Asrock bakar in roterande kugghjul i moderkortet Z590 Taichi

Permalänk
Melding Plague

Asrock bakar in roterande kugghjul i moderkortet Z590 Taichi

Bolagets Z590-moderkort i den övre mellanklassen premiärvisas och tar till fler estetiska grepp än RGB-belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det kanske kan vara intressant för någon som bygger en PC med cyber/steampunk tema. Själv tycker jag det ser ut som något som bara lägger till extra oljud, men jag börjar bli gammal.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

"Åh vad jag saknar roterande kugghjul på mitt moderkort!" -Sa ingen, någonsin.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Vänta tills alla som tycker att RGB är onödigt får höra det här

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Mer än vad jag visste vad jag behöver ha. Skulle inte förvånar mig att det kostar 200-500 kr extra för detta.

Skrivet av Phil88:

"Åh vad jag saknar roterande kugghjul på mitt moderkort!" -Sa ingen, någonsin.

Ånej min dator funkar inte, har du kollat så att kugghjulet sitter i.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Det är inget jag vill betala för.

Permalänk
Medlem

Runt 2003-2004 fanns det chassin med fiskar som simmade runt om jag minns rätt. Första vevan av glasfönster och LED i datorer eller plexiglas som det då var. Så inte konstigt om det kommer mer och mer saker som är kosmetiska när RGB LED intr är npgot unikt längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det här blir nog precis som RGB en populär grej hos den yngre generationen.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Älskar diffusa tickande ljud från min elektronik!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är uppenbarligen för gammal och i fel målgrupp för att förstå detta... dags att stämpla ut och gräva ner sig

Hit med ett välbyggt kort där vartenda öre av budgeten lagts på funktion, stabilitet och hållbarhet! Glömt inte grönt pcb och vanliga taggiga kylflänsar utan ninjor, drakar, pingviner eller isbjörnar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har alltid funderat på varför ingen bygger in snygga klockor på det här sättet. Jag antar att det här är ett steg i den riktningen. Inte för att jag skulle röra ett sådant moderkort ens med tång men jag tvivlar inte en sekund på att om någon lyckats integrera en ”häftig” klocka från en känd tillverkare så finns det säkert folk som betalar premium för det.

Klockfantaster är ett speciellt släkte

Permalänk
Medlem

Tbh jag gillar det, hade de kunnat synka det med med diskativitetslampan så hade det varit riktigt fränt! Dock så stör det mig lite att det lilla kugghjulet inte är kopplat mot det stora kugghjulet..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det drivande kugghjulet skulle minst i alla fall driva det andra, nu blir det bara extra löjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har alltid funderat på varför ingen bygger in snygga klockor på det här sättet. Jag antar att det här är ett steg i den riktningen. Inte för att jag skulle röra ett sådant moderkort ens med tång men jag tvivlar inte en sekund på att om någon lyckats integrera en ”häftig” klocka från en känd tillverkare så finns det säkert folk som betalar premium för det.

Klockfantaster är ett speciellt släkte

Ja man har ju alltid velat ha ett mekaniskt urverk på sitt moderkort. Kanske blir ett samarbete mellan Rolex och Asus Rog i framtiden? ROGEX-klocka?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hurra! Ännu en grej som kan gå sönder!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja man har ju alltid velat ha ett mekaniskt urverk på sitt moderkort. Kanske blir ett samarbete mellan Rolex och Asus Rog i framtiden? ROGEX-klocka?

Rofl ROGEX, fatta rocka den på jobbet. 100% thug.

När allting började bära RGB, till och med ram, skrattades det här. Vi skrattar inte längre, rgb är överallt. Roterande kugghjul och andra gimmicks låter som 100% bs för mig. Men vem vet vilka estetiska trender som är stora om 3, 5 och 10 år?

Permalänk
Medlem

Då det vad jag kan utläsa inte fyller någon praktiskt funktion,till skillnad på en t.e.x flödesindikator i ett vattenkylningssystem,så är det för mig bara en kul grej.

Men bra att någon vågar sig på något nytt🙂

Permalänk
Medlem

Blir nice om några decennier när man bygger in en hel modelljärnväg i chassit.

När datorn startar kan ett av loken göra ett entusiastiskt "Choo choo!"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

60 USD mer för 1 extra fas och ett kugghjul... De måste vara årets design ändring.

Blir mer och mer "intressant" hur mobotillverkare lägger till helt onödiga saker bara för att trissa upp priserna mer.

Kommer ihåg när jag köpte mitt X470 för 2k och tyckte det var dyrt, att sen lägga nästan 5k för Z590 det är helt obegripligt för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart - ytterligare en komponent som kan gå sönder på ett MB!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Och här sitter jag med en dator där jag installerade moder- och grafikkortsmjukvara enbart för att kunna stänga av allt vad RGB heter, och då har jag ändå ett chassi utan fönster. Avinstallerade smörjan efteråt.

Skrivet av Hugashaka:

Hurra! Ännu en grej som kan gå sönder!

Förhoppningsvis är detta inget som påverkar funktionen av moderkortet om kuggarna skulle sluta snurra.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thunderbolt:

Det drivande kugghjulet skulle minst i alla fall driva det andra, nu blir det bara extra löjligt!

Håller verkligen med dig. Man pratar om att det är komponentsbrist och att delar är för dyra men man lägger hela tiden till helt onödiga funktioner som bara fördyrar och kräver mer komponenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fast det här konceptet kan jag ändå köpa. Inte just det här utförandet, men tanken på att ha en dator som ser ut som ett komplext urverk på insidan, eller en gammal mekanisk dator. Sedan kan man fråga sig hur det skulle te sig i praktiken.

Edit: Naturligtvis som valfritt alternativ då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det här är så dumt så jag saknar ord för exakt hur korkat det är. Förutom att det är korkat så ser det där även extremt löjligt ut när det ena kugghjulet inte påverkar det andra. Bra där Asrock, ni har precis vunnit priset för 2021's dummaste idé, redan i februari.

Grattis!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en inbyggd rökmaskin när jag köper nästa moderkort.

- Din dator brinner, det rycker!
- Nej, det är mitt nya moderkort från Asrock.
- Eldslågorna också?
- Fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

60 USD mer för 1 extra fas och ett kugghjul... De måste vara årets design ändring.

Blir mer och mer "intressant" hur mobotillverkare lägger till helt onödiga saker bara för att trissa upp priserna mer.

Kommer ihåg när jag köpte mitt X470 för 2k och tyckte det var dyrt, att sen lägga nästan 5k för Z590 det är helt obegripligt för mig.

Exakt det där jag stör mig på allt som har med RGB att göra: extrem prishöjning för något som knappt kostar något att implementera och som knappast rättfärdigar den extra prishöjningen. Fast det värsta är när det då bara finns RGB-alternativ på prylar där man struntar fullständigt i RGB vilket gör att man pröjsar överdrivit mycket extra för nått man inte ens vill ha från början.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Och här sitter jag med en dator där jag installerade moder- och grafikkortsmjukvara enbart för att kunna stänga av allt vad RGB heter, och då har jag ändå ett chassi utan fönster. Avinstallerade smörjan efteråt.

Förhoppningsvis är detta inget som påverkar funktionen av moderkortet om kuggarna skulle sluta snurra.

Självklart är det så.
Men det jag ser är en extra RMA-punkt på ett moderkort som verkar kosta 4500kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Varför!!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Teicaus:

60 USD mer för 1 extra fas och ett kugghjul... De måste vara årets design ändring.

Blir mer och mer "intressant" hur mobotillverkare lägger till helt onödiga saker bara för att trissa upp priserna mer.

Kommer ihåg när jag köpte mitt X470 för 2k och tyckte det var dyrt, att sen lägga nästan 5k för Z590 det är helt obegripligt för mig.

Det är faktiskt en fas mindre, men varje fas blir 50% kralligare.

Den största delen av prisskillnaden lär även kunna tillskrivas Intel, som förmodligen väntar sig att Rocket Lake blir det bästa sedan skivat bröd och därför tar bra betalt. Den enkeltrådade prestandan ser förvisso jäkligt lovande ut, men att de tar mer betalt för chipsets och därtill försöker sälja på folk peltierkylare för tusentals kronor är kanske en aning oroväckande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

"Åh vad jag saknar roterande kugghjul på mitt moderkort!" -Sa ingen, någonsin.

Vi sa det samma om dödskallar, och de har varit med ett bra tag nu. De senaste NUC'arna verkar alla ha det.