Permalänk

Köpråd dator 15k Adobe-säkrad

Halloj! Okej så för 7 år sen hjälpte ni mig att köpa en ny dator som har gått så sjukt bra sen dess. Nu vill jag ha hjälp med nästa bjässe!

Ni ser i min signatur vad jag har redan. Jag vill ha kvar hårddiskar, cdläsare, och sen vad som än går att ha kvar, tex cooler Mastern kanske och nätet eventuellt. Chassi återanvänder jag gärna med men inte ett krav.

Så jag behöver nytt, åtminstone:
Grafikkort
CPU
Moder
Minne

Jag vet det är helt fel tid att bygga ny dator men jag kan inte köra Adobe premiere 2020 och Chrome dödar min dator regelbundet... Börjar bli jobbigt att använda datorn.

Min fokus ligger på Adobe programmen. Indesign, Photoshop och premiere bör fungera bra. Jag vill kunna köra VR men det är sekundärt.

Notera att jag har en M2 hårddisk som måste passa i nya moderkortet. Fick det i julklapp så vill inte byta.

Budget är max 15 000kr men gärna mindre. Jag kan bygga ihop det hela själv med hjälp från en vän.

Hit me med kundkorg från inet! Vad tipsar ni om just nu? Väntetid är okej.

Tack så mycket!

Mina specs om ni inte ser signaturen (fast jag har 24gb minne nu så inte helt uppdaterad):
Moder: ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) ATX || HDD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 || HDD-Intern-3.5 Western Digital Caviar Black 2TB 7200rpm 64MB SATA-3 || Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) || Minne: Corsair 12GB (3x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP || Kyl: Cooler Master Hyper 212 EVO || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: XFX Pro Series 650W 80+ Bronze || Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem

Byt ut 5800X mot 5600X om du vill ha en mer prisvärd processor som är ungefär lika bra. Allt finns i lager om du väljer 5800x f.ö, du behöver dock lägga till en cpu-kylare till 5800x som kommer utan. Pugets photoshop test säger att båda alternativen är bättre än samtliga Intelprocessorer och skillnaden mellan de två är mycket liten men kan ändå tänka mig att de två extra kärnorna kan komma till användning.

Kommer inte rekommendera ett grafikkort under rådande omständigheter, du borde försöka knipa ett 3060 när det släpps i Mars men annars är det väl i princip första bästa som finns i lager och har ett hyfsat vettigt pris, dock hindrar ditt nätaggregat dig från att gå över 3070 men det borde räcka gott för ditt usecase.

Och angående Chrome, det finns ett bättre alternativ i form av Firefox.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14959365/tupack

Byt ut 5800X mot 5600X om du vill ha en mer prisvärd processor som är ungefär lika bra. Allt finns i lager om du väljer 5800x f.ö, du behöver dock lägga till en cpu-kylare till 5800x som kommer utan. Pugets photoshop test säger att båda alternativen är bättre än samtliga Intelprocessorer och skillnaden mellan de två är mycket liten men kan ändå tänka mig att de två extra kärnorna kan komma till användning.

Kommer inte rekommendera ett grafikkort under rådande omständigheter, du borde försöka knipa ett 3060 när det släpps i Mars men annars är det väl i princip första bästa som finns i lager och har ett hyfsat vettigt pris, dock hindrar ditt nätaggregat dig från att gå över 3070 men det borde räcka gott för ditt usecase.

Och angående Chrome, det finns ett bättre alternativ i form av Firefox.

Ser bra ut! Skulle jag kunna använda mitt gamla grafikkort med detta tills jag får tag på ett nytt?

Och kan man förboka grafikkortet nånstans eller det funkar inte så just nu? Inet står det bara "slutsålt" på...

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Ser bra ut! Skulle jag kunna använda mitt gamla grafikkort med detta tills jag får tag på ett nytt?

Ja det är nog ditt bästa alternativ just nu. GPU-marknaden är helt uppåt väggarna och i nuläget är det oklart när det kommer börja klarna upp. Som sagt var kan det vara en bra idé att försöka få tag på ett 3060 när det kommer för det verkar vara okej priser nu vid release. Dock kommer antagligen trycket vara mycket högt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Ja det är nog ditt bästa alternativ just nu. GPU-marknaden är helt uppåt väggarna och i nuläget är det oklart när det kommer börja klarna upp. Som sagt var kan det vara en bra idé att försöka få tag på ett 3060 när det kommer för det verkar vara okej priser nu vid release. Dock kommer antagligen trycket vara mycket högt.

Makes sense, kommer mitt nuvarande grafikkort bli en flaskhals för resten av datorn? :/ eller kommer det märkas prestandraskillnad bara med bättre moder+cpu+minne?

Hur får jag info om när den släpps, var är dina sources?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Makes sense, kommer mitt nuvarande grafikkort bli en flaskhals för resten av datorn? :/ eller kommer det märkas prestandraskillnad bara med bättre moder+cpu+minne?

Hur får jag info om när den släpps, var är dina sources?

I laster som kräver mycket av grafikkortet blir det absolut en flaskhals, du skriver ju dock inte att det är en speldator och det är främst där grafikkortet används. I Photoshop kommer det inte bli ett problem men där kommer det definitivt bli ett lyft med en ny processor dock kan Premiere bli något lidande men samtidigt borde uppgraderingarna göra susen där också.

Gällande informationen är nvidia för närvarande kryptiska men pcgamer och tomsguide pratar om 25 Februari, jag hörde tidigt i Mars för Sverige men minns faktiskt inte varifrån.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@hyacinthess

Hur krävande "tankearbete" utsätts datorn för?
Jag tänker spontant att den kanske "plågas" mest i Premier..?

Ovanstående gäller program, den andra aspekten är spel :
Behöver den klara spel som är / kommer vara bland de absolut mest krävande..?

Allt tipsat utöver grafikkort kommer göra den till en raket, i allt annat än de senaste krävande spelen... och RTX 3060 / högre framöver kommer klara tunga spel skapligt länge.

Så ditt GTX 970 laggar inte ner dina jobb på datorn, och ger nog lite mer än nu i många spel (med övriga kraftfullare komponenter alltså) 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

I laster som kräver mycket av grafikkortet blir det absolut en flaskhals, du skriver ju dock inte att det är en speldator och det är främst där grafikkortet används. I Photoshop kommer det inte bli ett problem men där kommer det definitivt bli ett lyft med en ny processor dock kan Premiere bli något lidande men samtidigt borde uppgraderingarna göra susen där också.

Gällande informationen är nvidia för närvarande kryptiska men pcgamer och tomsguide pratar om 25 Februari, jag hörde tidigt i Mars för Sverige men minns faktiskt inte varifrån.

Skrivet av m1k3_dd:

@hyacinthess

Hur krävande "tankearbete" utsätts datorn för?
Jag tänker spontant att den kanske "plågas" mest i Premier..?

Ovanstående gäller program, den andra aspekten är spel :
Behöver den klara spel som är / kommer vara bland de absolut mest krävande..?

Allt tipsat utöver grafikkort kommer göra den till en raket, i allt annat än de senaste krävande spelen... och RTX 3060 / högre framöver kommer klara tunga spel skapligt länge.

Så ditt GTX 970 laggar inte ner dina jobb på datorn, och ger nog lite mer än nu i många spel (med övriga kraftfullare komponenter alltså) 👍

Tack!! Aa men precis, just nu spelar jag inte mycket men hade velat spela VR senare i år. Men okej låter värt att köpa vissa delar nu och sen hålla stenkoll på när 3060 kommer tillbaka!!

Tack!

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Tack!! Aa men precis, just nu spelar jag inte mycket men hade velat spela VR senare i år. Men okej låter värt att köpa vissa delar nu och sen hålla stenkoll på när 3060 kommer tillbaka!!

Tack!

Inga problem, lycka till med köpet!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tack! Insåg att 3060 kommer spräcka min budget och jag börjar fundera på om det är värt det. Grafikkort är det som "lättast" kan uppgraderas senare känns det som. Skulle inte en Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti räcka? Jag har liksom inte ens en skärm som klarar över 60hz, prioriterade IPS och 4K istället. Eller annat grafikkort för max 4000kr?

Är inne på detta just nu:

Bytte minne pga kommer ändå aldrig överklocka, sparar hellre de pengarna och 3200mhz är max för både moder och cpu (om inte man överklockar, which, again, I've never done)

Kollar nu på en ASUS TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) istället, gillar fler usbportar och wifi.

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Tack! Insåg att 3060 kommer spräcka min budget och jag börjar fundera på om det är värt det. Grafikkort är det som "lättast" kan uppgraderas senare känns det som. Skulle inte en Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti räcka? Jag har liksom inte ens en skärm som klarar över 60hz, prioriterade IPS och 4K istället. Eller annat grafikkort för max 4000kr?

Är inne på detta just nu:
https://i.gyazo.com/a2e230823640a99cb3dbed2c84c5f182.png
Bytte minne pga kommer ändå aldrig överklocka, sparar hellre de pengarna och 3200mhz är max för både moder och cpu (om inte man överklockar, which, again, I've never done)

Kollar nu på en ASUS TUF GAMING B550M-PLUS (WI-FI) istället, gillar fler usbportar och wifi.

Aorus Pro V2 har ju kallats det bästa B550 moderkortet så i min mening är väl det mesta en nedgradering men det är klart att det kan vara bättre att spara pengar istället. Minnesöverklockning och t.ex XMP är i moderkortstillverkares ögon samma sak men som användare skulle jag säga att det är två skilda världar, kan iallafall vara värt att ha i åtanke. Nu är nog dock det mineskitet du valt bättre för pengarna i vilket fall. Gällande grafikkortet så tycker jag att du blir rånad om du väljer 1660 TI, det är en marginell uppgradering från vad du har idag och för 4000 kronor är det verkligen en dålig affär. Känns nytt grafikkort som ett måste gör du bättre i att jaga rätt på ett 1080 TI eller 5700 XT, borde finnas för runt 4000 och är avsevärt bättre, behåll annars det du har tills saker och ting ordnat upp sig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Aorus Pro V2 har ju kallats det bästa B550 moderkortet så i min mening är väl det mesta en nedgradering men det är klart att det kan vara bättre att spara pengar istället. Minnesöverklockning och t.ex XMP är i moderkortstillverkares ögon samma sak men som användare skulle jag säga att det är två skilda världar, kan iallafall vara värt att ha i åtanke. Nu är nog dock det mineskitet du valt bättre för pengarna i vilket fall. Gällande grafikkortet så tycker jag att du blir rånad om du väljer 1660 TI, det är en marginell uppgradering från vad du har idag och för 4000 kronor är det verkligen en dålig affär. Känns nytt grafikkort som ett måste gör du bättre i att jaga rätt på ett 1080 TI eller 5700 XT, borde finnas för runt 4000 och är avsevärt bättre, behåll annars det du har tills saker och ting ordnat upp sig.

Ah.. många bra poänger. Ska fundera vidare på grafikkort då. Men jag hade gärna velat ha ett moderkort med wifi och bluetooth så jag slipper ta upp slots för att sätta in såna kort, jag har redan extremt ont om usb-kontakter så vill slippa låta bluetooth ta upp en usb. Finns Aorus Pro med wifi eller nån annan med wifi som är bra?

Tex https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsocketam4/gigabyte-b550-aorus-elite-v2/1015592.13678/ ?

Och kanske dessa istället hyperx-fury-black-ddr4-3200mhz-2x32gb

Hittar inte de grafikkorten du rekommenderar och absolut inte under 6000 kr, men det är bara till att vänta, eller? Jag kanske tar mitt nuvarande grafikkort i ett halvår eller nåt tills saker kanske lagt sig i detta kaoset.... Kan inte spendera 6000kr på ett grafikkort om jag ska ha så dyr processor.

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyacinthess:

Ah.. många bra poänger. Ska fundera vidare på grafikkort då. Men jag hade gärna velat ha ett moderkort med wifi och bluetooth så jag slipper ta upp slots för att sätta in såna kort, jag har redan extremt ont om usb-kontakter så vill slippa låta bluetooth ta upp en usb. Finns Aorus Pro med wifi eller nån annan med wifi som är bra?

Tex https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsocketam4/gigabyte-b550-aorus-elite-v2/1015592.13678/ ?

Och kanske dessa istället hyperx-fury-black-ddr4-3200mhz-2x32gb

Hittar inte de grafikkorten du rekommenderar och absolut inte under 6000 kr, men det är bara till att vänta, eller? Jag kanske tar mitt nuvarande grafikkort i ett halvår eller nåt tills saker kanske lagt sig i detta kaoset.... Kan inte spendera 6000kr på ett grafikkort om jag ska ha så dyr processor.

De bräden med inbyggd wifi som är bra kostar lite mer, vet att X570 TUF finns med wifi som är ett riktigt bra moderkort men det blir nog dyrare. De minnena kommer funka fint också, gör ingen större skillnad egentligen. Ha lite is i magen gällande grafikkort, du har ju trots allt ett dugligt idag och härifrån kan det bara bli bättre! Kolla marknaden här om det dyker upp något vettigt, har du tur kan du ju hitta något vettigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Halloj! Jag har inte köpt datorn än men kan nu äntligen göra det!!! Jag har lite mer budget att röra mig med dessutom, men fortfarande gärna runt 15 000 kr, bara okej om det går över lite liksom.

Tar gärna förslag på ett svart chassi, så ljuddämpat som möjligt och UTAN fönstersida. Definitivt frontpanel med usb-c. Jag behöver ha plats för 3st 3,5tum hårddiskar och en cdspelare.

Och nät har jag redan XFX Pro Series 650W 80+ Bronze, men jag är okej med att kanske köpa nytt nätaggregat. Det jag har nu är 7år gammalt. Om någon vill ge ett förslag på ett nytt så hör jag gärna.

Just nu tänker jag detta:

Moderkort:
MSI MAG B550M MORTAR WIFI
https://www.inet.se/produkt/1903310/msi-mag-b550m-mortar-wifi...

CPU:
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

Minneskort:
HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 2x32GB
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Kylare:
Noctua NH-U12S
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

För hårddisk tänker jag den jag redan har:
Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2

Grafikkort kommer jag att köra på det jag redan har tills grafikkortssituationen är löst: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB

Vad tycker ni? Har något hänt sen februari som jag borde veta?

Visa signatur

Moder: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING || SSD: Samsung MZ-V7S1T0BW 970 EVO Plus 1 TB NVMe M.2 CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB || Minne: HyperX 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury RGB || Kyl: Noctua NH-D15 || Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB || Nät: Corsair RM850X 850W v2 || Chassi: Fractal Design Define 7 Svart