Samsung och TSMC aktuella som partner för EU:s kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Samsung och TSMC aktuella som partner för EU:s kretstillverkning

Medan den tyska bilindustrin blir offer för global kretsbrist blickar EU mot en framtid där unionen har säkrat tillgång på kisel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra på ett sätt men när jag ser Frankrike och Tyskland som tilltänkta produktionsområden så får jag vibbar att de där kretsarna kommer kosta typ 10ggr mer än vanligt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Bra på ett sätt men när jag ser Frankrike och Tyskland som tilltänkta produktionsområden så får jag vibbar att de där kretsarna kommer kosta typ 10ggr mer än vanligt...

Varför då, kislet kommer väl inte vara handgjort?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yasko:

Bra på ett sätt men när jag ser Frankrike och Tyskland som tilltänkta produktionsområden så får jag vibbar att de där kretsarna kommer kosta typ 10ggr mer än vanligt...

STM har ju fått det hela att gå runt i alla år, de är i grunden ett schweiziskt bolag med fabriker i bland annat Frankrike, Italien och Singapore. Lönerna är rätt höga oavsett vart grejerna tillverkas, den stora kostnaden ligger nog snarare i att bygga en ny fabrik.

Sedan har vi inom EU redan ett ledande bolag gällande halvledartillverkning, och det är ASML. Inte helt säker på om de är ensamma med litografimaskiner med EUV, men det vore förstås skoj om deras grejer kom till användning på hemmaplan också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas dom lärt sig sedan vaccinspektaklet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Hur kan alla ha så svårt att tillverka 7nm? Det är tragiskt att man endast måste förlita sig på två aktörer TMSC och Samsung.

Permalänk
Medlem

Norden vore ju perfekt område för nått sånt här. Stabil mark, inga vulkaner, inga översvämningar och annat som verkar påverka tillverkningen i Asien. Och stabil elproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Norden vore ju perfekt område för nått sånt här. Stabil mark, inga vulkaner, inga översvämningar och annat som verkar påverka tillverkningen i Asien. Och stabil elproduktion.

"Och stabil elproduktion" fnissade lite här

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

"Och stabil elproduktion" fnissade lite här

Den ÄR väldigt stabil, och ren dessutom. Därför vi fått projekt som Northvolt. Sedan finns det problem att överföra el från Norrland till sydsverige, men det är en annan femma.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

"Och stabil elproduktion" fnissade lite här

Åtminstone om man bygger i norra delen. Dessutom syftade han på hela Norden och inte bara Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Jag tänker att skattemässiga orsaker kanske kan påverka valet, men det är kanske inte så stor skillnad inom EU?
När det gäller Datacenter som byggdes i sverige så var poltikerna snabbt in med bidrag och samma skulle säkerligen inte bli här om det ej sköts mer snyggt. Vilket det lär bli bättre om det blir en EU satsning, då Eu väljer där de tror det är bäst. Någonstans centralt i EU låter ju rimligt.

Permalänk
Medlem

Dags för lite gammal hederlig rörteknik igen kanske?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

"Och stabil elproduktion" fnissade lite här

För det är den. Det som legat på tapeten några år nu är kapaciteten som upplevs vara på väg att bli uppfylld när industrier växer och elektrifieringen av fler sektorer ökar i högre takt än elproduktionen ökat. Om inte annat är detta ett sorts uttryck för stabil elproduktion i dubbel bemärkelse: dels för att den är stabil i form av få avbrott, men också stabil genom att fluktuera hyfsat lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Varför då, kislet kommer väl inte vara handgjort?

Det är ju allmänt känt att i Dresden så virkas kretsarna fram av små tanter i gungstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är ju allmänt känt att i Dresden så virkas kretsarna fram av små tanter i gungstol.

Små tanter = liten lön, är du säker på att de är små? 🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Små tanter = liten lön, är du säker på att de är små? 🤔

Blingade gungstolar med guldinlägg och RGB-kitt kostar en slant, så de har nog fina avtal. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Blingade gungstolar med guldinlägg och RGB-kitt kostar en slant, så de har nog fina avtal. 😋

Hahaha, ja det förklarar ju saken! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den ÄR väldigt stabil, och ren dessutom. Därför vi fått projekt som Northvolt. Sedan finns det problem att överföra el från Norrland till sydsverige, men det är en annan femma.

MEN....
Vi avvecklar våra kärnkraftverk och importerar Tysk kolkraftsproducerad el....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

MEN....
Vi avvecklar våra kärnkraftverk och importerar Tysk kolkraftsproducerad el....

Givetvis ett problem, men kanske inte riktigt lika stort problem som många gör det till.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-sverige-verkligen-bris...

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta
Sista inlägget jag lovar!

Skrivet av Cenorida:

Givetvis ett problem, men kanske inte riktigt lika stort problem som många gör det till.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-sverige-verkligen-bris...

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta

Mycket bra länk, tack för den.
Här har du en länk tillbaka, mycket intressant tycker jag .
Den makabra mätpunkten "dödsfall/TWh"; Kärnkraft 1 dödsfall var 14de år. Kolkraft 25 dödsfall per år. Och vi lägger ner kärnkraftsverk...

(visst, videon är fört och främst framtagen för att kommentera det man håller på med i Tyskland)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cenorida:

Givetvis ett problem, men kanske inte riktigt lika stort problem som många gör det till.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-sverige-verkligen-bris...

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta

Skrivet av ThomasLidstrom:

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta
Sista inlägget jag lovar!

Mycket bra länk, tack för den.
Här har du en länk tillbaka, mycket intressant tycker jag .
Den makabra mätpunkten "dödsfall/TWh"; Kärnkraft 1 dödsfall var 14de år. Kolkraft 25 dödsfall per år. Och vi lägger ner kärnkraftsverk...
https://www.youtube.com/watch?v=Jzfpyo-q-RM

(visst, videon är fört och främst framtagen för att kommentera det man håller på med i Tyskland)

Detta kanske här hemma här?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626074-karnkraft-for-...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta
Sista inlägget jag lovar!

Mycket bra länk, tack för den.
Här har du en länk tillbaka, mycket intressant tycker jag .
Den makabra mätpunkten "dödsfall/TWh"; Kärnkraft 1 dödsfall var 14de år. Kolkraft 25 dödsfall per år. Och vi lägger ner kärnkraftsverk...
https://www.youtube.com/watch?v=Jzfpyo-q-RM

(visst, videon är fört och främst framtagen för att kommentera det man håller på med i Tyskland)

Jag är för kärnkraftverk. Men poängen är väl att händer det något så händer det rejält.
Även om det kanske inte dör extremt många vid olyckan i sig så påverkar det området och människor runt väldigt länge framöver.
Ex senast med Fukushima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den ÄR väldigt stabil, och ren dessutom. Därför vi fått projekt som Northvolt. Sedan finns det problem att överföra el från Norrland till sydsverige, men det är en annan femma.

Problemet är att folket som har makten alltså de i söder vägrar att bygga nån el produktion i närheten av där de bor, samtidigt som de beslutar om att lägga ner den de har.
Samma sak med skog, gruvindustrin och andra mer känsliga ämnen. Det går bra så länge det sker någon annan stans, men när man själv börjar bli påverkad då byter man helt plötsligt åsikt.

Kommer att sluta i att folket i norr får betala för problemen som de i söder skapar som vanligt. Redan i dag är en 1/3 av kommunen en enda stor vindkraftpark och mer ska de bli. Med enorm miljöförstörelse som följd. Det ser helt förjävligt ut.

Sverige kör stenhårt på colonialism av den egna befolkningen samtidigt som man kritiserar andra länder. Några av de kommuner som bidrar allra mest till Sveriges välfärd är samtidigt några av de fattigaste. Många andra länder kompenserar befolkningen i alla fall, kan ta Norge som ett bra exempel.

Sen i framtiden så kommer inte norra Sverige ha lika stor överkapacitet när stålindustrin ska lägga om till hybrit. Det plus några andra industrier som håller på att etablerar sig, beräknar öka elförbrukningen med motsvarande nästan all energi som produceras av vindkraft i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det finns väl fortfarande ganska mycket industriområdesmark kring Northvoltfabriken, så TSMC kan ju smälla upp en fabrik där, det finns säkert någon sorts synergieffekter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

EDIT. Om moderator tycker detta är off topic, bryt gärna ut det till en ny tråd där vi kan diskutera detta
Sista inlägget jag lovar!

Mycket bra länk, tack för den.
Här har du en länk tillbaka, mycket intressant tycker jag .
Den makabra mätpunkten "dödsfall/TWh"; Kärnkraft 1 dödsfall var 14de år. Kolkraft 25 dödsfall per år. Och vi lägger ner kärnkraftsverk...
https://www.youtube.com/watch?v=Jzfpyo-q-RM

(visst, videon är fört och främst framtagen för att kommentera det man håller på med i Tyskland)

Är också positiv till kärnkraften ur ett miljöperspektiv. Huvudfrågan är om det är ekonomisk försvarbart i förhållande till vindkraften som ju har väldigt låg löpande kostnad. Sen är också viktigt att vi kan garantera el året runt utan att företag blir begränsade. Personligen tror jag att det är elnätet, och inte vindkraften i säg som är boven i dramat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

MEN....
Vi avvecklar våra kärnkraftverk och importerar Tysk kolkraftsproducerad el....

OCH så ska vi inte glömma att idag står norsk vattenkraft för 70% av Sveriges elimport samt att vi drastiskt ökat våran elexport till Tyskland och Polen och andra länder runt om sedan 2010 (2 TWh mot dagens 25 TWh).

Att komma och påstå att man importerar massa dyr kolkraft ifrån de begränsade länkarna till Tyskland och Polen är bara ren och skär lögn.

Varför tror du att det är effektbrist i syd? Jo, för att länkarna är för smala, båda norrut i landet och emot kontinentet. Då kan man inte i samma veva komma och påstå att Sverige importerar massor av fulel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

OCH så ska vi inte glömma att idag står norsk vattenkraft för 70% av Sveriges elimport samt att vi drastiskt ökat våran elexport till Tyskland och Polen och andra länder runt om sedan 2010 (2 TWh mot dagens 25 TWh).

Att komma och påstå att man importerar massa dyr kolkraft ifrån de begränsade länkarna till Tyskland och Polen är bara ren och skär lögn.

Varför tror du att det är effektbrist i syd? Jo, för att länkarna är för smala, båda norrut i landet och emot kontinentet. Då kan man inte i samma veva komma och påstå att Sverige importerar massor av fulel.

Nu är vi OT
Jag tror du missförstod mig.
Varför avveckla fullt fungerande kärnkraftverk när vi kan använda dem för säkra upp spikar i vår eget behov och exportera resten?
Avveckling kan vänta tills el från kärnkraftverken enbart går till export
Kanske kan de rent av placeras i standby-läge och köras i nödfall istället för kolkraftverken vi drar igång då och då?

Kort sagt: Jag menar att avvecklingen av kärnkraften bör prioriteras ner och avvecklingen av våra egna kolkraftverk prioriteras upp.

Klena länkar mellan södra och norra Sverige borde också tagits i beaktning då kärnkraftverken finns/fanns i söder...

Och...jag bor inte så långt ifrån Karlshamn och deras kolkraftverk som fyras upp vid sådana här tillfällen
Så Sverige importerar inte el förrän det verkligen behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu är vi OT
Jag tror du missförstod mig.
Varför avveckla fullt fungerande kärnkraftverk när vi kan använda dem för säkra upp spikar i vår eget behov och exportera resten?
Avveckling kan vänta tills el från kärnkraftverken enbart går till export
Kanske kan de rent av placeras i standby-läge och köras i nödfall istället för kolkraftverken vi drar igång då och då?

Kort sagt: Jag menar att avvecklingen av kärnkraften bör prioriteras ner och avvecklingen av våra egna kolkraftverk prioriteras upp.

Klena länkar mellan södra och norra Sverige borde också tagits i beaktning då kärnkraftverken finns/fanns i söder...

Och...jag bor inte så långt ifrån Karlshamn och deras kolkraftverk som fyras upp vid sådana här tillfällen
Så Sverige importerar inte el förrän det verkligen behövs

Det är oljekraftverk vi använder som reservkraftverk i Sverige inte kolkraft. t.ex Karlshamns oljekraftverk.
Om vi tittar på den nordiska potten (elmarknaden) av el så läste jag att över hälften är producerad av fossila bränslen och det var innan stängningen av Ringhals 1.
Många elbilar drivs troligtvis av el framställd av fossila bränslen vilket kanske inte alls är miljövänligt.
Istället för att avveckla kärnkraften borde vi investera i kärnkraft och vidareutveckla till kommande generation av kärnkraft som tros kunna drivas av vårt befintliga avfall som när det är uttjänt beräknas att ha en avsevärt kortare slutförvaringstid om vi inte även kan använda det avfallet i framtiden.
Tur att Vattenfall ska bygga kärnkraft i Estland så kunskap inte försvinner utan snarare att det fortsätter forskas.
Visst kan det anses vara offtopic men en garanterad och säkrad elproduktion är ett måste för denna typen av tillverkning, kanske Polen vore en lämplig plats för ett FAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om vi tittar på den nordiska potten (elmarknaden) av el så läste jag att över hälften är producerad av fossila bränslen och det var innan stängningen av Ringhals 1.

Vet inte vad du har läst någonstans men elproduktionen i Sverige är i princip helt fri från fossila bränslen. Samma sak i Norge och Island. Finland och Danmark är det lite sämre med men ändock ganska låg andel fossilproduktion sett globalt.

Elproduktion i Sverige:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sveri...

Andel av elproduktion som är fossil. Notera Island, Sverige och Norge (Samt Schweiz) i botten långt före alla andra.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-interna...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vet inte vad du har läst någonstans men elproduktionen i Sverige är i princip helt fri från fossila bränslen. Samma sak i Norge och Island. Finland och Danmark är det lite sämre med men ändock ganska låg andel fossilproduktion sett globalt.

Elproduktion i Sverige:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sveri...

Andel av elproduktion som är fossil. Notera Island, Sverige och Norge (Samt Schweiz) i botten långt före alla andra.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-interna...

Den nordiska elmarknaden följer inte geografiska norden utan har andra medlemmar som t.ex Norge, Sverige Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen utöver det så handlar dom med många flera länder via Nordpool.
Elproduktionen du länkar för 2020 är att anse som missvisande då Ringhals 1 är med där som stängdes vid årsskiftet som producerade motsvarande hela Göteborg, visserligen innehåller den stängningen av Ringhals 2.
Om vi tittar på 8-11 februari ger den sammanlagda elimporten från Danmark ungefär 105 GWh, Tyskland 17 GWh, Polen 2,5 GWh, Litauen 0,5 GWh, summa 125 GWh var av hälften grovt räknat är fossil el.
Sedan när man räknar årsproduktion så är det inte en sanning utan det visar snarare vad vi bidragit till i potten än hur den använda elen ser ut.
Tänk dig elnätet som skålar av vatten som är sammanlänkade med varandra där vi ständigt ser nivåskillnader och vatten ständigt flödar i olika riktningar och vänder fram och tillbaka då är det inte så lätt att påstå att vi använder fossilfri el.
Även om vi under vissa delar av året producerar mycket fossilfri el så fylls nätet under andra perioder med mycket fossilproducerad el.
De svenska oljekraftverken har börjat användas mer och mer vilket även det påverkar elen i elnätet.
Elproduktion är inte något som endast är nationellt utan snarare något som bör ha gemensamma mål med andra länder därför är det bra att t.ex Vattenfall bygger kärnkraft i Estland.
Hur som helst så är både elnät och elproduktionen i Sverige eftersatt och vi kan inte ha ett modernt FAB.