Att få en faktura på tull/moms i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu har ju TS varken berättat vad han köpt eller värdet, men att det har tagits ut tull. Och han skriver också:

Kan man hitta samma vara billigare i Tyskland, Frankrike, eller något annat EU-land så gissar jag att folk kommer beställa därifrån istället. Alltså ser jag inte större chans för någon goodwill från säljaren, det är troligtvis ändå förlorade kunder.

Då hade man väl inte beställt från Storbritannien till att börja med. Företaget fick tillbaka varan och skickade om varan i februari, så de hade kunnat häva köpet om de inte vill ha kunder som terroriserar kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då hade man väl inte beställt från Storbritannien till att börja med. Företaget fick tillbaka varan och skickade om varan i februari, så de hade kunnat häva köpet om de inte vill ha kunder som terroriserar kundtjänst.

Företaget ville av någon konstig anledning fortfarande tjäna pengar på att sälja varan till kunden...
Det är ju inte företaget som kommer att behöva betala tullavgiften, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Företaget ville av någon konstig anledning fortfarande tjäna pengar på att sälja varan till kunden...
Det är ju inte företaget som kommer att behöva betala tullavgiften, osv.

De hade kunnat sälja varan till någon som inte krånglar. Eller bara hävt köpet och säga till TS att beställa igen, då hade de kunnat dra bort den brittiska momsen och låtit TS stå för alla avgifter och skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BasseBaba: Bara man håller koll på kolli så ska det nog inte bli några överraskningar.

Lite oklart vad du menar.

Jag köpte en vara inom EU som sedan pga olyckliga omständigheter skeppades utifrån. Jag hade ju alltså ingen anledning att öht tro att någon tull/moms skulle uppstå.

Allt hade varit 10x bättre om bara FedEX kunnat skicka ett mail/sms så fort deras "tulldeklaration" som dom så snällt "hjälpte" mig med var gjord.

Istället fick jag en faktura från Svea Ekonomi 2 veckor senare där det bara stod typ "importmoms" och ett totalbelopp. Jättebra. Verkligen.

Sist men inte minst, så var det även ett felaktigt belopp. Detta kom sig av att avsändaren inte hade gjort rätt tydligen, det fanns för dålig "dokumentation", så stjärnorna på FedEX hade på eget bevåg surfat till avsändarns hemsida och försökt leta upp pris på varan, vilket dom misslyckats med, så beloppet moms som skulle in var dyrare än varans totalkostnad. Det problemet slapp jag dock ta itu med eftersom avsändaren fick stå för kalaset och reda ut det....

Återigen hade även det lösts betydligt bättre om fedex "personal" bara haft lyft luren, slagit mig en signal och informerat om vad dom höll på med.

Istället fick jag lägga dagar på att ringa runt i efterhand och reda ut varför jag fått en faktura från Svea Ekonomi, vem som den egentligen kom ifrån, hur man kommit fram till ett momsbelopp som var högre än varans pris, etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1. Beror på när paketet skickades. Skickades det efter 1 januari är det tull/moms över 1600kr.

2. Du borde väl ha fått betala innan du fått varan tycker jag. Nu har ju fraktbolaget inget att förhandla med och du har inte fått infon om det och kunnat neka leverans?

3. Tull som vanligt för varor utanför EU.
Mer specifikt kan du läsa nedan.
https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Jag fick en gratis t-shirt som gåva som skickades från UK. Tyvärr fick jag betala 75+ några kronor för den

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite oklart vad du menar.

Jag köpte en vara inom EU som sedan pga olyckliga omständigheter skeppades utifrån. Jag hade ju alltså ingen anledning att öht tro att någon tull/moms skulle uppstå.

Allt hade varit 10x bättre om bara FedEX kunnat skicka ett mail/sms så fort deras "tulldeklaration" som dom så snällt "hjälpte" mig med var gjord.

Istället fick jag en faktura från Svea Ekonomi 2 veckor senare där det bara stod typ "importmoms" och ett totalbelopp. Jättebra. Verkligen.

Sist men inte minst, så var det även ett felaktigt belopp. Detta kom sig av att avsändaren inte hade gjort rätt tydligen, det fanns för dålig "dokumentation", så stjärnorna på FedEX hade på eget bevåg surfat till avsändarns hemsida och försökt leta upp pris på varan, vilket dom misslyckats med, så beloppet moms som skulle in var dyrare än varans totalkostnad. Det problemet slapp jag dock ta itu med eftersom avsändaren fick stå för kalaset och reda ut det....

Återigen hade även det lösts betydligt bättre om fedex "personal" bara haft lyft luren, slagit mig en signal och informerat om vad dom höll på med.

Istället fick jag lägga dagar på att ringa runt i efterhand och reda ut varför jag fått en faktura från Svea Ekonomi, vem som den egentligen kom ifrån, hur man kommit fram till ett momsbelopp som var högre än varans pris, etc etc.

De flesta speditörer har väl kollinummer för att spåra försändelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De hade kunnat sälja varan till någon som inte krånglar. Eller bara hävt köpet och säga till TS att beställa igen, då hade de kunnat dra bort den brittiska momsen och låtit TS stå för alla avgifter och skatter.

Eller så säljer man varan till TS och ett annat exemplar till någon annan. Det är ju inte så att den andra personen får höra vad som hänt TS...
Och har TS krånglat med företaget hittills? Vad jag vet så har han bara varit i kontakt med fraktföretaget.
Och skulle han nu ha krånglat med företaget så gissar jag återigen att chansen för goodwill är liten...

Fast då hade ju TS beställt från någon annan, han visste ju att det var tull och avgifter på beställningar efter 31 december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller så säljer man varan till TS och ett annat exemplar till någon annan. Det är ju inte så att den andra personen får höra vad som hänt TS...
Och har TS krånglat med företaget hittills? Vad jag vet så har han bara varit i kontakt med fraktföretaget.
Och skulle han nu ha krånglat med företaget så gissar jag återigen att chansen för goodwill är liten...

Fast då hade ju TS beställt från någon annan, han visste ju att det var tull och avgifter på beställningar efter 31 december.

Goodwill är enda möjligheten TS har hur som helst, det finns ingen annan än säljaren TS kan ställa några krav emot. Finns inget att återbetala från Tullverket (som någon är inne på?) eller speditören och TS har inget avtalsförhållande med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick en gratis t-shirt som gåva som skickades från UK. Tyvärr fick jag betala 75+ några kronor för den

Ifall du kan bevisa priset på varan bör du kunna få tillbaka den kostnaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Goodwill är enda möjligheten TS har hur som helst, det finns ingen annan än säljaren TS kan ställa några krav emot. Finns inget att återbetala från Tullverket (som någon är inne på?) eller speditören och TS har inget avtalsförhållande med dessa.

Håller med, skriver bara att jag tror att chansen är liten.

Men, det är oklart vad det var för vara och hur mycket som TS fick betala i tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite oklart vad du menar.

Jag köpte en vara inom EU som sedan pga olyckliga omständigheter skeppades utifrån. Jag hade ju alltså ingen anledning att öht tro att någon tull/moms skulle uppstå.

Allt hade varit 10x bättre om bara FedEX kunnat skicka ett mail/sms så fort deras "tulldeklaration" som dom så snällt "hjälpte" mig med var gjord.

Istället fick jag en faktura från Svea Ekonomi 2 veckor senare där det bara stod typ "importmoms" och ett totalbelopp. Jättebra. Verkligen.

Sist men inte minst, så var det även ett felaktigt belopp. Detta kom sig av att avsändaren inte hade gjort rätt tydligen, det fanns för dålig "dokumentation", så stjärnorna på FedEX hade på eget bevåg surfat till avsändarns hemsida och försökt leta upp pris på varan, vilket dom misslyckats med, så beloppet moms som skulle in var dyrare än varans totalkostnad. Det problemet slapp jag dock ta itu med eftersom avsändaren fick stå för kalaset och reda ut det....

Återigen hade även det lösts betydligt bättre om fedex "personal" bara haft lyft luren, slagit mig en signal och informerat om vad dom höll på med.

Istället fick jag lägga dagar på att ringa runt i efterhand och reda ut varför jag fått en faktura från Svea Ekonomi, vem som den egentligen kom ifrån, hur man kommit fram till ett momsbelopp som var högre än varans pris, etc etc.

Hur mycket tar FedEX för Tull och Moms hantering?

Posten har jag fått för mig är faktiskt inte allt för dyrt med sina avgifter där det är 75 kr och 125 kr som gäller

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ifall du kan bevisa priset på varan bör du kunna få tillbaka den kostnaden.

Nope.

https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/tullve...

Citat:

Det här gäller för att ta emot en gåva utan avgifter
Du kan bara ta emot en gåva utan att betala avgifter om gåvan

skickas mellan två privatpersoner
skickas vid ett enstaka tillfälle
skickas utan betalning från mottagaren
bara ska användas för privat bruk
inte är värd mer än 1 600 kronor
inte är en vara med särskilda regler, till exempel tobak eller parfym.

En gåva kan aldrig komma från ett företag
Om du får en gåva i samband med att du handlar något på nätet måste du betala tull, moms och eventuellt annan skatt för gåvan. Samma sak gäller om någon beställer en gåva som skickas direkt till dig från företaget, då räknas det inte som en gåva i tullen och du får betala tull, moms och eventuellt annan skatt.

75kr är ju momsdeklarationskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite oklart vad du menar.

Jag köpte en vara inom EU som sedan pga olyckliga omständigheter skeppades utifrån. Jag hade ju alltså ingen anledning att öht tro att någon tull/moms skulle uppstå.

Allt hade varit 10x bättre om bara FedEX kunnat skicka ett mail/sms så fort deras "tulldeklaration" som dom så snällt "hjälpte" mig med var gjord.

Istället fick jag en faktura från Svea Ekonomi 2 veckor senare där det bara stod typ "importmoms" och ett totalbelopp. Jättebra. Verkligen.

Sist men inte minst, så var det även ett felaktigt belopp. Detta kom sig av att avsändaren inte hade gjort rätt tydligen, det fanns för dålig "dokumentation", så stjärnorna på FedEX hade på eget bevåg surfat till avsändarns hemsida och försökt leta upp pris på varan, vilket dom misslyckats med, så beloppet moms som skulle in var dyrare än varans totalkostnad. Det problemet slapp jag dock ta itu med eftersom avsändaren fick stå för kalaset och reda ut det....

Återigen hade även det lösts betydligt bättre om fedex "personal" bara haft lyft luren, slagit mig en signal och informerat om vad dom höll på med.

Istället fick jag lägga dagar på att ringa runt i efterhand och reda ut varför jag fått en faktura från Svea Ekonomi, vem som den egentligen kom ifrån, hur man kommit fram till ett momsbelopp som var högre än varans pris, etc etc.

Ja, det är väl baksidan när fraktbolaget helt sköter tullhanteringen åt dig. De vet ju inte mer än den information som sändaren angivit och är nog generellt inte särskilt kritiskt tänkande, hela poängen ur deras perspektiv är väl att paketen inte får "fastna".

(Och jag gissar att det även förklarar varför de inte vill behöva ta kontakt med folk under processen, då "fastnar" en massa paket som måste ligga någonstans. Fråga Postnord, de vet )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu har ju TS varken berättat vad han köpt eller värdet, men att det har tagits ut tull. Och han skriver också:

Kan man hitta samma vara billigare i Tyskland, Frankrike, eller något annat EU-land så gissar jag att folk kommer beställa därifrån istället. Alltså ser jag inte större chans för någon goodwill från säljaren, det är troligtvis ändå förlorade kunder.

*hon om jag får be...

Skrivet av Petterk:

De hade kunnat sälja varan till någon som inte krånglar. Eller bara hävt köpet och säga till TS att beställa igen, då hade de kunnat dra bort den brittiska momsen och låtit TS stå för alla avgifter och skatter.

Häva köpet för att sedan beställa utan moms hade varit det bästa. Eller att företaget deklarerat och löst momsen vid frakt. Surt med moms på momsen och allt vad det blev nu.

Skrivet av Petterk:

Goodwill är enda möjligheten TS har hur som helst, det finns ingen annan än säljaren TS kan ställa några krav emot. Finns inget att återbetala från Tullverket (som någon är inne på?) eller speditören och TS har inget avtalsförhållande med dessa.

Jag får fundera lite på det, har redan bråkat om ett antal saker som gått snett med dem och vill inte ställa till det. De har trots allt en del saker som de är oslagbara på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Hej Swecare

Nu är det så att jag har fått en faktura på tull och moms på ett paket som levererades från Storbritannien förra veckan. Det gäller en beställning som lades i början på december förra året, som fastnat i posthanteringen och skickats om igen i början på februari. Då undrar jag vad som gäller här.

1: Beställningen är gjord i december, vilket jag har papper på - som dessutom medföljde paketet. Fraktföretaget hävdar å andra sidan att det är när paketet skickats och inte när det beställts som avgör. Vad är rätt?

2: Av ovan skäl hade jag ingen aning om att det här skulle komma som en smäll i efterhand. Fraktföretaget säger att jag "borde ha vetat" att det kommer tull/moms och menar att jag trots det ska betala fakturan. Nej, jag kunde verkligen inte veta att paketet gått i retur till avsändaren och skickats på nytt. Inte heller kunde jag veta att jag ska betala moms två gånger vilket det blir i detta fall. Nu undrar jag om min lagliga rätt här, om det är möjligt av dem att kräva tull i efterhand utan att ha informerat om det när jag tog emot paketet, speciellt under så oklara omständigheter, samt om vad jag kan göra just nu.

3: Är det någon som vet vad som inte innefattas av tull efter Brexit. Eller är det tull på allt därifrån nu?

1. Går det över gränsen efter 1 januari gäller tull och moms.
2. Det kan du inte ha missat, det har varit på gång i flera år, alla nyhetssidor/tv kanaler, radio etc har rapporterat att Storbritannien lämnar EU. Du kan inte ha missat det.
3. https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/tullve...

Skrivet av Balconette:

I och för sig i början på december...

En borde ju få tull/momsunderlaget presenterat som Postnord gör med Kinapaketen så att en kan ta ställning till kostnaden innan det hämtas ut. I mitt fall hade varit mycket billigare att låta paketet gå tillbaka, få pengarna i retur och beställa samma saker från ett EU-land istället. Det är ju hemskt att fraktbolag får göra så. I praktiken innebär det att vem som helst skulle ovetandes riskera att få en smäll på vansinniga belopp om det vill sig illa, bara för att du var där och tog emot ett paket adresserat till dig.

"I mitt fall hade varit mycket billigare att låta paketet gå tillbaka"

Hade det varit billigare att betala full returfrakt från Sverige till Storbritannien än att betala några kronor i moms/tull? Och på det eventuell kostnad till företaget för retur/hantering.
Frakten till Sverige från andra länder är (oftast) lägre än från Sverige till andra länder.

Skrivet av Balconette:

Jag får tacka för informationen, om än det var tråkig läsning. Får betala fakturan från fraktbolaget. Ska kontakta tullverket på måndag och höra om det inte går att göra något.

Fortfarande, helt sjukt att en kan krävas på stora summor pengar i efterhand utan minsta aning om att det skulle ske. Jag blir uppriktigt ledsen på "säkerhetshålen" i det här samhället.

"utan minsta aning"
Det är ditt ansvar att känna till lagar och regler som gäller. Det har varit tydligt i flera år att Storbritannien lämnar EU och då hamnar utanför moms/tull området, precis som alla andra länder utanför EU är.
Skyll inte på staten, eller transportföretag då det är ditt egna ansvar.

Skrivet av Balconette:

Det är ju den informationen som inte funnits innan. Jag tycker mig ha gjort mitt bästa för att leta rätt på vad som gäller men allt har verkligen varit en enda röra i och med att allt hastades ihop i sista minuten av regeringscheferna.

Jag tycker fortfarande att fraktbolagen borde vara tydliga med att moms utgår innan eller under själva leveransen. Det är inte rätt att det ska komma som en smäll i efterhand.

Det har varit tydligt i flera år, tullverket har haft info om handel utanför EU i flera år på sin hemsida:
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/tullve...

Ditt egna ansvar vad som gäller vid köp online, och eventuella tillkommande kostnader.

Skrivet av BengaBang:

Det är din skyldighet att ta reda på vad som gäller med tull och skatt likaså med alla lagar i Sverige.

Precis, och att Storbritannien lämnar EU har varit på tapeten i flera år (sedan 2016), och alla har då vetat vad som gäller med handel till/från Storbritannien från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

1. Går det över gränsen efter 1 januari gäller tull och moms.
2. Det kan du inte ha missat, det har varit på gång i flera år, alla nyhetssidor/tv kanaler, radio etc har rapporterat att Storbritannien lämnar EU. Du kan inte ha missat det.
3. https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/tullve...
"I mitt fall hade varit mycket billigare att låta paketet gå tillbaka"

Hade det varit billigare att betala full returfrakt från Sverige till Storbritannien än att betala några kronor i moms/tull? Och på det eventuell kostnad till företaget för retur/hantering.
Frakten till Sverige från andra länder är (oftast) lägre än från Sverige till andra länder.

"utan minsta aning"
Det är ditt ansvar att känna till lagar och regler som gäller. Det har varit tydligt i flera år att Storbritannien lämnar EU och då hamnar utanför moms/tull området, precis som alla andra länder utanför EU är.
Skyll inte på staten, eller transportföretag då det är ditt egna ansvar.
Det har varit tydligt i flera år, tullverket har haft info om handel utanför EU i flera år på sin hemsida:
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/tullve...

Ditt egna ansvar vad som gäller vid köp online, och eventuella tillkommande kostnader.
Precis, och att Storbritannien lämnar EU har varit på tapeten i flera år (sedan 2016), och alla har då vetat vad som gäller med handel till/från Storbritannien från EU.

Nej, jag hade ingen aning om att paket som skickades i december gått tillbaka och skickats igen i februari. Jag hade ingen som helst aning om att det skulle komma en momssmäll på det och hade inte kunnat räkna ut det även om jag visste om "skickad efter 1:a jan"-regeln

Dessutom har det varit väldigt otydligt och förvirrat vad som faktiskt kommer gälla efter brexit. Avtalslös brexit skulle leda till tull/moms men det skulle inte en avtalad brexit göra. Allt hastades ihop i sista minuten så det fanns ingen möjlighet att veta vid tidpunkten för beställandet vad som faktiskt skulle gälla. Till råga blev det en avtalad brexit med moms/tull. Vad var det där avtalet egentligen bra för?

Det finns såklart en gräns för när det kan anses vara min skyldighet att känna till saker. I det här fallet mottagande av en vara - en faktura som dimper ner i lådan i efterhand utan förvarning. Jag ska väl inte behöva vara en professor i nationalekonomi för att kunna ha ett hum om vad som gäller när ett bud kommer med ett paket till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nej, jag hade ingen aning om att paket som skickades i december gått tillbaka och skickats igen i februari. Jag hade ingen som helst aning om att det skulle komma en momssmäll på det och hade inte kunnat räkna ut det även om jag visste om "skickad efter 1:a jan"-regeln

Du visste att du inte hade fått paketet under december månad. Då är det inte så långsökt att gissa att paketet kommer efter nyår, och att det efter nyår kunde tillkomma moms och tull på varor som skickas från UK borde vara allmänt känt.
Så någon liten misstanke om det hela borde du haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du visste att du inte hade fått paketet under december månad. Då är det inte så långsökt att gissa att paketet kommer efter nyår, och att det efter nyår kunde tillkomma moms och tull på varor som skickas från UK borde vara allmänt känt.
Så någon liten misstanke om det hela borde du haft.

Frågan är väl kanske hur tydligt det varit att det faktiskt skickats om, men hursomhelst är det ju alltid lättare att vara efterklok...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Nej, jag hade ingen aning om att paket som skickades i december gått tillbaka och skickats igen i februari. Jag hade ingen som helst aning om att det skulle komma en momssmäll på det och hade inte kunnat räkna ut det även om jag visste om "skickad efter 1:a jan"-regeln

Dessutom har det varit väldigt otydligt och förvirrat vad som faktiskt kommer gälla efter brexit. Avtalslös brexit skulle leda till tull/moms men det skulle inte en avtalad brexit göra. Allt hastades ihop i sista minuten så det fanns ingen möjlighet att veta vid tidpunkten för beställandet vad som faktiskt skulle gälla. Till råga blev det en avtalad brexit med moms/tull. Vad var det där avtalet egentligen bra för?

Det finns såklart en gräns för när det kan anses vara min skyldighet att känna till saker. I det här fallet mottagande av en vara - en faktura som dimper ner i lådan i efterhand utan förvarning. Jag ska väl inte behöva vara en professor i nationalekonomi för att kunna ha ett hum om vad som gäller när ett bud kommer med ett paket till mig?

Du måste kännt till att inköp utanför EU ger eventuell moms/och tull påslag.

För företagshandel finns det vissa saker som är undantagna tull, ej privatimport.

Just för att underlätta företagande, och rädda jobb både i EU länder och i Storbritannien då båda är rätt beroende av varandra med tanke på import/export av varor.

Nej, inte professor. Men att enkelt på tullverket se att import från länder utanför EU ger ett eventuellt påslag av moms/och tull hsr funnits info i många år, där har inget ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

*hon om jag får be...

Jag får skylla på att könsfördelning på Sweclockers, iallafall den kända, är så skev som det bara går...
Men jag lägger det på minnet.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Som tidigare har nämnts så kontakta tullverket och redovisa ditt inköp. Kan du styrka att du har betalat moms före Brexit och det gäller varan som skickades i slutändan så bör du kunna återfå mellanskillnaden. Vet dock inte hur lång tid det tar.

Skrivet av muSashi:

Dessutom kan du hävda till tullverket att du redan betalat för tull och moms direkt vid ditt köp. Sen är det värt att nämna att det är en returvara som egentligen skickades innan det nya året, så den ska inte räknas efter dom nya reglerna.

Det är oklart om köparen har betalat svensk eller brittisk moms till säljaren. Säljaren betalade svensk moms om säljaren säljer varor till Sverige för mer än 350.000 kr på ett år, annars brittisk moms. Till Tullverket har det betalats svensk moms. Har det i båda fallen betalats svensk moms kanske det går att få momsen ändrad så att den bara betalas en gång genom att gå via Skatteverket eller Tullverket. Däremot är de nog inte lika villiga att betala tillbaka något om du betalat brittisk moms ena gången och svensk moms andra gången.

Skrivet av BasseBaba:

Jag råkade ut för samma sak. FedEX såg det som en "tjänst" åt mottagaren, att dom löste hela tulldeklarationen, betalade för kalaset och sen (via Svea ekonomi) skickar en faktura runt 2 veckor senare.

Jag har någon gång fått fakturan flera månader senare, men det kan ha varit från DHL eller UPS.

Skrivet av BasseBaba:

Är man med på vad som gäller så kan det väl ändå vara relativt okej (men fortfarande idiotiskt då det dröjer 2 veckor innan man själv kan granska och se att beloppen är korrekta).

Dessutom kan det bli problem om speditören slagit in fel värde, t.ex. 10.000 USD istället för 10.000 JPY eller något. Med Postnords variant kan man vägra ta emot varan så att den går tillbaka till avsändaren, men om man först ser beloppet i efterskott blir det jobbigare om man får en räkning som är hundra eller tusen gånger så hög som man räknat med. Visst, man säger att förtullningstjänsten är felaktig och ber att få felet avhjälpt, men det blir en massa bråk med speditören.

Skrivet av BasseBaba:

I mitt fall var det betydligt värre då avsändaren på eget bevåg ändrat från att som uppgivet skicka från EU, till utanför EU. Dock gjorde det att det var relativt enkelt för mig att få pengarna återbetalda från företaget jag köpte från, men det var mycket dryg administration kring det hela.

Så det stod alltså "Skickas från EU" på butikens hemsida men sedan stod det ett annat avsändarland i spårningen?

Skrivet av BasseBaba:

Hade jag istället krävts på tull/moms direkt vid dörren/leverans hade jag bara nekat att motta paketet. Därav att även jag tycker det blir dumt när leveransbolaget täcker upp kostnader och skickar en faktura i efterhand, utan att under resans gång meddela vad som händer.
Då funkar faktiskt postnords system bättre där prylarna blockas innan man pröjsat, dock är deras hantering orimligt långsam.

Dessutom kräver det att den som tar emot paketet har koll på att man ska vägra att ta emot det. Om det är någon annan i hushållet som öppnar dörren kanske inte den personen vet om det och därför av misstag tar emot paketet. Det förutsätter också att man tittar på spårningssidan innan man får paketet om paketet inte skickas från det land man förväntat sig. Alla tittar nog inte på spårningssidan.

Skrivet av filbunke:

Företaget ville av någon konstig anledning fortfarande tjäna pengar på att sälja varan till kunden...
Det är ju inte företaget som kommer att behöva betala tullavgiften, osv.

Om kunden köpt varan i början av december och det var avtalat att den skulle skickas i december kan man eventuellt hävda att kunden hade gjort ett unionsinternt förvärv. Om säljaren på eget behåg och utan att meddela kunden väljer att ändra detta från unionsinternt förvärv till import från tredjeland skulle man kanske kunna hävda att produkten är felaktig och att felet ska avhjälpas av säljaren, särskilt om det inte var känt för köparen att varan först skickades i februari.

Skrivet av BasseBaba:

Återigen hade även det lösts betydligt bättre om fedex "personal" bara haft lyft luren, slagit mig en signal och informerat om vad dom höll på med.

Istället fick jag lägga dagar på att ringa runt i efterhand och reda ut varför jag fått en faktura från Svea Ekonomi, vem som den egentligen kom ifrån, hur man kommit fram till ett momsbelopp som var högre än varans pris, etc etc.

Hade du alltså inte sett vilket land varan skickades från när du tog emot den?

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick en gratis t-shirt som gåva som skickades från UK. Tyvärr fick jag betala 75+ några kronor för den

Var det en gåva från en privatperson eller från ett företag? Det är endast gåvor från privatpersoner som är momsfria. Jag har vänner i Storbritannien och vi brukar skicka små julklappar och födelsedagspresenter till varandra, men det funkar förstås inte om Postnord inte fattar att gåvor är momsfria.

Skrivet av Anders9110:

Hur mycket tar FedEX för Tull och Moms hantering?

Prislista.

Skrivet av anon330584:

Hade det varit billigare att betala full returfrakt från Sverige till Storbritannien än att betala några kronor i moms/tull? Och på det eventuell kostnad till företaget för retur/hantering.
Frakten till Sverige från andra länder är (oftast) lägre än från Sverige till andra länder.

Lösningen hade varit att vägra att ta emot varan och så får speditören och avsändaren klara upp det där själva. Brittiska regler säger väl att varan ska komma fram inom en månad om man inte avtalat något annat? Om varan skickades i februari trots att den beställdes i december var den kraftigt försenad.

Skrivet av Balconette:

Till råga blev det en avtalad brexit med moms/tull.

Det blev avtalad brexit utan tull, d.v.s. varor tillverkade i Storbritannien kan importeras till EU tullfritt och varor tillverkade i EU kan importeras tullfritt till Storbritannien. Däremot lämnade Storbritannien momsområdet vilket betyder att moms betalas av köparen istället för säljaren. Jämför med t.ex. Turkiet. Det är ingen tull vid köp från Turkiet (om varan tillverkats i Turkiet, EU eller Storbritannien) men du åker på att betala moms vid import. Var varan har tillverkats måste för övrigt styrkas.

Permalänk
Medlem

Taggar tråden då jag eventuellt befinner mig i en liknande sits.

Beställde en sak som enligt företaget skickades från England den 28:e december. (ej spårbart)
För en vecka sedan kontaktade jag företaget och efter lite ordväxling så hävdes köpet då jag inte fått mitt paket inom en månad efter att det skickades vilket var deras pre-Brexit policy (och återigen, det skickades pre-Brexit).

Jag räknar med att paketet är borta och det är okej då jag fått tillbaks pengarna, men det kan också vara så att det fastnat i Brexit-klyddet någonstans i EU och kanske dyker upp om en månad tillsammans med faktura och avgift från tullen.

Vad gör man då?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Taggar tråden då jag eventuellt befinner mig i en liknande sits.

Beställde en sak som enligt företaget skickades från England den 28:e december. (ej spårbart)
För en vecka sedan kontaktade jag företaget och efter lite ordväxling så hävdes köpet då jag inte fått mitt paket inom en månad efter att det skickades vilket var deras pre-Brexit policy (och återigen, det skickades pre-Brexit).

Jag räknar med att paketet är borta och det är okej då jag fått tillbaks pengarna, men det kan också vara så att det fastnat i Brexit-klyddet någonstans i EU och kanske dyker upp om en månad tillsammans med faktura och avgift från tullen.

Vad gör man då?

Om du nu fått pengarna tillbaka eftersom paketet ansetts försvunnet så borde ju det vara en utmärkt grund för att dels öht inte ta emot försändelsen och att inte heller betala moms och tull (om det nu ändå skulle komma på tal) för en försändelse du inte tagit emot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är oklart om köparen har betalat svensk eller brittisk moms till säljaren. Säljaren betalade svensk moms om säljaren säljer varor till Sverige för mer än 350.000 kr på ett år, annars brittisk moms.

Oj, när jag svarade så ser jag ingen styckesindelning alls för du har behandlat varje svar på citat som ett stycke

Ganska säker på att det är 320 000 SEK som gäller fram till 1 juli då gränsen ändras till 10 000 Euro för hela EU.

Om säljaren betalat brittisk eller svensk moms är ointressant för övrigt, det är inget som har med TS problem att göra. Det finns inget att få tillbaka från Tullverket när de följt reglerna punkt och pricka och säljaren gjort fel.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Beställde en sak som enligt företaget skickades från England den 28:e december. (ej spårbart)
För en vecka sedan kontaktade jag företaget och efter lite ordväxling så hävdes köpet då jag inte fått mitt paket inom en månad efter att det skickades vilket var deras pre-Brexit policy (och återigen, det skickades pre-Brexit).

Jag räknar med att paketet är borta och det är okej då jag fått tillbaks pengarna, men det kan också vara så att det fastnat i Brexit-klyddet någonstans i EU och kanske dyker upp om en månad tillsammans med faktura och avgift från tullen.

I och med att försändelsen skickades den 28 december, alltså före årsskiftet, ska du inte betala något extra för försändelsen. Dock kanske det är svårt för Postnord att veta när försändelsen skickades. Jag fick ett ospårbart brev kanske tio dagar in i januari som skickades under första hälften av december utan CN22-etikett och det blev inga extra avgifter för min del. Postnord kanske såg datumet på poststämpeln.

I och med att du fått pengarna tillbaka måste du nog skicka tillbaka varan. Om Postnord ber om pengar för moms är det enklaste att inte betala för då skickas den automatiskt tillbaka till avsändaren om du inte betalar innan Postnord tröttnar på att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ifall du kan bevisa priset på varan bör du kunna få tillbaka den kostnaden.

Det var från ett företag

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det var från ett företag

Gåvor från företag är momspliktiga. Det är bara gåvor från privatpersoner som är momsfria. Det är alltså korrekt att du ska betala något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det var från ett företag

Antog att det var från privatperson. Läste inte helt. My bad.
Helt korrekt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Lösningen hade varit att vägra att ta emot varan och så får speditören och avsändaren klara upp det där själva. Brittiska regler säger väl att varan ska komma fram inom en månad om man inte avtalat något annat? Om varan skickades i februari trots att den beställdes i december var den kraftigt försenad.

Fast, paketet skickades innan december, men hade gått tillbaka till avsändaren och skickades igen enligt TS:
” Nej, jag hade ingen aning om att paket som skickades i december gått tillbaka och skickats igen i februari. ”
Vilket i sig låter märkligt att missa, då de flesta online butiker skickar mail om stt ordern blivit skickad.
Troligen så fastnade det på vägen o vände, eller så var TS inte hemms vid leverans o då vände paketet, eller så missade TS att hämta ut paketet, eller så missades det att skickas notis om att hämta paketet.
Avsändaren har skickat varan i tid, o har i princip inget ansvar för transportörens saker, o även om de skulle ha det så skulle det varit acceptabelt med längre leveranstid vid brexit, med nya regler kring tull etc.

Skrivet av MinscS2:

Taggar tråden då jag eventuellt befinner mig i en liknande sits.

Beställde en sak som enligt företaget skickades från England den 28:e december. (ej spårbart)
För en vecka sedan kontaktade jag företaget och efter lite ordväxling så hävdes köpet då jag inte fått mitt paket inom en månad efter att det skickades vilket var deras pre-Brexit policy (och återigen, det skickades pre-Brexit).

Jag räknar med att paketet är borta och det är okej då jag fått tillbaks pengarna, men det kan också vara så att det fastnat i Brexit-klyddet någonstans i EU och kanske dyker upp om en månad tillsammans med faktura och avgift från tullen.

Vad gör man då?

Spara konversationen med säljaren (skriv ut om möjligt) så du har papper på att köpet är hävt.
För att visa upp för ex tullverket/skatteverket/transportören om de kräver avgifter.

Permalänk
Medlem

Det stämmer att en tullavgift måste tas ut. Hade du köpt via Tyskland hade du sluppit den.