Microsofts köp av Bethesda godkänns – bildar nytt dotterbolag

Permalänk
Melding Plague

Microsofts köp av Bethesda godkänns – bildar nytt dotterbolag

Efter granskning av EU är Microsofts förvärv av Zenimax så gott som avklarat. Spelutgivaren uppgår i det nya dotterbolaget Vault.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft har ett gudomligt mycket bättre track record när det kommer till spel. Kan bara ses som positivt av alla fans. Tänk om det var Activision EA som köper up Bethesda. Hur skulle då nästa Fallout 76 se ut.

Permalänk
Medlem

Sjukt ledsen att Bethesda sjunkit så lågt att jag faktiskt ser detta som en positiv nyhet.
Trodde aldrig det skulle hända, avvaktar dock till nästa spelsläpp innan jag firar då jag alltid älskat Bethesdas spel.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Nä det vore jobbigt... för då måste du ju ta bort tatueringen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Får man fråga om var / vilket motiv? Alltid kul att se folks tatueringar.
Själv har jag Helge (profilbild fast spegelvänd) som lutar mot ett trä vid höger vrist.

Tror detta bara är positivt. MS lär inte ändra mycket mer än "quality over quantity" antar jag. Blir kanske inte Skyrim till PS6 / Xbox Series Y X-edition.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"Ett möjligt skäl är att Vault som kvasi-självständigt företag ska kunna fortsätta släppa spel på andra plattformar än Microsofts, som Sony Playstation och Nintendo Switch."

Microsoft släpper redan spel till PS och Switch(+android och snart IOS). Så vill man släppa multiplattform så är knappast denna struktur nödvändig. Detta känns mer som något juridiskt/ekonomiskt i bolagsvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Microsoft flight simulator är i alla fall en hit!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte hur jag känner för detta, Microsoft och spel har bara varit en katastrof enligt mig.
Stort fan av Doom (tom tatuerat in hjälmen ) så jag hoppas att inte MS förstör Doom iaf.

Vilka spel tänker du på?
Age of Empires? Halo? Ori and the blind forest?

Visa signatur

citera!

Permalänk

Tur att $ony inte köpte de..skulle alla spel endast komma till deras plattform.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Microsoft har ett gudomligt mycket bättre track record när det kommer till spel. Kan bara ses som positivt av alla fans. Tänk om det var Activision EA som köper up Bethesda. Hur skulle då nästa Fallout 76 se ut.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Får man fråga om var / vilket motiv? Alltid kul att se folks tatueringar.
Själv har jag Helge (profilbild fast spegelvänd) som lutar mot ett trä vid höger vrist.

Tror detta bara är positivt. MS lär inte ändra mycket mer än "quality over quantity" antar jag. Blir kanske inte Skyrim till PS6 / Xbox Series Y X-edition.

Hur är folk så övertygade om att Bethesda (och dom andra företagen som ingick) nu helt plötsligt kommer bli så mycket bättre utvecklare? Har Microsoft köpt upp någon stor spelutvecklare tidigare och gjort dom mycket bättre? Vet inte om jag missar något

Spontant tror jag också det blir bra, men tror inte Bethesda kommer förändras så mycket. Microsoft har köpt upp många utvecklare dom senaste 2-3 åren eller så, men än så länge har dom inte släppt några stora AAA titlar så avvaktar och ser hur Microsoft hanterar sina nya studios

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tur att $ony inte köpte de..skulle alla spel endast komma till deras plattform.

Vem säger att M$ kommer göra annorlunda? Just nu finns det ju avtal av de redan pågående spelen kanske, men sen om några år kommer nog releaserna börja sina skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

@anon185723 @Dosshell Denna video från timestampen ger en ganska bra recap av Microsofts tidigare köp av spelstudior.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Sjukt ledsen att Bethesda sjunkit så lågt att jag faktiskt ser detta som en positiv nyhet.
Trodde aldrig det skulle hända, avvaktar dock till nästa spelsläpp innan jag firar då jag alltid älskat Bethesdas spel.

Bethesda Game Studios som i spelutvecklaren är ju inte en särskilt rolig historia, nej. Bethesda Softworks som i utgivaren däremot har ju stärkt sitt CV rätt rejält. Wolfenstein, Doom och Dishonored bl a är ju klockrena actionpärlor, allihopa - den ena titeln vassare än den andra. Om respektive studio (Machine Games, id Software och Arkane) kan få fläskigare ekonomiska muskler och högre i kreativt tak av den här Microsoft-affären är jag nöjd - i alla fall i egenskap av PC-spelare och Game pass-prenumerant.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som något positivt då Microsoft är ett mjukvaruföretag i grunden, inte bara ett investmentbolag med ett knippe boomers som varken konsumerar eller förstår dataspel. Vad jag snappat upp genom åren så är det många corporate-beslut som gjort att Bethesdas slutprodukter blivit lidande, vilket bl.a. Todd Howard oförskyllt fått bära hundhuvudet för.

Jag tror att detta kommer att bli något bra! Titta bara på hur Minecraft räddades från sitt eviga Alpha-stadium och kom att bli ett av de tidiga spelen med RTX-stöd efter att Microsoft styrde upp det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tur att $ony inte köpte de..skulle alla spel endast komma till deras plattform.

Tror du verkligen att Microsoft betalade 7,5 miljarder USD för att släppa multiplattformsspel? Ville de bara ha upp kommande titlar på Gamepass hade det kostat en bråkdel av detta. Nästa Elder Scrolls lär bli exclusivt för PC och Xbox, bara för att ta ett exempel.

Fördelen med MS kontra Sony är väl att MS supportar PC i betydligt större utsträckning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag ser detta som något positivt då Microsoft är ett mjukvaruföretag i grunden, inte bara ett investmentbolag med ett knippe boomers som varken konsumerar eller förstår dataspel. Vad jag snappat upp genom åren så är det många corporate-beslut som gjort att Bethesdas slutprodukter blivit lidande, vilket bl.a. Todd Howard oförskyllt fått bära hundhuvudet för.

Jag tror att detta kommer att bli något bra! Titta bara på hur Minecraft räddades från sitt eviga Alpha-stadium och kom att bli ett av de tidiga spelen med RTX-stöd efter att Microsoft styrde upp det hela.

Huh? Samma Todd Howard som har bashat sönder PC som spelplattform flertalet gånger och klagat på att det är bara i PC som man kunde ha stora moddar i? Det är ju han som tar dessa "corporate-beslut"! Zenimax har aldrig lagt sig över själva spelutvecklingen i Bethesda. Däremot är de bland de svinigaste av alla spelföretag och jag är glad över att de möjligtvis försvinner eller deras namn åtminstone även om jag inte brytt mig så mycket av deras spel sedan Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem säger att M$ kommer göra annorlunda? Just nu finns det ju avtal av de redan pågående spelen kanske, men sen om några år kommer nog releaserna börja sina skulle jag gissa

Microsoft gör ju i alla fall sina "exklusiva" spel till både konsol och PC så att de skulle "låsa in" sina titlar gör mindre skada för den gemene spelaren då ett Game Pass Ultimate-konto ger tillgång till alla titlar på såväl konsol som på PC! Medan Sony skulle släppa det till enbart sina konsoler vilket låser ute en hel del spelare. Så det är skillnad på scenarionarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hur är folk så övertygade om att Bethesda (och dom andra företagen som ingick) nu helt plötsligt kommer bli så mycket bättre utvecklare? Har Microsoft köpt upp någon stor spelutvecklare tidigare och gjort dom mycket bättre? Vet inte om jag missar något

Spontant tror jag också det blir bra, men tror inte Bethesda kommer förändras så mycket. Microsoft har köpt upp många utvecklare dom senaste 2-3 åren eller så, men än så länge har dom inte släppt några stora AAA titlar så avvaktar och ser hur Microsoft hanterar sina nya studios

Nej då, men jag har en positiv inställning till det hela. Mycket sämre än de skött sig tidigare kan man ju knappt bli så förväntningarna är lågt satta...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Från samma källa: "Following the merger, 'Vault' will cease to exist and ZeniMax will survive, leaving Microsoft with sole control of the whole of ZeniMax Media."

Så Vault är mest en teknikalitet under överföringen till Microsoft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Microsoft flight simulator är i alla fall en hit!

AoE-serien gjordes av deras spelstudio. Typ de bland de bästa RTS-spelen någonsin.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

De sämsta Microsoft har gjort är bra mycket bättre än Fallout 76.

Jag har loggat 480 timmar i Fallout 76, hur många har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tur att $ony inte köpte de..skulle alla spel endast komma till deras plattform.

Eller så hade Nintendo köpt dom, då hade jag blivit glad

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landmark90:

Sjukt ledsen att Bethesda sjunkit så lågt att jag faktiskt ser detta som en positiv nyhet.
Trodde aldrig det skulle hända, avvaktar dock till nästa spelsläpp innan jag firar då jag alltid älskat Bethesdas spel.

Själv tycker jag detta är bra då jag tycker alla deras spel är extremt överskattade, ytliga och ojämna ... men ändå rätt underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

AoE-serien gjordes av deras spelstudio. Typ de bland de bästa RTS-spelen någonsin.

Njao... Ensemble Studios var det väl som gjorde AoE-serien?
1:an och 2:an var inte Microsoft spel såvitt jag minns, däremot var Microsoft utgivaren för båda, dvs. "publisher".
De köpte upp Ensamble Studios ibörjan av 2000-talet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Njao... Ensemble Studios var det väl som gjorde AoE-serien?
1:an och 2:an var inte Microsoft spel såvitt jag minns, däremot var Microsoft utgivaren för båda, dvs. "publisher".
De köpte upp Ensamble Studios ibörjan av 2000-talet.

I stand corrected. MS var distributörer, utvecklare Ensamble. MS var i alla inblandade, på samma sätt som jag antar att de kommer vara distributörer för Bethesta-spel i framtiden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Microsoft gör ju i alla fall sina "exklusiva" spel till både konsol och PC så att de skulle "låsa in" sina titlar gör mindre skada för den gemene spelaren då ett Game Pass Ultimate-konto ger tillgång till alla titlar på såväl konsol som på PC! Medan Sony skulle släppa det till enbart sina konsoler vilket låser ute en hel del spelare. Så det är skillnad på scenarionarna helt enkelt.

Absolut, jag bara menade att jag inte tror det är så stor skillnad konsolmässigt, eller i syn på sina plattformar och licenser över tid.

Jag blir dock gärna positivt överraskad

Permalänk
Medlem

Tror inte ms kommer påverka mer än ekonomiskt då bolaget får ett "eget litet hus" i form av vault. Jag tror dessutom inte att någon spel blir bundet MEN jag tror dom säkert släpper alla titlar först på pc och xbox medan ps och eventuella andra konkurrenter får spelen senare.
Köp xbox och få fallout 5 på köpet eller köp ps5 och köp det separat när det släpps om ett halvår...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

@fxfighter @Dosshell Denna video från timestampen ger en ganska bra recap av Microsofts tidigare köp av spelstudior.

Aha, du tänker xbox. Det vet jag inget om. Jag tänker PC...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Tror detta kommer vara riktigt positivt för oss konsumenter. Det verkar också som att Microsoft faktiskt har fått någon vid rodret som bryr sej om spel och inte bara säger att han gör det.

Om inget annat är det mycket hellre Microsoft än Sony, EA, Activission/Blizzard eller fasan själv, Nintendo.