Intels processorer bättre än Apple M1 – med tre gånger högre strömbudget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köpte du 16GB ram, 4TB ssd och en 27" 2560x1440 IPS år 2009? Det måste väl ha gått på en halv miljon eller så..
Du har troligen uppgraderat din dator i efterhand. När det gäller utvecklingen inom datorer så har den inte precis varit linjär och det pratas nu om prishöjningar på det ena och andra. (lagring, skärmar etc) Men generellt sett så har utvecklingen varit så snabb att överdriven inköp för att ha i många år ej har lönat sig.

Det är en iMac. De är faktiskt ganska billiga OM man subtraherar kostnaden för skärmen (om man vill ha specifikt en sådan skärm). Köpte till minnet själv (bara företagsinköpare köper RAM från datorleverantören) och bytte disken när den första dog.
Använder Mac:en till allt privat, och PC-burken i princip uteslutande till spel.

Men att prata om ”generellt sett” när det gäller PC utveckling är lite tveksamt. Det senaste decenniet har sett mindre än en faktor två i enkeltrådad prestanda, och ökningen i flertrådad är inte större med mindre än att du går till sex kärnor eller fler. Och det kommer att gå än långsammare framöver. Privat kör jag ingenting som drar nytta av det. Det är en mogen marknad, och litografitekniken som drev utvecklingen har avstannat vad avser faktiska resultat. (Satsas ju fortfarande enorma belopp.)

Vad som istället driver uppgraderingar idag tycks vara nya interface och Codecs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett uttryck. Det som avses är produkter med hög kvalitet, god prestanda eller vad det nu kan vara, som folk tycker så mycket om att det inte behövs reklam, utan försäljningen från Word of mouth är så bra att reklam blir helt onödig, svårt att komma dit, men Apple, AMD, och Nvidia har ju lyckats.

Det tycker jag inte de har. Apples största inkomst är telefoner tror jag och de marknadsförs ju hårt varje gång en ny generation kommer (årligen). AMD har väl heller inte lyckats med det egentligen utan det är först på senare de vänt upp. De har väl framför allt både överlevt och på senare år lyckats för att de har fått till leverantörsavtal med Microsoft och Sony. McDonalds, Coca Cola med flera gör reklam hela tiden också trots att de borde sälja utan reklam (tycker man). Apple, Microsoft, McDonalds och Coca Cola ligger alla på topp 10 över världens starkaste varumärken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är en iMac. De är faktiskt ganska billiga OM man subtraherar kostnaden för skärmen (om man vill ha specifikt en sådan skärm). Köpte till minnet själv (bara företagsinköpare köper RAM från datorleverantören) och bytte disken när den första dog.
Använder Mac:en till allt privat, och PC-burken i princip uteslutande till spel.

Ja det är ett rimligt sätt att räkna på. Skärmen som sitter i imacs håller hög kvalité.
Men...
Så kommer man till dagen när man behöver byta lite hårdvara. Då måste man också byta skärmen.
Det är väl här den där kalkylen börjar bli trist. Skärmar kan nämligen ofta leva förbi mer än en dator.
Har en vän som sitter med det trasslet nu. Kan väl återanvända bara skärmen från sin imac? Näe det går inte längre.
Måste köpa ny skärm då också... Och då blir den där kalkylen lite vingklippt.

Aja. imacs är trevliga datorer oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Att dra slutsatser om exakt strömförbrukning vid peak i en nyhet är svårt när det skiljer så mycket mellan olika datorsystem och konfigurationer. Bara för att ett test av ett system visar ett peak-värde på 50 W betyder det inte att så är fallet med ett annat system med samma processor då tillverkare konfigurerar sina respektive system så olika. När det handlar om en skillnad som 28 W mot 10 W råder dock inga tvivel om vilket datorsystem (processor) som har störst strömbudget att leka med.

Absolut har du rätt rörande TDP, både du och Intel är den bästa sortens korrekt - tekniskt korrekt

Det är självklart svårt att jämföra strömbudget när man väger in turbolägen. För vissa är peak-performance det intressanta, för andra är sustained performance det intressanta. Det jag försökte uttrycka att jag saknar i artikeln är kanske att Intels prestandasiffror rimligen representeras av deras PL2-värde (varför skulle de visa andra siffror?). Det är alltså kanske inte jätteintressant att jämföra TDPer utan mer intressant att jämföra strömförbrukningen. Rent generellt kan jag sakna den här typen av referenser när SweClockers jämför specifikationer hos olika CPUer - det nämns sällan från SweClockers att ett chip kan förbruka markant mer annat än i reviewsammanhang. Så länge media inte ens kommenterar den faktiska förbrkningen på chipen kommer de fortsätta med sina missvisande siffror.

Jag skulle vilja avsluta på en positiv not och tacka för ditt arbete med en site jag uppskattat under många år. Har varit inne på SweClockers dagligen sedan även innan jag blev medlem, vilket var ett tag sedan

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det tycker jag inte de har. Apples största inkomst är telefoner tror jag och de marknadsförs ju hårt varje gång en ny generation kommer (årligen). AMD har väl heller inte lyckats med det egentligen utan det är först på senare de vänt upp. De har väl framför allt både överlevt och på senare år lyckats för att de har fått till leverantörsavtal med Microsoft och Sony. McDonalds, Coca Cola med flera gör reklam hela tiden också trots att de borde sälja utan reklam (tycker man). Apple, Microsoft, McDonalds och Coca Cola ligger alla på topp 10 över världens starkaste varumärken.

Du träffar enligt mig en väldigt god poäng här som så många missar, nämligen vikten av marknadsföring av varor och tjänster som redan är väl etablerade på marknaden. Precis som du säger så lägger bolagen du nämner oerhört mycket på marknadsföring, trots att produkten inte nödvändigtvis genomgått någon form av förändring eller förbättring. Det är oerhört viktigt med god marknadsföring även för väletablerade varumärken med excellenta varor och tjänster, annars tynar de sakta men säkert bort.

I princip ingenting säljer sig självt, oavsett kvalitet. Sen måste naturligtvis utbudet vara av god kvalitet även fast marknadsföringen är briljant. Annars vänder sig kunderna någon annanstans. Att säga att Apple endast är duktiga på marknadsföring och att produkterna är skit är naturligtvis ett helt felaktigt påstående.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hansfilipelo:

Absolut har du rätt rörande TDP, både du och Intel är den bästa sortens korrekt - tekniskt korrekt

Det är självklart svårt att jämföra strömbudget när man väger in turbolägen. För vissa är peak-performance det intressanta, för andra är sustained performance det intressanta. Det jag försökte uttrycka att jag saknar i artikeln är kanske att Intels prestandasiffror rimligen representeras av deras PL2-värde (varför skulle de visa andra siffror?). Det är alltså kanske inte jätteintressant att jämföra TDPer utan mer intressant att jämföra strömförbrukningen. Rent generellt kan jag sakna den här typen av referenser när SweClockers jämför specifikationer hos olika CPUer - det nämns sällan från SweClockers att ett chip kan förbruka markant mer annat än i reviewsammanhang. Så länge media inte ens kommenterar den faktiska förbrkningen på chipen kommer de fortsätta med sina missvisande siffror.

Jag skulle vilja avsluta på en positiv not och tacka för ditt arbete med en site jag uppskattat under många år. Har varit inne på SweClockers dagligen sedan även innan jag blev medlem, vilket var ett tag sedan

Krasst har alla processorer ett motsvarande PL2-värde men med olika transparens mellan olika företag. Det blir därför, tycker jag, konstigt att trycka på det samtidigt som det vad jag vet är svart låda med Apple M1 (vad de nu valt att kalla sitt motsvarande PL2-värde). Sen är det fortfarande vanskligt att PL2 = strömförbrukning. I synnerhet inte i bärbara datorer där det kan vara en peak på ett fåtal sekunder och i många fall en bråkdels, då kyllösningen allt som oftast är dimensionerad för att precis klara eller ligga under det specificerade TDP-värdet. Om en processor för bärbart bruk med 28 W TDP toppar 50 W i 0,5-2 sekunder (både en över- och underdrift) tycker i alla fall inte jag är något att problematisera.

Jag tycker det finns goda argument både för det ena och det andra, men inget entydigt svart. Det blir därför bäst att hålla oss till den lägsta gemensamma nämnaren mellan olika företags produkter, vilket är just TDP-värdena. Men jag förstår absolut vad du menar och det är klart såna aspekter som kan broderas ut mer i längre artiklar, eller kan vara föremål för fler nyheter.

Tack så mycket! Då vill jag säga att du inte uppfattas som negativ, tvärtom uppskattar jag tonen och ser dina inlägg som positiv feedback.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mrbond:

Du träffar enligt mig en väldigt god poäng här som så många missar, nämligen vikten av marknadsföring av varor och tjänster som redan är väl etablerade på marknaden. Precis som du säger så lägger bolagen du nämner oerhört mycket på marknadsföring, trots att produkten inte nödvändigtvis genomgått någon form av förändring eller förbättring. Det är oerhört viktigt med god marknadsföring även för väletablerade varumärken med excellenta varor och tjänster, annars tynar de sakta men säkert bort.

I princip ingenting säljer sig självt, oavsett kvalitet. Sen måste naturligtvis utbudet vara av god kvalitet även fast marknadsföringen är briljant. Annars vänder sig kunderna någon annanstans. Att säga att Apple endast är duktiga på marknadsföring och att produkterna är skit är naturligtvis ett helt felaktigt påstående.

Åtminstone behövs det massiv marknadsföring för att lyckas sälja skräp även om produkten inte ändras

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Åtminstone behövs det massiv marknadsföring för att lyckas sälja skräp även om produkten inte ändras

Visst, ett antal produkter eller tjänster fungerar det potentiellt för. Simpel spelteori, om det är en engångsaffär där parterna inte har något förhållande till varandra efter att transaktionen genomförts och det är ett sällanköp så kan det fungera

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Krasst har alla processorer ett motsvarande PL2-värde men med olika transparens mellan olika företag. Det blir därför, tycker jag, konstigt att trycka på det samtidigt som det vad jag vet är svart låda med Apple M1 (vad de nu valt att kalla sitt motsvarande PL2-värde). Sen är det fortfarande vanskligt att PL2 = strömförbrukning. I synnerhet inte i bärbara datorer där det kan vara en peak på ett fåtal sekunder och i många fall en bråkdels, då kyllösningen allt som oftast är dimensionerad för att precis klara eller ligga under det specificerade TDP-värdet. Om en processor för bärbart bruk med 28 W TDP toppar 50 W i 0,5-2 sekunder (både en över- och underdrift) tycker i alla fall inte jag är något att problematisera.

Jag tycker det finns goda argument både för det ena och det andra, men inget entydigt svart. Det blir därför bäst att hålla oss till den lägsta gemensamma nämnaren mellan olika företags produkter, vilket är just TDP-värdena. Men jag förstår absolut vad du menar och det är klart såna aspekter som kan broderas ut mer i längre artiklar, eller kan vara föremål för fler nyheter.

Tack så mycket! Då vill jag säga att du inte uppfattas som negativ, tvärtom uppskattar jag tonen och ser dina inlägg som positiv feedback.

Angående PL1, PL2 och Tau (hur länge CPU kan befinna sig i PL2 vid maxlast): dessa varierar inte bara mellan produkter, alla Intel CPUer (oavsett om de är "upplåsta" eller ej) tillåter att man sätter dessa värden till i praktiken vad som helst från programvara.

Går t.ex. utan problem att sätta PL1 till 200 W på min Surface Pro, den kommer aldrig dra så mycket då strömförsörjningen begränsar men det, temperatur samt max-turbofrekvens är i det läget enda begränsning för maxeffekt. Vissa bärbara utnyttjar det till att köra med olika PL-värden beroende på profil, moderkort för stationära utnyttjar detta bl.a. för att "låsta upp" strömbudget.

Precis som du skriver Jacob, hos bärbara datorer är det inte alls ovanligt att Tau är enstaka sekunder och det är fortfarande ett maxvärde då tiden i praktiken kan vara ännu kortare om man t.ex. slår i maxtemperatur.

Vet inte om man därför ska se det som en feature eller begränsning, men så vitt jag vet kan man inte ändra motsvarande saker hos Apples M1. En effekt detta medför är att M1 baserade MBA, MBP och MacMini får alla väldigt snarlika resultat medan moderna tunna bärbara med x86_64 U-serie CPUer kan prestera extremt olika mellan modeller och även olika inom samma modell beroende på omgivande temperatur och liknande, det trots samma CPU-modell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Du träffar enligt mig en väldigt god poäng här som så många missar, nämligen vikten av marknadsföring av varor och tjänster som redan är väl etablerade på marknaden. Precis som du säger så lägger bolagen du nämner oerhört mycket på marknadsföring, trots att produkten inte nödvändigtvis genomgått någon form av förändring eller förbättring. Det är oerhört viktigt med god marknadsföring även för väletablerade varumärken med excellenta varor och tjänster, annars tynar de sakta men säkert bort.

I princip ingenting säljer sig självt, oavsett kvalitet. Sen måste naturligtvis utbudet vara av god kvalitet även fast marknadsföringen är briljant. Annars vänder sig kunderna någon annanstans. Att säga att Apple endast är duktiga på marknadsföring och att produkterna är skit är naturligtvis ett helt felaktigt påstående.

Så är det, det kanske krävs en företagare för att tänka i dessa banor. Apples produkter är bra. De har, som alla, haft sina motgångar med bland annat gulnande skärmar på gamla Macbooks (kanske till och med var iBooks) och många gånger har de tagit duktigt betalt för medioker hårdvara men just kombinationen hårdvara/mjukvara oavsett om det är iPods eller Mac OS så har det varit bra. Ipod Shuffle var väl dock ett hån... Jag tror inte Microsoft hade släppt sina Surface datorer om de inte blivit inspirerade av framgångarna med Macbooks, mjukvaran hade de dessutom redan. Oavsett vilket så är det idag enligt min åsikt en smak och tyckes fråga och teoretiska jämförelse mellan batteritider eller tdp blir just bara teoretiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

McDonalds, Coca Cola med flera gör reklam hela tiden också trots att de borde sälja utan reklam (tycker man). Apple, Microsoft, McDonalds och Coca Cola ligger alla på topp 10 över världens starkaste varumärken.

Haha ja, har funderat på det där. Hur mycket kan de tjäna på de miljarder de lägger på PR?
Hur många människor kan det finnas som inte alls känner till de varumärkena? Typ fem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Haha ja, har funderat på det där. Hur mycket kan de tjäna på de miljarder de lägger på PR?
Hur många människor kan det finnas som inte alls känner till de varumärkena? Typ fem?

Det handlar inte om att folk känner till dem eller inte. Det handlar om att folk konstant ska tänka på deras existens. Har man flera alternativa drycker att välja bland så är det mer sannolikt att man väljer det man tänkt på mest den senaste tiden. De vill ha permanent boende i din hjärna.

Sen är det mer långsiktigt också. Om de inte gör någon reklam alls, så kanske det tar tio eller tiotals år, men under lång tid så kan andra konkurrenter dyka upp, göra sig kända med egen reklam, och sakta ta marknadsandelar. Och även om ingen gör nån reklam, så kommer marknadsandelarna sakta (snackar årtionden igen) sprida sig.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ett rimligt sätt att räkna på. Skärmen som sitter i imacs håller hög kvalité.
Men...
Så kommer man till dagen när man behöver byta lite hårdvara. Då måste man också byta skärmen.
Det är väl här den där kalkylen börjar bli trist. Skärmar kan nämligen ofta leva förbi mer än en dator.
Har en vän som sitter med det trasslet nu. Kan väl återanvända bara skärmen från sin imac? Näe det går inte längre.
Måste köpa ny skärm då också... Och då blir den där kalkylen lite vingklippt.

Aja. imacs är trevliga datorer oavsett.

Det går ju att komma runt så att man kan använda iMacens skärm som en vanlig skärm men det är lite meckigt, absolut. Man behöver köpa en adapter för några hundralappar och koppla in den på något sätt, kräver nog att man demonterar iMacen.

T.ex så här https://www.youtube.com/watch?v=u20ETyp4jx4

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌