Cooler Master tar Intel under fryspunkten den 25 februari

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad är den tänka målgruppen? Jag kör min 10700k i 5.1GHz med luftkylare och är inte i närheten av något temperaturtak.

Citat:

stävja Intel-processorers värmeutveckling.

Äsch, på 10-serien så är det ju inte så farligt längre. Värre med min förra 7700K lol, den gick ju 90 grader under syntetisk last.

Undrar hur många dom planerar sälja

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

De memes där AMD var varma och pressade frekvens för att kunna konkurrera bleknar i förhållande till piskningen av den utmattade kossan man tycks ha bevittnad år efter år från Intel senaste tiden. Vid varje, till synes desperata, tilltag så har man tänkt "aja, detta var en nödlösning för att hanka sig fram. Nu kommer deras Ryzen näst". Men istället släpas samma mentalitet fram igen och man pressar upp frekvenser, förbrukning och värmeutveckling till dess spets bara för att ens vara med i samma game. Inte för att vara dubbelt så snabb, utan för att nätt och jämt hamna i paritet i enkeltrådat... och sedan inte ens vara med i leken i multitrådat.

Intels 10900K i typ 5.1GHz drar nästan 300W och fortfarande kämpar den. En 5950X drar ca 80W mindre och står pall eller springer cirklar runt den stock. Tydligt är att GHz, precis som var tvunget att förtydligas på 2000-talet, inte är det man skall stirra sig blind på.

11-serien sägs förbättra saker en del och jag hoppas det verkligen, men AMD fortsätter väll sin utveckling de också. Men just här och nu så står AMD i princip för alla toppnoteringar. Högst enkeltrådad prestanda, högst multitrådad prestanda, högst IPC, lägst förbrukning osv. Men framtiden tror jag kommer föra med sig "val" av tex det ena eller det andra. Klart är två saker iaf... Intel är långt ifrån det tekniskt överlägsna företag de en gång var och att konkurrens (när Intel inte kör sitt fulspel och använder sin dominerande ställning) gynnar oss konsumenter. Det vi kan få i CPU-väg för våra pengar idag är sådana enorma steg kontra med vad vi hade när Intel senast dominerade att det nästan är svårt att förstå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vet inte om du förstod rätt men den kyler inte 200W utan drar 200W. Du vill inte heller kyla ner till under 0 pga kondens så mjukvaran håller CPUn strax över noll.

Då var det nog du som vare sig läste eller förstog vad jag skrev.
De processorer den är till för, kommer enkelt upp i 200W effekt som måste kylas. Lägg därtill 50% på det för själva peltiern som måste undan på annat vis.

Konden får du om din cpu är kallare än ambient, oavsett om du vill det eller inte. Det är inte fysiskt möjligt att denna kloss tar ned en av dessa cpu'er till "strax över noll."

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Nu kan jag inte tala för alla peltierkylare för 15 år sedan, men den stora skillnaden ligger i Intels mjukvara som följer med och reglerar effekten. Sub-Zero går alltså inte full tilt bananas, såvida man inte själv väljer att ställa in den på det läget

Fast vid låg effekt fungerar luftkylare bättre, och vid hög effekt bildas löjligt mycket extra värme som måste tas om hand. Det är helt enkelt väldigt svårt att finna en enda vettig applikation för ett peltierkylare för en vanlig svensson, detta inklusive spelare.

Permalänk
Medlem

Köp en sådan här och bygg ett eget system som kyler både GPU och CPU.
800W kyleffekt.
https://www.amazon.se/vattenkylare-YUNRUX-industriell-vattenk...

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha ... helknäppt på alla sätt (den extrema ineffektiviteten pga förlusterna i Peltierelementet exempelvis), men ändå en kul pryl!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

celeron 300

Detta körde vi med på 90 talet och med elementet direkt emot cpu och kylaren. Slog på den vid spelade och kunde köra den i 600mhz då från 300 org. Det var tider det hihi.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Köp en sådan här och bygg ett eget system som kyler både GPU och CPU.
800W kyleffekt.
https://www.amazon.se/vattenkylare-YUNRUX-industriell-vattenk...

Haha, det vore helt underbart att se någon bygga ett system med den där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilka är målgruppen för den här produkten? Vem betalar 4k för en CPU-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

haha saknar dom gamla hederliga kompressorerna som va så populära för längesen, kylde riktigt bra men lät mkt 😃

Hade en VapoChill när det begav sig och körde man den på max så lät den allt en del. Men jag satte min att kyla till -20 °C och då lät den inte mer än min frys idag. Kort sagt tystare än gårdagens luftkylare.

Kompressorkylning hade främst två negativa egenskaper.
1. Dyrt. Mitt chassi kostade 6000 kr begagnat.
2. Det tog en minut för datorn att starta för kompressorn var först tvungen att få ned temperaturen på kylmedlet innan datorn fick hoppa igång.

Utöver det var det egentligen bara positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Vilka är målgruppen för den här produkten? Vem betalar 4k för en CPU-kylare?

Dom som faktist tror på att det blir sub zero temperaturer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Hmm, vet inte vad jag ska välja, Intels framsteg är så disruptiva för marknaden.
Alternativ 1: En prolle på 250w, som behöver en kylare som i sig själv skapar 200w, där kylaren behöver en kylare.
Alternativ 2: En Ryzen på 65w som ändå presterar bättre.

Ditt "Alternativ 1" är felaktigt. Ska vara:
"Alternativ 1: En prolle på ~50W (max 100W överklockad), som behöver en kylare som i sig själv skapar 200W, ..."

Ett peltierelement har tre väsentliga egenskaper man behöver ta i beaktande:
1. För varje watt elektrisk effekt som tillförs transporteras en mindre mängd termisk effekt från den "kalla" sidan till den varma. Det exakta förhållandet varierar, men ligger typiskt runt hälften så mycket termisk som elektrisk energi.
2. Elementet har en maxgräns för hur mycket elektrisk (och därmed termisk) energi som kan transporteras.
3. Elementet eftersträvar vid drift en (någorlunda) statisk temperaturskillnad mellan den varma och den kalla sidan. Konstruktionen av elementet avgör hur stor denna temperaturskillnad är.

Av egenskaperna ovan följer:
a) Den varma sidan tillförs värme motsvarande den tillförda elektriska effekten plus den från kalla sidan transporterade värmen.
b) Temperaturen på den "kalla" sidan är [temp varma sidan] - [temperaturskillnad]. (Den kalla sidan kan alltså ändå vara ganska varm, men det är möjligt att pressa ner den till minusgrader utan att använda "exotisk" kylning på den varma sidan.)
c) Om den kalla sidan tillförs mer värme (från det som ska kylas) än vad elementet transporterar bort så stiger temperaturen. Denna temperaturstegring fortsätter tills den tillförda effekten sjunker, den bortforslade värmeeffekten ökar (genom att man kör mer ström genom peltierelementet) eller svartkroppsstrålningen hanterar mellanskillnaden (vid i sammanhanget väldigt hög temperatur).

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Ditt "Alternativ 1" är felaktigt. Ska vara:
"Alternativ 1: En prolle på ~50W (max 100W överklockad), som behöver en kylare som i sig själv skapar 200W, ..."

Ett peltierelement har tre väsentliga egenskaper man behöver ta i beaktande:
1. För varje watt elektrisk effekt som tillförs transporteras en mindre mängd termisk effekt från den "kalla" sidan till den varma. Det exakta förhållandet varierar, men ligger typiskt runt hälften så mycket termisk som elektrisk energi.
2. Elementet har en maxgräns för hur mycket elektrisk (och därmed termisk) energi som kan transporteras.
3. Elementet eftersträvar vid drift en (någorlunda) statisk temperaturskillnad mellan den varma och den kalla sidan. Konstruktionen av elementet avgör hur stor denna temperaturskillnad är.

Av egenskaperna ovan följer:
a) Den varma sidan tillförs värme motsvarande den tillförda elektriska effekten plus den från kalla sidan transporterade värmen.
b) Temperaturen på den "kalla" sidan är [temp varma sidan] - [temperaturskillnad]. (Den kalla sidan kan alltså ändå vara ganska varm, men det är möjligt att pressa ner den till minusgrader utan att använda "exotisk" kylning på den varma sidan.)
c) Om den kalla sidan tillförs mer värme (från det som ska kylas) än vad elementet transporterar bort så stiger temperaturen. Denna temperaturstegring fortsätter tills den tillförda effekten sjunker, den bortforslade värmeeffekten ökar (genom att man kör mer ström genom peltierelementet) eller svartkroppsstrålningen hanterar mellanskillnaden (vid i sammanhanget väldigt hög temperatur).

Nej det är du som har fel. Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+.

Edit: för du anser väl inte att detta är en produkt som riktar sig till folk som tänkt köra stock?

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Nej det är du som har fel. Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+.

Edit: för du anser väl inte att detta är en produkt som riktar sig till folk som tänkt köra stock?

Jasså?

med i7
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Nej det är du som har fel. Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+.
Edit: för du anser väl inte att detta är en produkt som riktar sig till folk som tänkt köra stock?

Nej. Min poäng är att peltierelementet omöjligen kan hantera CPU-effekter över 100W. Alltså kan man inte välja en CPU som matas med mer än så. För att då få utrymme till överklockning måste man välja en prolle som normalt drar ännu mindre.
Någon ur Intels U-serie, kanske? Eller en 7350K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nej. Min poäng är att peltierelementet omöjligen kan hantera CPU-effekter över 100W. Alltså kan man inte välja en CPU som matas med mer än så. För att då få utrymme till överklockning måste man välja en prolle som normalt drar ännu mindre.
Någon ur Intels U-serie, kanske? Eller en 7350K?

@Lavaguden:
Precis som Olle skriver ovan så räcker ett peltier-element som drar 200W maximalt till att kyla ca 100W från en CPU, det vill säga denna kylare borde inte ens klara av en 11900K vid stockfrekvenser utan att få problem, ännu mindre överklockad...

En 11900K drar oftast runt 250W i peak vid load (stock alltså), så en peltier av värde skulle behava vara i 500W-klassen eller över för att vara av intresse.

Denna kylare är en leksak för att ha nice temps i idle...

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tråkig utveckling tycker jag i ett samhälle som strävar efter låg klimatpåverkan....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur många 11xxx över 5,1 var det med i listan?

Edit: all core för att förtydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nej. Min poäng är att peltierelementet omöjligen kan hantera CPU-effekter över 100W. Alltså kan man inte välja en CPU som matas med mer än så. För att då få utrymme till överklockning måste man välja en prolle som normalt drar ännu mindre.
Någon ur Intels U-serie, kanske? Eller en 7350K?

Jag ser inte att det skulle vara omöjligt att konstruera en kylare med högre effekt, vilket skulle göra större succé på överklockningsscenen än denna lär göra.

Å andra sidan är peltierkylning som teknik riktigt trevlig i tysta datorer och där en vill kräma ut extra boost från exempelvis en Ryzen, huruvida nu det går att portera över den på en Ryzen-cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Hur många 11xxx över 5,1 var det med i listan?

Edit: all core för att förtydliga.

Alla som är släppta
Du vet säkert mer än mej men det jag har hittat är att 11xxxK CPU har alla TDP på 125W men samtidigt:
"Intel has confirmed the chips feature a 150W PL1 power rating (at the base frequency), a 25W increase over the 10900K, and an identical 250W PL2 (boost) rating."
källa: https://www.tomshardware.com/news/intel-rocket-lake-release-d...

Permalänk
Skrivet av B. Ulván:

Alla som är släppta
Du vet säkert mer än mej men det jag har hittat är att 11xxxK CPU har alla TDP på 125W men samtidigt:
"Intel has confirmed the chips feature a 150W PL1 power rating (at the base frequency), a 25W increase over the 10900K, and an identical 250W PL2 (boost) rating."
källa: https://www.tomshardware.com/news/intel-rocket-lake-release-d...

Ja det är stock siffror och TDP är sedan länge en modifierad sanning. Samma Toms hardware mäter upp 332W på nämnda processor under prime95 utan överklockning.

De flesta moderkort är designade för att lämna minst 330W som max till CPU på denna plattformen.

Men summan är att detta är en ickeprodukt. Vill du undervolta utan höjda frekvenser har du en tyst dator med en vanlig AIO med.
Ska du maxa överklockning räcker inte denna kylare till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag ser inte att det skulle vara omöjligt att konstruera en kylare med högre effekt, ...

Visst kan man använda peltierelement med högre effekt, men man måste då även uppgradera kylningen av elementet i motsvarande grad. I stället för en ensam radiator får man använda tre...

Skrivet av Balconette:

Å andra sidan är peltierkylning som teknik riktigt trevlig i tysta datorer...

Beror på hur mycket utrymme man har till förfogande. Visst går det utmärkt att ha en vattenkyld peltier med passiv kylning av vattnet, men det kräver en ganska stor konvektor med flera kvadratmeter flänsyta.
För en tyst dator i kompaktare format är peltier bara att glömma! Där gäller det att minimera värmealstringen för att få ner ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Ja det är stock siffror och TDP är sedan länge en modifierad sanning. Samma Toms hardware mäter upp 332W på nämnda processor under prime95 utan överklockning.

De flesta moderkort är designade för att lämna minst 330W som max till CPU på denna plattformen.

Men summan är att detta är en ickeprodukt. Vill du undervolta utan höjda frekvenser har du en tyst dator med en vanlig AIO med.
Ska du maxa överklockning räcker inte denna kylare till.

I länken så hittar jag siffran 332W på 10900k stock men ingenting om hur mycket 11xxxK drar. Var har du hittat de siffrorna?

Permalänk
Skrivet av B. Ulván:

I länken så hittar jag siffran 332W på 10900k stock men ingenting om hur mycket 11xxxK drar. Var har du hittat de siffrorna?

Jag vet inte var du vill komma. Du började med att motsäga mitt inlägg om att alla K-serie drar mer än 200w när de går över 5,1ghz.
Deras egen powerlimt i dokumentation är 250w och de drar bevisligen mer än så också.
Scenariot i bilden du länkade är uppenbart inte under maxbelastnig som jag hänvisade till via samma sida som du hämtat din bild ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Nej det är du som har fel. Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+.

Edit: för du anser väl inte att detta är en produkt som riktar sig till folk som tänkt köra stock?

Skrivet av Lavaguden:

Hur många 11xxx över 5,1 var det med i listan?

Edit: all core för att förtydliga.

Skrivet av Lavaguden:

Jag vet inte var du vill komma. Du började med att motsäga mitt inlägg om att alla K-serie drar mer än 200w när de går över 5,1ghz.
Deras egen powerlimt i dokumentation är 250w och de drar bevisligen mer än så också.
Scenariot i bilden du länkade är uppenbart inte under maxbelastnig som jag hänvisade till via samma sida som du hämtat din bild ifrån.

Ojdå nu blev det jobbigt. Du säger "Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+". Jag reagerade på när du säger alla. Du kan se att 10600K, 10700K samt äldre som till exempel 9XXXK knappast ligger "långt över 200W" som du påstod i ditt första inlägg. Du svarar på mitt inlägg med att 11XXXK som vi inte har tillgång till några siffror på, då jag frågar så växlar du till 10900K. Är den "Alla Intels K-serie"? Jag försöker hänga med i din argumentation, men du gör det inte så lätt. Pratar vi om alla intel K-serie processorer inklusive 2500K, 3570K osv till 10900K eller är det alla 11XXXK eller bara 10900K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jag vet inte var du vill komma. Du började med att motsäga mitt inlägg om att alla K-serie drar mer än 200w när de går över 5,1ghz.
Deras egen powerlimt i dokumentation är 250w och de drar bevisligen mer än så också.
Scenariot i bilden du länkade är uppenbart inte under maxbelastnig som jag hänvisade till via samma sida som du hämtat din bild ifrån.

Skrivet av B. Ulván:

Ojdå nu blev det jobbigt. Du säger "Alla Intels K-serie ligger strax eller lång över 200W överklockade 5,1ghz+". Jag reagerade på när du säger alla. Du kan se att 10600K, 10700K samt äldre som till exempel 9XXXK knappast ligger "långt över 200W" som du påstod i ditt första inlägg. Du svarar på mitt inlägg med att 11XXXK som vi inte har tillgång till några siffror på, då jag frågar så växlar du till 10900K. Är den "Alla Intels K-serie"? Jag försöker hänga med i din argumentation, men du gör det inte så lätt. Pratar vi om alla intel K-serie processorer inklusive 2500K, 3570K osv till 10900K eller är det alla 11XXXK eller bara 10900K?

Kan vi inte bara enas om att Intels överklockningsbara modeller kan dra mer än kylaren i artikeln och lämna det där? Detaljer om hur mycket någon CPU drar vid vissa frekvenser är inte relevant och kan tas i en annan tråd...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara enas om att Intels överklockningsbara modeller kan dra mer än kylaren i artikeln och lämna det där? Detaljer om hur mycket någon CPU drar vid vissa frekvenser är inte relevant och kan tas i en annan tråd...

Jo det kan vi enas om och naturligtvis pratar jag om nutida processorer även t.ex 10600K.
Edit: Och nej jag tycker inte det blev jobbigt. jag har aldrig pratat om stock-frekvenser och mitt påtående stämmer för 9xxxK och uppåt även om lågmärket är ca 150W på 9600K men likväl för mycket för denna kylare i längden.