Bärbara datorer med "Ampere"-grafikkort köps för att bryta kryptovaluta

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Ja de menade på att när det är så kallt så går det åt mer el?

Norden blir kallt, detta är nåt som politikerna borde ha vetat om någon faktiskt hade en utbildning.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

100Kr om dagen gav ett RTX3080 senast, men värdet stiger hela tiden, det är i alla fall 3000Kr i månaden så även scalping priser är rätt snart täckta

Alla miners är inte intresserade av kryptovaluta, rätt många tänker nog att dom får ett grafikkort gratis. Gratis är gott. Men verkar nu ha eskalerat till global hysteri. Tänk trängseln på Black Friday i USA när folk blir nedtrampade, samma sak fast med e-handel.

Tänk då om man skulle få tag på 10st 3080.
Visst, det skulle kosta över 100kkr i inköp.
Men om man kan tjäna 30kkr i månaden så är det rätt bra ändå.
Sen lär det väl bli skatt på det om man ska realisera vinsten, men ändå.

Kanske kan funka för en klick som lyckas följa trenderna tidigt. Har kontakter för att få tag i hårdvara tidigt, osv.

Men jag har svårt att tro att när tillgången blir bättre.
Att majoriteten av befolkningen skulle bara kunna köpa grafikkort, säga upp sig från sina jobb och mina istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Det är aldrig fel, tack vare dom så eldar vi just nu olja i Karlshamn för att värma oss istället för köra våra kärnkraftverk en stund.

Underbar sarkasm! Såg Sabuni (helt riktigt) ge en känga till Bolund om att detta är en effekt av att vi stängt ner kärnkraften fastän behovet är skrikande. Då svarade han att problemet är att oljekraftverket i Karlshamn använder "fel bränsle". Alltså, det är så sjukt verklighetsfrånvänt så att en tappar hakan... Jag är GLAD att vi har oljekraftverket i Karlshamn nu. Tänk om de behövt stänga av strömmen istället, långt värre samhällsföljder av en sådan åtgärd än att köra på olja. Vad skulle vi använt istället då menar han? Solkraft när det inte finns sol? Vindkraft när det inte finns vind? Vattenkraft när den redan pressas till max under toppen? Eller menar de att de skulle ha byggt ett mindre driftsäkert pelletskraftverk i Karlshamn istället?

Sedan var det någon som kommenterade "men marknaden fungerar ju!" av att industrin var tvungen att stänga ner pappersmaskiner för att det blev för dyrt med strömmen... Um, ingen som tar ett steg tillbaka och ser att det är riktigt, riktigt illa för hela samhället om det har behövt gå så långt att basindustrin stänger ner?

Så problemet är inte miners överlag även om de skulle bidra med en märkbar andel förbrukning. Vi skulle tids nog få högre elförbrukning utan mining med tanke på att allt mer saker går på el. Norrmännen har redan dubbla elkonsumtionen per capita.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Ni drar alla kryptovalutor över samma kam. Det ni egentligen syftar på är de som kör Proof of Work, PoW, som primär stabilitetsgivare åt nätverket. De som kör Proof of Stake, PoS, förbrukar i jämförelse nästan ingenting.

Jag antar att Proof of Work är det här med att datorn gör någon form av beräkningar som bara handlar om att göra en slags svårighetsgrad.
Men att beräkningarna egentligen inte används till något på riktigt ?

Hur fungerar Proof of Stake modellen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att Proof of Work är det här med att datorn gör någon form av beräkningar som bara handlar om att göra en slags svårighetsgrad.
Men att beräkningarna egentligen inte används till något på riktigt ?

Hur fungerar Proof of Stake modellen ?

Då använder man istället sina coins och röstar om vilka transaktioner som ska gå igenom. Ju fler coins man "stakear" desto större rösträtt i systemet har man. Därtill måste man ha en aktiv nod, räcker med en Raspberry Pi, som hjälper till att processa de faktiska transaktionerna.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Man pratar om hållbarhet...

Sorgligt att folk tjänar pengar på mining av cryptovalutor när det kräver mängder av resurser i form av material och energi.
Inte tala om när det även gör så att folk som faktisk skulle ha användning av produkterna inte har tillgång.

Vetenskapen om att det är påhittade valutor som i flera fall är skapade av anonyma personer som av en händelse lyckats skrapa åt sig mängder i förväg skapar inga frågetecken, att det hela ändå lyckas få värde är ju totalt förbluffande.

Stavfel
Permalänk
Medlem

How surprising.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nog för att jag är för kryptovaluta i sin helhet och vad det kan innebära för gemene man, men det känns lite konstigt att varken AMD eller Nvidia tagit fram något dedikerat mining kort vid detta laget som är mer prisvärt om mining är det enda syftet...

Rätt så förbaskat tråkigt är det att tillverkare hellre (egentligen självförklarligt) säljer i bulk till dessa individer/grupper än till "riktiga konsumenter" och att produkten används mer som menat.

Jag tänkte tidigare idag på att AMD eller Nvidia borde göra ett riktigt dedikerat chip för mining. Exempelvis i AMD:s fall ett rätt litet chip baserat på GCN och med massor av minnesbandbredd och stöd för GDDR6. Det hade inte varit särskilt imponerande för spel, men väldigt bra för mining.

På sikt hade dessa kort pressat upp svårighetsgraden att mina så att vanliga kort inte längre är lönsamma alls, och enbart miningkorten som inte duger för något annat är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Läste det där, haha, kinesiska farmer placerade i Iran för att de har billig el, som enligt utsago fått del av griden att krascha. Man får samma känslor som förra våren när man som vanligt skulle handla en 6pack toapapper och det var helt länsat och sedan en termometer som man inte haft på ett antal år och frågade personalen: "Hej, jag tänkte höra om ni har nå- " "Det är slut!!!" och man ser att hela hyllan ipren och dylikt är tom. En "Hoppas vi kommer iväg till Mars nu, mänskligheten!"-känsla.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lol på den kylningen i fönstret

Permalänk
Medlem

Knepigt att ingen har kommit på ett sätt att bryta krypto med konsoller än, vad jag vet. Det är ju prisvärd hårdvara i smidigt format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Knepigt att ingen har kommit på ett sätt att bryta krypto med konsoller än, vad jag vet. Det är ju prisvärd hårdvara i smidigt format

De gjorde det med PS4 vad jag vill minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att Proof of Work är det här med att datorn gör någon form av beräkningar som bara handlar om att göra en slags svårighetsgrad.
Men att beräkningarna egentligen inte används till något på riktigt ?

Hur fungerar Proof of Stake modellen ?

Skrivet av Achronos:

Då använder man istället sina coins och röstar om vilka transaktioner som ska gå igenom. Ju fler coins man "stakear" desto större rösträtt i systemet har man. Därtill måste man ha en aktiv nod, räcker med en Raspberry Pi, som hjälper till att processa de faktiska transaktionerna.

Korrekt. Proof of Stake använder förmögna användares värden som stabilitetsgivare, eftersom det anses att de skulle skada sig själva om de agerar på ett sätt som skadar valutan. Därtill kan tilläggas att Ethereum kommer implementera en säkerhetsmodell där användare som försöker sabotera riskerar att bli av med sina coins. Ett riktigt hårt straff för den som försöker alltså.

Proof of Work använder rå beräkningskraft för att ta fram ett resultat som är tillräckligt värdefullt enligt en viss algoritm för att det ska bli accepterat. I Bitcoins värld produceras det ungefär ett sådant resultat var tionde minut i hela världen. Där är värdefulla svar en sha512-hash på blocket som börjar på tillräckligt många nollor - helt värdelöst utanför blockkedjan.

Inom PoW är det viktigt att ingen enskild part har mer än 50% av all gemensam beräkningskraft eftersom de då skulle kunna börja manipulera valutan. Detta gör PoS säkrare, eftersom kostnaden för en sabotör är bra mycket högre där. I PoW har du kvar hårdvaran efter sabotaget, men i PoS har du precis förlorat alla dina tillgångar - om du nu lyckades hinna åstadkomma någon skada innan nätverkets säkerhetsmekanismer slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Det är aldrig fel, tack vare dom så eldar vi just nu olja i Karlshamn för att värma oss istället för köra våra kärnkraftverk en stund.

Fortsatt OT: Ringhals stängdes ner pga affärsmässiga beslut. Det var inte lönsamt att driva det på ett säkert sätt. Det är tillåtet sedan en tid tillbaka att både forska på kärnkraft och bygga nya kärnkraftverk så det är bara att hosta upp stålarna. De flesta i branschen anser inte att det är värt det dock. Om det verkligen var politiskt drivna beslut baserade på någon hållbarhetstanke hade man väl stängt samtliga kärnkraftverk.

Personligen är jag splittrad. Uranbrytning är otroligt miljöförstörande och i längden inte hållbart men jag tycker inte heller att man ska sluta använda fullt fungerande system, speciellt inte om alternativen är sämre. Dock tycker jag att det är viktigt att man pekar på den faktiska bakomliggande orsaken här och inte driver på en polarisering med populistiska förtecken.

Sorry för OT.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Snart ser man Commodore 64 och Amiga 500 på blocket för 10000kr, enda datorerna som kommer gå att köpa inom kort

ot: angående kärnkraft så :

"Vi har satt ett mål om ett 100 procent förnybart elsystem till 2040."

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2016/09/sa-gor-vi-sv...

Om det där kommer stämma, så är det nog därför kärnkraft inte kommer byggas ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Då använder man istället sina coins och röstar om vilka transaktioner som ska gå igenom. Ju fler coins man "stakear" desto större rösträtt i systemet har man. Därtill måste man ha en aktiv nod, räcker med en Raspberry Pi, som hjälper till att processa de faktiska transaktionerna.

Skrivet av Balconette:

Korrekt. Proof of Stake använder förmögna användares värden som stabilitetsgivare, eftersom det anses att de skulle skada sig själva om de agerar på ett sätt som skadar valutan. Därtill kan tilläggas att Ethereum kommer implementera en säkerhetsmodell där användare som försöker sabotera riskerar att bli av med sina coins. Ett riktigt hårt straff för den som försöker alltså.

Men om man ska rösta om transaktioner ska gå igenom?
Ska man ha ett styrelsemöte så fort någon vill handla något?
Kalle vill använda en liten del av sin valuta för att köpa en glass. Tillåter styrelsen detta?
Det låter väldigt ineffektivt och arbetsintensivt för de som ska rösta.

Permalänk

Detta med kryptovalutor börjar gå helt överstyr! Miljövidrig mining och stöd för en valuta som gör det möjligt för kriminella att utföra transaktioner "helt" utan myndigheters insyn. Alla vet att valutan stöder kriminell verksamhet, men ändå vågar ingen dra i nödbromsen då det finns många som spekulerar i detta. Var finns etik och moral?! Bojkotta nu!!

Det du väljer att spendera eller investera dina pengar (makt) på eller inte på styr samhället betydligt mer än vad du röstar på!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man ska rösta om transaktioner ska gå igenom?
Ska man ha ett styrelsemöte så fort någon vill handla något?
Kalle vill använda en liten del av sin valuta för att köpa en glass. Tillåter styrelsen detta?
Det låter väldigt ineffektivt och arbetsintensivt för de som ska rösta.

Det är inte någon som faktiskt sitter och "röstar". Det man menar är att ditt system bär en rösträtt när den bekräftar huruvida en transaktion är giltig eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Gaming på PC kan snart vara dött, Sony och Microsofts våta dröm.

Apropå energitjuvar, tydligen drabbas befolkningen i Iran av täta strömavbrott orsakade av för många mining farmer.

Eller för dålig elproduktion, beroende på hur man väljer att se på saken.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat att detta inte gör så mycket, just nu vill man väll ändå vänta och hoppas på att amd lyckas lika bra med gpuer i laptops som deras nuvarande stationära gpuer =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man ska rösta om transaktioner ska gå igenom?
Ska man ha ett styrelsemöte så fort någon vill handla något?
Kalle vill använda en liten del av sin valuta för att köpa en glass. Tillåter styrelsen detta?
Det låter väldigt ineffektivt och arbetsintensivt för de som ska rösta.

En skulle kunna sammanfatta röstningen med att blocken sammanställs. "Röstaren", eller signeraren, har friheten att inkludera vilka transaktioner de vill i blocket de håller på med, signera med sin nyckel och skicka ut. Om blocket godkänns går turen vidare till en annan signerare som får signera nästa block.

Det finns de som väljer att signera tomma block, men då får de inga transaktionsavgifter, bara brytningsbelöningen. Nästa som signerar väljer antagligen att få med så många transaktioner som möjligt, och i det blocket kanske din transaktion hamnar istället. Har den hamnat i ett block så håller den på att godkännas. När den ligger tre block ner anses den av de flesta vara verifierad. Med andra ord, om någon är bångstyrig mot dig dröjer det bara lite längre innan din transaktion blir verifierad.

Så det med att "rösta" är bara ett fint sätt att beskriva enkelt hur processen går till, men det är ingen som kommer "neka" dig att utföra en transaktion med coins som du har.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Spelar nog ingen roll för tillgången eftersom dom skulle slåss om samma Wafers vilket är den stora flaskhalsen, dom som skrattar mest hela vägen till banken är TSMC

Skrivet av fredrik831:

Jag tänkte tidigare idag på att AMD eller Nvidia borde göra ett riktigt dedikerat chip för mining. Exempelvis i AMD:s fall ett rätt litet chip baserat på GCN och med massor av minnesbandbredd och stöd för GDDR6. Det hade inte varit särskilt imponerande för spel, men väldigt bra för mining.

På sikt hade dessa kort pressat upp svårighetsgraden att mina så att vanliga kort inte längre är lönsamma alls, och enbart miningkorten som inte duger för något annat är det som gäller.

Detta var lite min tanke med som Fredrik nämner, att man tar fram kort som bara är relevanta för mining men helt värdelösa för spel - Det borde inte ta lång tid för 'gaming' korten att hamnar efter till graden att deras RoR blir ohållbar. Sedan kan man ta det steget längre och gate'a "spelkorten", antingen på drivrutinsnivå eller på firmwarenivå blockera all form av beräkning som är förknippad med mining (om det ens är möjligt, jag har ingen aning).

Även om man wafers antalet, minneskontroller o.s.v. är begränsad, så skulle det åtminstone ge någon form av möjlighet för icke-miners att komma över ett par spelrelaterade kort då förhoppningsvis är det ingen miner som är direkt intresserad utav att köpa upp 200+ exemplar av gaming modeller och ställa i racken.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om mining nu är så lönsamt.

Om vi leker med tanken
Om man skulle få tag på ett RTX 3060Ti för 6000kr, hur länge skulle det dröja innan det betalade sig själv?
Eller ett RTX 3090 för 20 000kr, hur länge skulle det dröja innan det betalade sig själv.

En annan tanke är, kommer det vara så lönsamt att mina på RTX 3000 kort ända fram tills 4000 serien släpps? Eller ännu längre?
Eller är detta mest en fas och om 6 månader kommer det inte vara lönsamt längre ?

I nuvarande takt ~120 dagar. Det kan ju gå upp eller ner såklart, å andra sidan så har du ju fortfarande kortet och med rådande leveransläge så lär kortet inte ha tappat obscent mycket i värde tills dess.

Permalänk
Medlem

Låt dom, den som gapar..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Helt jävla sinnessjukt.
Jag är varken för eller emot kryptovaluta - tycker det är bra att det finns ett alternativ till våra egna valutor.

Men scalpers och de som köper upp varenda grafikkort som gör att den vanliga konsumenten blir lidande - borde fan fara och flyga.
Och nu även laptops!

Sen säljer de sina söndermineade laptops och grafikkort på andrahandsmarknaden. Underbart!

Fyfan.

Miners brukar, fortfarande, se till att hålla temp och volt relativt låg eftersom det är skonsammare på korten och lönsammare att inte bränna mer el än man måste.

Det är ju inte som att entusiasterna som överklockar till max här på forumet är otroligt snälla mot sin hårdvara heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänkte faktiskt på det här om dan vi blev varnade att man inte skulle dammsuga i helgen på grund av kylan. När det är så kallt som det är nu så påverkar det tydligen elnätet om man har en sån stor rigg så måste ju det påverka nånting enormt.

El avtal fastpris FTW! Så slipper du att bekymra dig om detta, tänk på det nästa gång du tecknar/förnyar ditt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

El avtal fastpris FTW! Så slipper du att bekymra dig om detta, tänk på det nästa gång du tecknar/förnyar ditt avtal.

Hjälper ju tyvärr inte om nätet blir överbelastat, då får jag strömavbrott i alla fall.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Fortsatt OT: Ringhals stängdes ner pga affärsmässiga beslut. Det var inte lönsamt att driva det på ett säkert sätt. Det är tillåtet sedan en tid tillbaka att både forska på kärnkraft och bygga nya kärnkraftverk så det är bara att hosta upp stålarna. De flesta i branschen anser inte att det är värt det dock. Om det verkligen var politiskt drivna beslut baserade på någon hållbarhetstanke hade man väl stängt samtliga kärnkraftverk.

Personligen är jag splittrad. Uranbrytning är otroligt miljöförstörande och i längden inte hållbart men jag tycker inte heller att man ska sluta använda fullt fungerande system, speciellt inte om alternativen är sämre. Dock tycker jag att det är viktigt att man pekar på den faktiska bakomliggande orsaken här och inte driver på en polarisering med populistiska förtecken.

Sorry för OT.

Gen 4 bridreaktorer äter det som vi ser som kärnavfall idag som godis. Med andra ord, den smutsiga brytning vi utför idag för "lite" kärnkraftsel bygger upp ett jättelager med potentiellt bränsle inför framtida bruk. Vi pratar om att nuvarande slutförvar skulle antagligen kunna försörja ett Sverige med nuvarande strömförbrukning under tusentals år. Detta med väldigt lite slutavfall kvar att stoppa ner tillbaka igen efteråt.

Att omvandla stabil samhällsinfrastruktur till ekonomiska frågor har gjort oss extremt sårbara. Helt orimligt att sådana argument ens skulle rättfärdiga dagens usla elsituation. Att våra kärnkraftverk tillhör en gammal generation och borde bytas ut är sant, men vi borde inte göra det innan vi har infrastruktur för ny stabil elproduktion klar, exempelvis moderna Gen 4 bridreaktorer.

Jag tycker inte det handlar om populism att bli förbannad när en ser reaktorer stängas i Sverige utan lämplig ersättning. Det handlar om att konkret peka på ett allvarligt problem. Ytterst handlar det om att samhället stannar med dödsfall som resultat om det fortsätter såhär.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att proof of stake blir det nya normala, istället för proof of work. Jag är rejält taggad på kryptovaluta och kan absolut se det positiva med det, även om det fortfarande är i sin linda. Proof of work är något som måste bort.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg