Köpa SSD, lagring över prestanda. Råd sökes.

Permalänk
Medlem

Köpa SSD, lagring över prestanda. Råd sökes.

Hejsan.
Att köpa en SSD är inte det lättaste. Vissa blir slöa efter ett tag, andra har sämre krestar osv.
Så vad det förr och jag är inte helt ajour med nya på marknaden.

Vad jag specifikt letar efter är SSD som prioriterar pålitlighet och GB per krona mer än hastighet.
Jag är inte så otålig, jag kan vänta någon mer sekund på att spel ska starta om det innebär att jag får mer lagring för pengarna och disken håller prestandan över tid.

Vad ska jag titta efter när jag letar efter en sådan här SSD?
Tester på nätet koncentrerar sig alltid efter hur snabba dom är, inte vad jag letar efter.

Råd?

Edit: Det är 2.5 SATA det gäller.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du ska göra med diskarna. Är det bara lagring för spel och kanske lite media och annat icke-intensivt så spelar det egentligen ingen roll vad du väljer. Speciellt inte om du inte är ute efter de där sista sekunderna vid laddtider i spel.

Det är mest om du tänker kopiera stora filer stup i kvarten eller andra saker som kräver kontinuerlig läsning från disken som man behöver sätta sig in i alla detaljer.

Tyvärr kan jag inte tipsa om någon specifik modell. Jag är en simpel man och alla mina ssd är Samsung. Enkelt och smidigt men det finns säkert en hundralapp eller tre att spara med andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad ska jag titta efter när jag letar efter en sådan här SSD?
Tester på nätet koncentrerar sig alltid efter hur snabba dom är, inte vad jag letar efter.

Råd?

Enklast så kollar du efter modeller med beteckning som "Pro" / "Enterprise", Samsung har snickrat ihop flera sådana.

Intel har också bra, varav Optane är mest extrema förstås.

Det gyllene begreppet och värdet att snöa in på är "DWPD", ju högre desto bättre.

Här hittar du bra modeller av NVMe (de har en kategori för 2,5" SSD också), vissa är inom "Sweet Spot" gällande pris/prestanda och/eller pris/tålighet :

http://www.mullet.se/category.html?category_id=15176

Klurar själv på en liten Samsung 980 Pro för cache-syften. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.
Att köpa en SSD är inte det lättaste. Vissa blir slöa efter ett tag, andra har sämre krestar osv.
Så vad det förr och jag är inte helt ajour med nya på marknaden.

Vad jag specifikt letar efter är SSD som prioriterar pålitlighet och GB per krona mer än hastighet.
Jag är inte så otålig, jag kan vänta någon mer sekund på att spel ska starta om det innebär att jag får mer lagring för pengarna och disken håller prestandan över tid.

Vad ska jag titta efter när jag letar efter en sådan här SSD?
Tester på nätet koncentrerar sig alltid efter hur snabba dom är, inte vad jag letar efter.

Råd?

2,5" för SATA kabel är i dag uppe i maxprestanda då SATA-porten redan är teoretiskt maxad vid ca 600MB / sek. Hur vida olika tillverkare maxar detta syns nog bäst i kommentarer hos exempelvis Inet.

Bästa sättet att se om en SSD har bra kvalité är att se om den har höga TBW värden samt lång garanti (5 år+). Även om disken lovar höga omskrivningsvärden så säger även lång garanti något om kvalitén på komponenter i övrigt. Finns ännu ingen M.2 / SSD från Samsung jag är besviken på.

Välj ut någon du tycker verka bra, kolla kommentarer på köpsidan och fråga sedan här så kan man lättare hjälpa dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

För god dataretention, undvik QLC, eftersträva MLC om möjligt. Om du är ute efter maximal hållbarhet över tid är det dock fortfarande mekaniska som gäller.

Är det lagom kvalité och du använder disken med jämna mellanrum så är det MLC/TLC du vill satsa på. Här ligger Crucial och Samsung gott till med sina TLC. De är också väldigt hållbara om du skriver mycket. Ex. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644070

Du behöver i regel inte satsa på fetaste NVMen, en 2.5 SATAdisk fungerar alldeles ypperligt i de flesta fall och är mer jämn i prestandan tack vare chassits avkylning. (Kör du NVMe och vill komma åt dess topprestanda bör du sätta på en kylning på kontrollern.)

Tror att du kommer bli väldigt nöjd med en 2.5 SATA faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för svar. Det är 2.5 SATA jag ska ha när det beger sig.

Har fått lite att tänka på och kommer återkomma till denna tråden när det är dags.
Jag gör så att jag kollar upp några som verkar intressanta och länkar här för er.

Tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.