Permalänk
Medlem

Comhem koaxfiber

Hej!

Flyttade nyligen in till min flickvän som dessvärre har comhems fiberkoax, och har sedan dess haft mer eller mindre konstanta problem med instabilt internet och sågott som konstant packet loss i CoD:Warzone.
Då jag inte hittar något som makes sense för mig så tänkte jag kolla ifall det är någon mer än jag som har dessa problem, eller någon som kanske till och med har en lösning?
Eller som kanske till och med kan ge mig lite mer lättförstådd info angående koaxfiber?

Har tagit kontakt med comhem och de håller på med en undersökning/felsökning säger de, där de ska samla in mätningar under X antal dagar för att se mönster och analysera resultat bland annat, men hur lång tid de egentligen kommer ta visste de inte. Under tiden sitter jag med instabilt internet som är helt ospelbart på..

Vi har möjlighet att gå över till Telia Fiber, vilket jag faktiskt överväger då koaxfiber känns sketchy på nå vis..

Väl mött!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du vill ha för hjälp egentligen.

Troligtvis är det något signalfel i nätet, mest troligt är väl att det är väldigt lokalt. I huset är väl det troligaste.

Låt Com Hem göra sitt jobb bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Förstår inte riktigt vad du vill ha för hjälp egentligen.

Troligtvis är det något signalfel i nätet, mest troligt är väl att det är väldigt lokalt. I huset är väl det troligaste.

Låt Com Hem göra sitt jobb bara.

Det jag är lite nyfiken på är vad den stora skillnaden är mellan koaxfiber och vanligt fiber och vilket är att föredra mellan de olika.
Och ifall det är fler som upplevt samma problem som jag själv och vad som visade sig vara problemet i deras fall.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Det jag är lite nyfiken på är vad den stora skillnaden är mellan koaxfiber och vanligt fiber och vilket är att föredra mellan de olika.
Och ifall det är fler som upplevt samma problem som jag själv och vad som visade sig vara problemet i deras fall.

Med koax har du fiber fram till (antagligen) huset och sedan är det en antennkabel till varje lägenhet. Kan även vara som så att antennkabeln är seriekopplad mellan lägenheterna.

Med "vanligt" fiber har du fiber fram till lägenheten och sedan nätverkskabel mellan fiberomvandlaren och routern, alternativt att fibern går till fastigheten och sedan nätverkskablar till varje lägenhet. Första alternativet brukar förkortas FTTH (Fiber To The Home) och andra alternativet brukar kallas FTTB (Fiber To The Building).

"Vanligt" fiber är att föredra men för normalt bruk är det snarare priset man bör tänka på än funktionaliteten. För vanligt bruk är det alltså ingen märkvärdig skillnad.

Ifall någon annan haft samma problem som dig kommer det nog inte hjälpa dig över huvud taget i detta fallet då det är svårare att felsöka än så. Det absolut enda jag kan be dig göra är att invänta svar från Com Hem tyvärr.

Permalänk
Medlem

"Koaxfiber" är bara marketing shit för koax.
Det är koax den sista vägen till abonnenten, någonstans uppströms blir det fiber.
Detta är ju sant för all internet trafik oavsett om du 4G, xDSL eller nåt annat.

"koaxfiber" är ungefär som xDSL men man har en mycket bättre kabel så man kan få ut bättre fart och lite bättre ping.
Kaox kabelns kvalitet och hur topografin ser ut (stjärnät förhoppningsvis) spelar stor roll.
Det kan inte jämföras med fiber som är stabilare och vanligtvis billigare.
Så fiber är alltid att föredra.

Börja med att kolla att du har modemet inkopplat i det första koax uttaget.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Hej!

Flyttade nyligen in till min flickvän som dessvärre har comhems fiberkoax, och har sedan dess haft mer eller mindre konstanta problem med instabilt internet och sågott som konstant packet loss i CoD:Warzone.
Då jag inte hittar något som makes sense för mig så tänkte jag kolla ifall det är någon mer än jag som har dessa problem, eller någon som kanske till och med har en lösning?
Eller som kanske till och med kan ge mig lite mer lättförstådd info angående koaxfiber?

Har tagit kontakt med comhem och de håller på med en undersökning/felsökning säger de, där de ska samla in mätningar under X antal dagar för att se mönster och analysera resultat bland annat, men hur lång tid de egentligen kommer ta visste de inte. Under tiden sitter jag med instabilt internet som är helt ospelbart på..

Vi har möjlighet att gå över till Telia Fiber, vilket jag faktiskt överväger då koaxfiber känns sketchy på nå vis..

Väl mött!

Vilket modem/router har du fått från dom? Vet att äldre comhem-modem har haft strul men dom senaste ska funka bra. Det gjorde det för mig när jag hade koax.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Master of Overkill

Har koax fiber suger.... men kan inte ha något annat köp telia fiber!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Enkelt du byter till telia fiber, bättre i alla lägen än comhems utdaterade coaxnät som jag vägrar kalla för fiber.
För min del skulle det få vara mer än dubbelt så dyrt innan jag ens skulle överväga comhem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hos koax delar du oftast din anslutning (samma princip som 4g) och det kan snabbt hända att nätet blir överbelastad. Hos DSL och fiber delar du inte din anslutning, så detta är att föredra. Bytt till Telia och du kommer säkert ej ha kvar dessa problem med överbelastning. Fiber är det bästa man kan ha just nu ( fiber hela vägen in till lägenheten annars nätverkskabel). Har själv haft Telia i några år och aldrigt haft några problem med de. Fattar fortfarande inte hur man kan satsa på en teknik som koax i året 2021. Hade hellre kunnat blivit avvecklad istället för ADSL, som fortfarande behövs på t.ex. landet... (Men det spelar troligen ingen roll för att alla företag i världen tjänar bättre på koax...)

Permalänk
Medlem

Oj, känns som ett givet val att överge comhem om nu möjligheten finns att det faktiskt är ett fiberuttag i bruk i lägenheten!
Har själv alltid haft Telia fiber, och har faktiskt inte något ont alls att säga om det, förutom kanske priset senaste åren, men annars så har jag alltid fått top notch service de extremt få gånger det har strulat.

Tusen tack för all input!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Oj, känns som ett givet val att överge comhem om nu möjligheten finns att det faktiskt är ett fiberuttag i bruk i lägenheten!
Har själv alltid haft Telia fiber, och har faktiskt inte något ont alls att säga om det, förutom kanske priset senaste åren, men annars så har jag alltid fått top notch service de extremt få gånger det har strulat.

Tusen tack för all input!

Det du kan göra tills du byter till Telia Fiber är om du har en router över att du bryggar Comhems modem och kör med en annan router. Förr när jag hade Comhem hade modemen problem i själva switchen i modemet som gjorde packetloss. När jag gjorde så hade jag knappt aldrig problem längre. Telia är dyra men ha koll runt Black Friday, jag och många fler på SweC har lyckats få ner priset flera gånger när de kör en Black Friday kampanj. Jag betalar 299:- istället för 699:- på 500mbit.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det du kan göra tills du byter till Telia Fiber är om du har en router över att du bryggar Comhems modem och kör med en annan router. Förr när jag hade Comhem hade modemen problem i själva switchen i modemet som gjorde packetloss. När jag gjorde så hade jag knappt aldrig problem längre. Telia är dyra men ha koll runt Black Friday, jag och många fler på SweC har lyckats få ner priset flera gånger när de kör en Black Friday kampanj. Jag betalar 299:- istället för 699:- på 500mbit.

Har eget modem, men om det är ett signalfel så känns de väl ändå som att en brygga inte kommer göra något större skillnad, men visst, att prova går ju alltid!

Angående priset på Telia, jag har flyttat en hel del senaste åren vilket gjort att jag alltid kört obundet, därav det dyra priset tänker jag, de har kampanj just nu på 229 tror jag det var, dock kan vi bara ha 100/100 i huset.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeiNo:

Har eget modem, men om det är ett signalfel så känns de väl ändå som att en brygga inte kommer göra något större skillnad, men visst, att prova går ju alltid!

Angående priset på Telia, jag har flyttat en hel del senaste åren vilket gjort att jag alltid kört obundet, därav det dyra priset tänker jag, de har kampanj just nu på 229 tror jag det var, dock kan vi bara ha 100/100 i huset.

Om du inte har Comhems egna så är det ju inte det felet.
Jag får betala ordinarie pris 429:- (eller 439:-) för 100/100 där jag bor. Och kan inte byta till något annat eftersom bostadsbolaget bara har Telia fiber. Att få 100/100 är ju riktigt bra. Nu har jag 500/500 för kampanjens skull, men skulle aldrig betala fullpris för det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Ah, jag var nog lite otydlig, jag har comhems egna modem, men jag har ju även en egen router/modem men som jag ej har kopplat in än.
Ska ta och testa brygga i helgen för att se vad som händer.

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Hos koax delar du oftast din anslutning (samma princip som 4g) och det kan snabbt hända att nätet blir överbelastad. Hos DSL och fiber delar du inte din anslutning, så detta är att föredra. Bytt till Telia och du kommer säkert ej ha kvar dessa problem med överbelastning. Fiber är det bästa man kan ha just nu ( fiber hela vägen in till lägenheten annars nätverkskabel). Har själv haft Telia i några år och aldrigt haft några problem med de. Fattar fortfarande inte hur man kan satsa på en teknik som koax i året 2021. Hade hellre kunnat blivit avvecklad istället för ADSL, som fortfarande behövs på t.ex. landet... (Men det spelar troligen ingen roll för att alla företag i världen tjänar bättre på koax...)

Nu får du gärna ta och förklara dig. Du kanske kan förklara dig men det låter helt ärligt som att du bara inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nu får du gärna ta och förklara dig. Du kanske kan förklara dig men det låter helt ärligt som att du bara inte vet vad du pratar om.

Jag menar att man oftast delar en viss bandbredd med andra anslutningar vilket leder till att det oftast blir överbelastad och man själv blir påverkad av det. Detta händer oftast också hos 4g (men där delar man en mast med en viss bandbredd). T.ex. har jag Tele2s obegränsad och vid kvällen får jag bara 20 mbit annars 50 och detta beror på att de flesta är hemma och belastar masten på kvällerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag menar att man oftast delar en viss bandbredd med andra anslutningar vilket leder till att det oftast blir överbelastad och man själv blir påverkad av det. Detta händer oftast också hos 4g (men där delar man en mast med en viss bandbredd). T.ex. har jag Tele2s obegränsad och vid kvällen får jag bara 20 mbit annars 50 och detta beror på att de flesta är hemma och belastar masten på kvällerna.

Gäller inte det för alla bredbandsabonnemang oavsett teknink, iallafall när det gäller för privatpersonet?
Det finns väl ingen IPS som garanterar 100% av den bandbredd man betalar för 100% av tiden, det beror ju på belastningen i nätet?

Permalänk

Kontrollera om du kan få internet från någon annan leverantör, vilken som helst spöar ComHem i allt. Koax är koax, fiber är fiber! Koaxfiber är hittepå från ComHems marknadsavdelning... precis som att det finns Lax & Regnbåge men Regnbågslax är ett hittepånamn för just regnbåge

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kontrollera om du kan få internet från någon annan leverantör, vilken som helst spöar ComHem i allt. Koax är koax, fiber är fiber! Koaxfiber är hittepå från ComHems marknadsavdelning... precis som att det finns Lax & Regnbåge men Regnbågslax är ett hittepånamn för just regnbåge

Att Comhem generellt sett är sämre än traditionellt fiber är det ingen tvekan om.
Men att Fiberkoax skulle vara hittepå är ju inte sant, det är ju bara inom fastigheten som det är koaxkablar, resten av nätet är ju fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Att Comhem generellt sett är sämre än traditionellt fiber är det ingen tvekan om.
Men att Fiberkoax skulle vara hittepå är ju inte sant, det är ju bara inom fastigheten som det är koaxkablar, resten av nätet är ju fiber.

"bara inom" är kanske vad målet är, och en dag blir det nog så, men är inte så idag. Det är många fastigheter anslutna med koax.

Fiber till nod i område -> Koax till diverse förstärkare på Comhem's sida utspritt här och var skåp källare osv -> Koax in till olika fastighetsägare och nu börjar fastighetsnätet med Koax till lägenheter.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Haft 1000mbit comhem fibercoax i 5år alltid funkat klockrent

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Att Comhem generellt sett är sämre än traditionellt fiber är det ingen tvekan om.
Men att Fiberkoax skulle vara hittepå är ju inte sant, det är ju bara inom fastigheten som det är koaxkablar, resten av nätet är ju fiber.

Då kan vi kalla 4G för Fiber4G också, för masten har ju en fibermatning i rumpan... Marknadsföringstrix...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ringde och beställde Telia fiber idag vid lunch, kopplade precis in mig och allt bara funkar klockrent, inget packet loss eller nå! Äntligen känns livet värt att leva igen! <3 haha!

Visa signatur

MOBO: MSI Z370 Gaming Pro Carbon, CPU: Intel i7-8086k with Fractal Design Celsius s36, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB, GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio. Monitor: ASUS MG278Q, CASE: Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag menar att man oftast delar en viss bandbredd med andra anslutningar vilket leder till att det oftast blir överbelastad och man själv blir påverkad av det. Detta händer oftast också hos 4g (men där delar man en mast med en viss bandbredd). T.ex. har jag Tele2s obegränsad och vid kvällen får jag bara 20 mbit annars 50 och detta beror på att de flesta är hemma och belastar masten på kvällerna.

Haha nja, det är ingenting du behöver oroa dig över.

På alla bredbandstjänster delar man bandbredd med andra personer mer eller mindre. Att ha problem på 4G är väl inget ovanligt vad jag vet sen innan också, dock ingenting jag jobbat med.

Dock har jag jobbat på Com Hem en gång i tiden och kan säga att det var ytterst sällan som man stötte på det problemet du snackar om. Att något område skulle ha problem med bandbredden alltså. Verkligen extremt ovanligt alltså.