Qualcomm tar 5G till 10 Gbps med modemet Snapdragon X65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lockdown Privacy

Eftersom jag inte använder mig av sociala medier har jag klickat för alla förkonfigurerade listor, vilket i sig verkar bland annat blockera alla populära trackers. Nackdelen (hur man nu vill se det) är att det inte går att klicka på (första)annons-resultaten i Google-sökningar, men långtifrån ett reelt problem...

Tackar!
Har inte Facebook, kommer aldrig skaffa det, inte ens om jag får en procent av de 100USD de tjänar varje år per användare.
Har samma synsätt på alla andra plattformar/tjänster där användaren är produkten
Kör en Pie-hole här hemma, Firefox med DuckDuckGo mm

Detta passar mig perfekt!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du en Android rekommenderar jag att ladda ner Firefox. Då kan du lägga till tillägg, tex uBlock origin.

Glöm inte vitlista Sweclockers.

Tack för tipset!
Skall se om det går att göra på jobb-mobilen...
Har inget emot reklambaserade siter så länge jag har ett val
SweC behöver sina intäkter och jag betalar ingen årlig medlemsavgift så har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tackar!
Har inte Facebook, kommer aldrig skaffa det, inte ens om jag får en procent av de 100USD de tjänar varje år per användare.
Har samma synsätt på alla andra plattformar/tjänster där användaren är produkten
Kör en Pie-hole här hemma, Firefox med DuckDuckGo mm

Detta passar mig perfekt!
Tack!

Jag har inte riktigt kommit mig för att byta ut google som sökleverantör, fungerar DuckDuckGo tillfredställande för dig? Kanske man bara ska riva bort plåstret fort och köra på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du en Android rekommenderar jag att ladda ner Firefox. Då kan du lägga till tillägg, tex uBlock origin.

Glöm inte vitlista Sweclockers.

Är den enda sidan som får visa annonser på mina enheter! 😉

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Det är inte precis så att förbättringar med 5G är begränsat till dessa frekvensband (även om det är här all marknadsföring fokuserar på). Som artikeln säger rullas det ut i 3.5GHz i Sverige just nu, mmWave kommer i 2025. Amerikanerna har aktionerat ut spektrum i 600 - 900MHz bandet för bättre täckning. mmWave bygget där ser än så länge ut att vara en hybrid av techdemo och PR kampanj samtidigt som det riktiga jobbet sker i sub 6GHz.

Men jag ser fortfarande mmWave som intressant i vissa applikationer där kort räckvidd och extrem bandbredd är en fördel. Tänk en Arena, en mässhall, en festival eller liknande ställe där 4G och WiFi slutar fungera bra i dagsläget. Om priset är bra (eller om du tom får betalt) så kan jag tänka mig att det är attraktivt för denna typ av anläggningar att sluta tillhandahålla eget publikt WiFi som ändå fungerar dåligt och istället låta teleoperatörer sätta upp stationer och ta över driften. Att du kommer ha mmWave hemma på soffan tror jag är extremt osannolikt, och ärligt talat tror jag alla operatörer vet om detta.

Denna artikel om 5G (en del av en serie) är intressant läsning: https://arstechnica.com/features/2020/09/5g-03-rural/

Bandbredden som talades om var baserad på mmWave. Därför jag sa att man helst skulle skippa de höga bandbredderna så att inte mobilen går runt och söker efter master konstant.

Permalänk
Medlem

När jag förr i tiden satt med min Amiga 500 och ett 2400bauds-modem så drömde jag om framtiden där man skulle kunna ladda ner lika snabbt eller snabbare än vad min diskdrive kunde spara.
Nu sitter man med bredband snabbare än den bandbredden jag hade till RAM på den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har inte riktigt kommit mig för att byta ut google som sökleverantör, fungerar DuckDuckGo tillfredställande för dig? Kanske man bara ska riva bort plåstret fort och köra på det...

Tyvärr är det inte lika bra som Google, det är bara att erkänna.
Det växer i takt med användande
Men vad f-n, att göra ett statement får kosta något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tyvärr är det inte lika bra som Google, det är bara att erkänna.
Det växer i takt med användande
Men vad f-n, att göra ett statement får kosta något...

Jag prövade det igår och gick tillbaka till Google idag, den kändes inte lika intelligent när man börjar skriva något i sök-/adressfältet. Får pröva igen framgent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag prövade det igår och gick tillbaka till Google idag, den kändes inte lika intelligent när man börjar skriva något i sök-/adressfältet. Får pröva igen framgent...

DuckDuckGo har inte hunnit bygga upp någon historik. Använd det någon vecka så skall du se

rättning