Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

KD vill att det ska byggas nya reaktorer på plats vid Ringhals.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kd-kraver-nya-karnkraf...

Wow, snabba ryck där @Stefflo

Nej, men roligt att se att det händer saker bland de styrande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Kanske har det redan nämnts men om inte:

  • Kärnkraft har farligt avfall, ja, men den samlade mängden producerat avfall för alla kärnkraftverk tillsammans upptar inte mer yta än en fotbollsplan. Kvicksilver, mikroplaster, PFAS-kemikalier m fl tror jag är betydligt viktigare att fokusera på.

  • Kolkraft har garanterat orsakat 100-1000x mer dödsfall i form av lungcancer m m än kärnkraftsolyckor har.

  • Det är mycket bråttom att få ner mängden CO2. Det kanske handlar om 10-20 år innan vi släppt ut så mycket att planeten blir 2-4 grader (i genomsnitt, Sverige mer än dubbelt så varmt) varmare och det blir väldigt jobbigt att leva i stora delar av världen redan 2040-2050. Även om kärnkraft skapar risker, även om det skapar avfall som tar 10 000-tals år att sluta stråla, vad gör 10-20 år extra med säg 30 ggr mer avfall pga nya reaktorer, om vi hinner rädda vår planet från klimatkatastrof och en flyktingvolym som får Syrienkrisen att framstå som en vindpust i jämförelse?

  • Vind, sol och vattenkraft är jättebra komplement. Med batterier eller mer miljövänliga lagringslösningar som bl a Azelios energilager så kan vi även använda elen på natten eller när det inte blåser. Men:

    • Vill vi ha vindkraftverk ståendes över hela Sverige? Det krävs stora mängder för att ersätta kärnkraft.

    • Hur genererar vi tillräckligt med solkraft på vintern?

    • Vilken flods ekosystem ska vi välja ut att sabba genom att dämma upp dess vatten för vattenkraft?

Pumpvattenkraft är ju också en intressant version av energilagring, speciellt för Sverige som redan har en stor mängd vattenkraft. Har ingen större koll på hur mycket lagring man kan få ut här, men känns ju definitivt som något som är värt att satsa på om man ska bort från kärnkraften.

Sen gäller det ju att börja handla mer effektivt med el över landsgränser såklart, vilket även det kan hjälpa till att minska problemet med lagringen av energi när vädret sviker. Mindre sannolikt att vädret sviker stora områden samtidigt.

Ett annat problem med vindkraften är att den producerar mindre el än den "borde" när det är riktigt kallt och därmed behövs som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Vi i sverige, har vi några personer som engagerar sig i frågan om gen 4 reaktorer? Vet att Seaborg driver frågan men dom är ju danskar..

Edit: Ser nu att dom håller på med salt, det är väl lite skillnad gentemot "vanliga" gen 4

Spontant så har jag mest hört att det ska läggas ner, men jag har inte full koll.
Instämmer med ovanstående om att man måste ha en mera genomskinlig debatt. Det känns som att majoriteten bara ser Fukushima eller Chernobyl när man ens nämner ordet kärnkraft. Sorgligt enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är en egenskap för varje Gen IV-reaktor, för att dra ett exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor#Molten-sa...
Såklart avfallet behöver hanteras korrekt. Vad Gen IV gör är att minska på riskerna med avfallet då mycket av det har bränts upp. Dessutom kan inte en Gen IV-reaktor få härdsmälta, bränslet har en starkt negativ void-koefficient. Slänger du en bomb i reaktortanken så är i princip det enda som händer att du mekaniskt av bombens sprängkraft slungar iväg radioaktivt material i omgivningen. En härdsmälta som kokar bort ämnena kommer inte att ske, allt bara kallnar och stannar av.

Under tiden det kallnar måste den kylas därav konvektion delen. Vore inte värme efter avstägning ett problem skulle denna konvektion vara värdelös och helt onödig. Klart den kan får härd smälta. Allt vatten/kyl medium rinner ur samtidigt som ett mekaniskt fel låser fast reaktorn på max effekt.

Titanic kallades osänkbart och vi alla vet ju hur det gick...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Spontant så har jag mest hört att det ska läggas ner, men jag har inte full koll.
Instämmer med ovanstående om att man måste ha en mera genomskinlig debatt. Det känns som att majoriteten bara ser Fukushima eller Chernobyl när man ens nämner ordet kärnkraft. Sorgligt enligt mig

Även jag håller med, sen är det TYVÄRR en politisk fråga, man kan inte ha en diskussion utan att blanda in politik

såhär står det på vattenfalls hemsida:

"För att bygga nya kärnkraftverk måste energiintensiva material användas, till exempel metall och betong, men så snart kraftverket tagits i drift släpper det ut extremt små mängder koldioxid."

Är det inte koldioxid utsläpp som man måste få ner, men ändå vill man avvecka kärnkraft?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Även jag håller med, sen är det TYVÄRR en politisk fråga, man kan inte ha en diskussion utan att blanda in politik

såhär står det på vattenfalls hemsida:

"För att bygga nya kärnkraftverk måste energiintensiva material användas, till exempel metall och betong, men så snart kraftverket tagits i drift släpper det ut extremt små mängder koldioxid."

Är det inte koldioxid utsläpp som man måste få ner, men ändå vill man avvecka kärnkraft?

Jag försökte väl undvika politiken genom att prata om vad FOLK verkar tycka, snarare än politikerna.
Hahah, kanske jag misslyckades lite där xD

Hur som helst så styr vi skutan rätt igen!
Precis som du skriver så motsägelser ju dom sig själva i samma mening... Ett argument jag hört mot kärnkraft har varit att det inte är lönsamt efter som man måste riva dom efter x antal år. Men detta argumentet verkar har blivit nedskjutet både 2 och 3 gånger här inne, så jag börjar få slut på idéer till varför man inte borde lägga ner pengar och tid att bana in för 4e generationens kärnkraft även i sverige.

Är det någon som vet hur säkra 4e generationens kärnkraft är mot naturkatastrofer? Här i Sverige lär det ju inte behövas så mycket säkerhetsåtgärder mot sådant, men jag tänker sydasien och andra ställen som ofta drabbas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Wow, snabba ryck där @Stefflo

Nej, men roligt att se att det händer saker bland de styrande!

Är född snabb😂

Håller med men tyvärr lär inte så mycket hända så länge MP är med och bestämmer i politiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det första som behövs för att avgöra detta är selektiv frånkoppling av elnätskunder. Det behöver fungera så att den som propagerar för t.ex. sol- och vindkraft får välja det som elavtal, och när produktionen från de energislagen faller så bryts strömmen i de hushållen/industrierna som valt dessa först. Samma sak för alla energislag.

Idag är det väldigt lätt att komma undan med att propagera för och driva igenom energislag som inte klarar att leverera kraft t.ex. vintertid, samtidigt som samma individer åker snålskjuts på energislag de vill förbjuda.

Det är dags att se till att konsekvenserna flyttas till rätt delar av samhället helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det svensk-franska samarbetet Astrid lades mycket riktigt ned för drygt ett år sedan, varför gjordes det?

Brist på samarbetspartners, ett enskilt företag vill/kan inte axla ansvaret. Sverige var bara inblandat akademiskt.

EPR verkar vara ett lite förlorat spår om de inte kan göra det enklare i framtida varianter. Finland valde efter EPR-projektet ryska VVER-reaktorer och de är utmärkta, men ska vi ha kraft från dessa får vi väl bygga (nya/fler) kraftledningar till Vitryssland (eller vad nu de själva föredrar att kalla landet) eller Finland. VVER-1200/AES-2006 har passiva säkerhetssystem och tar inte över 15 år att bygga. I Astravjets tog det 7 år, och det var första exportvarianten. I Finland kommer Framatome och Siemens vara inblandade och det ska ändå inte ta mer än 7 år, vem mer är så flexibel att du kan byta ut styrsystemen och ändå inte försena bygget med flera år? Nu arbetar ju Framatome förvisso med system för VVER-TOI också.

Fransmännen är fortfarande bra på mycket, men de förlitar sig på japanerna för så många kritiska delar av reaktorn och när de väl börja bygga EPR så hade de inte byggt någon reaktor på många år. De problemen kan man inte komma ifrån helt, alla förlorade kapacitet när det gäller tillverkning, och ska vi göra ett stort skifte så skulle vi behöva en större byggtakt än på de ca 20 år från 60-80-talet som vi hade. Tekniken i sig, som i konstruktionen av reaktorn och dylikt ska man nog inte se som hinder för varken III+ eller IV, men kapaciteten att bygga finns inte där och är också något som det behöver läggas resurser på.

I praktiken minskar kärnkraftens andel om allt vi gör är att ersätta de verk som avvecklas, och än är vi inte riktigt på väg mot att faktiskt öka antalet reaktorer med betydande siffror. Satsningarna som görs nu är till stor del inriktade på att ersätta verk som ska stängas och avvecklas.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra tråd om ett ämne som intresserar mig. Har inte läst igenom allt, men tänkte dela med mig av lite tankar i alla fall.

Min syn på Sveriges produktion av el i stort är väl som många andra här, att det inte finns någon riktigt bra ersättare för kärnkraften idag.

Solenergi skulle jag tycka vore bättre att satsa på i breddgrader med mer sol än här uppe i norr. Om jag ska vara lite utopiskt så tycker jag det vore bra ifall man investerade i solceller i t.ex. Afrika och producerade vätgas med elen för att försöka ersätta den fossila användningen i fordon. Då stimuleras relativt fattiga ekonomier samtidigt som man löser problemet med fossila bränslen utan att för delen belasta och tvinga fram extra investeringskostnader på befintliga elnät mer än i dagsläget.

Vindkraft är ett bra komplement, men den ersätter inte kärnkraften eftersom den som sagt är väldigt väderberoende och ostabil medans kärnkraften är motsatsen. Dessutom så är det inte kärnkraftsel man trycker bort med mer vindkraft, det är vattenkraften, reglerkraften, som ersätts. Det behöver inte i sig vara något dåligt då man sparar på vattnet i magasinen och har därigenom mer marginaler ifall en kall vinter inträffar, eller att ett kärnkraftverk eller två måste stoppas.

Mer vindkraft leder däremot till mindre stabilt elnät eftersom den stora svängmassan i kärnkraftverkens ångturbiner skapar en naturlig tröghet i systemet och köper mer tid för reglerkraften att hinna med. Plockas den massan bort måste vi ha en större effektreserv som går att starta snabbt (snabbare än i dagsläget) för att inte riskera att stora delar av landet släcks ner ifall frekvensen på elnätet blir för låg (effektbrist). Vilken typ av stabil elproduktion är de mest snabbstartade? Dieselgeneratorer, gasturbiner och oljekraftverk!

Att vindkraft subventioneras leder också till att priset för kärnkraftproduktion går upp, vilket leder till ännu mindre incitament för elbolagen att driva kärnkraften vidare. Man bränner sitt skepp i båda ändarna.

I dagsläget låter det även som att stor del av bilflottan ska ersättas med elbilar. Vad händer med elförbrukningen då? Dagtid kommer den att öka, och nattetid kommer den nog att öka ännu mer då många bilar står på laddning. Att jämna ut effektskillnaden mellan dag och natt är en bra sak, men höjs lägsta nivån under ett givet dygn året om så behöver vi mer baskraft, inte mindre.

Som jag ser det så leder allt detta till att vi får större behov av effektreserver av huvudsakligen fossila bränslen samtidigt som vi behöver bygga ut överföringskapaciteten från norr och mot resten av kontinenten. En sak som jag har reflekterat över under den här Corona-krisen är att när "the shit hits the fan" så är det kanske inte helt optimalt att göra sig ännu mer beroende av grannländer, grannländer som har en större andel fossil elproduktion än Sverige. Speciellt när vi i dagsläget dessutom är i stort sett självförsörjande.

Argumentet att vi producerar mer energi än vad vi förbrukar, och att vi därför också kan ta bort kärnkraften köper jag inte heller. Det är effekttopparna på enskilda dagar som är farliga, inte vad slutsumman blir efter årsslutet.

"Men vi köper ju in smutsig el från Tyskland och Polen?"
Och vad beror det på?
https://www.nyteknik.se/digitalisering/nedlagda-kraftverk-hot...
https://www.nyteknik.se/energi/kallt-och-vindstilla-nu-starta...
Importen sker huvudsakligen under vintertid, då vi dessutom exporterar samma mängd och mer till Finland. Om vi dessutom producerar överskott av el med låga CO2-utsläpp måste det väl betyda att vi borde kunna trycka bort smutsigare el nere på kontinenten? Speciellt med tanke på att Tyskland har sagt att de ska avveckla kärnkraften helt. Dessutom så importerar vi el från Danmark av en faktor 4 eller större jämfört med Tyskland och Polen tillsammans.

"Fast dansk el är väl miljövänlig?"
Danmarks elproduktion består av en större andel fossilt än Sveriges. 2017 Producerade Sverige 137 TWh el, varav drygt 1% eller 1,5 TWh kom från fossila bränslen. Danmark producerade samma år 28 TWh varav över 25% eller 7,3 TWh kom från fossila bränslen. Största mängden import skedde under vinterhalvåret då samma mängd eller mer även där exporterades till Finland.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-interna...
http://www.energimyndigheten.se/statistik/energilaget/

Vintertid har vi inte överskott. Däremot har vi flaskhalsar i stamnätet som begränsar överföringskapaciteten, långa överföringssträckor från norr med stora förluster som följd samt ett grannland på andra sidan Bottenviken som har underskott, åtminstone tills deras nya kärnreaktor kommer igång.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det första som behövs för att avgöra detta är selektiv frånkoppling av elnätskunder. Det behöver fungera så att den som propagerar för t.ex. sol- och vindkraft får välja det som elavtal, och när produktionen från de energislagen faller så bryts strömmen i de hushållen/industrierna som valt dessa först. Samma sak för alla energislag.

Idag är det väldigt lätt att komma undan med att progagera för och driva igenom energislag som inte klarar att leverera kraft t.ex. vintertid, samtidigt som samma individer åker snålskjuts på energislag de vill förbjuda.

Det är dags att se till att konsekvenserna flyttas till rätt delar av samhället helt enkelt.

Ha! Det skulle vara snyggt! Jag skulle lätt välja kärnkraft, även om kWh-priset var det dubbla. xD Jag tycker det är mer hållbart än sol och vind.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det första som behövs för att avgöra detta är selektiv frånkoppling av elnätskunder. Det behöver fungera så att den som propagerar för t.ex. sol- och vindkraft får välja det som elavtal, och när produktionen från de energislagen faller så bryts strömmen i de hushållen/industrierna som valt dessa först. Samma sak för alla energislag.

Idag är det väldigt lätt att komma undan med att progagera för och driva igenom energislag som inte klarar att leverera kraft t.ex. vintertid, samtidigt som samma individer åker snålskjuts på energislag de vill förbjuda.

Det är dags att se till att konsekvenserna flyttas till rätt delar av samhället helt enkelt.

Skulle vara en kul idé😀
Tror inte så många hade varit emot kärnkraften helt plötsligt. Skåningarna får väl i värsta fall kasta upp en vattenturbin i mörrumsån😂😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Ett litet tillägg gällande MSR-reaktorer (Gen IV, där kärnbränslet är löst i smält salt) är att de kan verka med högre drifttemperaturer och samtidigt lägre tryck på primärkretsen än dagens reaktorer. Samtidigt så kan man använda en sekundärkrets med betydligt högre temperaturer och tryck för att driva en ångturbin, med betydligt högre verkningsgrad som följd jämfört med dagens kärnkraftverk. 33% till 45%.

Eftersom verken dessutom är säkrare vore det även en bra idé att placera dem i närheten av storstäderna för att kunna utnyttja spillvärmen (som annars bara kyls bort i havet) till fjärrvärmeproduktion. Total verkningsgrad skulle då hamna över 90%, vilket är ett ganska stort hopp från 33%.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag vet att när jag tecknade mitt elavtal så valde jag att enbart ha el från kärnkraft.
Är det någon som vet om sådana där val påverkar något i själva beslutet att satsa på mer på kärnkraft eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ni som säger att vindkraft och vattenkraft är så mycket billigare, var kan jag läsa om detta?

Är själv för kärnkraft och ser inte att vi har något bra alternativ till det än idag i alla fall men kanske någon smart hittar något bättre i framtiden. För övrigt så tycker jag att är man för kärnkraft så ska man vara villig att ha det i egen kommun också.

Edit: Kärnkraft är väl riktigt CO2 snålt också, det tycker jag mig se många glömma

Skrivet av Casgar:

Ett litet tillägg gällande MSR-reaktorer (Gen IV, där kärnbränslet är löst i smält salt) är att de kan verka med högre drifttemperaturer och samtidigt lägre tryck på primärkretsen än dagens reaktorer. Samtidigt så kan man använda en sekundärkrets med betydligt högre temperaturer och tryck för att driva en ångturbin, med betydligt högre verkningsgrad som följd jämfört med dagens kärnkraftverk. 33% till 45%.

Eftersom verken dessutom är säkrare vore det även en bra idé att placera dem i närheten av storstäderna för att kunna utnyttja spillvärmen (som annars bara kyls bort i havet) till fjärrvärmeproduktion. Total verkningsgrad skulle då hamna över 90%, vilket är ett ganska stort hopp från 33%.

Det skulle ju vara riktigt najs. Skulle faktiskt gilla att ha ett lokalt kärnkraftverk som försörjer om inte bara kommunen så dess omnejd också. Om inte annat skulle det vara en häftig arbetsplats. ^^

Vi pratar om alldeles galna energimängder på nivån att motsvarande en hink rent uran skulle kunna leverera en miljard kWh energi. Då snackar vi hållbarhet.

Enligt Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium#Civilian
One kilogram of uranium-235 can theoretically produce about 20 terajoules of energy
20 TJ ≃ 5.5 GWh = 5.5 miljoner kWh
En liter uran väger 19.1 kg, en hink uran är alltså 191 kg uran (försök att lyfta den du ^^)
191*5.5 = 1.06 miljarder kWh

Lade till uträkning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Eftersom verken dessutom är säkrare vore det även en bra idé att placera dem i närheten av storstäderna för att kunna utnyttja spillvärmen (som annars bara kyls bort i havet) till fjärrvärmeproduktion. Total verkningsgrad skulle då hamna över 90%, vilket är ett ganska stort hopp från 33%.

Detta är idag olagligt att göra då man inte får profitera på restprodukter (spillvärmen) från kärnkraften i Sverige (har jag för mig).
Men visst hade det varit bra att kunna göra så eller att man hade gjort det möjligt från början genom att tillåta det.
Hade varit smutt att använt spillvärmen från Ringhals till att värma Göteborg.
Problemet är att gemene man tror att det är radioaktivt vatten som kommer i fjärrvärmeledningen och då är det ju livsfarligt!
Hela debatten och diskussionerna faller på att det är väldigt svårt att nå fram med hur det fungerar och hur säkert det faktiskt är med kärnkraft. Men det gäller ju allt som man pratar om oavsett ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Detta är idag olagligt att göra då man inte får profitera på restprodukter (spillvärmen) från kärnkraften i Sverige (har jag för mig).
Men visst hade det varit bra att kunna göra så eller att man hade gjort det möjligt från början genom att tillåta det.
Hade varit smutt att använt spillvärmen från Ringhals till att värma Göteborg.
Problemet är att gemene man tror att det är radioaktivt vatten som kommer i fjärrvärmeledningen och då är det ju livsfarligt!
Hela debatten och diskussionerna faller på att det är väldigt svårt att nå fram med hur det fungerar och hur säkert det faktiskt är med kärnkraft. Men det gäller ju allt som man pratar om oavsett ämne.

Om det är så skulle det kunna reverseras genom en regeländring - som @sunnis sa så är vi duktiga på snabba beslut (sarkasm).

Vi har ju lärt oss ganska mycket sedan vi reste de första kärnkraftverken i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag såg att det finns guidade visningar på Ringhals på somrarna, det hade nog varit kul att gå på!
Men allt är givetvis inställt pga coronan än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag såg att det finns guidade visningar på Ringhals på somrarna, det hade nog varit kul att gå på!
Men allt är givetvis inställt pga coronan än så länge.

Wow, det vore något om vi på Swec gick på en sådan tur tillsammans! Längtar till efter-corona... ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Det skulle ju vara riktigt najs. Skulle faktiskt gilla att ha ett lokalt kärnkraftverk som försörjer om inte bara kommunen så dess omnejd också. Om inte annat skulle det vara en häftig arbetsplats. ^^

Vi pratar om alldeles galna energimängder på nivån att motsvarande en hink rent uran skulle kunna leverera ett antal miljarder kWh energi. Då snackar vi hållbarhet.

Jag vill inte förstöra för dig men att jobba på ett kärnkraftverk är faktiskt rätt trist.
Nu har jag endast varit där under revisioner så det mesta är avstängt men det är också då de faktiskt händer något även om allt är enormt kontrollerat både före och efter varje arbetsorder. För att byta en motor så krävs det minst fem olika arbetsordrar och ett antal olika personer. På en vanlig arbetsplats löser du allt själv eller tillsammans med en gubbe till om det är en stor motor.
Under drift så är det mest övervakning och kontroller som görs.
Jag har sprungit en del på alla tre verken i Forsmark och måste säga att hela systemet är ett jävla krångligt sätt att koka vatten. 😀
Någon sa till mig att på Forsmark 3 så finns det drygt 3000 dörrar på hela området.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Wow, det vore något om vi på Swec gick på en sådan tur tillsammans! Längtar till efter-corona... ^^

Ja eller hur! Vi får göra en intressekoll nästa år xD

Permalänk
Inaktiv

I grunden tycker jag kärnkraft är bra för Sverige. Dock tycker jag inte man ska bygga nya kärnkraftverk, vi har helt enkelt inte behovet och kostnaderna är enorma. Den absoluta majoriteten av året så exporterar vi el, vi importerar inte. Det senaste året har priserna varit rekordlåga och priserna kommer sjunka snabbt igen när kylan släpper.

Kan man ens få ett splitternytt kärnkraftverk att bli lönsamt? Tveksamt. Många som förespråkar t ex gen 4 glömmer att kostnaderna är extrema.

Dock måste framtidens energiförsörjning säkerställas då behovet av el ökar. Jag anser att man bör satsa på billigare källor (bioenergi?) i dagsläget och fortsätta hålla kärnkraften i drift om detta kan göras säkert och lönsamt. I framtiden är det fusionsenergi som kommer rädda oss. Men det är många år bort.

Skrivet av µiCro:

Det är populistiskt att tycka illa om kärnkraftverk, men jag tycker Kurzgesagt sammanfattar det hela bra:
https://youtu.be/Jzfpyo-q-RM

Kort sagt är människan inte anpassad för att upptäcka faror där skadan sker över tid, men när faran är tydlig (som med de få gånger kärnkraftverk havererat) så går vårt alarm igång på högvarv.

Intressant med den fjärde generationens kärnkraftverk! Jag hoppas kärnkraft får en större vikt och sedan kan fasas ut när sol-, vind- och vattenkraftverk kan förse oss med den elektricitet vi behöver.

Är det verkligen populistiskt att tycka illa om kärnkraftverk? Enligt den senaste tidens opinionundersökningar av Novus och Sifo så anser endast ca 20% att den ska avvecklas genom politiska beslut.

Permalänk
Avstängd

Nya hot om kärnkraften, denna gång är det Vattenfall som behöver nya soppåsar.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/vattenfall-slaar-l...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Nya hot om kärnkraften, denna gång är det Vattenfall som behöver nya soppåsar.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/vattenfall-slaar-l...

Tror inte det är någon fara faktiskt, jag är rätt säker på att det kommer vara löst i tid.

Östhammars kommun har redan gett grönt ljus, det har Strålsäkerhetsmyndigheten också gjort vilket är underlaget regeringen är tänkt att använda vid beslut.

De enda som är emot det är miljöorganisationer, vilket förmodligen är varför MP är osäkra hur de ska agera. Nu när de är på 4% spärren är det viktigare än någonsin för dom att visa att dom står fast vid sina åsikter vilket jag absolut kan förstå. Men de kommer inte kunna stoppa några beslut här i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

KD vill att det ska byggas nya reaktorer på plats vid Ringhals.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kd-kraver-nya-karnkraf...

Ren och skär populism.

Citat:

Hur mycket tid kan man spara eller förlora på att bygga i samma byggnad?
Man borde ha en hel del gratis men givetvis blir det en del att bygga om.

Det finns ingen poäng i att använda befintliga byggnader för en ny reaktor. Byggnaderna är specialbyggda för varje reaktor och dess kringsystem, det finns inte på kartan att återanvända dem. Det går tex inte att ta ut reaktortanken utan att såga sönder den. Moderna konstruktioner har helt andra krav och förutsättningar än de som byggdes på 60-70-talen.

Däremot finns det en hel del att tjäna på att använda kringliggande infrastruktur som tex bevakning och högspänningsnät. Dessutom säger väl dagens lagar att nya verk bara för byggas på befintliga sajter och under förutsättning att gamla verk stängs av.

Skrivet av Sveklockarn:

Det första som behövs för att avgöra detta är selektiv frånkoppling av elnätskunder. Det behöver fungera så att den som propagerar för t.ex. sol- och vindkraft får välja det som elavtal, och när produktionen från de energislagen faller så bryts strömmen i de hushållen/industrierna som valt dessa först. Samma sak för alla energislag.

Helt rätt. Med de nya elmätarna som skall installeras de kommande åren kommer det dessutom bli möjligt att koppla bort enskilda förbrukare på ett helt annat sätt än idag.

Skrivet av Stefflo:

Skulle vara en kul idé😀
Tror inte så många hade varit emot kärnkraften helt plötsligt. Skåningarna får väl i värsta fall kasta upp en vattenturbin i mörrumsån😂😂😂

Vad har skåningarna gjort dig för illa? Börja med alla vegetarianer på Södermalm, det är ju de som satt oss i den här pottan.

Skrivet av chbg:

Detta är idag olagligt att göra då man inte får profitera på restprodukter (spillvärmen) från kärnkraften i Sverige (har jag för mig).
Men visst hade det varit bra att kunna göra så eller att man hade gjort det möjligt från början genom att tillåta det.
Hade varit smutt att använt spillvärmen från Ringhals till att värma Göteborg.
Problemet är att gemene man tror att det är radioaktivt vatten som kommer i fjärrvärmeledningen och då är det ju livsfarligt!
Hela debatten och diskussionerna faller på att det är väldigt svårt att nå fram med hur det fungerar och hur säkert det faktiskt är med kärnkraft. Men det gäller ju allt som man pratar om oavsett ämne.

Om det är olagligt eller inte vet jag inte men planerna fanns på 60-talet att låta spillvärme från Ringhals värma Bua och Varberg, i förlängningen även Göteborg. Tanken skrotades av precis den anledning du nämner, folk förstår inte att det är helt ofarligt och att värmen växlas av i flera steg innan den hade gått att använda i ett fjärrvärmenät. :doh:

Skrivet av Chromatic:

Jag såg att det finns guidade visningar på Ringhals på somrarna, det hade nog varit kul att gå på!
Men allt är givetvis inställt pga coronan än så länge.

Om man tycker om att åka ett sånt där litet sightseeing-tåg och lyssna på en tonåring som läser innantill från sitt guide-manus kan det vara värt ett besök och den inledande föreläsningen är faktiskt ganska intressant men det är ju inte så att man får gå runt inne i produktionsanläggningarna.

Tyvärr stängde Barsebäck sin besöksverksamhet för 1,5 år sedan men där fick man faktiskt gå in i både reaktorbyggnaden och turbinhallen på rundturerna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om man tycker om att åka ett sånt där litet sightseeing-tåg och lyssna på en tonåring som läser innantill från sitt guide-manus kan det vara värt ett besök och den inledande föreläsningen är faktiskt ganska intressant men det är ju inte så att man får gå runt inne i produktionsanläggningarna.

Tyvärr stängde Barsebäck sin besöksverksamhet för 1,5 år sedan men där fick man faktiskt gå in i både reaktorbyggnaden och turbinhallen på rundturerna.

Åh, lite mer spännande än så hade jag nog hoppats att det kunde vara... Men kanske inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I grunden tycker jag kärnkraft är bra för Sverige. Dock tycker jag inte man ska bygga nya kärnkraftverk, vi har helt enkelt inte behovet och kostnaderna är enorma. Den absoluta majoriteten av året så exporterar vi el, vi importerar inte. Det senaste året har priserna varit rekordlåga och priserna kommer sjunka snabbt igen när kylan släpper.

Kan man ens få ett splitternytt kärnkraftverk att bli lönsamt? Tveksamt. Många som förespråkar t ex gen 4 glömmer att kostnaderna är extrema.

Dock måste framtidens energiförsörjning säkerställas då behovet av el ökar. Jag anser att man bör satsa på billigare källor (bioenergi?) i dagsläget och fortsätta hålla kärnkraften i drift om detta kan göras säkert och lönsamt. I framtiden är det fusionsenergi som kommer rädda oss. Men det är många år bort.

Är det verkligen populistiskt att tycka illa om kärnkraftverk? Enligt den senaste tidens opinionundersökningar av Novus och Sifo så anser endast ca 20% att den ska avvecklas genom politiska beslut.

Fast vad är egentligen dyrt i dessa sammanhang? Tycker mig se mycket inlägg om att det är dyr energi och för dyrt att nyinvestera i, för dyrt att underhålla. Men frågan är hur mycket dyrare det är det än förhållande till andra energikällor och vilken typ av energi-behov det löser. Vindkraft är nog i det stora hela numera billigare än kärnkraft att investera i, men ska man ersätta och möta framtidens toppeffekter vintertid med vindkraft så är det väldigt mycket dyrare än kärnkraft - utan tvekan. Och energinätet fungerar på det sättet att man måste alltid varje sekund, året om möta varje effekttopp annars blir det en automatisk frånkoppling som tar dagar eller t.o.m veckor att återställa. Vad tror ni bara en förmiddag kostar när svensk basindustri står still i bara produktionsbortfall och eventuella reperationer för att saker går sönder? Vad kostar det om vi skulle hamna i sån brist att vi får återkommande frånkopplingar?

Sverige har råd med att bygga ny kärnkraft, vi är ett av världens rikare länder och har kompetens och företagande för det.

Värmekraftverk med biobränsle är en lösning om det finns biobränsle vilket har varit de senaste 30åren en konstant bristvara för att allt går åt redan.

Som det ser ut exakt nu så har vi inte kärnkraft ens till 2030 eftersom vi lägger ner reaktorer förtid. Om man inte gör det så finns det bara en teknisk livslängd att driva nuvarande år 2040+.

Det pågår även nu en elbilsomställning världen över, det är inte bara Sverige som det sker och det är inte bara Sverige som har effektbrist och överföringsbrister. Norge som har ca 1/3 elbilar i sin fordonspark har effektproblem vid laddningstoppar vissa tider på dygnet och i synnerhet nu under vintern. Sverige som stor elexportör förvänts att exportera ännu mera energi i framtiden för att vår gemensamma elmarknad ska kunna möta framtidens effektbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

KD vill att det ska byggas nya reaktorer på plats vid Ringhals.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kd-kraver-nya-karnkraf...

Hur mycket tid kan man spara eller förlora på att bygga i samma byggnad?
Man borde ha en hel del gratis men givetvis blir det en del att bygga om.

Skrivet av Stefflo:

Är född snabb😂

Håller med men tyvärr lär inte så mycket hända så länge MP är med och bestämmer i politiken.

Skulle vi inte skippa politiken? Det går väl utmärkt att diskutera tekniken utan att dra in politikers syn och din syn på politikerna?

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Mer vindkraft leder däremot till mindre stabilt elnät eftersom den stora svängmassan i kärnkraftverkens ångturbiner skapar en naturlig tröghet i systemet och köper mer tid för reglerkraften att hinna med. Plockas den massan bort måste vi ha en större effektreserv som går att starta snabbt (snabbare än i dagsläget) för att inte riskera att stora delar av landet släcks ner ifall frekvensen på elnätet blir för låg (effektbrist). Vilken typ av stabil elproduktion är de mest snabbstartade? Dieselgeneratorer, gasturbiner och oljekraftverk!

Vindkraft och solel är även svårt att transportera större sträckor. Föreställer mig att spänningsförlusterna när det skapas så lite el per enhet blir alldeles för stora. Men någon som kan matematiken bakom detta får gärna korrigera mig eller pedagogiskt förklara skillnaden mellan längre transport av kärnkraftsel och sol/vind.

Skrivet av Casgar:

Att vindkraft subventioneras leder också till att priset för kärnkraftproduktion går upp, vilket leder till ännu mindre incitament för elbolagen att driva kärnkraften vidare. Man bränner sitt skepp i båda ändarna.

I dagsläget låter det även som att stor del av bilflottan ska ersättas med elbilar. Vad händer med elförbrukningen då? Dagtid kommer den att öka, och nattetid kommer den nog att öka ännu mer då många bilar står på laddning. Att jämna ut effektskillnaden mellan dag och natt är en bra sak, men höjs lägsta nivån under ett givet dygn året om så behöver vi mer baskraft, inte mindre.

Det skulle inte förvåna mig ifall Sverige får hoppa över elbilar och köra på vätgashybrider. Elen kommer inte med nuvarande strategi räcka till, eller så blir elen så dyr att vi föredrar bensin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Fast vad är egentligen dyrt i dessa sammanhang? Tycker mig se mycket inlägg om att det är dyr energi och för dyrt att nyinvestera i, för dyrt att underhålla. Men frågan är hur mycket dyrare det är det än förhållande till andra energikällor och vilken typ av energi-behov det löser. Vindkraft är nog i det stora hela numera billigare än kärnkraft att investera i, men ska man ersätta och möta framtidens toppeffekter vintertid med vindkraft så är det väldigt mycket dyrare än kärnkraft - utan tvekan. Och energinätet fungerar på det sättet att man måste alltid varje sekund, året om möta varje effekttopp annars blir det en automatisk frånkoppling som tar dagar eller t.o.m veckor att återställa. Vad tror ni bara en förmiddag kostar när svensk basindustri står still i bara produktionsbortfall och eventuella reperationer för att saker går sönder? Vad kostar det om vi skulle hamna i sån brist att vi får återkommande frånkopplingar?

Sverige har råd med att bygga ny kärnkraft, vi är ett av världens rikare länder och har kompetens och företagande för det.

Värmekraftverk med biobränsle är en lösning om det finns biobränsle vilket har varit de senaste 30åren en konstant bristvara för att allt går åt redan.

Som det ser ut exakt nu så har vi inte kärnkraft ens till 2030 eftersom vi lägger ner reaktorer förtid. Om man inte gör det så finns det bara en teknisk livslängd att driva nuvarande år 2040+.

Det pågår även nu en elbilsomställning världen över, det är inte bara Sverige som det sker och det är inte bara Sverige som har effektbrist och överföringsbrister. Norge som har ca 1/3 elbilar i sin fordonspark har effektproblem vid laddningstoppar vissa tider på dygnet och i synnerhet nu under vintern. Sverige som stor elexportör förvänts att exportera ännu mera energi i framtiden för att vår gemensamma elmarknad ska kunna möta framtidens effektbehov.

Dyrt är när marknaden själv inte kan uppehålla kärnkraften. Kärnkraften håller på att avveckla sig självt eftersom det är svårt att tjäna pengar på den.

Jag tycker inte att man ska använda politiska riktmedel för att subventionera det heller, för att sen exportera det billigt. Våra pengar ska inte gå till att ge bort energi med förlust till våra grannländer.

Sverige behöver lösa energiförsörjningen vid peakarna på vintern. Här är biobränsle samt smarta elnät två bra hjälpmedel. Vi exporterar trots allt 80% av året så en konstant drift av ett nytt kärnkraftverk är inte lösningen för det.

Energibehovet kommer öka med 60% fram tills 2045 enligt svenskt näringsliv, i framtiden kanske det finns plats för att investera i traditionell kärnkraft om inte fusion har tagit fart ännu. Men det är inte dags än. Om 5-10 år kanske det kan löna sig genom att marknaden kan sköta det själv utan statspengar.