Bristen på Geforce RTX 3000-serien förvärras under första kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: 2021 ÄR ett förlorat år för PC-entusiaster.

När väl produktionen kommer ikapp (OM den ens hinner göra det) så är det dags för en eventuell 4000-serie. Många kommer så klart att invänta den då.

Löser detta problemet?
Nej, eftersom dessa som väljer att hoppa av sin väntan på 3xxx-serien kommer belasta 4xxx-serien istället - och de kommer vara många.

Det man kan hoppas på nu är att pandemin kommer under kontroll och att kryptovalutor minskar i värde.

Så jäkla frustrerande att du nog har rätt. Tanken var att det skulle vara i år som jag skulle pensionera min gamla trotjänare (2500k + vattenskadat 290x) och skaffa något nytt nu när jag ÄNTLIGEN köpt hus och kunde unna mig att slänga en större summa pengar på något "onödigt". Men nej, alla komponenter är superdyra och nu tydligen nästan omöjliga att få tag på utöver det.... Bara att hålla ut tills det löser sig. Nog för att det var tänkt att bli ett lyxköp, men de priser som är på GPUer nu är ju löjliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Så jäkla frustrerande att du nog har rätt. Tanken var att det skulle vara i år som jag skulle pensionera min gamla trotjänare (2500k + vattenskadat 290x) och skaffa något nytt nu när jag ÄNTLIGEN köpt hus och kunde unna mig att slänga en större summa pengar på något "onödigt". Men nej, alla komponenter är superdyra och nu tydligen nästan omöjliga att få tag på utöver det.... Bara att hålla ut tills det löser sig. Nog för att det var tänkt att bli ett lyxköp, men de priser som är på GPUer nu är ju löjliga

Sitt lugnt i båten, hoppa över denna generation. Jag behöver också nytt (980ti) men ha massa spel att gå igenom så ingen panik.

Permalänk
Medlem

japp 2021 är backloggens år, kommer det nåt nytt nu ens som inte är en remaster

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Sitt lugnt i båten, hoppa över denna generation. Jag behöver också nytt (980ti) men ha massa spel att gå igenom så ingen panik.

Ja det är helt klart vad som kommer hända, känner mig inte stressad eller så. Bara att hålla tummarna att GPUn inte blir sämre. Steam backloggen är ganska lång så nog klarar man sig. Bara trökigt att jag kommer få vänta ytterliggare ett år (minst) innan jag testar "nya" spel (vill köra DOOM i 60fps+ med höga inställningar). Den som väntar på något gott I guess.

Är ju värre för folk som faktiskt behöver HW för att kunna göra sina jobb, så skall väll inte klaga FÖR mycket

Permalänk
Inaktiv

Mitt 1060 duger för lite surf

Permalänk

Tråkigt. Undra om tillverkarna kommer tappa konsumenter på sikt även om de lever gott på miners. Folk skaffar sig ju nya intressen.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homunculus:

Tråkigt. Undra om tillverkarna kommer tappa konsumenter på sikt även om de lever gott på miners. Folk skaffar sig ju nya intressen.

Jag är ju en av de. Köpte Geforce2GTS för 3600 när det kom. Nu köper jag begagnat från polaren. Senast blev det ett 1060 för under 1000-lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag har en känsla av att 4000/7000-serierna kommer att skjutas något år på framtiden, nu när det ser ut som att båda huvudaktörerna kan mjölka nuvarande serier bra mycket längre innan marknaden mättas.

Detta spelar verkligen intel väl ut så de hinner vidare utveckla sin nya grafikdel.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

När 3080 släpptes och det var full kalabalik lyckades jag beställa två kort, båda ASUS TUF 3080. Kort 1 var på Komplett, 14:57, kort 2 var på NetOnNet, 17:24. Kort 2 fick jag veckan efter, kort 1 anlände för nån vecka sedan.

Jag frågade en polare som skulle bygga gamingdator om han ville ha det andra kortet när jag beställde, men det låg så långt fram i tiden för honom att bygga så han tackade nej. Nu kom det precis när han tänkte börja bygga, så han fick det så klart för inköpspris. Att det ska ta ca 4 månader att få hem ett kort man beställer precis när det släppts känns lite bisarrt, men det är ju så det ser ut idag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thursday:

När 3080 släpptes och det var full kalabalik lyckades jag beställa två kort, båda ASUS TUF 3080. Kort 1 var på Komplett, 14:57, kort 2 var på NetOnNet, 17:24. Kort 2 fick jag veckan efter, kort 1 anlände för nån vecka sedan.

Jag frågade en polare som skulle bygga gamingdator om han ville ha det andra kortet när jag beställde, men det låg så långt fram i tiden för honom att bygga så han tackade nej. Nu kom det precis när han tänkte börja bygga, så han fick det så klart för inköpspris. Att det ska ta ca 4 månader att få hem ett kort man beställer precis när det släppts känns lite bisarrt, men det är ju så det ser ut idag.

Är det polare så kan man ju inte scalpa. Då är man inte kompisar, utan bara kund-säljare.

Permalänk
Medlem

Japp, denna generations grafikkort är totalt f*cked. Tack och lov att man inte behöver uppgradera.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Är det polare så kan man ju inte scalpa. Då är man inte kompisar, utan bara kund-säljare.

Självklart är det så, jag frågade flera polare om de ville ha, men just när de släpptes var ingen intresserad. Glad ändå att jag behöll ordern.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Köpte i lite halvpanik ett 3060Ti TUF för 6,2k i mitten på december för att mitt gamla 2070 klappade ihop. Tänkte att det här var en dålig affär men jag kan spela över julen i alla fall. Så här i efterhand känns som det ett lyckat, och tursamt köp. Fick dessutom full refund på mitt gamla kort som jag betalat mer för så väldigt glad i efterhand.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Sett 3070 kort uppnå 10000+ på tradera wtf

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Var det såhär det såg ut med tillgången på produkter innan den industriella revolutionen?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Köpte i lite halvpanik ett 3060Ti TUF för 6,2k i mitten på december för att mitt gamla 2070 klappade ihop. Tänkte att det här var en dålig affär men jag kan spela över julen i alla fall. Så här i efterhand känns som det ett lyckat, och tursamt köp. Fick dessutom full refund på mitt gamla kort som jag betalat mer för så väldigt glad i efterhand.

Ooof, jag betalade 5200kr för mitt RTX 3060 Ti OC, visserligen med en enklare kylarlösning. Men fan vad glad jag blev att jag köpte ett. Nu behöver sonen desperat ett nytt nvidiakort, 2060 super eller bättre, och det finns fan inte.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag får väl fortsätta sitta och gråtrunka här med mitt GTX 980.
Hade verkligen hoppas på ett RTX 3080 nu i februari eller mars

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Var det såhär det såg ut med tillgången på produkter innan den industriella revolutionen?

Japp. Man fick vara glad om man ens hittade en endaste vara i lager på Inet/Komplett.

Permalänk

Sjuk värld vi lever i just nu när grafikkort och spelkonsoller numera är investeringar snarare än konsumtionsprodukter. Köpa fastigheter eller aktier är så passé, bättre att köpa RTX-grafikkort och PS5.or för 100k och flippa på blocket med 100 % marginal.

Permalänk
Medlem

Såg denna video:
is NVidia RELAUNCHING GTX 10 Series Cards.... 4 Years LATER!?

Nvidia ska lösa problemet med att gamers inte kan få tag på grafikkort...
...med att skruva upp produktion av GTX 1050Ti.

Fördelen med dessa kort är väl att de är relativt ointressanta för miners.
Dels att det är GDDR5 minne vilket inte är optimalt för de som vill mina sånt som drar stor nytta av minnesbandbredd.

Sen var det något om man skulle mina Ethereum så om det var någon gång i December eller Januari som det skulle krävas mer än 4GB VRAM.
Det skulle tydligen finnas någon workaround, men den ger sämre prestanda.
Så innan detta kvartalet är slut så kommer 4GB kort prestera mindre än 50% Ethereum prestanda mot vad de hade i November.

Oklart om det har någon inverkan på strömförbrukningen.
Men säg om strömförbrukningen går ner något.
Säg att man exempelvis kommer ner på 80-90% av strömförbrukningen, men får 20% av prestandan. Då är det troligtvis inte speciellt intressant att mina med om man inte är en student med avtal om fri el i studentboendet eller dylikt.

Så för den som inte har något grafikkort alls kan det vara positivt om det finns grafikkort tillgängliga att köpa som är i stort sett ointressanta för miners.

Å andra sidan för en gamer som kanske sitter på ett GTX 960, 970, 980 eller GTX 1050, 1060, 1070 så är ett nytt 1050Ti ointressant.

Att väldigt många redan har något i närheten av GTX 1050Ti,
så för de flesta skulle det bli ingen eller liten uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD korten är mycket sämre för mining, så chansen att dom leveranserna skall komma igång bör vara en hel del högre. En chans för AMD att komma igen när det gäller spel.

Lyckades faktiskt få tag i XFX Nya RX 6900XT Merc 319 black edition idag från Overclockers / Oc.nu för 15490kr. Fanns bara 1 ex utav den 😆 Mitt 3090 hamna i frugans nya bygge. Just xfx 6900xt och 6800xt Merc 319 har ploppat upp här och där. Stämmer nog det du säger. Sen att just Merc 319 serien är ett monster till kort skadar ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nu ser jag att du driver men tycker alltid det är lika kul när folk är gravallvarliga och menar att miners inte borde få köpa korten och att korten borde gå till konsumenter för mining förbrukar el och det är dåligt för miljön, som om deras gaming skapade stor nytta i världen.

Ja givetvis, dock tråkigt om någon sitter på 10st kort medans det är sådan brist. De är ju trots allt ffa till för gaming. Men det var som du säger med glimten i ögat jag sa det

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE