Permalänk
Medlem

Ryzen 5600x eller 5900x

Hej,

Nu är det snart ohållbart och jag vill lägga min order. Dock har jag börjat spekulera i mitt verkliga behov och funderar på ifall jag med mitt användningsområde kan råka övergöra det hela om jag köper en 5900x. Då jag läst in mig på 5800x som verkar vara aningens dyr per kärna jämfört med sina syskon 5600x och 5900x så sticker det i ögat att betala för en sådan.

För mig då som spelar CS:GO, Overwatch, kan råka få ett återfall i WoW när TBC släpps(om det gör det såklart), samt några singeplay titlar likt Bioshock serien eller lite Subnautica. Jag är ingen person som jagar efter AAA titlar på releasedag vilken kanske avspeglas i mina spekulationer att kanske förvärva ett 6600/6600XT om dessa kommer bli verklighet. Kör även Linux men använder virtuella maskiner imellanåt för enklare pyssel och test.

Skärmarna är två stycken 1080p men huvudskärmen KANSKE kan bli en 1440p inom närmaste två åren.

Nu när jag skrivit detta så känner jag att det pekar mot att en 5600x borde räcka MEN kan jag tänkas missa något i mitt resonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Hej,

Nu är det snart ohållbart och jag vill lägga min order. Dock har jag börjat spekulera i mitt verkliga behov och funderar på ifall jag med mitt användningsområde kan råka övergöra det hela om jag köper en 5900x. Då jag läst in mig på 5800x som verkar vara aningens dyr per kärna jämfört med sina syskon 5600x och 5900x så sticker det i ögat att betala för en sådan.

För mig då som spelar CS:GO, Overwatch, kan råka få ett återfall i WoW när TBC släpps(om det gör det såklart), samt några singeplay titlar likt Bioshock serien eller lite Subnautica. Jag är ingen person som jagar efter AAA titlar på releasedag vilken kanske avspeglas i mina spekulationer att kanske förvärva ett 6600/6600XT om dessa kommer bli verklighet. Kör även Linux men använder virtuella maskiner imellanåt för enklare pyssel och test.

Skärmarna är två stycken 1080p men huvudskärmen KANSKE kan bli en 1440p inom närmaste två åren.

Nu när jag skrivit detta så känner jag att det pekar mot att en 5600x borde räcka MEN kan jag tänkas missa något i mitt resonemang?

För ditt behov så säger jag att 5600x kommer räcka till och bli över! I spel så ger ju 5600x nästan exakt samma prestanda(99.9% relative performance @ 1080p) som 5900x men till ett mycket lägre pris, se test av TechPowerUp

Jag ska också uppgradera under 2021 då jag sitter på en Ryzen 7 1700. För min del blir det en 5600x eller någon av de kommande CPU:erna med 8 kärnor på 65W TDP, alltså typ en ersättare till min gamla 1700.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka slags pyssel i VM du menar. 5900X om du ofta har behov av mycket kraft för parallella beräkningar dvs multicore, alltså om du jobbar med ML eller redigerar mycket video, eller kanske renderar nästa Pixar filmen. Annars helt klart 5600X.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

5600x räcker och blir över till CS GO. Just CS GO är ju ett av de CPU beroende spelen där CPUn gör väldigt stor skillnad.
När jag bytte från 3700x till 5800x ökade FPSen med ca 150 fps. Från ca 450-500 fps på Benchmarkbanan till +650. Övrigt var det exakt samma inställningar (1440p med allt på max) så det är rena CPU krafter som skiljer på resultaten.
En 5600x är ju typ lika snabb men saknar lite kärnor jämfört med 5800x..men i spel används inte de ändå.

I WOW har jag mellan 80-200 FPS. Jag kör 1440p ULTRA + RX aktiverat.

En 5600x kommer inte flaskhalsa varken CS GO eller WOW.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Sötast

Jag hade liknande tankar och valde att gå 5600X spåret.
Den är matchad med ett 3070 och 32GB ram och det finns inte ett spel den inte maxar i 1440P.

När jag inte spelar så labbar jag lite med VM's och servermiljö också.

Änsålänge har diskplats och ramminne varit den största boven.
Kör:
1 DNS/Domän kontrollant (server 2008 R2)
2 appservrar (server 2008 R2)
1 windows 10 klient
1 windows 7 klient
1 centos klient
1 ubuntu klient
1 ubuntu server

Har inte tillräckligt med diskplats och ev ram för att köra server 2019

Dessa rullar utan att processorn svettas nämnvärt, men skulle man patcha alla på en gång eller liknande så får man nog vänta sig att den kräkt i någon timme.

Permalänk
Medlem

Det låter ju toppen(och billigare)! Tänkte ladda på med 32GB minne också så man har om man behöver.

Jag har ju aldrig ens tittat i de summor som en 5900x huserar i så det känns skönt att man inte behöver betala mer än 3300:- och ändå känna sig nöjd. Senaste processorn kostade 1900kr och var en 3570K vilken är i bruk än idag, men det förtjänar pension nu.

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar mer krävande spel och har en eller flera av youtube/discord/spotify/chrome igång samtidigt så kommer en 5600x räcka utmärkt. Min egen erfarenhet av föregångaren 3600 var att den räckte för det mesta vid enbart spelande (lite slö då man ville ha högsta fps), men när jag hade youtube mm igång på skärm 2 så blev det märkbart mer stutters och alt-tabba kändes slött främst vid spelande av CPU-krävande AAA-titlar och early access spel som kanske inte är helt optimerade ännu.
För mig personligen var det värt att skaffa en 5900x då ingenting jag gör i övrigt nu påverkar spelen märkbart längre, men då är jag väldigt kräsen och speciell i hur jag vill kunna använda min dator (den ska anpassa sig efter mig, inte jag efter den) så för majoriteten av människor så är det nog inte värt den extra summan.
Hade jag varit på jakt efter en ny processor med moderkort idag hade jag dock nog väntat till 11th gen från Intel och sett vad de erbjuder i samma prisklass som 5600x då jag tycker den kostar lite för mycket för en CPU med 6c/12t, har vi tur så kanske 11700k med 8 kärnor kan bli tillgänglig för en bit under 4000:-, prestera lite bättre än 5600x och förmodligen vara bättre vid multitasking tack vare 2 extra kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om du inte spelar mer krävande spel och har en eller flera av youtube/discord/spotify/chrome igång samtidigt så kommer en 5600x räcka utmärkt. Min egen erfarenhet av föregångaren 3600 var att den räckte för det mesta vid enbart spelande (lite slö då man ville ha högsta fps), men när jag hade youtube mm igång på skärm 2 så blev det märkbart mer stutters och alt-tabba kändes slött främst vid spelande av CPU-krävande AAA-titlar och early access spel som kanske inte är helt optimerade ännu.
För mig personligen var det värt att skaffa en 5900x då ingenting jag gör i övrigt nu påverkar spelen märkbart längre, men då är jag väldigt kräsen och speciell i hur jag vill kunna använda min dator (den ska anpassa sig efter mig, inte jag efter den) så för majoriteten av människor så är det nog inte värt den extra summan.
Hade jag varit på jakt efter en ny processor med moderkort idag hade jag dock nog väntat till 11th gen från Intel och sett vad de erbjuder i samma prisklass som 5600x då jag tycker den kostar lite för mycket för en CPU med 6c/12t, har vi tur så kanske 11700k med 8 kärnor kan bli tillgänglig för en bit under 4000:-, prestera lite bättre än 5600x och förmodligen vara bättre vid multitasking tack vare 2 extra kärnor.

Nu blev det lite jobbigt igen. för det kan ju röra sig lite youtube/twitch på grannskärmen när man spelar WoW. Det kan vara en VM igång samtidigt i bakgrunden och det märks idag på min 3570K. Hade 5800x varit mer linjärt prissatt med sina syskon hade jag klippt den direkt. Vill gärna köra AMD då jag tänkt att kommande grafikkort ska bli AMD. Intels kommande verkar ju bli lite strömtörstiga också.

Läste jag rykten om Ryzen 8 kärnor på 65W? ;P

Permalänk

Köpte 5900x. Kan inte säga att jag ångrar mig... men hade definitivt valt en 5600x istället om jag kunde ändra mig i efterhand.

Spelar du bara CS så lär du få 500 frames med 5600. Kanske 550 frames med 5900x. Tre tusen spänn för 50 frames som du aldrig kommer märka.

Köp enbart 5900x om du tänkt köra tunga videoredigeringar och annat regelbundet. 5600x är till 95% lika bra som 5900x i spel, tycker du att den halkar efter efter fem års användande så kan du köpa en ny du och glädja dig åt att du sparat 3000kr på ditt förra köp.