Tillverkare skickar inte med laddare längre.

Permalänk
Medlem

Tillverkare skickar inte med laddare längre.

Detta är varför jag hatar Apple.

Klaga på Samsung och Xiaomi för att haka på om ni vill.

Men detta är vidriga Apples fel. Hade inte hänt utan dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://youtu.be/WVPM6D-3aZo

Detta är varför jag hatar Apple.

Klaga på Samsung och Xiaomi för att haka på om ni vill.

Men detta är vidriga Apples fel. Hade inte hänt utan dem.

Då började du nyligen hata Apple alltså?

Permalänk
Medlem

Skulle önska när det gäller flertal varor att man fick välja själv vilka av tillbehören man vill få med. Har sladdar och adaptrar till förbannelse här hemma.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Vore skoj att sätta på dig en tvångsdräkt med spottmask och sedan dra dig en sväng genom mitt hus...
Skulle ju få exorcisten att se ut som en dag på dagis

Permalänk
Medlem

Har du en dålig dag TS och tar ut det på det någon random meningslös sak?

Skrivet av Bosse78:

Skulle önska när det gäller flertal varor att man fick välja själv vilka av tillbehören man vill få med. Har sladdar och adaptrar till förbannelse här hemma.

Håller med! Vore bra om detta var standard för elektronikprylar. T.ex. när man köper en robotdammsugare så får man med ett halvkilo värt av någon avgränsningsremsa och en konverter för stickproppen. Jag behöver inte det och säkert inte många andra heller. Sen vill jag inte ens gå in på emballage (plast och kartong). Jag skiter fullständigt i kartongen, det är varan jag är ute efter.

Så jag tycker detta är ett steg i rätt riktning och hoppas många andra hakar på! Samtidigt som produkten kanske blir någon krona billigare så hjälper man miljön - win win.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Jag brukade köpa telefoner var fjärde år och har ändå på tok för många gamla laddare hemma, så tycker också detta var perfekt.

Men egentligen behöver man ju knappt laddare heller, går fint att ladda via ens datorer ;).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tack, intressant video.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Det hade varit MYCKET bättre för ekologin att få välja vad man vill ha med i kartongen. Ibland har man laddare,sladdar dylikt hemma.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Xiaomi låter en väl välja iallafall?

Permalänk
Viking

Apple ❤

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Ja. Det här var det första jag tänkte på.
Apple laddare finns ju ofta i hemmet ändå så egentligen inte hela världen, men inte alla som har en nintendo laddare hemma sedan tidigare.

Snart säljer de väl telefoner utan display och batteri som man får köpa till om man inte sätter över det från gamla telefonen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Skulle önska när det gäller flertal varor att man fick välja själv vilka av tillbehören man vill få med. Har sladdar och adaptrar till förbannelse här hemma.

Du kanske överkonsumerar?

När jag kommer köpa ny telefon kommer jag behöva köpa ny laddare utan tveka eftersom jag byter telefon cirka var 3e år.

Skulle vara bra om laddaren var med då.

Detta eko snacket från tillverkarna är ren bullshit om du kollar videon?

Skrivet av samurai:

Har du en dålig dag TS och tar ut det på det någon random meningslös sak?

Håller med! Vore bra om detta var standard för elektronikprylar. T.ex. när man köper en robotdammsugare så får man med ett halvkilo värt av någon avgränsningsremsa och en konverter för stickproppen. Jag behöver inte det och säkert inte många andra heller. Sen vill jag inte ens gå in på emballage (plast och kartong). Jag skiter fullständigt i kartongen, det är varan jag är ute efter.

Så jag tycker detta är ett steg i rätt riktning och hoppas många andra hakar på! Samtidigt som produkten kanske blir någon krona billigare så hjälper man miljön - win win.

Det du snackar är ju så dumt.

Vi snackar om hur de fular sig och försöker övertyga folk att de gör det för miljön när de gör det för pengarna...

Så det de säger är skitsnack.

Sen om du inte bryr dig om miljön eller inte är en annan femma.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du kanske överkonsumerar?

När jag kommer köpa ny telefon kommer jag behöva köpa ny laddare utan tveka eftersom jag byter telefon cirka var 3e år.

Skulle vara bra om laddaren var med då.

Detta eko snacket från tillverkarna är ren bullshit om du kollar videon?

Det du snackar är ju så dumt.

Vi snackar om hur de fular sig och försöker övertyga folk att de gör det för miljön när de gör det för pengarna...

Så det de säger är skitsnack.

Sen om du inte bryr dig om miljön eller inte är en annan femma.

Jag menar inte att dom ska ta bort den utan att man borde få välja om man vill ha eller inte. Detta borde gälla all elektronik.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Detta är varför jag hatar Apple.

Jag kan ha fel, rätta mig då. Men jag vill minnas att jag ser din avatar spy galla i ganska så många trådar om Apple. Så att det är ju detta som gör att du avskyr Apple ställer jag mig högst tveksam till. Men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Skrivet av Dizzö:

Du kanske överkonsumerar?

När jag kommer köpa ny telefon kommer jag behöva köpa ny laddare utan tveka eftersom jag byter telefon cirka var 3e år.

Vad har överkonsumtion med saken att göra? Ta på dig glasögonen nästa gång innan du misstar en laddare för en golfboll så kanske dina håller längre ;). Skämt åsido, varför måste du köpa ny laddare var tredje år?

Jag byter mobil var femte år, ipad ännu mer sällan och jag har aldrig haft sönder en laddare. Samma sak med sambon. Enda anledningen att jag köpt en ny laddare var för att jag ville ha en med både usb a och usb c.

Vill du snacka skit om Apple så finns det mängder med legitima saker att säga. Det här är inte en av dom. Jag skulle nästan vilja påstå att det är lite fånigt att gnälla över det. Men men, alla prioriterar vi olika saker, du tycker garanterat att vissa av de saker jag blir upprörd över är fånigt. Sånt är livet.

Permalänk

Inga nya argument alls i videon. Men att sluta skicka med laddare handlar om att de sparar pengar på något som många kunder inte klagar på. Detsamma är det med att göra det omständligt att byta batterier, det gör att fler istället köper en ny mobil och de får sålt lite fler mobiler, surfplattor, laptops och annat.
Nu går det visserligen byta batterier ändå, men då lägger vissa företag in kod som kontrollerar så att det är ett orginalbatteri.
https://www.theverge.com/2019/8/14/20805744/apple-iphone-batt...
It was recently discovered that when an iPhone’s battery is swapped out by a third-party repair shop that isn't one of Apple's authorized partners, the device’s battery health menu will show an ominous warning about being “unable to verify this iPhone has a genuine iPhone battery.”

Ska man prata miljö. Jag vet inte hur många olika apparater jag har som har laddbart batteri, det är alltifrån telefon, surfplatta, smartklockor, dammsugare, möss, tangentbord, mängder av trådlösa hörlurar etc. Där alla är riktigt omständligt att byta laddbart batteri i, detta till den grad att jag troligen slänger skiten och köper nytt när det är dåligt. -För jobbigt att ens hitta ett batteri som passar.
Sedan visst äger jag grejer för proffs, som verktyg och riktiga laptops och där är det superlätt att byta batterier på, men dessa grejer är ovanliga bland konsumenter.

Ska man prata Apple så om man köper en iPad, iPen, Apple Magic Keyboard och airPods till denna så har man riktigt grym utrustning. Vad gör man efter 5år när batterina har förlorat kraft? Jo man slänger skiten, kanske byter batteri på iPaden. Men vem bryr sig om miljön?
Och ja, det är ingen skillnad på Androidsidan, troligen värre då de dessa säljs mindre och det är svårt att hitta replacement batteri.

*edit*
När jag var liten och man skulle köpa whatever så sa alla köp för guds skull inte en ska med inbyggt batteri som är svårt att byta, detta gällde oavsett vad man än köpte. Idag säger alla miljönissar f-ck miljön det skiter jag i. Men det är grymt att tillverkarna tänker på miljön och inte skickar med en laddare till prylen som jag nyss köpte.

Permalänk
Samsung Sverige

För egen del ser jag inget stort problem med att produkter levereras utan laddare till ett lite lägre pris, så att konsumenten kan köpa till en laddare om det behövs. Jag har nog ett tiotal hyfsat snabba laddare med USB-uttag, så det är skönt att slippa fler.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag kan ha fel, rätta mig då. Men jag vill minnas att jag ser din avatar spy galla i ganska så många trådar om Apple. Så att det är ju detta som gör att du avskyr Apple ställer jag mig högst tveksam till. Men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Vad har överkonsumtion med saken att göra? Ta på dig glasögonen nästa gång innan du misstar en laddare för en golfboll så kanske dina håller längre ;). Skämt åsido, varför måste du köpa ny laddare var tredje år?

Jag byter mobil var femte år, ipad ännu mer sällan och jag har aldrig haft sönder en laddare. Samma sak med sambon. Enda anledningen att jag köpt en ny laddare var för att jag ville ha en med både usb a och usb c.

Vill du snacka skit om Apple så finns det mängder med legitima saker att säga. Det här är inte en av dom. Jag skulle nästan vilja påstå att det är lite fånigt att gnälla över det. Men men, alla prioriterar vi olika saker, du tycker garanterat att vissa av de saker jag blir upprörd över är fånigt. Sånt är livet.

Riktigt bra jobbat om du får sladden att hålla så många år. Själva klumpen har jag aldrig haft sönder så har en massa. Men sladden / skyddshöljet brukar alltid gå vid kontakten till telefonen efter ett par år.

Eftermarknads sladdar brukar förövrigt bara usla.

Skrivet av Samsung:

För egen del ser jag inget stort problem med att produkter levereras utan laddare till ett lite lägre pris, så att konsumenten kan köpa till en laddare om det behövs. Jag har nog ett tiotal hyfsat snabba laddare med USB-uttag, så det är skönt att slippa fler.

Sänks verkligen priset med motsvarande belopp då? Jag delar gärna laddare mellan mina olika prylar, men laddare från riktiga märken är så mycket bättre kvalité än eftermarknads-laddare.

En äkta Samsung laddare går väl på 300-400:- I handeln?

Något som jag tror skulle fungera är att om man köpt en Samsung tex så får man möjlighet att köpa en originalladdare till ett kraftigt rabatterat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Riktigt bra jobbat om du får sladden att hålla så många år. Själva klumpen har jag aldrig haft sönder så har en massa. Men sladden / skyddshöljet brukar alltid gå vid kontakten till telefonen efter ett par år.

Eftermarknads sladdar brukar förövrigt bara usla.

Nja, är kanske inte så imponerande som det låter. Det är extremt sällan jag pillar på mobilen när den laddas så förslitningen på sladdenär i stort sett obefintlig. Jag är också noggrann med att hålla i plasthöljet och inte själva kabeln när jag drar ut den från mobilen.

De enda sladdar som jag minns har gått sönder för mig är de som används i bilen men där blir de inte direkt hanterade varsamt, snarare tvärtom

Sambon har däremot lyckats ha sönder en sladd eller tre och har köpt tredjepartssladdar. Även jag har köpt tredjepart och visst är det lite av ett lotteri men det finns kablar som håller god kvalitet, åtminstone bättre än de som Apple skickade med. De kostar förstås i regel lite mer men det kanske det är värt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

För egen del ser jag inget stort problem med att produkter levereras utan laddare till ett lite lägre pris, så att konsumenten kan köpa till en laddare om det behövs. Jag har nog ett tiotal hyfsat snabba laddare med USB-uttag, så det är skönt att slippa fler.

Jag tycker verkligen att det är en bra ändring. Men att det skulle ge ett lägre pris? Det finner jag högst tvivelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://youtu.be/WVPM6D-3aZo

Detta är varför jag hatar Apple.

Klaga på Samsung och Xiaomi för att haka på om ni vill.

Men detta är vidriga Apples fel. Hade inte hänt utan dem.

Fjompigaste i-landsproblemet på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fjompigaste i-landsproblemet på länge.

Kollar du videon så ser du att det äe mycket mer än bara att "ingen laddare" ingår.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Kollar du videon så ser du att det äe mycket mer än bara att "ingen laddare" ingår.

Och det är helt fine.

Permalänk
Avstängd

Hade köpt det om man kunde få sin laddare utbytt till senaste modellen vid ett telefonköp iaf, så inget ingår men man kan lämna in sin gamla för en ny. Det hade varit bra för miljön, men det hade de ju förlorat pengar på

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kollar du videon så ser du att det äe mycket mer än bara att "ingen laddare" ingår.

"THE TRUTH", det låter som titeln på en konspirationsteori.
Faktum är att det ligger säkerligen flera hundra miljoner laddare och skräpar i folks hem. Självklart är det billigare för tillverkarna att inte skicka med laddare. Men det ändrar inte på faktumet att det är bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

Jag har ett helt hus fullt med iphone och Ipad-laddare så egentligen är det helt okej att inte skicka med laddaren. Om det inte vore så att samtidigt så går dom över från USB-A som jag har överallt till USB-C med möjlighet till snabbladdning om man har en kraftigare laddare och såna har jag inga alls...
Så att börja skicka med en USB-C sladd och säga att det redan finns miljoner USB-A laddare i hushållen är rätt konstigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bosse78:

Skulle önska när det gäller flertal varor att man fick välja själv vilka av tillbehören man vill få med. Har sladdar och adaptrar till förbannelse här hemma.

varför inte skicka med dessa till de gamla telefonerna du gör dig dig av med?

Permalänk
Medlem

Rätt bra att de slutar skicka med laddare. Det enda de skickar med är ju en liten standardladdare. Dels är det många som redan har den typen av laddare, sen är det många som föredrar andra typer av laddare, t ex trådlös laddare eller som i mitt fall där jag har en 5-portsladdare i ett skåp där vi laddar telefoner, plattor och allt annat.

Permalänk
Viking
Skrivet av SuperDuperKillen:

Riktigt bra jobbat om du får sladden att hålla så många år. Själva klumpen har jag aldrig haft sönder så har en massa. Men sladden / skyddshöljet brukar alltid gå vid kontakten till telefonen efter ett par år.

Eftermarknads sladdar brukar förövrigt bara usla.

Då är det väll perfekt att de bara skickar med sladden?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en hög med laddare kvar från tio år sedan, fungerar precis lika bra idag som då. Visst är en snabbladdare bra att ha på dagen, men behövs det inte ladda snabbt så är det lika bra att ladda långsamt under natten eller vid skrivbordet på dagen under ett par 3-6 timmar än att trycka in alla elektroner på 45 minuter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841