Intels grafikkort för spel testas i 3DMark

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort för spel testas i 3DMark

Chefsarkitekten för grafik visar en skärmdump på ett kommande deltest i 3DMark, vilket körs på Intels första grafikkort för spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt på att Intel lyckas, mer konkurrens i dessa tider gör mig så oerhört glad. 7nm på TSMC dock, luktar som att det är en bit bort.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om de gör tillverkningen själva o lyckas med ett mid end graffikkort med rätt pris. Kan de tjäna en del i dessa tider

Permalänk
Medlem

Nån som vet hashrate? *kidding*

Permalänk
Medlem

Om man kan lansera ett kort som faktiskt går att köpa så har man ju slagit konkurrenterna på fingrarna redan där...

Permalänk
Medlem

Intel kan vara precis det som behövs just nu. De har en ypperligt tillfälle här att skaka om ordentligt på marknaden om produkten levererar i prestanda och pris.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Detta är sjukt efterlängtat. Vi behöver fler aktörer på GPU-marknaden.

Synd bara att den nya aktören inte heter Matrox. Minns tillbaka till Millennium G400 Max...

Permalänk
Medlem

Mellanklass också! Perfekt då man inte längre är intresserad av high-end.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Devil May Cry:

Intel kan vara precis det som behövs just nu. De har en ypperligt tillfälle här att skaka om ordentligt på marknaden om produkten levererar i prestanda och pris.

Marknaden hade mått bra av fler halvledaretillverkare också. Börjar bli lite trångt på TSMC nu och de har bättre marginaler än någonsin så, ja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Intel lyckas. Grafikkortsmarknaden är i stort behov av ett priskrig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag hoppas verkligen att Intel lyckas. Grafikkortsmarknaden är i stort behov av ett priskrig.

Köpte ett 5700xt som knappt gått ner i pris sedan hösten 2019

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mildew:

Om man kan lansera ett kort som faktiskt går att köpa så har man ju slagit konkurrenterna på fingrarna redan där...

Ska väl tillverkar av tsmc så lär va lika kört som allt annat :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Detta torde vara en höst/sen 2021 lansering eller ev. t.o.m en papperslansering á la Nvidia/AMD sent -21 och "på riktigt" tidigt -22? Än så länge är det ganska lite information som läckt ut och normalt brukar det vara en hel del mer aktivitet när det är nära inpå lansering?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Jag hade det minst sagt hypade Intel i740. Det sög. J-ä-t-t-e-m-y-c-k-e-t.

Även om jag normalt är en early adopter av nya Intel-produkter så vet jag helt säkert att jag inte kommer vara det i detta fall.

Permalänk
Medlem

Hade varit helt sjukt om Intel släpper hen helt ok budget/entry GPU för runt 2-3000sek sen började ta marknadsdelar. Lyckas man med produktionen så är det fullt möjligt

Permalänk
Medlem

Även om dom börjar bygga graffe (kul att det blir mer på marknaden) så saknas det ju viktiga komponenter iaf, så kan inte nvidia elr amd släppa ordentligt iår lär inte dom heller göra det tyvärr.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mildew:

Om man kan lansera ett kort som faktiskt går att köpa så har man ju slagit konkurrenterna på fingrarna redan där...

Frågan är om några konsumenter faktiskt vill köpa kortet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade det minst sagt hypade Intel i740. Det sög. J-ä-t-t-e-m-y-c-k-e-t.

Även om jag normalt är en early adopter av nya Intel-produkter så vet jag helt säkert att jag inte kommer vara det i detta fall.

Jag med! Hade en supergrym PII 233Mhz också, och att rendera i mjukvara resulterade i exakt samma prestanda! Dock såg det snyggare ut med i740 pga lite anti-aliasing!?!?

Permalänk
Medlem

Som jag väntat. Presis vad som Alltid behövs - konkurerns. Så låt oss hoppas de verkligen lyckas!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med drivrutiner och mjukvara, vågar man hoppas på att de tidiga spelkorten kommer kunna optimeras och uppdateras lika bra som AMD/Nvidias kort?
Ifall grafikkorts satsningen inte slår igenom, hur ser supporten ut för korten i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kul att se! Enda biten maskinhårdvara jag planerat för 2021...även om man vet hur det kan gå med sådana tankar.

Hashrate!! Hoppas det kommer med en relativt resurssnål och snabb funktion som gör att kortet typ exploderar om det börjar med fel typer av instruktioner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hur ser det ut med drivrutiner och mjukvara, vågar man hoppas på att de tidiga spelkorten kommer kunna optimeras och uppdateras lika bra som AMD/Nvidias kort?
Ifall grafikkorts satsningen inte slår igenom, hur ser supporten ut för korten i framtiden?

lika bra som AMD kort ? den var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hur ser det ut med drivrutiner och mjukvara, vågar man hoppas på att de tidiga spelkorten kommer kunna optimeras och uppdateras lika bra som AMD/Nvidias kort?
Ifall grafikkorts satsningen inte slår igenom, hur ser supporten ut för korten i framtiden?

Med tanke på Intels trackrecord så skall man ju vara glad om man skulle få en uppdatering per år..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med tanke på Intels trackrecord så skall man ju vara glad om man skulle få en uppdatering per år..

Tror och hoppas det kommer se annorlunda ut nu med Rajan vid rodret (på grafiksidan).

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Köpte ett 5700xt som knappt gått ner i pris sedan hösten 2019

Då gjorde du ett kap! Jag har sett folk betala 6000kr för begagnade 5700 XT. Själv sålde jag precis datorn i signaturen för 1000kr mer än det nypris jag betalade för ca 14 månader sen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fearnox:

Hur ser det ut med drivrutiner och mjukvara, vågar man hoppas på att de tidiga spelkorten kommer kunna optimeras och uppdateras lika bra som AMD/Nvidias kort?
Ifall grafikkorts satsningen inte slår igenom, hur ser supporten ut för korten i framtiden?

Till viss del får man nog räkna med att spel, framförallt de som kommer ha sitt aktuella liv innan DG2s lansering, kommer strula mer på Intels GPUer. Det oavsett vilken kvalité Intels drivare har.

Att implementera något korrekt hjälper bara om det som använder implementationen också är korrekt. Spel är idag väldigt stora komplexa, att saker tendera fungera bäst på Nvidias GPUer har mindre att göra med eventuellt högre kvalité på deras drivare och långt mer med att de flesta spel testas mest ihop med Nvidias GPUer då de har klart störst marknadsandel (ett fullt logiskt sätt att prioritera då det inte finns oändligt med resurser). D.v.s. rätt uppenbart att dessa fel fanns då programmet aldrig testas på en Intel GPU, inte därför att drivarna sög.

Dagens Intel GPUer är i praktiken så klena att det är bortkastat att överhuvudtaget testa lite mer avancerade spel, så är faktiskt minst lika troligt att spel strular där p.g.a. buggar i spelet som inte manifesterar sig på Nvidias/AMDs GPUer.

När Microsoft lanserade DX12 rekommenderade man initialt att testa just på Intels GPUer, inte för de var snabba utan p.g.a. att Intels drivare hade den mest korrekta implementationen av DX12-specifikationen.

Har rättat en del buggar i OpenCL benchmarks där i princip 100 % av fallen där saker fallerade på Intels GPUer berodde på att Nvidias/AMDs drivare accepterade saker som inte följde specifikationen (förhoppningsvis hanterad båda det på samma sätt, men inte alls säkert då det i praktiken är odefinierat vad som ska hända). Många fall pekade Intels drivare ut precis vad som var fel, när man rättade koden så den följde specifikation fungerade det på alla GPUerna.

Därför rätt övertygad att Intels GPU-drivare egentligen är i långt bättre skick än man kan tro om man försöker köra spel på dem. Men det kommer ändå strula i spel p.g.a. bristande testning, enda som kan ändra på det är att Intels GPUer får vettig spelprestanda och når en relevant marknadsandel.

Skrivet av Xinpei:

Med tanke på Intels trackrecord så skall man ju vara glad om man skulle få en uppdatering per år..

Gissar att du blandar ihop typisk kadens från allt för många OEMs och Intel. Förra året verkar det ha släpps en till två uppdateringar per månad, om något känns det lite väl ofta.

Har man bärbara med dGPU fungerar inte alltid Intels egna drivare, i det läget är man helt utlämnad till OEM och finns ju skräckexempel där det i praktiken aldrig kommit någon uppdatering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till viss del får man nog räkna med att spel, framförallt de som kommer ha sitt aktuella liv innan DG2s lansering, kommer strula mer på Intels GPUer. Det oavsett vilken kvalité Intels drivare har.

Att implementera något korrekt hjälper bara om det som använder implementationen också är korrekt. Spel är idag väldigt stora komplexa, att saker tendera fungera bäst på Nvidias GPUer har mindre att göra med eventuellt högre kvalité på deras drivare och långt mer med att de flesta spel testas mest ihop med Nvidias GPUer då de har klart störst marknadsandel (ett fullt logiskt sätt att prioritera då det inte finns oändligt med resurser). D.v.s. rätt uppenbart att dessa fel fanns då programmet aldrig testas på en Intel GPU, inte därför att drivarna sög.

Dagens Intel GPUer är i praktiken så klena att det är bortkastat att överhuvudtaget testa lite mer avancerade spel, så är faktiskt minst lika troligt att spel strular där p.g.a. buggar i spelet som inte manifesterar sig på Nvidias/AMDs GPUer.

När Microsoft lanserade DX12 rekommenderade man initialt att testa just på Intels GPUer, inte för de var snabba utan p.g.a. att Intels drivare hade den mest korrekta implementationen av DX12-specifikationen.

Har rättat en del buggar i OpenCL benchmarks där i princip 100 % av fallen där saker fallerade på Intels GPUer berodde på att Nvidias/AMDs drivare accepterade saker som inte följde specifikationen (förhoppningsvis hanterad båda det på samma sätt, men inte alls säkert då det i praktiken är odefinierat vad som ska hända). Många fall pekade Intels drivare ut precis vad som var fel, när man rättade koden så den följde specifikation fungerade det på alla GPUerna.

Därför rätt övertygad att Intels GPU-drivare egentligen är i långt bättre skick än man kan tro om man försöker köra spel på dem. Men det kommer ändå strula i spel p.g.a. bristande testning, enda som kan ändra på det är att Intels GPUer får vettig spelprestanda och når en relevant marknadsandel.

Gissar att du blandar ihop typisk kadens från allt för många OEMs och Intel. Förra året verkar det ha släpps en till två uppdateringar per månad, om något känns det lite väl ofta.

Har man bärbara med dGPU fungerar inte alltid Intels egna drivare, i det läget är man helt utlämnad till OEM och finns ju skräckexempel där det i praktiken aldrig kommit någon uppdatering.

Att det inte uppdateras drivare med dGPU känner jag till. Hade en Asus X751 bärbar med Nvidia grafik. Det var frustrerande att man fick meddelande gång på gång om att drivrutinen till Intels grafik var gammal men när man skulle ladda ner en ny fungerade inte Intels drivers. Asus hade bara den ursprungliga och flera år gamla drivrutinen på sin websida och den uppdaterades inte så länge jag ägde datorn.

Permalänk
Medlem

Trodde att jag skulle få läsa om ett testresultat, lurad och besviken över att ha tryck vidare på artikeln.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner och installerade nya testmodulen i 3DMark, men den kör inte utan ger ett felmeddelande, utan några detaljer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S