Nvidia värderas lika högt som AMD och Intel sammanlagt

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vad är detta för skräpnyhet? Är det nyhetstorka eller? Nvidia har varit högre värderade aug, okt, nov och jan. Inget rekord de senaste 6 månaderna med andra ord. Dessutom ingår ARM holdings i Nvidia, inte en oväsentlig tillverkare.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FreddeY2K:

Ursäkta men vad är detta för skräpnyhet? Är det nyhetstorka eller? Nvidia har varit högre värderade aug, okt, nov och jan. Inget rekord de senaste 6 månaderna med andra ord. Dessutom ingår ARM holdings i Nvidia, inte en oväsentlig tillverkare.

En marknadsobservation kan väl vara på sin plats då och då, speciellt som en uppföljning till en tidigare artikel? Ingenstans framställs Nvidias kurs som någon slags all-time-high.

ARM är för övrigt inte en del av Nvidia ännu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast

Intel känns undervärderade på sikt, förutsatt att marknaden fortsätter växa och de levererar konkurrenskraftiga produkter (inte minst om deras GPU går att sälja) så handlas de till lågt P/E jämfört med AMD/Nvidia. Tror det finns utrymme för alla när mer data ska bearbetas globalt, både genom CPU/GPU och andra processorer. Går Nvidias förvärv av ARM igenom anser jag att de är prisvärda idag, annars kan det bli en kalldusch under de kommande åren.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon270778:

Det var nog ett bra drag. Jag hoppas att "investeringar" du gör med de pengarna ökar mer i värde på kort tid. Jag håller fullständigt med dig, Nvidia och Apple har varit rätt trista sista tiden!

Såg först efteråt att Apple presenterade lite nytt, men inget som direkt påverkar kursen. Nvidia är jag lite mer osäker på, om de får köpa ARM så var det ett misstag att sälja, men frågan är om verkligen britterna släpper ARM till amerikanarna? Jag känner mig tveksam.

Skrivet av Greyguy1948:

Pandemin har nog gynnat datorer men inte mobiler. Många väntar nog på nästa Apple-dator med 8 stora CPUer....

Iofs, M1 var ju "bara" första generationen, personligen förvånad att Apple ändå lyckades så bra. Trodde de skulle behöva någon generation till innan de verkligen visade vad de gick för. Nästa gen och vad de använder i stationära modeller blir dock intressantare. Och kanske lite iPhones förstås.

Skrivet av Meantek:

En marknadsobservation kan väl vara på sin plats då och då, speciellt som en uppföljning till en tidigare artikel? Ingenstans framställs Nvidias kurs som någon slags all-time-high.

ARM är för övrigt inte en del av Nvidia ännu.

Personligen hör jag till de som gillar nyheter börsnoterade teknikbolag och liknande. I tider som dessa när det ändå mest går att hypotetiskt diskutera lanserade produkter som ändå inte går att köpa, passar ämnet in med just spekuleringar och förväntningar på framtiden.

Känns som att börsen räknat in att Nvidia får köpa ARM och inväntar svar på köpet.

Skrivet av MrAdde:

Intel känns undervärderade på sikt, förutsatt att marknaden fortsätter växa och de levererar konkurrenskraftiga produkter (inte minst om deras GPU går att sälja) så handlas de till lågt P/E jämfört med AMD/Nvidia. Tror det finns utrymme för alla när mer data ska bearbetas globalt, både genom CPU/GPU och andra processorer. Går Nvidias förvärv av ARM igenom anser jag att de är prisvärda idag, annars kan det bli en kalldusch under de kommande åren.

Jag håller med. Tog en titt på Avanza precis, bara drygt 4000 Avanzianer som äger Intel medans AMD och Nvidia båda har runt 11 000 ägare vardera. Fler som äger Gamestop (31090st i skrivande stund) om man lägger ihop dessa tre bolag.

Missade själv när de relativt nyligen snuddade vid 40 dollar så inväntar nästa dipp innan jag tankar lite till.

Permalänk
Medlem

AMDs värdering går till viss del att försvara m.t.p. att de har mycket potentiell tillväxt framöver. Jag har legat i det bolaget sedan lanseringen av Zen och snittat upp mig till ett gav på $20, men har nu börjat sälja av för jag tror dom kommer gå horisontellt ett par år framöver.

Nvidias värdering är fullständigt galen för närvarande och Intel kan potentiellt bli en bra investering när den dippar ner mot $40 igen.

Tittar man på P/E så tror jag också att en ordentlig sättning kommer komma framöver.
Jag tror att USAs ekonomi är på en tunn tråd. Dom printar pengar som aldrig förr, skickar ut stödcheckar och har behövt stoppa vräkningar. Antingen så kommer deras samhälle behöva förändras mycket med mer säkerhetsnät och sociala reformer, eller så väntar en ordentlig krasch.

Permalänk
Medlem

när man pratar Nvidia på SweClockers så tänker jag då endast på GPU avdelningen på Nvidia, men jag misstänker allt annat som Nivida gör nu mera också ingår vilket i mitt tycket gör denna jämförelse helt oväsentlig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Sålde av både mitt Apple och Nvidia igår. Båda har stått still länge, dålig utdelning så jag satsar på annat men kommer köpa in mig när/om kursen sjunker.

lite förvånad att Apple med sin fantastiska M1 inte fått fart på siffrorna. När de har den på många, men inte alla, vis bästa processorn och en riktigt bra produkt i form av just Macbook Air M1 och i viss mån Pro-modellen, så hade jag ändå väntat mig lite mer.

Tror det behövs mer tid… De har ju precis bara börjat med eget kisel i datorerna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såg först efteråt att Apple presenterade lite nytt, men inget som direkt påverkar kursen. Nvidia är jag lite mer osäker på, om de får köpa ARM så var det ett misstag att sälja, men frågan är om verkligen britterna släpper ARM till amerikanarna? Jag känner mig tveksam.

Iofs, M1 var ju "bara" första generationen, personligen förvånad att Apple ändå lyckades så bra. Trodde de skulle behöva någon generation till innan de verkligen visade vad de gick för. Nästa gen och vad de använder i stationära modeller blir dock intressantare. Och kanske lite iPhones förstås.

Personligen hör jag till de som gillar nyheter börsnoterade teknikbolag och liknande. I tider som dessa när det ändå mest går att hypotetiskt diskutera lanserade produkter som ändå inte går att köpa, passar ämnet in med just spekuleringar och förväntningar på framtiden.

Känns som att börsen räknat in att Nvidia får köpa ARM och inväntar svar på köpet.

Jag håller med. Tog en titt på Avanza precis, bara drygt 4000 Avanzianer som äger Intel medans AMD och Nvidia båda har runt 11 000 ägare vardera. Fler som äger Gamestop (31090st i skrivande stund) om man lägger ihop dessa tre bolag.

Missade själv när de relativt nyligen snuddade vid 40 dollar så inväntar nästa dipp innan jag tankar lite till.

En annan historia blir det när du slänger in genomsnitt-Svenssons innehav via fonder och pensionsspar (antalet ägare alltså).

Det känns också som att många i en mening skriver att företagen är övervärderade sett till inkomster men strax där efter är besvikna på att det inte finns många konkurrenter och att komponenterna inte går att få tag i. Det känns som en motsägelse, företagen är uppenbarligen några av få som kan tillverka högst efterfrågade produkter som företag och privatpersoner är fullt redo att hosta upp pengar för. Får man lite speed på produktionen så är det en pengamaskin i årtionden framöver.

Permalänk
Medlem

Haha, alltså folk springer och köper TV-apparater, datorer, spelkonsoler och konsumerar Netflix som aldrig förr. Sen blir de förvånade när dessa teknikföretag går med vinst? Kanske dags att trappa ned på meth-rökandet om en tror detta är en konspiration.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort urspårning, bait samt otrevligheter i enlighet med §1.1 & §1.5.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

lite förvånad att Apple med sin fantastiska M1 inte fått fart på siffrorna. När de har den på många, men inte alla, vis bästa processorn och en riktigt bra produkt i form av just Macbook Air M1 och i viss mån Pro-modellen, så hade jag ändå väntat mig lite mer.

Men det är ju egentligen bara mer av samma, inget magiskt. Ännu en mac, kort och gott. Det är väl inte så att folk som lever i windows bara hoppar över till en mac med macOS för att processorn är bättre på vissa saker. De som ville göra det har nog redan gjort det. Det handlar nog mycket om ekosystem vs ekosystem snarare än processor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gillar Nvidia men skulle inte köpa aktien just nu. Tror det kan komma en sättning på marknaden, se t ex S&P 500 P/E: https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

Jeremy Grantham tror krasch innan sommaren, så har han rätt är det inte långt kvar.

Eller så spelar inte P/E någon roll längre? Nya tider osv. Hade varit bra med en spåkula

Permalänk

Vad tror ni om IBMs framtid?
Ungefär lika stort börsvärde som AMD men det har fallit rejält de sista 5 åren (tvärtemot AMD).
De sitter väl också på många fabriker med gammal teknik (som Intel).