AMD Ryzen 7 Pro 5750G med integrerad grafik hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 Pro 5750G med integrerad grafik hittar ut på webben

Integrerad grafik och arkitekturen Zen 3 blir snart verklighet för stationära datorer, men om processorerna släpps i butik är ännu oklart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2500MHz IF -> 5GHz DDR4 (max i 1:1 sync)

Lets go!!

Kan bli gaming-monster dessa (men vanliga 5000-serien är ju redan det...)

Permalänk
Medlem

Vore kul om dessa kom till konsumenter då 3400G börjar bli lite gammal.
Dock sannolikt med tillgången från TSMC att det blir samma visa som med förra generationen..

Vore ju roliga att sätta tänderna i även om 3400G räcker långt för min hemmaserver...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att de kommer att släppa dessa, eller åtminstone ett par av modellerna till oss vanligt folk. Med tanke på att Intel har integrerad grafik i ett flertal av deras processorer tror jag inte att AMD vill släppa den marknaden helt och hållet för konsumenter som vill bygga egna små HTPCs eller kontorsdatorer. Då är det lättare att sluta tillverka 3200G/3400G för att sedan ersätta dessa med ett par nya från 5000-serien.

Håller tummarna iallafall att dessa släpps snart, har inte hänt något kul på APU-marknaden på ett bra tag nu och jag tror att det ligger rätt i tiden för AMD att presentera något som kan klå både Intels och Apples grejer, åtminstone sett till den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem

Om dessa ligger på samma nod som chippen för PS5 och XsX så får vi nog vänta på vår tur...

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer jag kunna använda mina 3(!) grafikportar från mitt moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2500MHz IF -> 5GHz DDR4 (max i 1:1 sync)

Lets go!!

Kan bli gaming-monster dessa (men vanliga 5000-serien är ju redan det...)

Vore sjukt bra, synd bara att det är Vega 8 och inte RDNA 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vore sjukt bra, synd bara att det är Vega 8 och inte RDNA 2.

iGPU är väl inte relevant för gaming? Eller menar du något annat?

Permalänk
Medlem

Fint fint, men vart är 5000 pro för bärbara?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

iGPU är väl inte relevant för gaming? Eller menar du något annat?

Eftersom det är en PRO så ja något annat.

Permalänk
Medlem

Har AMD släppt någon "Ryzen with graphics"-processor? Jag var på jakt tidigare men hittade inte en enda då alla verkade vara OEM endast tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vore kul om dessa kom till konsumenter då 3400G börjar bli lite gammal.
Dock sannolikt med tillgången från TSMC att det blir samma visa som med förra generationen..

Vore ju roliga att sätta tänderna i även om 3400G räcker långt för min hemmaserver...

Och det har ju i ärlighetens namn inte hänt speciellt mycket med grafiken i de senare generationerna. Ungefär samma grafik optimerad för 720 upplösning som i 3000 serien. Trist att till och med Apple gått om med sin integrerade grafik i M1. Men det är väl inte längre AMDs fokus. Enkel och flertrådad prestanda i Geekbench verkar vara det enda det fokuseras på i dag.
AMDs APUer lockar i vilket fall inte mig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jag tror personligen att de kommer att släppa dessa, eller åtminstone ett par av modellerna till oss vanligt folk. Med tanke på att Intel har integrerad grafik i ett flertal av deras processorer tror jag inte att AMD vill släppa den marknaden helt och hållet för konsumenter som vill bygga egna små HTPCs eller kontorsdatorer. Då är det lättare att sluta tillverka 3200G/3400G för att sedan ersätta dessa med ett par nya från 5000-serien.

Håller tummarna iallafall att dessa släpps snart, har inte hänt något kul på APU-marknaden på ett bra tag nu och jag tror att det ligger rätt i tiden för AMD att presentera något som kan klå både Intels och Apples grejer, åtminstone sett till den integrerade grafiken.

Jag hoppas verkligen det, jag var pigg förut på att slänga ihop en mini dator med just 3200G eller 3400G just för att man fick integrerad grafik som var betydligt bättre än Intels grafik. Nu blev det inte så, tiden gick och sedan var det ingen ide.

Nu när Intel har uppgraderat grafiken den kommande Gen11 serien så hoppas jag AMD kan komma ut med nya uppdaterade processorer med integrerad grafik. Det behöver inte vara bättre grafik utan bara uppdaterad. Det som många tycks missa eller inte ens bry sig om är att med Intel Gen11 CPUn så får vi äntligen DP 1.4a och HDMI 2.0b till moderkorten. Nu kan man äntligen bygga en vettig mini HTPC (typ som Intel NUC) med grafik som fixar uppspelning av det mesta, även 4k osv.

Det tråkiga med just 3200G och 3400G är ju att det är 65 watt TDP så det var ganska saftigt för små lådor, där Intel har många 35 watt TDP cpus som är betydligt lämpligare och lättare att hantera i små system. Det känns som AMD fortfarande satsar med på desktop marknaden och inte så mycket på bärbara men det är ju bara vad jag gissar på. Jag vet faktiskt inte om det är så stora skillnader i marknadsandelar i de olika segmenten.

Kul i alla fall att det kanske kommer uppdaterade AMD processorer med integrerad grafik. Frågan är bara om den kommer klara av allt som Intels integrerade grafik klarar av vad gäller multimedia osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Modellen baseras på kretsen "Cezanne" i sitt fullfjädrade utförande med 8 kärnor Zen 3, 16 trådar och 16 MB L3-cacheminne. Detta flankeras sannolikt av integrerad Vega 8-grafik med klockfrekvenser norr om 2 000 MHz.

Det kanske är därför 5800X inte finns i samma överflöd i butikerna längre? Jämfört med ett par veckor sen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det kanske är därför 5800X inte finns i samma överflöd i butikerna längre? Jämfört med ett par veckor sen.

Vad menar du nu? Kretsarna är helt separata (5000-apu använder inte chiplets), och de fungerande 5800X-chiplets som blev över skickades väl till Epyc istället?

Permalänk
Medlem

Jag är väl naiv men jag hoppas det släpps till konsumenter och att det blir stöd för x370😆 köpe en athlon 200ge med tanke att uppgradera till 4000 när den kom men tji fick jag då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du nu? Kretsarna är helt separata (5000-apu använder inte chiplets), och de fungerande 5800X-chiplets som blev över skickades väl till Epyc istället?

Inte? Jag trodde att APUerna var samma som Vermeer, men med 1 CCD + 1 grafikkrets. Medan en 5800X har 1 CCD + en tom plats (som kunde varit CCD eller grafikkrets). Men jag har kanske fel någonstans där.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag är väl naiv men jag hoppas det släpps till konsumenter och att det blir stöd för x370😆 köpe en athlon 200ge med tanke att uppgradera till 4000 när den kom men tji fick jag då...

Jag chansade på att beställa 4650g från ebay vilket gick bra. Så om 5xxxG släpps till oem på samma vis så tycker jag inte att du ska känna dig instängd. Priserna verkar ha gått upp även på 4xxxG så jag har svårt att rekommendera dem just nu om nu 5xxxG är runt hörnet (6 månader?).
3200g är skitbillig och en jättebra uppgradering tills dess asbilliga begagnat. dubbla kärnantalet mot vad du har.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Inte? Jag trodde att APUerna var samma som Vermeer, men med 1 CCD + 1 grafikkrets. Medan en 5800X har 1 CCD + en tom plats (som kunde varit CCD eller grafikkrets). Men jag har kanske fel någonstans där.

Nej, cpu-kretsarna med gpu är helt separata stora kretsar (inte ens separat io-die). Så var det för 3000 och 4000 också

Ryktet säger att RDNA3 ska ha stöd för chiplets, men långt från bekräftad information

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, cpu-kretsarna med gpu är helt separata stora kretsar (inte ens separat io-die). Så var det för 3000 och 4000 också

Ryktet säger att RDNA3 ska ha stöd för chiplets, men långt från bekräftad information

Såpass, där lärde jag mig nåt. Ja jag ser ju nu på wikipedia att det finns Ryzen APU med "Core config: 2 x N" + grafik.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Såpass, där lärde jag mig nåt. Ja jag ser ju nu på wikipedia att det finns Ryzen APU med "Core config: 2 x N" + grafik.

Jag trodde också chiplets skulle komma snabbare, kanske PS5 hade kunnat vara det? Well well, det händer väl en dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och det har ju i ärlighetens namn inte hänt speciellt mycket med grafiken i de senare generationerna. Ungefär samma grafik optimerad för 720 upplösning som i 3000 serien. Trist att till och med Apple gått om med sin integrerade grafik i M1. Men det är väl inte längre AMDs fokus. Enkel och flertrådad prestanda i Geekbench verkar vara det enda det fokuseras på i dag.
AMDs APUer lockar i vilket fall inte mig längre.

Om de bara kunde ta steget till RDNA snart!!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com