemkrets i den senaste generationen, ingen av dessa är t.ex. en ersättare till iPhone SE och två använder samma skärm. Hos en operatör kommer telefonen lite grann falla i glömska om det är mer än 2-3 nya modeller av flaggskeppet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@lillaankan_i_dammen: Jag håller inte med om att de bör ha fler än 7 modeller de säljer samtidigt, men min kritik var mot att de lanserade fyra stycken med samma systemkrets i den senaste generationen, ingen av dessa är t.ex. en ersättare till iPhone SE och två använder samma skärm. Hos en operatör kommer telefonen lite grann falla i glömska om det är mer än 2-3 nya modeller av flaggskeppet.

Ersättare till iPhone SE, vad är det den stora skaran saknar? Är det att den är för slö? Jag skulle inte tro det, bättre batteritid är såklart önskvärt, men jag tror ingen större skara klagar så mycket på detta, inte heller att kameran är för dålig.

Det många vill ha är en iPhone 12 mini liknande mobil till ett pris som iPhone SE har, de kan då självklart välja lite lägre klock av cpun etc. Problemet är som jag tidigare skrev att Apple vill ej konkurrera emot sig själva.

Permalänk
Medlem

iPhone mini släpptes med för högt pris. Inte mer komplicerat än så.

En människas tankegång är enkelspårig. En "riktig" iPhone 12 är bara 1000kr dyrare vilket är ingenting när telefonerna kostar 10k. För det får du betydligt mindre skärm. Såna små skärmar finns inte ens på 1500kr budget telefoner längre och även i 4000kr snittet får du lätt en med amoled. Visst är folk beredda att betala mer för att få "Apple kvalité" men inte SÅ mycket med en så kraftig begränsning. Inte konstigt alls att den inte är populär. Apple bokstavligen talat vill inte att du köper en iPhone 12 mini, så att folk inte köper den är föga förvånande.

En iPhone mini som "ersatte" iPhone SE för runt 5000-6000kr hade förmodligen sålt som smör i jämförelse.

Även 12 Pro och 12 Pro Max är i samma situation. 12 Pro Max 128gb kostar lika mycket som 12 Pro 256gb (eller ca tusenlappen mer för samma minne) och med tanke på kamera specs så är det en fullständig no brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så ur konsumentsynpunkt så borde Apple ha fler modeller. Gärna en billig 6,7" iPhone med sämre hårdvara rakt igenom, men att priset kanske hamnar på 6000kr.

Vad vinner ett premium-märke på att sälja budget-prylar? Det är ofta ett big "no-no" i marknadsföringssammanhang.

Porsche 924 var ett sådant exempel, där Porsche försökte göra en billigare sportbil. Den ansågs aldrig vara en "äkta" Porsche bland entusiasterna.

Verkar som många missar här att Apple faktiskt supportar sina produkter med OS-uppdateringar i över 5 år och säkerhetsuppdateringar längre än så. Jämför gärna med billiga Android-lurar som i vissa fall aldrig ser en OS-uppdatering och säkerhetsuppdateringar upphör 2 år senare. Om Apple lägger sig på budget nivå, så kommer de även behöva tumma på supporten.

Skulle Apple tumma på kvaliteten och supporten likt Lenovo (läs Ideapad), Samsung (A-modellerna) med flera, så hade antagligen Apple varit utraderade från kartan idag.

Det är Apples starka ekosystem och support som gör att folk väljer Apple. Inte att deras lurar har Bluetooth 5.2 eller 120Hz skärmar. Vill man bara läsa specifikationerna och gå på tomma löften, så är Sony ett självklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ersättare till iPhone SE, vad är det den stora skaran saknar? Är det att den är för slö? Jag skulle inte tro det, bättre batteritid är såklart önskvärt, men jag tror ingen större skara klagar så mycket på detta, inte heller att kameran är för dålig.

Det många vill ha är en iPhone 12 mini liknande mobil till ett pris som iPhone SE har, de kan då självklart välja lite lägre klock av cpun etc. Problemet är som jag tidigare skrev att Apple vill ej konkurrera emot sig själva.

Vet inte vad vi pratar om, du förespråkar själv en stor iPhone för 6000 kr. Varför skulle inte en mediumstor iPhone kunna kosta 6000 kr och ersätta iPhone SE som kostar 5000 kr? Varför måste både iPhone 12 och 12 Pro finnas? Nu har vi istället fyra nya lurar som är väldigt lika varandra och där analytiker börjar tala om att modellen ska läggas ner i förtid.

T.o.m. iPhone SE missar företagsmarknaden där företagen begränsar mobilköp till ~3000 kr så att öka priset något hade inte skadat.

Skrivet av walkir:

Vad vinner ett premium-märke på att sälja budget-prylar? Det är ofta ett big "no-no" i marknadsföringssammanhang.

Porsche 924 var ett sådant exempel, där Porsche försökte göra en billigare sportbil. Den ansågs aldrig vara en "äkta" Porsche bland entusiasterna.

Verkar som många missar här att Apple faktiskt supportar sina produkter med OS-uppdateringar i över 5 år och säkerhetsuppdateringar längre än så. Jämför gärna med billiga Android-lurar som i vissa fall aldrig ser en OS-uppdatering och säkerhetsuppdateringar upphör 2 år senare. Om Apple lägger sig på budget nivå, så kommer de även behöva tumma på supporten.

Skulle Apple tumma på kvaliteten och supporten likt Lenovo (läs Ideapad), Samsung (A-modellerna) med flera, så hade antagligen Apple varit utraderade från kartan idag.

Det är Apples starka ekosystem och support som gör att folk väljer Apple. Inte att deras lurar har Bluetooth 5.2 eller 120Hz skärmar. Vill man bara läsa specifikationerna och gå på tomma löften, så är Sony ett självklart val.

Ingen som garanterar något när det gäller supporttiden, det kan ändra sig när som helst och beror mest på att vi inte haft några stora teknikskiften på länge. En iPhone 6S från 2015 har 64-bit ARMv8-processor och touchid.

Fyra eller fem eller sex års säkerhetsuppdateringar är inget att bråka om.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vet inte vad vi pratar om, du förespråkar själv en stor iPhone för 6000 kr. Varför skulle inte en mediumstor iPhone kunna kosta 6000 kr och ersätta iPhone SE som kostar 5000 kr?

Jag har flera gånger skrivit att Apple inte kommer släppa en stor billig telefon för att de ej vill konkurrera emot sig själva, exakt samma argument gäller emot de billigare.
Ser man på mobilköpare så är det en väldigt stor andel av köparna som inte behöver ha det "allra bästa", de betalar gärna några tusen mindre och får good enough för tillfället. Vilket gör att jag tror dessa billiga iPhones hade blivit säljsucce, men bekostnad av deras dyrare mobiler.

Skrivet av walkir:

Vad vinner ett premium-märke på att sälja budget-prylar? Det är ofta ett big "no-no" i marknadsföringssammanhang.

Porsche 924 var ett sådant exempel, där Porsche försökte göra en billigare sportbil. Den ansågs aldrig vara en "äkta" Porsche bland entusiasterna.

Verkar som många missar här att Apple faktiskt supportar sina produkter med OS-uppdateringar i över 5 år och säkerhetsuppdateringar längre än så. Jämför gärna med billiga Android-lurar som i vissa fall aldrig ser en OS-uppdatering och säkerhetsuppdateringar upphör 2 år senare. Om Apple lägger sig på budget nivå, så kommer de även behöva tumma på supporten.

Skulle Apple tumma på kvaliteten och supporten likt Lenovo (läs Ideapad), Samsung (A-modellerna) med flera, så hade antagligen Apple varit utraderade från kartan idag.

Det är Apples starka ekosystem och support som gör att folk väljer Apple. Inte att deras lurar har Bluetooth 5.2 eller 120Hz skärmar. Vill man bara läsa specifikationerna och gå på tomma löften, så är Sony ett självklart val.

Angående budget prylar se på iphone Se, den ser ut ut som att komma från 2012 eller något.
Men visst vill inte Apple sälja saker med dålig kvalite det förstör deras varumärken. Varvid jag hela tiden har argumenterat för att Apple inte kommer vara de första med vikbara skärmar, för om Apple släpper en sådan mobil så måste ha den ha en kvalite som dagens vikbara ej uppfyller.

Så ditt argument gäller att de såklart inte vill släppa dåliga saker, för det förstör deras varumärke. Men samtidigt har många tillverkare önskemål att få kunder att köpa deras dyrare produkter. Intel hade likadant och spärrade ECC och endast 4 core på konsument för att ej konkurrera emot Xeon, Nvidia håller på med allt möjligt för att tvinga prousers köpa Quadrokort istället för Geforce. Så att om en tillverkare gör en ny produkt som väldigt många konsumenter vill ha och den säljer som smör, så betyder inte nödvändigtvis att det är bra för företaget om kunderna främst kommer från de som hade köpt dyrare produkter hos de själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har flera gånger skrivit att Apple inte kommer släppa en stor billig telefon för att de ej vill konkurrera emot sig själva, exakt samma argument gäller emot de billigare.
Ser man på mobilköpare så är det en väldigt stor andel av köparna som inte behöver ha det "allra bästa", de betalar gärna några tusen mindre och får good enough för tillfället. Vilket gör att jag tror dessa billiga iPhones hade blivit säljsucce, men bekostnad av deras dyrare mobiler.

Angående budget prylar se på iphone Se, den ser ut ut som att komma från 2012 eller något.
Men visst vill inte Apple sälja saker med dålig kvalite det förstör deras varumärken. Varvid jag hela tiden har argumenterat för att Apple inte kommer vara de första med vikbara skärmar, för är Apple släpper en sådan mobil så måste ha den ha en kvalite som dagens vikbara ej uppfyller. Släpper de innan så förstör det varumärket.

Hade de ersatt en 5000 krs-telefon med en 6000 krs-telefon hade de kunna öka sin ASP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får ha en annan åsikt också, men telefoner går folk in och köper en "iPhone" i telebutiken och jag tror att de hade varit bättre för Apple att hålla sig till 2-3 nya modeller istället för fyra. För konsument är det bara intressant om det är senaste modellen eller inte, särskilt när Apple gör telefonerna så pass lika varandra.

Två modeller?

Räcker inte för att täcka deras marknad. Kika bara på denna tråden så blir det klart hur olika folk föredrar.

Är inte mycket med två (2) modeller. Kika bara på Samsung. Har crazy många!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/