Veckans fråga: Vilken är din primära spelplattform?

Permalänk
Medlem

Extrem kombo

"Modern PC" (byggd 2016) med ett av de första spelen
https://en.wikipedia.org/wiki/Empire_(1977_video_game)
Kör inte 1977-versionen då men "Empire Deluxe", ett av de bästa spelen någonsin
Slå det om ni kan!

Permalänk

Vad är poängen med PC i kombination med xbox nu för tiden? Grymma båda två givetvis, men känns lite same same?

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare helt i PC-lägret men skaffade en Switch för tre år sedan, i stort sett enbart för att spela BotW. Jag trodde inte jag skulle använda den så mycket, men på något sätt så har den skrattretande klena lilla konsollen blivit min favoritplattform för spel.

Permalänk
Medlem

Röstade på Streaming men det är bara just nu när man varken får en PS5a eller GTX3080. Kommer ändra sig sen när beställningarna levereras.

Kört enbart Stadia sedan 10 December.

Permalänk
Medlem

PC, och just nu Dragon Age Inquisition från backloggen. Blev påmind när trailern för DA 4 dök upp på Game Awards. Förutom det lite Doom Eternal, Titanfall 2 och annat smått och gott ur samma backlogg.

Det känns fö bra med en backlogg i dessa tider, har även en bunt till PS4. Det gör att det inte finns något akut behov av att uppgradera, och gör det lätt att vänta ut hårdvarubristen. Det blir heller ingen PS5 (eller för den delen Xbox Series X) innan de stödjer 3d-bluray. Där föll den nya konsolgenerationen som ersättare till PS4:an eftersom jag primärt använder den som bluray-spelare till en 1080p 3d-plasma (som även används som spelskärm). Framtida hårdvaruinköp blir pc-relaterade, iaf tills Sony och MS skärper till sig.

Permalänk

Endast PC det lilla man hinner spela med fullt på jobbet å småbarn..

Visa signatur

[Asus ROG Strix B550-F Gaming][Ryzen 5 5600X][16 GB 3200 MHZ CL16][MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio][Asus ROG Strix 750W][Samsung 1TB 970 EVO Plus][Fractal Design Define 7 Compact][Noctua NH-U12S chromax.black]

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte så konstigt att PC dominerar egentligen, det är ju ändå ett PC-inriktat forum liksom.

För mig har det varit mycket XB de senaste åren, än mer nu sen jag fick min Series X. Men det spelas förstås på PC också. Mobilspel har många förakt för, jag själv inkluderad, men å andra sidan finns det ju många kategorier där liksom. Att spela avancerade spel på telefonen är inget för mig, men rent tidsmässigt så tror jag att en handfull pusselspel på min telefon nog har spelats mer än de hundratals spel jag har på datorerna. Inte för att de är bra utan för att de finns där helt enkelt. Väntar på installationer eller byggen på jobbet, spela på telefonen. Sitter på muggen, spelar på telefonen. Väntar på kollektivtrafik (innan pandemin), spela på telefonen. Kollar på tråkig TV med tjejen, spelar på telefonen. Etc. Det är ju ingen produktiv syssla men det känns ju inte direkt värre än att sitta och scrolla på Instagram eller liknande.

Permalänk
Medlem

PC modern men klen. Spelar mest på GPDn nu för tiden. Har inte laddat switchen på ett halvår men hoppas fortfarande på att metroid prime samling kommer ut i år.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Mobilen, återkommande dagligen...
PCn en gång i veckan som mest då startsträckan är lite längre samt att en ska finna ro att sätta sig där.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Just nu är det PC och PS3, sålde ps4 i väntan på att PS5 ska gå att köpa!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Elektron:

Mitt svarsalternativ saknas, jag ser
PC (modern) men saknar PC "modern".
^^

Bara att köpa nya komponenter.... Wait...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mest PC men den är ganska klen så jag använder Geforce Now. Det funkar väldigt bra, men saknar en del spel från Bethesda, Activision, Blizzard, EA.

Permalänk
Medlem

PC? Jag räknar ju ut spelens output med en manuell Odhner-snurra och stansar egna hålkort av resultaten istället för att ha monitor.

Permalänk
Medlem

PC med Linux är vad jag spelar på.

Permalänk
Medlem

Vilken omöjlig fråga för egen del... flygsimulatorer kör jag på PC, äventyrsspel kör jag på playstation o.s.v., de passar helt enkelt bäst för olika speltyper, jag skulle aldrig komma på tanken att köra ett FPS-spel på konsol t.ex. (nu kör jag inte den typen av spel alls men ändå).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

PC, nästan modern.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Svårt att fråga på en annan site om vi vill veta vad sweclockers besökare svarar

Sant förvisso.
Dock intressantare statistik från en generell spelsajt än en sajt som är för dator-nördar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av solidvikke:

Vad är poängen med PC i kombination med xbox nu för tiden? Grymma båda två givetvis, men känns lite same same?

Den ena smidigare att ha vid tv'n och soff-spel än en speldator?

Jag kör helt delat. Dock mest switch och xbox
fps och strategi med tangentbord, racing,sport och äventyr i soffan med handkontroll.
Samt snabbare att få igång xbox:et för lite snabbt spelande än starta upp en dator (har inte en stationär igång då den används så lite). Som förälder får man ju ta dom ögonblick man får

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Just nu är både min Amiga 500 och 4000 i lite halvrisigt tillstånd och behöver rustas upp, annars hade jag nog spelat mer på dem än på min hypermoderna dator. Många gamla klassiska spel är fortfarande roligare än de flesta nya blingblingspel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Lego Master

PC.
Jag äger förvisso både Xbox 360, PS3 och PS4, men de används knappt i dagsläget. Mitt Wii bytte jag bort mot en Animus Home.
Och efter att grabben blivit PC-frälst misstänker jag vad som kommer bli den dominerande plattformen hemma de närmaste åren också.

Jag är sugen på att skaffa en Xbox Series X, men det är primärt för UHD-spelaren. Jag har iof Xbox Pass Ultimate, så lite gaming hade det säkert blivit ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad skall man svara om man primärt spelar på en PC med 4770k, PC (modern)???

Permalänk
Medlem

Tidigare var det PC, men först fick den lite konkurrens från en Xbox. Nu när jag gått och blivit med PS5 är det enbart där jag spelar. Xboxen var rätt sjysst, men laddningstider ffa gjorde att jag titt som tätt återkom till PC. Och sedan tycker jag generellt bättre om handkontroll för längre spelstunder. Kan vara att man sitter så mycket med mus och tangentbord på jobbet att man vill variera sig, särskilt som min gamla PC hörna förvandlats till min Corona-arbetsplats.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Include:

Vad skall man svara om man primärt spelar på en PC med 4770k, PC (modern)???

Jepp!

Permalänk
Medlem

Är en tradig jävel som fastnat i World of Tanks och suttit där i många år nu. Kontot är från 2012.. samt fångar vilt i RDR2 online och brygger hembränt. Men gillar att testa nyreleaser lite då och då.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

PC, maskinen i signaturen.
Men har en Amiga 500 som jag spelar på också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Varför är inte bilen med? Spelar främst i teslan

Permalänk
Medlem

Det där går i vågor. Just nu har det blivit mycket Switch, men det brukar vandra mellan konsoler, modern PC, och retroburkarna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Inte ägt en konsol sedan N64, vilket är lite synd, har missat vissa spel

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

PC: Min dator är från 2012 men duger åt mig
Konsol: finns inte i min värld

Jag köper knappt inga spel alls längre då nya spel inte tilldrar mig speciellt mycket. Nyaste spel jag har är FarCry 5 som jag fick som gåva

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Spelar främst på mitt Nintendo Switch eller "mobilspel".

Kör just nu Langrisser (på iPhone/Android/MacBook M1) samt Clash Royale (iPhone/Android). På Switch kör jag helst någon dungeon crawler i stil med Children of Morta eller Diablo III. Har även ett gäng JRPG:s som jag håller på att beta av.

Har inget emot att spela på PC, men har svårt att få ihop 2-3 timmar ostörd tid till detta.