Samsung Galaxy S21 i Europa ger sämre batteritid än USA-modeller

Permalänk
Medlem

Bara jag som är nöjd med min S9? (I know S10+ är mycket bättre)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

samsung får väl lägga in större batteri i eu versionerna!

Permalänk

Bytte från Huawei p30 pro

Som telefon är den mycket bättre, men mitt största problem är faktiskt hur jävla långsamt den laddar i jämförelse med huaweien, 50% tar drygt en timma vilket inte alls var fallet med huaweien.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

Kanske uppmärksammats men efter februari uppdateringen så skedde något med batteritiden, vi har diskuterat det på andra forum också och det har uppmärksammats i norsk media av alla ställen. Min 21 vanliga tappade 40% från 100-60% batteri under en natt, fick max 3 timmar SOT. Men idag kom en ny uppdatering som verkar ha löst problemet. Så i fall ni haft 21/21+/21 Ultra med samma problem, så kom en ny uppdatering idag som peppar peppar verkar löst problemet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Erpatjoff:

Som telefon är den mycket bättre, men mitt största problem är faktiskt hur jävla långsamt den laddar i jämförelse med huaweien, 50% tar drygt en timma vilket inte alls var fallet med huaweien.

Vad använder du för laddare? Med 15W laddar jag 100% på drygt en timme, om jag inte misstar mig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad använder du för laddare? Med 15W laddar jag 100% på drygt en timme, om jag inte misstar mig.

Min S21 Ultra snabbladdade på en 20w Qi laddplatta (45 min laddtid) tills jag uppdaterade systemet för några dar sen, nu kan den bara ladda långsamt över Qi, ca 2.5 timmar. Visserligen en "Mi" platta och inte Samsung men tråkigt att det blir så. Har inte hjälpt att stänga av/på alla inställningar för laddhastighet samt boota om mobilen.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av peter_yb:

Min S21 Ultra snabbladdade på en 20w Qi laddplatta (45 min laddtid) tills jag uppdaterade systemet för några dar sen, nu kan den bara ladda långsamt över Qi, ca 2.5 timmar. Visserligen en "Mi" platta och inte Samsung men tråkigt att det blir så. Har inte hjälpt att stänga av/på alla inställningar för laddhastighet samt boota om mobilen.

Jag har ingen supersnabb QI-platta, men när jag testar nu med en 9W Samsung så rapporterar telefonen "trådlös snabbladdning". Från 16% till fullt beräknas ta 2 timmar och 25 minuter.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Bara jag som är nöjd med min S9? (I know S10+ är mycket bättre)

S9+. Fungerar grymt bra fortfarande. Sugen på att byta upp mig bara för sakens skull. Men är säker på att jag inte skulle uppleva någon större skillnad.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Missledande rubrik? Anandtechs test säger att det är sämre batteritid. Vilket då Swec gör nyhet på. Vad är missledande? Det säger även GSMArena: "Plus, the Snapdragon 888 also has the edge in terms of power efficiency per watt and hence an ever slightly-better overall battery endurance inside the Galaxy S21 Ultra.".

De flesta testerna jag sett även på Youtube får lite olika resultat. Välj att bara lita på en eller så drar man en egen slutsats av allas tester.

Det är ju just skillnaden mellan dessa två olika SoC som testas.... Ingen säger att de är identiska, men att sälja en telefon med samma namn men med sämre SoC till samma eller högre pris är ju väldigt fult, beroende på hur stor skillnad det är.

EDIT: De verkar ju ha kommit närmare Snapdragon på många punkter detta år än föregående år. Verkar mest vara de långa testerna som fortfarande är rätt dåliga på Exynos, enligt vissa tester i alla fall.

Missledande rubrik kvarstår. Det stod även innan sämre prestanda i rubriken och ändrades till sämre battertid.

Riktigt batteritiest mellan 888 och 2100:
https://www.gsmarena.com/exynos_2100_vs_snapdragon_888_batter...

Inom felmarginalerna mellan två SoC:ar och fördelarna är inte direkt till 888.