Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Visst? Var den jag tog den på också. Ska leta reda på ett spel då.

Jag satt och funderade på vad jag kände igen räknaren ifrån. Googlade lite och du har helt rätt.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Jag satt och funderade på vad jag kände igen räknaren ifrån. Googlade lite och du har helt rätt.

https://giantbomb1.cbsistatic.com/uploads/original/11/112064/2070185-jazz2_2011_11_28_18_23_14_68.png

Grymt!

Här kommer mitt bidrag, som jag tyvärr inte haft "nöjet" att testa:

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Grymt!

Här kommer mitt bidrag, som jag tyvärr inte haft "nöjet" att testa:

https://i.ibb.co/6txdJss/21749-aa3651c133436d7cabaad832cc13d144fca98fad.png

Slänger in en ledtråd direkt då.

Spelet innehåller 'två' karaktärer. En ond och en god.

Spelet är allmänt känt för att vara sk*tdåligt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Slänger in en ledtråd direkt då.

Spelet innehåller 'två' karaktärer. En ond och en god.

Spelet är allmänt känt för att vara sk*tdåligt.

Dr Jekyll & Mr Hyde på NES. Det är faktiskt inte så dåligt när man fattar hur det funkar.

Någon annan kan få lägga upp bild, sitter på jobbet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dr Jekyll & Mr Hyde på NES. Det är faktiskt inte så dåligt när man fattar hur det funkar.

Någon annan kan få lägga upp bild, sitter på jobbet.

Då slänger jag upp denna...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Då slänger jag upp denna...

Hmm det fanns ett spel på atari st med samma koncept/upplägg och samma rymdskepps design (i demoversionen iallafall) som hette Utopos...
Finskt tror jag? Annan snyggare design dock med mindre skog
Undrar om det här spelet är relaterat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Då slänger jag upp denna...

https://i.imgur.com/eoxHWoc.png

/hulle.

Hmm, Kisa ligger utanför Linköping, kanske svenskt. Påminner om ett Team17 spel till Amiga men känns inte helt rätt ändå..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hmm, Kisa ligger utanför Linköping, kanske svenskt. Påminner om ett Team17 spel till Amiga men känns inte helt rätt ändå..

Var inte Team17 jag tänkte på visade det sig utan spelet Gravity Force av två svenskar. Är detta något relaterat?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm det fanns ett spel på atari st med samma koncept/upplägg och samma rymdskepps design (i demoversionen iallafall) som hette Utopos...
Finskt tror jag? Annan snyggare design dock mer mindre skog
Undrar om det här spelet är relaterat?

Finskt är det iaf!

Skrivet av Videoapan:

Var inte Team17 jag tänkte på visade det sig utan spelet Gravity Force av två svenskar. Är detta något relaterat?

Detta är ett finskt spel som är "inspirerat" av Gravity Force. Grymt kul att spela två stycken på tiden det begav sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Känner inte igen bilden, men finskt och inspirerat av Gravity Force.....Turbo Raketti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Känner inte igen bilden, men finskt och inspirerat av Gravity Force.....Turbo Raketti?

Jaaa!

/hulle

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jaaa!

/hulle

Turboraketti har man spenderad otaliga nätter med tillsammans med polarna och Amigan...

Hoppas inte detta spelet varit med innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Turboraketti har man spenderad otaliga nätter med tillsammans med polarna och Amigan...

Hoppas inte detta spelet varit med innan...

https://forumbilder.com/images/2021/02/09/1.jpg

Osäker först, men när jag väl hittade den lilla spriten för huvudpersonen så blev det enklare:
Spelet heter väl Benefactor om jag minns rätt nu? (Amiga)

...

Om jag har rätt så får någon gärna slinka emellan! (det kan ta tid innan jag kan lägga upp en ny bild)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Osäker först, men när jag väl hittade den lilla spriten för huvudpersonen så blev det enklare:
Spelet heter väl Benefactor om jag minns rätt nu? (Amiga)

...

Om jag har rätt så får någon gärna slinka emellan! (det kan ta tid innan jag kan lägga upp en ny bild)

Stämmer!
Känns inte som att det spelet blev så känt, när det pratades DICE, så var det mest Pinball-spelen som nämndes på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Osäker först, men när jag väl hittade den lilla spriten för huvudpersonen så blev det enklare:
Spelet heter väl Benefactor om jag minns rätt nu? (Amiga)

...

Om jag har rätt så får någon gärna slinka emellan! (det kan ta tid innan jag kan lägga upp en ny bild)

Slinker in med ett spel med din tillåtelse. Tror inte det här spelet har dykt upp tidigare..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Slinker in med ett spel med din tillåtelse. Tror inte det här spelet har dykt upp tidigare..

Bra
Men jag får inte bilden att funka?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra
Men jag får inte bilden att funka?

Nu borde den funka

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hmm, får Indiana Jones-vibbar men kan inte placera det mer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det måste vara Rocket Ranger! Jag minns så väl att det var en lista med koder för hur mycket bränsle som behövdes för att flyga till olika destinationer, som funkade som manualskydd. Angav man fel mängd så kraschade man. Hade inte detta på original och ingen skrivare heller, så jag handskrev av allihop någonstans ifrån, det övertrampet är väl preskriberat vid det här laget.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Fan vad jag känner igen det men kan inte placera det🤔 Vet att jag spelat det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Det måste vara Rocket Ranger! Jag minns så väl att det var en lista med koder för hur mycket bränsle som behövdes för att flyga till olika destinationer, som funkade som manualskydd. Angav man fel mängd så kraschade man. Hade inte detta på original och ingen skrivare heller, så jag handskrev av allihop någonstans ifrån, det övertrampet är väl preskriberat vid det här laget.

Du tänkte på den här.

Du har helt rätt. I det här fallet C64 versionen.

Svastikan i bakgrunden hör ju till Nazi Tyskland, skall inte förknippas med Finlands Flygkrigsskola eller Finlands Flygvapen mellan 1918-1945

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Du tänkte på den här. https://www.c64copyprotection.com/wp-content/uploads/2015/06/Rocket-USA-c.jpg
Du har helt rätt. I det här fallet C64 versionen.

Svastikan i bakgrunden hör ju till Nazi Tyskland, skall inte förknippas med Finlands Flygkrigsskola eller Finlands Flygvapen mellan 1918-1945

Exakt! Listan var alla länder och vad det behövdes därifrån. Var lite småjobbigt!

Visste inte detta fanns till C64, ser väldigt snyggt ut där med. Men så var det med Cinemaware, fina spel. Fixar ny bild under dagen, ska tänka ut nåt bra.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Exakt! Listan var alla länder och vad det behövdes därifrån. Var lite småjobbigt!

Visste inte detta fanns till C64, ser väldigt snyggt ut där med. Men så var det med Cinemaware, fina spel. Fixar ny bild under dagen, ska tänka ut nåt bra.

Är kattvakt och eldar, nu när morsan är bortrest en par dagar. Så jag tänkte leta fram originalet, men hittade inte det direkt. Får fortsätta leta.. vilken version har du spelat?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är kattvakt och eldar, nu när morsan är bortrest en par dagar. Så jag tänkte leta fram originalet, men hittade inte det direkt. Får fortsätta leta.. vilken version har du spelat?

Jag spelade på Amiga. Kul du har originalet!

Min nästa bild tror jag får bli någon originalkartong.. siktar på i eftermiddag.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Denna sekvens har jag tittat på många gånger, och musiken som spelas hör jag i mitt inre nu. Inte hittat den låten uppladdad nånstans, verkar vara i något obskyrt specialformat och ingen verkar lagt upp den på youtube heller. Foto från kartongen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Denna sekvens har jag tittat på många gånger, och musiken som spelas hör jag i mitt inre nu. Inte hittat den låten uppladdad nånstans, verkar vara i något obskyrt specialformat och ingen verkar lagt upp den på youtube heller. Foto från kartongen.

https://i.ibb.co/Y2PcSCG/ao9x3fqrvjjr5vz3x0bon5ci.jpg

Vild gissning Defender of the crown?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vild gissning Defender of the crown?

Det är åt rätt håll men ingen cigarr!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Denna sekvens har jag tittat på många gånger, och musiken som spelas hör jag i mitt inre nu. Inte hittat den låten uppladdad nånstans, verkar vara i något obskyrt specialformat och ingen verkar lagt upp den på youtube heller. Foto från kartongen.

https://i.ibb.co/Y2PcSCG/ao9x3fqrvjjr5vz3x0bon5ci.jpg

Iron lord?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Iron lord?

Också en befogad gissning men ej rätt.

En ledtråd är att det är Amiga, släppt 1989, två diskar. Bilden föreställer nästan titeln av spelet.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Också en befogad gissning men ej rätt.

En ledtråd är att det är Amiga, släppt 1989, två diskar. Bilden föreställer nästan titeln av spelet.

King's bounty då kanske? Såg inte exakt samma bild men tyckte stilen är lik.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W