Blåljusfilter att sätta/hänga på skärmen?

Permalänk

Blåljusfilter att sätta/hänga på skärmen?

Tjena!

Jag har haft en del problem med torra och irriterade ögon som antagligen beror på att jag arbetar med digital 2D och 3D hela dagarna framför datorn. Jag blev rekommenderad att skaffa ett blåljusfilter att sätta ovanpå eller hänga på skärmen, lite som denna typ: https://www.amazon.com/MOSISO-Computer-Blocking-Protector-Pro...

Denna var dock lite väl dyr med frakten från USA, och jag har haft problem med att hitta någonting sånt här som går att hänga framför skärmen här i Sverige. Så jag tänkte fråga er om ni möjligtvis vet nåt som denna vilket ni kan rekommendera till mig?

Mina mått är 56x36 cm, 2 likadana skärmar vilken en är satt i horizontalt läge och den andra i vertikalt läge.

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Varför inte testa en mjukvaruvariant först: https://justgetflux.com/

Annars gå till en optiker och undersök om ett par "terminalglasögon" kan lösa dina problem, kan ju även vara något annat ögonrelaterat som ligger bakom.

Permalänk
Avstängd

Prova först med appet f.lux. Helt gratis. Använder den i stort sett hela tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Varför inte bara slå på Windows inbyggda Night light? Ger hela skärmen en varmare ton. Finns också andra program som gör samma sak, t.ex. Flux.

Permalänk
Medlem

Börja med att sänka ljusstyrkan på skärmen!

Blått ljus är inget skadligt. Det är nån vanföreställning i klass med elallergi...

Torra ögon får man av torr luft (vanligt så här års när det är kallt ute), och det löser man genom att blinka oftare eller installera en luftfuktare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Prova Monitorian och sänk ljusstyrkan på kvällningen

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite mumbo jumbo är det nog men det kan någon mer införstådd förståsigpåare säkert berätta att det inte är..

Vill bara tipsa dig om att det finns glasögon som gör exakt samma sak (blåljusfilter)
Kanske kan vara något?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

samma problem men blivit bättre sen jag sänkt ljus styrkan på skärmen. tror den är på noll :). dagens skärmar är så jäkla starka. bränner hål i huvvet om man sitter i ett mörkt rum. testade sätta ljusstyrkan på max, var som att sitta framför solen. dom kanske borde justera det litegrann, hade lätt kunna ha ännu mörkare på min skärm men dessvärre är noll "max".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Varför inte testa en mjukvaruvariant först: https://justgetflux.com/

Annars gå till en optiker och undersök om ett par "terminalglasögon" kan lösa dina problem, kan ju även vara något annat ögonrelaterat som ligger bakom.

Om den är lik windows 10 night mode så tror jag inte den hjälpter mig så värst då jag använt den ett bra tag nu utan förbättring. Men jag prövar ändå. Vågar inte gå till optikern just nu pga corona, specielt med nya brittiska varianten som sprids. Jag bor med en i en risk-grupp som kommer att dö om vi blir smittade... varit tvungen att isolera ända sedan mars förra året, men paket går bra dock då vi får hjälp av släkten. Därför jag tänkte man kanske kan beställa nåt some en sån här som man kan hänga ovanpå som filtrerar bort polariserat ljus och blått ljus. Men tack för förslagen!

Skrivet av Kaleid:

Prova först med appet f.lux. Helt gratis. Använder den i stort sett hela tiden.

Jopp ska pröva den nu, tack så mycket. Dock om den är lik windows 10 nightmode så tror jag den inte hjälper mig.

SKulle gärna vilja veta om nån har några idéer om ett fysiskt filter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TJADERTJADER:

Om den är lik windows 10 night mode så tror jag inte den hjälpter mig så värst då jag använt den ett bra tag nu utan förbättring. Men jag prövar ändå. Vågar inte gå till optikern just nu pga corona, specielt med nya brittiska varianten som sprids. Jag bor med en i en risk-grupp som kommer att dö om vi blir smittade... varit tvungen att isolera ända sedan mars förra året, men paket går bra dock då vi får hjälp av släkten. Därför jag tänkte man kanske kan beställa nåt some en sån här som man kan hänga ovanpå som filtrerar bort polariserat ljus och blått ljus. Men tack för förslagen!

Jopp ska pröva den nu, tack så mycket. Dock om den är lik windows 10 nightmode så tror jag den inte hjälper mig.

SKulle gärna vilja veta om nån har några idéer om ett fysiskt filter.

Den kan vara lite krånglig i början, men när man kan den så är den enklare att använda än windows egna som jag tycker ibland fungerar lite som den vill.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som flera andra nämnt: håll koll på din skärms ljusstyrka. De allra flesta har faktiskt högre ljusstyrka än vad situationen kräver. Jag vet att @laxpudding har skrivit en artikel om just detta för inte så länge sedan

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TJADERTJADER:

som filtrerar bort polariserat ljus och blått ljus. Men tack för förslagen!

Om du ska filtrera bort polariserat ljus kommer du inte se vad som visas på skärmen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du skriver att du jobbar med Digital 2D och 3D, är det något som är kritiskt färgmässigt? Isåfall kommer alla filter förstöra det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av m4gnify:

Prova Monitorian och sänk ljusstyrkan på kvällningen

Monitorian är guld oavsett om man har problem med ögonen eller inte! Det bör du installera, @TJADERTJADER, och alla andra Windows-användare också. Pingvinvänner kan använda t ex DDC Control.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TJADERTJADER:

Jag har haft en del problem med torra och irriterade ögon som antagligen beror på att jag arbetar med digital 2D och 3D hela dagarna framför datorn. Jag blev rekommenderad att skaffa ett blåljusfilter att sätta ovanpå eller hänga på skärmen

Det i särklass bästa blåsljusfiltret är som skrivet att du sänker ljusstyrkan. En ny skärm kan lätt blåsa på 300-400 nits där 100 nits är tillräckligt så länge du inte sitter ute på altanen. Det är ju sänkning med 70–80% rakt av utan att du förstör färgåtergivningen.

Blått ljus från en skärm är inte problemet. Om så vore fallet skulle dina ögon trilla ur skallen så fort du klev utanför dörren dagtid där beroende på väder möts av ljus som kan uppemot hundra gånger starkare än en skärm. Plus sådant ljus som verkligen kan ge skador, likt UV-ljus.

Skrivet av trattgunnar:

Som flera andra nämnt: håll koll på din skärms ljusstyrka. De allra flesta har faktiskt högre ljusstyrka än vad situationen kräver. Jag vet att @laxpudding har skrivit en artikel om just detta för inte så länge sedan

Faktiskt 3,5 år sedan. https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Men förstås omöjligt att finna om man inte vet exakt var den finns.