AMD:s DLSS-utmanare FidelityFX Super Resolution kan lanseras i vår

Permalänk
Melding Plague

AMD:s DLSS-utmanare FidelityFX Super Resolution kan lanseras i vår

Bildförbättring med hjälp av maskininlärning kan nå AMD-grafikkort inom kort, tillsammans med förbättringar till Radeon Boost.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Antar stöd kommer till nuvarande generations konsoler

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra, AMD behöver en kontring till DLSS.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

De kanske hinner klart tills RDNA2-serien lanseras då..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Bra namn. Kort och koncist. 👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

De kanske hinner klart tills RDNA2-serien lanseras då..

Kanske tills de har rimligt pris åtminstone?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625791-100-xfx-6800xt...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Trevligt! Antar stöd kommer till nuvarande generations konsoler

På samma sätt som nästa Switch kommer få DLSS menar du? Drömma kan man.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

På samma sätt som nästa Switch kommer få DLSS menar du? Drömma kan man.

Nästa switch typ, pro eller vad den kan tänkas heta kan nog faktiskt få det, annars kan man glömma 4k med switch.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

På samma sätt som nästa Switch kommer få DLSS menar du? Drömma kan man.

Du får gärna förklara vad du menar

Permalänk
Medlem

Tror detta kan bli svårt utan dedikerade tensorkärnor, men hoppas spelfältet blir mer jämlikt.

Dock förstår jag inte riktigt poängen med att skala ner på det här sättet och få ett halvkasst resultat. Bara de bitar som nätverket känner igen blir ju bättre, resten är som vanlig uppskalning.

Dessutom problem med massa saker som partiklar till exempel...

Nej tack för min del

Permalänk
Medlem

Hoppas att funktionen om ultra snabba laddningstider landar snart också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sedär! Tack för tipset, det hade jag missat.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Trevligt! Antar stöd kommer till nuvarande generations konsoler

Finns redan mycket bättre lösningar än DLSS på konsol och i spelmotorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svantesson666:

Bra namn. Kort och koncist. 👍

Hehe. Ellerhur!

Jag tänker att det kanske kan förkortas till FFXSR.
Lite som nvidia har gjort med DLSS

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Finns redan mycket bättre lösningar än DLSS på konsol och i spelmotorer.

Som vadå?

Sist jag kollade på det där så var det visserligen en jämförelse med förra vändans konsoler. Kan inte mycket om de nya.
Den här hade en ganska bra genomgång på skillnaderna - och där ser dlss 2.0 ut att vara bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=9ggro8CyZK4

Men det har kanske hänt grejer på den här fronten med de nya konsolerna? Ge mig gärna lite underlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som vadå?

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Men det är ingen bättre lösning än DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Checkerboard-rendering är inte bra. Kolla bara på finare detaljer i ett spel, eller ja rentutav löven på ett träd.

(nu pratar jag förvisso om Sonys implementering av detta, möjligt att Frostbite gör det bättre)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Kolla på videon jag postade i inlägget ovan ;).
Jag var lite snabb på att svara kanske, men nog ser DLSS generellt bättre ut där än checkerboard rendering.
Ja DLSS har sina egna artefakter och problem också. Men resultatet med DLSS vinner över lag över checkerboard i detaljerna.

Lägre upplösning med uppskalning skulle jag inte säga är lika bra. Det stämde innan DLSS 2.0 skulle jag säga. Fram tills dess håller jag med dig. Men det har hänt grejer med tekniken senaste året som har ändrat läget vill jag påstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen bli ganska dåligt precis som DLSS 1.0, men man måste börja någonstans.

Själv gillar jag inte sån här svart magi där man fejkar fram prestanda, man blir ibland förvånad över hur små detaljer med några pixlar kan förstöra i spel, beror helt på spelet såklart.

Om 2-3 generationer kommer sånt här vara lika självklart som dagens inbakade inställningar för grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Du får gärna förklara vad du menar

Menar att det troligtvis aldrig lär hända

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Skrivet av Söderbäck:

Kolla på videon jag postade i inlägget ovan ;).
Jag var lite snabb på att svara kanske, men nog ser DLSS generellt bättre ut där än checkerboard rendering.
Ja DLSS har sina egna artefakter och problem också. Men resultatet med DLSS vinner över lag över checkerboard i detaljerna.

Checkerboard rendering har betydligt mer problem än DLSS, det saknar också fördelen att dessutom erbjuda bra AA. Videon Söderbäck länka visar detta väldigt tydligt. Sen stödjer väl inte DLSS dynamisk upplösning, så den lösningen är inte direkt komplett än heller.

Nu gillar jag uppskalning, men just checkerboard har jag en hel del problem med, nästan så jag tar en suddig dum uppskalning framför det i vissa spel.

Ja frågan är vad UE erbjuder, körde uppskalning i Gears5 och det tyckte jag funkade väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig är att jag inte visste att AMD hade hårdvaran för detta i grafikkorten.
I RTX-korten så används ju tensor-cores för DLSS uppskalningen så inget som tar prestanda ifrån CUDA.

Men AMD kanske har någon liknande del som de inte berättat om?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kolla på videon jag postade i inlägget ovan ;).
Jag var lite snabb på att svara kanske, men nog ser DLSS generellt bättre ut där än checkerboard rendering.
Ja DLSS har sina egna artefakter och problem också. Men resultatet med DLSS vinner över lag över checkerboard i detaljerna.

Lägre upplösning med uppskalning skulle jag inte säga är lika bra. Det stämde innan DLSS 2.0 skulle jag säga. Fram tills dess håller jag med dig. Men det har hänt grejer med tekniken senaste året som har ändrat läget vill jag påstå.

Death stranding är dock best case scenario för DLSS. Har bara prova DLSS i Black Ops cold War och Cyberpunk 2077 och bilden tappar all skärpa.

Skrivet av sKRUVARN:

Checkerboard rendering har betydligt mer problem än DLSS, det saknar också fördelen att dessutom erbjuda bra AA. Videon Söderbäck länka visar detta väldigt tydligt. Sen stödjer väl inte DLSS dynamisk upplösning, så den lösningen är inte direkt komplett än heller.

Nu gillar jag uppskalning, men just checkerboard har jag en hel del problem med, nästan så jag tar en suddig dum uppskalning framför det i vissa spel.

Ja frågan är vad UE erbjuder, körde uppskalning i Gears5 och det tyckte jag funkade väldigt bra.

Checkerboard rendering är absolut inte perfekt men man slipper dom jobbiga artefakterna runt objekt i rörelse.

Kan hålla med om att skalningen i Gears 5 fungerade riktigt bra, kommer bli spännande att se vad Unreal Engine 5 kommer att erbjuda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Spännande med konkurrerande teknik. Marknadsavdelningen får dock jobba lite på det där med namn. "FidelityFX Super Resolution" är rätt intetsägande och rullar väldigt dåligt på tungan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utöver FFSR väntas även den dynamiska upplösningsfunktionen Radeon Boost få sig ett uppsving. Lösningen nyttjar i dagsläget inte maskininlärning av något slag, något Videocardz menar blir melodin även i fortsättningen. Förbättringarna ska istället fokusera på förbättrad prestanda genom att dynamiskt justera upplösningen på specifika delar av bilden, företrädesvis partier med snabba rörelser, istället för bilden i sin helhet.

Fast det här låter spontant som en hyffsat tveksam idé. De som kollat på hockey med variable bitrate hatar detta. Inget sport-fan själv men en god vän sa att han initialt inte förstod varför man inte kunde se pucken när det väl började hända grejer, fastän bilden var pristine vid andra tillfällen. "Nä, när det händer mycket på skärmen kan du ändå inte uppfatta ett smack så vi skiter fullständigt i allt istället!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Death stranding är dock best case scenario för DLSS. Har bara prova DLSS i Black Ops cold War och Cyberpunk 2077 och bilden tappar all skärpa.

Checkerboard rendering är absolut inte perfekt men man slipper dom jobbiga artefakterna runt objekt i rörelse.

Kan hålla med om att skalningen i Gears 5 fungerade riktigt bra, kommer bli spännande att se vad Unreal Engine 5 kommer att erbjuda.

Checkerboard är bland det värsta som finns och är egentligen bara bra på långsamma till helt stillastående scener, allt annat får sågbladsliknande effekt. Själv föredrar jag lägre upplösning med vanlig uppskalning (typ bicubic eller vad det är). Sämre skärpa än checkerboard när man står stilla, men man slipper artefakterna när det rör på sig.

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Checkerboard rendering på PS4, ingen aning vad tex unreal engine 4 eller Frostbite använder men det fungerar alldeles utmärk att skala upp från en lägre upplösning.

Att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp är inte mycket sämre än DLSS.

Just i Ps4 och Xbox 1 så är processorn så pass långsam.. vettefan om detta kan rädda den generationen något.

Jaguaren står väl sig i C2Q prestanda från 2008?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Till vilka grafikkort blir detta? Kommer jag få mer skjuts i mitt RX580 kort t ex?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Längtar till sommaren nu, när våren har passerat och AMD fortfarande inte har släppt FFXSR eller ens pratat om funktion alls:

AMD LOVADE JU DEN SKA KOMMA TILL VÅREN!!!!!
JAG BOJKOTTAR AMD NU!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB