Köpråd: Skärm för foto/video och gaming (27", 1440p, IPS, 120+ HZ)

Permalänk

Köpråd: Skärm för foto/video och gaming (27", 1440p, IPS, 120+ HZ)

Hej!

Har börjat gå i banorna att jag någon gång i livet skulle vilja testa en 27" (1440p) med IPS-panel och 120+ HZ. Nu är det nog dags att ta steget.

Jag har för närvarande en Eizo Foris FS2333, 23" 60hz IPS.

Det jag mest ägnar mig åt är ju gaming (FPS för det mesta), foto och glo på serier. Det är väl också det som är problemet och gör det så himla svårt att hitta en skärm som gör allt på ett bra sätt. Jag har inga krav på att det ska vara proffsgrejer för jag är inget proffs, långt ifrån, men jag vill ju ändå ha en så bra skärm som möjligt där färgerna och kontrasten är så pass bra att det jag gör hemma kan se bra ut på webben också.

Kravlista:
Storlek: 27"
Upplösning: 2560x1440
Panel: IPS/Nano IPS
Uppdateringsfrekvens: 120hz eller mer
Färg: Så nära (eller exakt) 100% sRGB som möjligt (kommer nog inte bli mycket print för min del ändå om jag ska vara ärlig med mig själv)

Jag har tittat en del på the usual suspects, typ ASUS VG27AQ, LG 27GL850, Lenovo Y27q-20, men eftersom alla får ungefär samma betyg så blir jag inte särskilt klok ändå. Bättre färger på LG och Lenovo, men sämre kontrast och svärta. Det verkar inte finnas en enda skärm inom den här prisklassen som faktiskt har bra färger OCH bra kontrast och svärta. Omöjligt?

Nu har jag yrat klart här. Hoppas någon med lite verklig erfarenhet av foto och gaming kan ge sin syn på saken!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Slog till på en LG 27GL850 och känner mig helnöjd än sålänge! Har dessvärre ingen färgkalibreringshistoria att tillgå, men känns ändå rätt bra med inställningarna som kom med skärmen.

Däremot, jag tänkte ändra color temp men under "Manual" kan jag bara ändra mellan W8 - C10, där C står för cold och W för warm antar jag? Men jag trodde jag skulle kunna ändra mer specifikt. På Sweclockers-videon för inställningar står det "6500K", men det är inget jag kan ändra till. Vad beror det på?

Andra tips angående färgkalibrering?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S