Samsung Galaxy S21 i Europa ger sämre batteritid än USA-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Jag slog till på en förbokning av en S21a. Den har dock sjukligt mycket kortare batteritid än vad som framgår av dessa tester. Ca 4h skärmtid vid vanlig användning. Många med Ultran som har samma problem i tråd på Samsungs forum. https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s21-series/s21-ult...

Så 4 timmar igen...

Samma batteritid som min gamla S9:a hade då.

Lär dröja innan jag använder en Samsung igen...

Hur är snabbladdningen på S21:an förresten?

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Pinsamt, varför insisterar Samsung att Europa ska betala mer för en sämre produkt i sin helhet?

Så länge vi fortsätter att betala mer för sämre Samsungprodukter så har Samsung ingen anledning att ändra något där.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Även om det är lätt att hålla med dig i sak, det vill säga att Anandtechs test är utfört av proffs och bör tas på mer allvar än godtyckliga YouTubers, så kunde detta formulerats på ett avsevärt mer professionellt sätt, framförallt då användaren du svarar på höll god ton. Där hade jag förväntat mig bättre från SweClockers skribenter.

Kom igen nu, så ömtåliga är vi väl ändå inte?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Kan få ut 4 timmars Sot med exakt 2 dygns anvädning.
Då har jag BT 75% av tiden på, 50/50 wifi och LTE 4g/5g.
Mail, facebook, messenger, sms osv. Full skärm upplösning med adaptiv uppdaterings frekvens.

Vad gör du så du får ut 9 timmar sot? För det känns nästintil omöjligt. Har just nu 87% kvar, 4h17m i standby med 44 min SOT.

En sak är väl att jag vägrar använda appar till allt, kan jag köra i webbläsaren så gör jag oftast det, t.ex. så kommer Facebook appen aldrig finnas aktiv på min telefon.

Jag har WiFi, BT, NFC påslaget hela tiden även om det inte används, även 120Hz och QHD+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Även om det är lätt att hålla med dig i sak, det vill säga att Anandtechs test är utfört av proffs och bör tas på mer allvar än godtyckliga YouTubers, så kunde detta formulerats på ett avsevärt mer professionellt sätt, framförallt då användaren du svarar på höll god ton. Där hade jag förväntat mig bättre från SweClockers skribenter.

Tack, du hann före. Riktigt lågvattenmärke...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Missledande rubrik.

Exynos har fler fördelar än nackdelar över 888.
https://www.gsmarena.com/exynos_2100_vs_snapdragon_888_benchm...

Två olika SoC, att förvänta sig identiska reslutat är orimligt. Dessutom är skillnade väldigt små.

Jag säger click bait... igen.

Missledande rubrik? Anandtechs test säger att det är sämre batteritid. Vilket då Swec gör nyhet på. Vad är missledande? Det säger även GSMArena: "Plus, the Snapdragon 888 also has the edge in terms of power efficiency per watt and hence an ever slightly-better overall battery endurance inside the Galaxy S21 Ultra.".

De flesta testerna jag sett även på Youtube får lite olika resultat. Välj att bara lita på en eller så drar man en egen slutsats av allas tester.

Det är ju just skillnaden mellan dessa två olika SoC som testas.... Ingen säger att de är identiska, men att sälja en telefon med samma namn men med sämre SoC till samma eller högre pris är ju väldigt fult, beroende på hur stor skillnad det är.

EDIT: De verkar ju ha kommit närmare Snapdragon på många punkter detta år än föregående år. Verkar mest vara de långa testerna som fortfarande är rätt dåliga på Exynos, enligt vissa tester i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så länge vi fortsätter att betala mer för sämre Samsungprodukter så har Samsung ingen anledning att ändra något där.

Betalar inte Sverige ännu mer extra med tanke på privatkopieringsskatten också?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cxod:

Kan få ut 4 timmars Sot med exakt 2 dygns anvädning.
Då har jag BT 75% av tiden på, 50/50 wifi och LTE 4g/5g.
Mail, facebook, messenger, sms osv. Full skärm upplösning med adaptiv uppdaterings frekvens.

Vad gör du så du får ut 9 timmar sot? För det känns nästintil omöjligt. Har just nu 87% kvar, 4h17m i standby med 44 min SOT.

Själv har jag 80% batteri kvar och det var 9 timmar sedan full charge med 1h 40m SOT på 100% ljusstyrka 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Själv har jag 80% batteri kvar och det var 9 timmar sedan full charge med 1h 40m SOT på 100% ljusstyrka 😏

Wifi eller LTE? Har bara kört LTE så det blir skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

"Nej, jag tror inte jag litar på den där institutionen som testat saker på ett seriöst sätt sedan 1997 där folk med doktorsexamen inom elektronik arbetar, den här snubben på Youtube har åsikter som bättre rättfärdigar mitt inköp för 16 000 kronor."

Vad spelar det för roll vem som utfört testerna? Det är metoden som avgör och som du ska kritisera. Tycker personligen att tester där man jämför riktig användning är mer intressanta än de där man använder sig av benchmarks förutsatt att bägge enheterna har samma appar installerade.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

En sak är väl att jag vägrar använda appar till allt, kan jag köra i webbläsaren så gör jag oftast det, t.ex. så kommer Facebook appen aldrig finnas aktiv på min telefon.

Jag har WiFi, BT, NFC påslaget hela tiden även om det inte används, även 120Hz och QHD+.

Allt annat google baserat har aktiverats, data anvädning för spara har jag också på förutom messenger + fb. Kanske få ta bort det.

Sånt skit problem med appar som drar kopiösa mängder ström fanns inte på apple... jäkla synd asså.
Här måste man in på appar och kolla över data förbrukning och bakgrundsaktiviteter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Betalar inte Sverige ännu mer extra med tanke på privatkopieringsskatten också?

Jo men det är ju för att täcka påhittade ersättningskostnader för artister som staten vill ha för ingenting. Inget som skall belastas Samsung.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cxod:

Wifi eller LTE? Har bara kört LTE så det blir skillnad.

Har inte tillgång till wifi på jobbet så det är mestadels LTE.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Crazy Ferret:

Absolut, det är en annan story. Jag råkade raljera i stället för att att komma till min poäng. Jag skulle inte hålla med om att storyn här är något att egentligen tjafsa kring. Efter två generationer är det ju knappast någon överraskning att någon skulle kunna åka på ett kortare strå även denna gång, och det var klart långt innan lansering att det skulle bli olika processorer på olika marknader. Det var kända fakta, valet var vårat - köp, köp inte, eller vänta på just denna data och ta ett informerat beslut.

Vad som inte hade varit okej, om du frågar mig, hade snarast varit att blanda chip på samma marknad utan prisskillnad eller valmöjlighet.

Det som sticker mest i ögonen är att de inte ens säljer sin hembryggda krets på hemmaplan. Sydkorea får Snapdragon-kretsen, vilket, som noterat, Samsungs ingenjörer tycker är tokigt. Och jag håller med.

Men det du skriver om "känd fakta" är bara sant i våra kretsar. Hade jag frågat min farsa, som också köper Galaxy S-telefoner, så hade han inte haft en aning om att det var olika kretsar på olika marknader med olika prestandaprofiler. Om du inte vet att du behöver leta efter infon, hur ska du veta att leta efter den?
Var går gränsen för vad en konsument rimligtvis kan anta om en produkt som säljs med samma modellnamn på flera marknader? 1% skillnad? 10%? 50%?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag ser lite olika tester så jag vet inte vad jag ska tro på.
I vilket fall lär jag ändå inte köpa en Samsung S21a. Det är för mycket saker jag är missnöjd med som jag vet snart ordnar sig och då vill jag ej nu köpa en dyr telefon.
Ingen bluetooth 5.2, megastort hål för frontkamera i displayen, kameran lär säkert få bättre zoom på s22an osv. Nej jag köper ingen svindyr nalle i år.

Permalänk
Medlem

Det var länge sen Exynos var bättre eller ens likvärdig rakt igenom och det har knappast blivit mindre komplicerat att bygga processorer, tror att på det stora hela missgynnas kunder i Europa fortfarande.

Skrivet av Muddyvaines:

Betalar inte Sverige ännu mer extra med tanke på privatkopieringsskatten också?

Jo, bland annat (vi har den där idiotiska kemikalieskatten också 🤮).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Är det inte att föredra att Samsung försöker göra egna kretsar, än att låta snapdragon få monopol över androidmarknaden? Håller med om att det är tråkigt att få en sämra mobil för samma kostnad bara för att man bor i europa. Hoppas de (eller nån soc tillverkare) en dag lyckas producera en soc som kan konkurera mot snapdragon.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Derazee:

Är det inte att föredra att Samsung försöker göra egna kretsar, än att låta snapdragon få monopol över androidmarknaden? Håller med om att det är tråkigt att få en sämra mobil för samma kostnad bara för att man bor i europa. Hoppas de (eller nån soc tillverkare) en dag lyckas producera en soc som kan konkurera mot snapdragon.

Hade dom släppt Galaxy S-serien med endast Exynos, i hela världen, så hade det varit en mycket mindre issue. Vi hade inte haft nåt att jämföra med, utom liknande telefoner från andra märken (som av förklarliga skäl bara går att jämföra till en viss gräns).
Sen hade det kanske läckt prestandasiffror inifrån Samsung där de testat med Snapdragon i labbet, och folk hade blivit lite upprörda ändå såklart. Men just nu är det ju ett aktivt val från Samsung att faktiskt lansera "samma" mobil på flera olika marknader med olika prestandaprofil utan att vara speciellt tydlig med det mot slutkund. Man måste antingen vara insatt eller lusläsa specifikationerna (och sen reda ut vad allt betyder) för att hitta skillnaden.

Jag hade haft större respekt för Samsung om de rakt av sa att "vi kör på detta nu, lev med det". Men man försöker smyga lite med det, och lanserar mobilerna med den synbart bättre kretsen på hemmaplan. Och det är fult.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det som sticker mest i ögonen är att de inte ens säljer sin hembryggda krets på hemmaplan. Sydkorea får Snapdragon-kretsen, vilket, som noterat, Samsungs ingenjörer tycker är tokigt. Och jag håller med.

Men det du skriver om "känd fakta" är bara sant i våra kretsar. Hade jag frågat min farsa, som också köper Galaxy S-telefoner, så hade han inte haft en aning om att det var olika kretsar på olika marknader med olika prestandaprofiler. Om du inte vet att du behöver leta efter infon, hur ska du veta att leta efter den?
Var går gränsen för vad en konsument rimligtvis kan anta om en produkt som säljs med samma modellnamn på flera marknader? 1% skillnad? 10%? 50%?

Om folk inte gör lite grundläggande research på vad de ska lägga ner ett femsiffrigt belopp på, så lär de knappast fundera extra på huruvida den råkar ha enstaka procents extra prestanda och något sämre batteritid än samma modell på en annan marknad. Just saying ...

Jag anser att när funktionalitet och prestanda skiljer till en sådan omfattning att en normalanvändare med de två modellerna i hand skulle kunna - av endast användarupplevelsen - med övervägande säkerhet kan säga att de två skiljer sig åt, då är det dags att ta i hälften så mycket som genomsnittlig sweclockare i den här tråden gör.

Men jag antar att du - eftersom du kräver en specifik procent - anser att 0% är det enda godtagbara oavsett vilken produkt det handlar om?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Crazy Ferret:

Om folk inte gör lite grundläggande research på vad de ska lägga ner ett femsiffrigt belopp på, så lär de knappast fundera extra på huruvida den råkar ha enstaka procents extra prestanda och något sämre batteritid än samma modell på en annan marknad. Just saying ...

Jag anser att när funktionalitet och prestanda skiljer till en sådan omfattning att en normalanvändare med de två modellerna i hand skulle kunna - av endast användarupplevelsen - med övervägande säkerhet kan säga att de två skiljer sig åt, då är det dags att ta i hälften så mycket som genomsnittlig sweclockare i den här tråden gör.

Men jag antar att du - eftersom du kräver en specifik procent - anser att 0% är det enda godtagbara oavsett vilken produkt det handlar om?

Så bara för att folk inte gör "grundläggande research" är det okej att i någon mån lura dem?
Jag förstår vad du säger, men det är sättet och inställningen från Samsung som gnider mig mothårs. Äg er jävla krets 100% om den nu är så bra! Men smyg inte med det under radarn och hoppas att vi inte ska märka nåt.

Jag anser att om inte specifikationen är identisk, så ska inte modellbeteckningen (som marknadsförs) vara identisk. Att telefonerna har en obskyr intern beskrivning hjälper inte kunden som köper en "Galaxy S21 Ultra".
Gör skillnad på modell när innehållet skiljer, så är jag nöjd. Slut på problemet. Men nu marknadsförs telefonerna identiskt, trots att de inte är det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så bara för att folk inte gör "grundläggande research" är det okej att i någon mån lura dem?
Jag förstår vad du säger, men det är sättet och inställningen från Samsung som gnider mig mothårs. Äg er jävla krets 100% om den nu är så bra! Men smyg inte med det under radarn och hoppas att vi inte ska märka nåt.

Jag anser att om inte specifikationen är identisk, så ska inte modellbeteckningen (som marknadsförs) vara identisk. Att telefonerna har en obskyr intern beskrivning hjälper inte kunden som köper en "Galaxy S21 Ultra".
Gör skillnad på modell när innehållet skiljer, så är jag nöjd. Slut på problemet. Men nu marknadsförs telefonerna identiskt, trots att de inte är det.

Okej, hur specifik måste specifikationen vara för att vara identisk anser du?
Är det okej att leverera produkter med olika tillverkare av en viss komponent? Om så är fallet, och ena tillverkaren levererar komponenter med bättre kapacitet men som skruvas ned, är det också lureri? Om de inte skruvas ner, är det lureri?

Det här är inget som är hypotetiskt, det förekommer hos i stort sett alla tillverkare av varor som levereras i mångmiljonupplagor.

Det är märkligt att folk som sitter på "fel" sida här anser att just deras produkt är sämre, snarare än att de andras är bättre, särskilt när det är Samsungs egna krets som borde vara referensen för modellen ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Okej, hur specifik måste specifikationen vara för att vara identisk anser du?

Du skrev till någon annan. Men detta är ett problem som ofta har varit på spelkonsoler. Man vill köpa en och man vill antagligen ha senaste versionen eller någon version innan, de tidigare versionerna kan vara bättre för mindre skydd emot jailbreak.

Och som köpare så har man ingen aning om vad man får när man köper i butiken, där vissa har pratat om att kolla produktionsdatum. När jag tänker efter är det inte exakt samma sak vid köpa av processorer? Man köper en från en butik och hoppas på senaste stepping och så får man en äldre. Så detta problem finns på mycket fler produkter, fördelen med Samsung är att man redan innan vet att man drog nitlotten om man köpte den i sverige.

Permalänk
Medlem

Undrar vad @Samsung säger nu då. Tidigare var det att det är jämnt och vi ska vänta på riktiga tester. Nu har ju alla redan gjort sina val troligen, och testerna visar som förra gången att det är avsevärd skillnad. Varför kan vi inte bara få Snapdragon här också? Detta kommer ju totalt sabba alla rekommendationer i längden för alla entusiaster kommer rata dessa sämre varianter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Är det inte att föredra att Samsung försöker göra egna kretsar, än att låta snapdragon få monopol över androidmarknaden? Håller med om att det är tråkigt att få en sämra mobil för samma kostnad bara för att man bor i europa. Hoppas de (eller nån soc tillverkare) en dag lyckas producera en soc som kan konkurera mot snapdragon.

Det är det... Om dom kunde göra en som inte är en masugn.

Exynos failar igen efter Samsungs lögn att dom fixat det, att allt är perfekt med Exynos denna runda och att den motsvarar 888. Med tanke på hur få reviewers som temp testat så kan man ju undra om det det varit embargo på att visa det...

Permalänk

Har läst mellan raderna lite snabbt låt mig få lägga ett omdöme om s21 ultran jag sitter med idag sen en vecka tillbaks.
Hade tidigare Asus Rog 3 phone men tröttnade på black crush och klickade hem en s21 ultra .

Utseendet vart den svarta färgen en diskret och snygg finish,
Gillar att denna är preciss på gränsen att ligga bekvämt i handen med ett skal monterat, mina händer är inte dom största men men .

Kameran är helt okey men dn kan verkligen inte ersätta min DSLR kamera men den är hittils bästa mobil kameran .
Som en hobby fotograf går det får bra bilder i Auto läget med bra kontraster men något förhög textur enligt mig.
I manuella pro läget där känner jag mig mer bekant och kör givetvis raw format.
Jag redigerar givetvis i lightroom för att få till det resultat jag vill ha och måste säga att senorn är grymt att ta in ljus och blir inte så gryniga bilder i mörka förhållande om jag kör lågt ISO.
Så kameran 7/10 den är grym gillar deras ai som är förvånansvärt bra optimerat .

Batteri tiden är helt okey beroende på vad man gör , jag har oftast 6-8 sot då är jag en ganska mild användare har typ samma app öppen länge och arbetar i , tex YouTube kolla film eller lightroom och sitta och grejja med .
Om jag kör en normal arbets dag då är det mer 4-5 sot, då är det ständigt öppna appar hit och dit Snap Messenger Facebook samt lyssna på musik ständigt .
Det blir mycket appväxlande och det drar betydligt mer batteri samt att använda fingavtrycksläsaren ca 70-90 på ett arbets pass.
Men 4-5 sot från att gå upp klockan 04.50 och sluta 14.00 och sedan hem och när man är färdig med vardagen och sätter den i laddaren 22.00 har man 15% kvar det är ganska bra enligt mig.

Om vi ska jämföra den med min Asus Rog 3 så är samsumgen bättre batteri optimerat vid vardaglig användning ca en hel timmes mer sot . Men om vi ska börja köra tunga grejer som spela på mobilen så vinner Asus Rog 3 i batteri tid med nästan 90min extra konstant spelande .

Men nu återgår vi till det vardagliga mellan mobilerna , samsungen känns mer respons, den öppnar appar markant snabbare men är överlag ett bättre flyt i Samsungs gränssnitt bra jobbat av Samsung creed till er
Kameran är snabbare i samsungen när du trycker på slutar knappen så blinkar den till och kortet är redan taget bra på att rendera och omvandla bilden snabbt från sensorn och spara ner en faktisk jpg bil på nolltid.
Den blir inte det där halv jumna mobilen vid normalt användande av appar som Facebook Messenger crome YouTube tex .
Dock kan den bli lite ljummen när kameran används en längre tid ( Detta menas när du filmar ) eller om du drar igång ett spel då börjar den bli bra ändamål som handvärmare med.
Asus rog3 blir redan småljummen vid normalt användande av social medier och YouTube.
Men å andra sidan så har Asus en bättre kylarllösning den är ca 12 grader svalare vid normalt användande men det är ju kylalösningrn som gör att baksidan värms upp mera .
Samsungen blir ju varmare på kärnan men har sämre kylarllösning som isolerar värmen så man inte känner av den ljumma baksidan .
Slutsats benchmarkar man båda mobilerna så trottoar samsungen redan ner efter bara 4-5 minuter medans Asus håller samma klockfrekvens genom hela registret .

Har kommit fram till att jag ska behålla samsungen och sälja min Rog3 , samsungen är bättre flyt överlag så länge du inte börjar använda tyngre applikationer och jag är ingen mobil spelare så klarar mig bra med den.
Kommer slänga ut Rog3 på marknaden inom kort tyvärr har baksidan spruckit efter en vända ner i asfalten .

Vill ni ha några jämförelser mellan mobilerna ? Hojta till så kan jag göra det som önskas allt från kamera jämförelser till byggkvalitet batteritid benchmark mm

Är överlag en nöjd 21ultra ägare

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Det hade varit ärligare att ha båda varianterna på alla marknader, men att Exynos-versionen är billigare, för de som inte märker skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju besviken, nä det blir en Kinatelefon den här gången.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

De presterar väldigt lika med batteri.

Snapdragon är ungefär på 5-7% när Exynos dör.

Helt okej med tanke på att Snapdragon låg på 15-20% när Exynos dog förra året.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Läste en kommentar av Samsung när telefonerna presenterades, och vet att när jag läste det inlägget så tänkte jag att en sådan här tråd kommer komma. Och att det hade varit intressant att se vad de skriver i denna tråd. Men kan inte se att de skrivit ännu

#18870337