Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då är du inte insatt och inte sett dokumentärerna eller lyssnat på vittnesmålen.

Dokumentärer kan vi skippa. Det som finns är från folk som vill tro på utomjordiska besök eller som inte förstår sig på hur synvillor kan uppstå, så de är totalt ointressanta i sammanhanget.

Det som är av värde är förstahandsutsagor från radaroperatörerna, helst i sammanhang där de får uttrycka sig oredigerat och fritt. Piloterna såg förstås ungefär samma sak som syns i filmerna, så om filmerna enkelt kan förklaras naturligt så handlar det om synvillor och missförstånd från piloternas sida.

Länka gärna till information av det slag jag beskriver om du vill. Länkar till YT-"dokumentärer" är ointressanta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dokumentärer kan vi skippa. Det som finns är från folk som vill tro på utomjordiska besök eller som inte förstår sig på hur synvillor kan uppstå, så de är totalt ointressanta i sammanhanget.

Det som är av värde är förstahandsutsagor från radaroperatörerna, helst i sammanhang där de får uttrycka sig oredigerat och fritt. Piloterna såg förstås ungefär samma sak som syns i filmerna, så om filmerna enkelt kan förklaras naturligt så handlar det om synvillor och missförstånd från piloternas sida.

Länka gärna till information av det slag jag beskriver om du vill. Länkar till YT-"dokumentärer" är ointressanta.

Får jag fråga varför du är i denna tråden? Är du här för att du vill bli övertygad om att dessa farkoster existerar eller har du en annan agenda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Får jag fråga varför du är i denna tråden? Är du här för att du vill bli övertygad om att dessa farkoster existerar eller har du en annan agenda?

Öh? Trådens titel är "Har jorden haft besök av utomjordiska farkoster?", och då är det väl rimligt att folk här argumenterar både för och emot det?

Min enda "agenda" är att föra fram de rimligaste, enklaste och mest jordnära förklaringarna i stället för vilda konspirationsteorier eller övertolkningar av saker.

Varför ställer du en så konstig fråga?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öh? Trådens titel är "Har jorden haft besök av utomjordiska farkoster?", och då är det väl rimligt att folk här argumenterar både för och emot det?

Min enda "agenda" är att föra fram de rimligaste, enklaste och mest jordnära förklaringarna i stället för vilda konspirationsteorier eller övertolkningar av saker.

Varför ställer du en så konstig fråga?

Jag tror inte på det du säger jag tror att du har en helt annan agenda. Ha en fortsatt trevlig kväll ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror inte på det du säger jag tror att du har en helt annan agenda.

Nu får du förklara vad det är för "agenda" du anser att jag har.

Jag är en extremt rak och öppen person som alltid skriver det jag tycker och tänker, utan några dolda motiv.

Min önskan är att folk ska våga och orka sätta sig in i hur saker verkligen fungerar i stället för att ta till övernaturliga förklaringar, konspirationsteorier eller förklaringar som bygger på extremt osannolika saker. Det liknar tankesättet som kallas Ockhams rakkniv.

Om jag tittar ut från mitt fönster och ser blinkande ljus på natthimlen, så är det enkla och rimliga att utgå från att det är en polishelikopter eller ett passagerarflygplan. Om det rör sig ryckigare och med skenbart större rörelser kanske en drönare på nära håll är mer sannolik. Och så vidare. I samma situation kan man förstås ha som utgångspunkt att det är flygande farkoster från en annan värld, men då blir man också tvungen att göra en hel rad antaganden som går emot det mesta av vad vi vet, och helt i onödan, eftersom det går att förklara ljusen med att det är en helikopter eller drönare, eller nåt liknande det. Det är oftast möjligt att ställa upp en oerhört komplex förklaringsmodell för vad som helst, men det blir inte sanning bara för att det är en sammanhållen förklaring (utifrån de osannolikheter som ingår i antagandena).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dokumentärer kan vi skippa. Det som finns är från folk som vill tro på utomjordiska besök eller som inte förstår sig på hur synvillor kan uppstå, så de är totalt ointressanta i sammanhanget.

Det som är av värde är förstahandsutsagor från radaroperatörerna, helst i sammanhang där de får uttrycka sig oredigerat och fritt. Piloterna såg förstås ungefär samma sak som syns i filmerna, så om filmerna enkelt kan förklaras naturligt så handlar det om synvillor och missförstånd från piloternas sida.

Länka gärna till information av det slag jag beskriver om du vill. Länkar till YT-"dokumentärer" är ointressanta.

Då är det dags för dig att lyssna på alla förstahandsutsagor från radaroperatörerna så skulle du snabbt ändra det du skrivit hittills i dina senaste inlägg.
Piloterna såg objektet med sina egna ögon och på sin egen radarutrustning, samt fick bekräftelse från flottans olika radarstationer, samt radarflygplan.

Det är lite trist när folk bara kommer in i tråden utan att vara det minsta pålästa om just det som TS tog upp i sitt första inlägg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då är det dags för dig att lyssna på alla förstahandsutsagor från radaroperatörerna så skulle du snabbt ändra det du skrivit hittills i dina senaste inlägg.
Piloterna såg objektet med sina egna ögon och på sin egen radarutrustning, samt fick bekräftelse från flottans olika radarstationer, samt radarflygplan.

Det är lite trist när folk bara kommer in i tråden utan att vara det minsta pålästa om just det som TS tog upp i sitt första inlägg.

Som sagt, tala gärna om var den informationen finns.

Piloternas utsagor är jag mindre intresserade av eftersom det är lätt att låta sig luras av förutfattade meningar om vad det är man ser, särskilt när man har instrument (kamera) som visar "konstiga" saker.

Än en gång, jag har aldrig påstått att föremålen inte syntes på radar.

Det diskussionen handlar om är om föremålen rörde sig på ett oförklarligt sätt eller inte. Filmerna visar inte nåt oförklarligt. Det är det jag har diskuterat hittills.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen

https://www.youtube.com/c/TheNimitzEncounters/videos

Plöj igenom ovan nämnda kanal så kommer du ha en mycket bättre uppfattning om vad som exakt har inträffat. Finns många vittnesmål där intervjuaren låter dom tala till punkt, bland annat radaroperatörer.

Bjuder även på ett tidigare inlägg som jag gjort i den här tråden vad jag anser att det här kan vara, från det mest sannolika till det mest osannolika:

1. Militärt experiment
2. Naturfenomen
3. Fake news / konspiration (Det innebär att en stor mängd människor måste vara med på det inom den amerikanska militären)
4. Utbrytnings civilisation (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)
5. Masspsykos / Masshysteri
6. Militärt experiment men med teknologi från en annan värld/tidsålder (tänk arkeologiskt fynd)
7. Vi från framtiden
8. Utomjordingar
9. Interdimensional (Från en annan dimension)

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

@cyklonen

https://www.youtube.com/c/TheNimitzEncounters/videos

Plöj igenom ovan nämnda kanal så kommer du ha en mycket bättre uppfattning om vad som exakt har inträffat. Finns många vittnesmål där intervjuaren låter dom tala till punkt, bland annat radaroperatörer.

Bjuder även på ett tidigare inlägg som jag gjort i den här tråden vad jag anser att det här kan vara, från det mest sannolika till det mest osannolika:

1. Militärt experiment
2. Naturfenomen
3. Fake news / konspiration (Det innebär att en stor mängd människor måste vara med på det inom den amerikanska militären)
4. Utbrytnings civilisation (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)
5. Masspsykos / Masshysteri
6. Militärt experiment men med teknologi från en annan värld/tidsålder (tänk arkeologiskt fynd)
7. Vi från framtiden
8. Utomjordingar
9. Interdimensional (Från en annan dimension)

1. Naturfenomen
2. Militärt experiment
3. Fake news / konspiration
4. Masspsykos / Masshysteri
5. Glitch i simuleringen. Buggat Matrix
6. Masspsykos / Masshysteri
7. Militärt experiment men med teknologi från en annan värld/tidsålder
8. Interdimensional/spöken/änglar
9. Utomjordingar
10. Vi från framtiden

Så skulle jag ranka det.

Såg en bolid falla till jorden i höstas när jag var på väg till jobbet. Jäkligt häftig upplevelse. Jag satt och svor för mig själv i säkert fem minuter efteråt för att det var så coolt. Synd att man inte fångade det på film. Stor grön boll som föll ganska sakta och lyste upp hela himmelen och sen skogen den hamnade bakom tillslut.

Typ https://www.expressen.se/nyheter/starka-ljusskenet-kom-fran-m...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

@cyklonen

https://www.youtube.com/c/TheNimitzEncounters/videos

Plöj igenom ovan nämnda kanal så kommer du ha en mycket bättre uppfattning om vad som exakt har inträffat. Finns många vittnesmål där intervjuaren låter dom tala till punkt, bland annat radaroperatörer.

Bjuder även på ett tidigare inlägg som jag gjort i den här tråden vad jag anser att det här kan vara, från det mest sannolika till det mest osannolika:

1. Militärt experiment
2. Naturfenomen
3. Fake news / konspiration (Det innebär att en stor mängd människor måste vara med på det inom den amerikanska militären)
4. Utbrytnings civilisation (Tänk Nazityskland, eller varför inte legendariska Atlantis, vi vet mindre om våra världshav och vad som finns där än vad vi vet om Mars yta)
5. Masspsykos / Masshysteri
6. Militärt experiment men med teknologi från en annan värld/tidsålder (tänk arkeologiskt fynd)
7. Vi från framtiden
8. Utomjordingar
9. Interdimensional (Från en annan dimension)

Youtube-kanaler av det slaget ser jag inte som källmaterial. Jag vill ha utsagor från vedertagna kanaler (t ex US Navy, respekterade nyhetsredaktioner eller liknande).

Det är intressant att din lista på nio olika saker inte innehåller en enda förklaring som är det rimligaste, nämligen att det är avlägsna flygplan, långsamma ballonger och liknande, som det faktiskt ser ut att vara på filmerna. Det är som om du måste ta till långsökta eller övernaturliga förklaringar bara för att du själv inte kan förklara eller förstå vad du ser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Youtube-kanaler av det slaget ser jag inte som källmaterial. Jag vill ha utsagor från vedertagna kanaler (t ex US Navy, respekterade nyhetsredaktioner eller liknande).

Det är intressant att din lista på nio olika saker inte innehåller en enda förklaring som är det rimligaste, nämligen att det är avlägsna flygplan, långsamma ballonger och liknande, som det faktiskt ser ut att vara på filmerna. Det är som om du måste ta till långsökta eller övernaturliga förklaringar bara för att du själv inte kan förklara eller förstå vad du ser.

"att det är avlägsna flygplan, långsamma ballonger och liknande"
Ryms under militärt experiment för mig.

Du bad själv om förstahands uppgifter och intervjuer med vittnen, det är precis vad jag gett dig, men då lägger vi ner diskussionen eftersom du erkänner att du inte är villig att ta in fakta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag vill ha fakta, men från ok källor, inte genom YT-kanaler.

Visserligen skulle en ballong över havet kunna vara ett militärt experiment, men i så fall från ett annat land än USA, för varför skulle USAF eller USN (de två vapengrenar som har avancerade flygfarkoster inom amerikanska militären) flyga med ballonger, eller ballongformade drönare över havet, när de har en enorm, skyddad forsknings- och utvecklingsbas i Nevada, där de är oerhört bra på att hålla projekt hemliga (se t ex testflygplanet Bird of Prey som hade testflugits i många år utan minsta läcka ut till allmänheten!)?

Visst kan det vara t ex Ryssland eller Kina som tuffat dit med en ubåt och släppt lös nåt, men varför så nära USA?

Så nä, militära experiment tror jag inte på i första hand, även om det förstås inte kan uteslutas. Mindre troligt än nåt civilt, tycker jag baserat på det som finns i det offentliga. Avlägsna flygplan är ju trafikflygplan i så fall, så inget militärt där heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av AlxMedia:

Några av bilderna visar naturliga fenomen och några är uppenbart terjade.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte läst hela tråden men jag själv gillar Bob Lazar och Jeremy Corbell samt deras dokumentärer och podcasts. Den bästa är när Bob i sällskap av Jeremy besöker Joe Rogan.

Man ska vara skeptisk - men nyfiken. Det är så jag resonerar kring UFO:s.

OnT: Jag hoppas vi haft besök, positiva sånna isåfall. ^^

Permalänk
Medlem

Finns ju en anledning att ögonvittnes-vittnen har lägst vikt i alla juridiska samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxMedia:

Jag tycker alla bilderna visar samma farkost? Det är ju tefatet från barnprogrammet Jalle, Julle o Hjulius.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite intressant ändå hur man beskriver vårat påstådda möte med annat utomjordiskt intelligent liv, rent historiskt, som väldigt överensstämmande med samtida populärkulturistiskt producerade Sci-Fi. Hur det liksom utvecklats linjärt från flygande tefat och radio till andra former av farkoster och teknologier i samband med hur vår egen teknologiska utvecklingen har skett genom åren. Personligen drar jag gränsen för att tro på utomjordiskt besök om någon äntligen landar ett år innan vår utveckling med ett 4080ti i handen byggt av Nvidia i en annan galax.

Någon som kan länka YT-film när det observerats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Några av bilderna visar naturliga fenomen och några är uppenbart terjade.

Ja, så är det säkert. Jag sparade de 136 bilderna 2017 från en annan sida som nu är borta. Tyckte att det fanns flera bilder bland dem som såg intressanta ut, så jag lade upp allihop.

Istället för bilderna så finns det annat mer intressant på sidan, som jag har gått igenom mer noggrant:

  • Home

    • People

    • Media reports

    • Important press conferences

    • Official files

    • Recommended YouTube channels

    • Recommended documentaries

  • Quotes

    • Astronauts & Cosmonauts

    • Presidents

    • NASA, CIA, Army, Air Force & more

    • Rocket Scientists & Physicists

  • Cases

    • Famous cases

    • The skeptics viewpoint

    • Other well-known cases

    • More research links

  • Sightings

  • More (Research with caution)

    • Including:

      • Crop circles

      • Cattle mutilations

      • Ancient art

      • UFO images

      • Alien images

      • Experiencers

      • Past researchers

      • Current researchers

      • Noteworthy

    • Hypothesis

    • Documents

    • Updates

Om ni har någon feedback så är den alltid välkommen.

Hittar ni saker att "debunka" så säg till, så tar jag bort det från sidan. Målet är att ha en "bullshit-free" plats som man kan börja/fortsätta sin research på.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Inaktiv

För den som inte vet så gjordes raketen Apollo Saturn för åka till Mars från början, pratade och planerade många år sen innan ens var på månen, Wernher von Braun vill typ inte ens till månen det var Mars han ville åka till .. .

Filmen som här under har jag sätt förut, där ni ser planeten ut över pratar om i bakgrunden, som alltid så får ni bilda er en egen uppfattning .. .

https://www.youtube.com/watch?v=BEBgvv3r-KI

Permalänk
Medlem

Jag trodde konspirationsteorin var att vi inte har varit på månen p.g.a. att det var tekniskt omöjligt 1969. Men vi åkte alltså i själva verket ända till mars? Här gäller det att hänga med i svängarna tydligen.

Permalänk

Vi är nog inte ensamma i universum det vore märkligt men jag tror innan vi kommer vidare i rymden längre än Mars, så har vi nog mest troligt förintat oss själva eller drabbats av mycket död i form av sjukdomar och svält. Överbefolkning är redan idag ett faktum och tycker de flesta skaffar barn som aldrig förr.

Men för att hålla mig till ämnet så tror jag den dagen någon tar sig hit är de för att hitta resurser och kolonisera. Besitter man teknik att ta sig över hela solsystem och göra det i bra fart så är de ju en väldigt utvecklad form av liv.

Men som någon skrev tidigare tycker jag att havet och djupet på våran planet känns mycket mer intressant. Vad som döljer sig under ytan då vi inte vet allt för mycket vad som finns där. Skulle en annan form av liv leva på jorden som var intelligent varför skulle man inte gömma sig i havet.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Till alla er som drömer om en skön grön gubbe som hälsar på och älskar Youtube, jag kan rekommendera Anton Petrovs Youtube-kanal. Han diskuterar möjligheterna till liv i universum, förutom oss, och hur allt("ALLT") fungerar från det lilla vi faktiskt vet. Ur ett strikt vetenskapligt perspektiv. Han gör dock ett bra jobb att få tunga vetenskapliga rapporter att avslöja sitt innehåll på ett lättfattligt vis. Anton är liksom mig av åsikten att ingenting, absolut ingenting, hitills tyder på att vi har funnit liv med något annat ursprung än vår kära gamla jord. Det är många som försöker, men tro mig, extraterrestrial life är verkligen inte lätt att hitta

https://www.youtube.com/channel/UCciQ8wFcVoIIMi-lfu8-cjQ

Och, du blir kallad "wonderful person" om du går till hans kanal. Med viss rätt, eftersom det är f*ing wonderful att någon av oss ens finns.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Till alla er som drömer om en skön grön gubbe som hälsar på och älskar Youtube, jag kan rekommendera Anton Petrovs Youtube-kanal. Han diskuterar möjligheterna till liv i universum, förutom oss, och hur allt("ALLT") fungerar från det lilla vi faktiskt vet. Ur ett strikt vetenskapligt perspektiv. Han gör dock ett bra jobb att få tunga vetenskapliga rapporter att avslöja sitt innehåll på ett lättfattligt vis. Anton är liksom mig av åsikten att ingenting, absolut ingenting, hitills tyder på att vi har funnit liv med något annat ursprung än vår kära gamla jord. Det är många som försöker, men tro mig, extraterrestrial life är verkligen inte lätt att hitta

https://www.youtube.com/channel/UCciQ8wFcVoIIMi-lfu8-cjQ

Och, du blir kallad "wonderful person" om du går till hans kanal. Med viss rätt, eftersom det är f*ing wonderful att någon av oss ens finns.

Nämen hello there, wonderful person!

Gillar hans videos, men det är synd/tråkigt att inget utomjordiskt liv har påvisats än så länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lego Master
Skrivet av backfeed:

Nämen hello there, wonderful person!

Gillar hans videos, men det är synd/tråkigt att inget utomjordiskt liv har påvisats än så länge.

Man blev ju lite uppspelt när dom trodde sig ha hittat fosfin i orimligt höga koncentrationer på Venus. Men det visade sig väl vara ett mätfel, plus att det såklart kan finnas oorganiska förklaringar till koncentrationen, som man tidigare inte känt till.

Jag är relativt säker på att liv i någon form finns därute, men jag är ungefär lika säker på att "de" inte varit här. Intelligenta civilisationer är förmodligen få och långt emellan varann. (Hur många intelligenta arter har jorden producerat under hela sin livstid? En.)
Det finns ju också en risk att om de finns så har de, precis som vi, en historia av inbördes...ska vi kalla det ogästvänlighet? Man har helt enkelt bankat skiten ur folk som inte ser ut som en själv, och när man vänder blicken mot stjärnorna inser man att samma koncept möjligen även gäller där. Otur om man är på urinvånarnas sida när nån kommer och knackar på. Så man håller ner huvet och täpper till sina radioläckor.

Det vore väldigt tråkigt, men fullt förståeligt om det finns ett gäng civilisationer där ute, men de är för rädda att sticka näsan utanför sitt solsystem. Man vill inte gärna vara den som drar hem vargen till fårflocken, så att säga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fox med flera har under de senaste fyra åren visat att de inte är någon form av nyhetsredaktion (och de få som är har lämnat), utan deras närmaste konkurent måste vara klassikern "En Ding Ding värld"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Man blev ju lite uppspelt när dom trodde sig ha hittat fosfin i orimligt höga koncentrationer på Venus. Men det visade sig väl vara ett mätfel, plus att det såklart kan finnas oorganiska förklaringar till koncentrationen, som man tidigare inte känt till.

Jag är relativt säker på att liv i någon form finns därute, men jag är ungefär lika säker på att "de" inte varit här. Intelligenta civilisationer är förmodligen få och långt emellan varann. (Hur många intelligenta arter har jorden producerat under hela sin livstid? En.)
Det finns ju också en risk att om de finns så har de, precis som vi, en historia av inbördes...ska vi kalla det ogästvänlighet? Man har helt enkelt bankat skiten ur folk som inte ser ut som en själv, och när man vänder blicken mot stjärnorna inser man att samma koncept möjligen även gäller där. Otur om man är på urinvånarnas sida när nån kommer och knackar på. Så man håller ner huvet och täpper till sina radioläckor.

Det vore väldigt tråkigt, men fullt förståeligt om det finns ett gäng civilisationer där ute, men de är för rädda att sticka näsan utanför sitt solsystem. Man vill inte gärna vara den som drar hem vargen till fårflocken, så att säga.

Många tror att det har funnits flera civilisationer tidigare på jorden som har blivit utrotade. Vissa av dessa civilisationer var mer tekniskt utvecklade än oss.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av landahl:

Många tror att det har funnits flera civilisationer tidigare på jorden som har blivit utrotade. Vissa av dessa civilisationer var mer tekniskt utvecklade än oss.https://youtu.be/191PshRLtos

Du får det att låta som att den sista meningen på något sätt är vedertagen? Att det funnits civilisationer i olika områden på jorden (snubben i videon tar upp tre, tex) tror jag ingen säger emot. Och vissa av dem kan säkerligen vara okända för den moderna vetenskapen. Men chansen att ens en av dem skulle vara mer tekniskt framstående än oss (var är deras rymdskrot? resterna av deras irrfärd mot den "perfekta tekniken"?) är, i mitt perspektiv, försvinnande liten.

Mänskligheten i nuvarande form gör enorma tekniska framsteg. Men på stor bekostnad av och med stor påverkan på naturen. Vi lämnar spår efter oss som kommer existera i tusentals år efter vi eventuellt försvinner. Finns det något alls som tyder på att tidigare civilisationer skulle ha lyckas komma förbi det stadiet och varit de perfekta invånarna för hela planeten, med inte ett spår att påvisa deras existens? En snabb titt i en planetstor spegel tror jag skulle sabba den illusionen fortare än fan slår i stortån i byrån från IKEA.

Det finns, i min mening, inte en chans att en mänsklig civilisation skulle nått våra, eller högre, teknologiska framsteg utan att lämna väldigt tydliga spår efter sig.
Jag är i vanlig ordning villig att ändra min åsikt när nya bevis dyker upp, men spekulationer på youtube övertalar mig inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du får det att låta som att den sista meningen på något sätt är vedertagen? Att det funnits civilisationer i olika områden på jorden (snubben i videon tar upp tre, tex) tror jag ingen säger emot. Och vissa av dem kan säkerligen vara okända för den moderna vetenskapen. Men chansen att ens en av dem skulle vara mer tekniskt framstående än oss (var är deras rymdskrot? resterna av deras irrfärd mot den "perfekta tekniken"?) är, i mitt perspektiv, försvinnande liten.

Mänskligheten i nuvarande form gör enorma tekniska framsteg. Men på stor bekostnad av och med stor påverkan på naturen. Vi lämnar spår efter oss som kommer existera i tusentals år efter vi eventuellt försvinner. Finns det något alls som tyder på att tidigare civilisationer skulle ha lyckas komma förbi det stadiet och varit de perfekta invånarna för hela planeten, med inte ett spår att påvisa deras existens? En snabb titt i en planetstor spegel tror jag skulle sabba den illusionen fortare än fan slår i stortån i byrån från IKEA.

Det finns, i min mening, inte en chans att en mänsklig civilisation skulle nått våra, eller högre, teknologiska framsteg utan att lämna väldigt tydliga spår efter sig.
Jag är i vanlig ordning villig att ändra min åsikt när nya bevis dyker upp, men spekulationer på youtube övertalar mig inte.

Om mänskligheten skulle gå under så kommer det inte finnas något kvar från oss efter ett tag. Det enda som står kvar är monument mm av sten som tex pyramiderna, giuseppe teppe etc. Datorer och allt annat tekniskt kommer förvandlas till jord så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om mänskligheten skulle gå under så kommer det inte finnas något kvar från oss efter ett tag. Det enda som står kvar är monument mm av sten som tex pyramiderna, giuseppe teppe etc. Datorer och allt annat tekniskt kommer förvandlas till jord så småningom.

Även om allt skulle malas ner till sand efter några miljoner år, så skulle man med teknik motsvarande vad vi har i dag kunna detektera onormala koncentrationer av sällsynta grundämnen i lager. Och över perioder motsvarande tiotals miljoner år skulle rester av gruvor och dagbrott vara detekterbara. Förekomsten av långlivade radioaktiva isotoper eller en onaturlig obalans mellan isotoper för ett visst grundämne, skulle också kunna detekteras efter mycket lång tid, i vissa fall kanske för resten av jordens existens. Jag skulle tro att man får räkna med minst några hundratal miljoner år för att göra spåren av en civilisation som vår odetekterbar från jordytan.

Vi kan kallt räkna med att ingen tekniskt högstående civilisation har existerat före vår. Man kan däremot inte utesluta en mycket kortlivad och starkt geografiskt begränsad civilisation som nådde en nivå kanske motsvarande yngre stenålder eller tidig bronsålder, om det skedde på en plats som i dag ligger under lavatäcken eller har subducerats ner under jordskorpan. En sån civilisation skulle inte lämna kemiska eller isotopiska spår som är detekterbara globalt eller över en större yta. Man kan föreställa sig nån tidig dinosaurie som genomgick en accelererad utveckling under några få miljoner år och blev intelligenta, men som inte spred sig utanför kanske några tusen kvadratkilometer, och sen gick under pga en naturkatastrof som också svepte bort spåren av byggnader och annat, och som också såg till att inga fossil bevarades.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S