Har fastnat i felsäkert läge, accepterar inte lösenordet, som är "rätt" Win 10

Permalänk
Medlem

Har fastnat i felsäkert läge, accepterar inte lösenordet, som är "rätt" Win 10

Ny i gruppen, hör till den stora gruppen med äldre användare

Kan inget egentligen men brukar klara mina datorer sedan 90 talet, men har kört fast, så nu testar jag detta forum som jag varit inne på många gånger, men bara för att läsa.
Om du kommer med tips så var snäll och tänk på detta

Nu kommer fakta.
Hopplockad dator i Växjö av en spelbutik Everlast Gamer Choice men används bara för film/fotoredigering
I7 3,6GhHz Win 10 build 18363
Asus B85-PLUS Rev X.0x Bio American Megatrend 0707 2013-08-27

Operativ på SSD 240 GB + 4 +1 extra HD

Vad jag gjort bort mig på.
Kunde inte ta bort några tomma mappar, valde att starta i felsäkert läge med ( cmd) sparade inställningen så att den startar alltid om i felsäkert läge igen.

Och i felsäkert läge blir inte lösenordet godkänt, har första tre tecknen i påminnelse rutan, som påminnelse. Har gått igenom samtliga lösenord lösenord jag använt, inget blir godkänt inte heller “Password” som en chansning. Och olika tangentbordsinställningar , ingen skillnad

Har klonat C disken på en vanlig mekanisk för att ha som referens i värsta fall

Både original och klon fungerar men kan inte komma ur felsäkert läge.
Kan komma in i återställningsalternativ med dom är inte aktiva i felsäkert läge.
I övrigt kommer jag in i Bios, men sedan är frågan.
Har varit inne i Windows / Boot / bootmanager.afi sen slutade jag, kan för lite.

Var ligger inställningar för normal start eller felsäkert, i bios eller windows. / Boot/ bootmgfw.efi men sedan stoppade jag, synd att sabotera innan jag hört med experter

Tänkt jag skulle slippa ominstallera Win 10 med en enklare metod, om det finns

Förslag ?
Bor 30 min från Växjö om det är någon som vill hjälpa mig
tele 0708 990 878

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agadiver:

Du kan stänga av felsäkert läge utan att logga in, eller ta bort lösenordet. Se här.

Permalänk
Medlem

Stack in "Failsafe" mode

Problem not solved

Boot frå USB flash drive ( OK)

Command in CMD: bcdedit / deletevalue {default} safeboot ( don't work, error message , An unknown command, tested control tested again 20 times , same result, even with copy of text from your instruction

Run bcdedit/?" ( OK but cant find anything to try )

Any suggestions?

Is it possible to do it in " Registry Editor" ?

Next step, download iSumsoft Win Pass... to take a quick look. Trying to from from the website but could not complete the purchase. Could not load the last pager för confirmation. Tested from two different computers, same result
Waiting for reply from iSumsoft support.

But why donte command bcdedit command work ???

Bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agadiver:

Problem not solved

Boot frå USB flash drive ( OK)

Command in CMD: bcdedit / deletevalue {default} safeboot ( don't work, error message , An unknown command, tested control tested again 20 times , same result, even with copy of text from your instruction

Run bcdedit/?" ( OK but cant find anything to try )

Any suggestions?

Is it possible to do it in " Registry Editor" ?

Next step, download iSumsoft Win Pass... to take a quick look. Trying to from from the website but could not complete the purchase. Could not load the last pager för confirmation. Tested from two different computers, same result
Waiting for reply from iSumsoft support.

But why donte command bcdedit command work ???

Bjorn

Kan det vara så att du använt mellanslag i kommandot "bcdedit / deletevalue {default} safeboot"?
Prova i sådana fall att skriva: "bcdedit/deletevalue {default} safeboot" (utan "" så klart)

Snavfel
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Kan det vara så att du använt mellanslag i kommandot "bcdedit / deletevalue {default} safeboot"?
Prova i sådana fall att skriva: "bcdedit/deletevalue {default} safeboot" (utan "" så klart)

Nja... Det ska väl vara så här?

bcdedit(mellanslag)/deletevalue(mellanslag){default}(mellanslag)safeboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Nja... Det ska väl vara så här?

bcdedit(mellanslag)/deletevalue(mellanslag){default}(mellanslag)safeboot

Eller snarare såhär:

bcdedit /deletevalue safeboot

{default} indikerar att man ska ange ett värde som i det här fallet syftar på safeboot.

Edit: Lite lektyr för den som önskar läsa på lite om BCDEdit Comand-Line Options

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tror den lirar i W10 oxå.

https://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller snarare såhär:

bcdedit /deletevalue safeboot

{default} indikerar att man ska ange ett värde som i det här fallet syftar på safeboot.

Edit: Lite lektyr för den som önskar läsa på lite om BCDEdit Comand-Line Options

Japp kom också fram till det när jag testade lite mer här.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Jag har win 10 & glömt min lösenord. Dock så har jag ingen återställningsskiva eller liknade, men då jag precis blåst om den, & den blivit liggandes, så kan jag tänka mig att göra en ny ominst. Hur gör jag det på bästa sätt, utan att behöva logga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agadiver:

Ny i gruppen, hör till den stora gruppen med äldre användare

Kan inget egentligen men brukar klara mina datorer sedan 90 talet, men har kört fast, så nu testar jag detta forum som jag varit inne på många gånger, men bara för att läsa.
Om du kommer med tips så var snäll och tänk på detta

Nu kommer fakta.
Hopplockad dator i Växjö av en spelbutik Everlast Gamer Choice men används bara för film/fotoredigering
I7 3,6GhHz Win 10 build 18363
Asus B85-PLUS Rev X.0x Bio American Megatrend 0707 2013-08-27

Operativ på SSD 240 GB + 4 +1 extra HD

Vad jag gjort bort mig på.
Kunde inte ta bort några tomma mappar, valde att starta i felsäkert läge med ( cmd) sparade inställningen så att den startar alltid om i felsäkert läge igen.

Och i felsäkert läge blir inte lösenordet godkänt, har första tre tecknen i påminnelse rutan, som påminnelse. Har gått igenom samtliga lösenord lösenord jag använt, inget blir godkänt inte heller “Password” som en chansning. Och olika tangentbordsinställningar , ingen skillnad

Har klonat C disken på en vanlig mekanisk för att ha som referens i värsta fall

Både original och klon fungerar men kan inte komma ur felsäkert läge.
Kan komma in i återställningsalternativ med dom är inte aktiva i felsäkert läge.
I övrigt kommer jag in i Bios, men sedan är frågan.
Har varit inne i Windows / Boot / bootmanager.afi sen slutade jag, kan för lite.

Var ligger inställningar för normal start eller felsäkert, i bios eller windows. / Boot/ bootmgfw.efi men sedan stoppade jag, synd att sabotera innan jag hört med experter

Tänkt jag skulle slippa ominstallera Win 10 med en enklare metod, om det finns

Förslag ?
Bor 30 min från Växjö om det är någon som vill hjälpa mig
tele 0708 990 878

Håll in vänster shift och välj omstart i avstängningsmenyn. Så ska du hamna i uppstarts menyn efter omstart där du kan välja att starta windows normalt.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm