Taiwanesisk kretskortsfabrik i brand för andra gången på fyra månader

Permalänk
Medlem

Brandorsaken tros alltså vara en acytelenbrännare som användes för att kapa utrustning då man reparerade skador som uppstått vid den tidigare branden. Troligtvis bristande rutiner vid "heta arbeten" inblandade, dvs brännbart skräp i närheten av arbetsplatsen och ingen eller otillräckliga brandvakter.

Flamskyddsmedel används för övrigt i byggvaror och omfattas givetvis inte av "elektronikskatten". Flamskyddsmedel används även i ex. möbler och inredning, i ex. Storbritannien så har man använt det rätt mycket och med det fått ned antalet omkomna vid bränder. Flamskyddsmedel hindrar dock i regel inte brand helt, men gör att bränder antingen självslocknar eller sprider sig långsammare vilket ger tid att agera. Hantering av produkter med moderna flamskyddsmedel innebär i regel inga hälsorisker, men ämnena är mycket beständiga och måste tas om hand på rätt sätt efter sin livslängd då man riskerar att dessa ämnen "urlakas" om de slängs i naturen, och de är bland annat mycket giftiga för vattenlevande organismer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Flame retardants are highly cancerogenic putting the workers at risk in the factory, but it's a sacrifice I am prepared to make.

Våran lyxkonsumption får inte äventyras!

Eh, dels är inte flamskyddsmedel speciellt carcinogena i de mängder som de föreligger i kretskort, det finns dessutom alternativ som man kan ha på mackan. Men de funkar inte lika bra.
Om flamskyddsmedlen vore ett problem för arbetarna i producentledet, så säger det bara att deras processteknik är kass. Och det har jag ingen anledning att tro att den är på Taiwan.

Permalänk
Medlem

Jag tar ju hellre förseningar av produkter än inga produkter alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu kan jag minnas fel, men det var någon kemikalie tyskarna tog fram som vapen under andra världskriget som var så explosivt att det kunde explodera utan att man egentligen gjorde något. Dessutom brann det med hög temperatur så det kunde få glas att börja brinna.
Det gick dessutom knappt att lagra då det reagerade med de flesta materialen och exploderade.

Det används idag om jag inte minns fel bland annat inom elektronik tillverkning.
Så om det brinner ibland förstår jag isåfall, för det lär inte bara vara en farlig kemaklie som används vid tillverkningen.

edit: hittade det.. Tyskarna kallade det "N-stoff" eller Klortrifluorid som det går under idag.

"In the semiconductor industry, chlorine trifluoride is used to clean chemical vapour deposition chambers.[16] It has the advantage that it can be used to remove semiconductor material from the chamber walls without the need to dismantle the chamber.[16] Unlike most of the alternative chemicals used in this role, it does not need to be activated by the use of plasma since the heat of the chamber is enough to make it decompose and react with the semiconductor material.[16]"

Du tänker på deras Raketplans prototyper och deras special bränsle som exploderade vid felblandning eller skakningar eller ljus.

flertalet piloter dog utav bränslet som var förutom explosivt även giftigt att inhallera och extremt frätande.

flertalet personer smälte levande framför deras kamrater som bara kunde stå hjälplösa och titta på.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Inaktiv

Är det intel CPUer de gör där som tar eld? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu kan jag minnas fel, men det var någon kemikalie tyskarna tog fram som vapen under andra världskriget som var så explosivt att det kunde explodera utan att man egentligen gjorde något. Dessutom brann det med hög temperatur så det kunde få glas att börja brinna.
Det gick dessutom knappt att lagra då det reagerade med de flesta materialen och exploderade.

Det används idag om jag inte minns fel bland annat inom elektronik tillverkning.
Så om det brinner ibland förstår jag isåfall, för det lär inte bara vara en farlig kemaklie som används vid tillverkningen.

edit: hittade det.. Tyskarna kallade det "N-stoff" eller Klortrifluorid som det går under idag.

"In the semiconductor industry, chlorine trifluoride is used to clean chemical vapour deposition chambers.[16] It has the advantage that it can be used to remove semiconductor material from the chamber walls without the need to dismantle the chamber.[16] Unlike most of the alternative chemicals used in this role, it does not need to be activated by the use of plasma since the heat of the chamber is enough to make it decompose and react with the semiconductor material.[16]"

Lite OT men på tal om fluorider tycker jag den här serien artiklar är riktigt underhållande.

https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2010/02/23/thi...

Permalänk
Medlem

kan vi inte bara bojkotta RAM minnen en stund? menar de här är ju löjligt nu med dessa "bränder".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

kan vi inte bara bojkotta RAM minnen en stund? menar de här är ju löjligt nu med dessa "bränder".

Berätta gärna på vilket sätt de tjänar på att elda upp sina fabriker när det redan råder brist på det de tillverkar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Föredetting
Skrivet av orespray:

Vi kan skicka ner Dan Eliasson.

Unimicron verkar i ärlighetens namn redan ha tillräckligt med problem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

En brand i detta läget var nog inte önskvärd, men samtidigt är det en konsekvens av risk vs reward i produktionsledet.

Scenario 1: det eftersatta underhållet till trots brinner ingenting upp och du kan leverera mer pga högre produktionstakt.

Scenario 2: det eftersatta underhållet leder till brand, men efterfrågan är ändå så pass hög att du kan höja priserna ytterligare för att få ökade marginaler som kompenserar för lägre antal sålda enheter.

Oavsett utfall kommer underhållet skjutas på framtiden eftersom alla realistiska scenarior är lönsammare än att sänka produktionen. Rimligtvis borde det vara bättre att prioritera säkerhet och därmed leveranssäkerhet. Men detta blir en konsekvens av alldeles för lite konkurrens och regionala kluster som skall täcka global efterfrågan.

Njaa. Scenario 2 skulle jag inte säga att det innebär att vinsten blir lika stor. Blir väl rimligen tvärt om i många lägen. Rimligen kommer det företag som får sin produktons förstörd en tid att få ett sämre årsresultat även om det driver upp priserna. Och badwill från de kunder man inte kan leverera till enligt överenskommelse.
Visst kan andra aktörer som inte får problem dra nytta av situationen, men det är en annan fråga.
Man kan argumentera för att det teoretiskt sett skulle kunna finnas andra utfall också.

Det är emellertid lite besides my point.

Min poäng från förra inlägget var att företagen rimligen inte planerar in eller önskar brand i frabrikerna när priserna redan gått upp och oderböckerna är sprängfulla. Kanske tas dåliga beslut riskmässigt här med förhoppning att göra vinst. En del gör dåliga val/tar fel beslut och dumma risker. Sure.
Men ett lönsamt beslut hade jag inte kallat det riktigt.
Mänsklig faktor med risktagande tror jag är en bättre lägesbeskrivning i så fall.

För att förtydliga. Det är säkert rimligt att kritisera en del beslutsfattare.
Men jag vill hålla isär frågan om det som inträffat är uppsåtligt/uträknat eller om det handlar om mänskliga svagheter kring risk/pressade leveranskrav eller kanske otur.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av EntropyQ3:

Eh, dels är inte flamskyddsmedel speciellt carcinogena i de mängder som de föreligger i kretskort, det finns dessutom alternativ som man kan ha på mackan. Men de funkar inte lika bra.
Om flamskyddsmedlen vore ett problem för arbetarna i producentledet, så säger det bara att deras processteknik är kass. Och det har jag ingen anledning att tro att den är på Taiwan.

Tack för den konsumentundervisande informationen och jag kan förstå att det inte riktigt framgick men jag skojade lite med NordhNet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Andra gången på fyra månader? Man undrar vad deras försäkringsbolag säger nu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det fanimej bränder, översvämningar o strömavbrott rätt ofta där nere....nästan så man kan misstänka att det inte e rena olyckor....🤔

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det fanimej bränder, översvämningar o strömavbrott rätt ofta där nere....nästan så man kan misstänka att det inte e rena olyckor....🤔

Inget företag är dum nog att sätta sitt rykte i spel. Mer att förlora än att vinna. Hög press och mänskliga misstag uppstår.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jag tar ju hellre förseningar av produkter än inga produkter alls.

Huh? Tar hellre produkter utan förseningar än med förseningar själv.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Huh? Tar hellre produkter utan förseningar än med förseningar själv.

I artikeln står att säkerhetsrisker inte följts och inte heller underhåll av maskiner p.g.a ökning av produktionstakt. Då är det bättre att sänka produktionstakten och låta kunder vänta. Nu stod ju hela produktionen stilla istället.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av XPerion:

Inget företag är dum nog att sätta sitt rykte i spel. Mer att förlora än att vinna. Hög press och mänskliga misstag uppstår.

Var nån minnesfabrik för nån månad sen där ja tror strömmen gick. Det ledde till högre priser. Det kan vara ett smart sätt att minska tillgången o därmed höja priset utan att riskera ryktet då man skyller på nåt elbolag lr nåt utanför ens kontroll.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Var nån minnesfabrik för nån månad sen där ja tror strömmen gick. Det ledde till högre priser. Det kan vara ett smart sätt att minska tillgången o därmed höja priset utan att riskera ryktet då man skyller på nåt elbolag lr nåt utanför ens kontroll.

Jordbävning...naturkatastrof!??

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem