Kommer inte åt gammal SSD via adapter i Windows. Vad gör jag för fel?

Permalänk

Kommer inte åt gammal SSD via adapter i Windows. Vad gör jag för fel?

Hej,

Har googlat en hel del och lyckas inte riktigt med det jag vill, jag behöver komma åt innehållet på hårddisken, men vet inte hur.

Jag köpte en SATA/IDE-adapter som skulle funka, hittar visserligen disken i enhetshanteraren och I datorhantering/lagring, men jag kan inte göra något med den?

Testade köpa en ny adapter med USB 3.0 i hopp om att den fick för lite ström, men jag har likvärdiga problem.

Det som kan vara bekymret är att den satt i min gamla laptop som bara tvärdog. Jag har ett vagt minne av att jag har ett lösenord på hårddisken som jag satt via BIOS, men eftersom jag inte kan starta den gamla datorn kan jag inte komma åt filerna hur jag än gör. Är det någon som har några tips? Jag kan lösenordet på hårddisken, men har vet inte hur jag ska knappa in det på en annan dator där jag kopplat in disken via USB.

Om det är någon som har ett tips på hur jag kommer åt innehållet tar jag tacksamt emot tips.

Permalänk
Medlem

Har du använd BIOS-passord (aka ATA-passord) mot disken så är du nog ganska så körd.

Passordet som du knackar in på datorns BIOS när den begär det vid start är i många datormodeller inte samma passord som skickas mot disken som ATA-passord utan är en hashad variant av den med i bioset adderat dolt och hemlig SALT-värde.

Skall du öppna disken igen så _måste_ du få igång din gamla dator/laptop igen med samma moderkort och BIOS som användes innan och slå av ATA-passordet i BIOS:et där - finns inga genvägar.

Är ATA-passordet satt så kan du inte ens formatera disken eller göra en secure erase heller (då det involvera användning av just ATA-passord) och innan det är löst så är din lagring inget annat än en bit elektronik-avfall.

Har du någon som helst ambition att rädda data ur lagringen i framtiden - släng inte din laptop som disken är satt i innan detta är löst, för laptopen är en del av nyckeln för att kunna låsa upp disken!!.

Det du kan chansa med om innehållet på lagringen är mycket viktig och din gamla dators moderkort och BIOS verkligen är död - är att kontakta diskräddningsfirma som Ibas (och då även skicka med laptopen som disken satt i tillsammans med disken) då det på en del diskar har hittas bakvägar in för att ta bort ATA-passordet via PC3000-kort och motsvarande, men dessvärre lappas även dessa bakvägar med tiden och på SSD/NVMe brukar det bli extremt dyrt - mycket dyrare än att försöka rädda data ur en havererad snurrdisk.

---

Har man högsta säkerhetsklassen satt så kan disken självförstöra sig (raderar sina egna drivrutiner och kalibreringsdata på SA-arean eller på flashmedia nollställa all data) efter rätt lågt antal försök (typ 5) i var och en av de 3 eskaleringssteg som finns, så man skall inte själv sitta med 'hdparm' i linux och blint försöka skicka olika passord till disken i hopp att kunna öppna dessa då det räcker med typ 5 försök innan det blir fruset för den eskaleringssteget och när man misslyckats även på 3' eskaleringssteget så är lagringen för alltid frusen.

---

Alla som ens överväger BIOS-passord - se till att ha daglig backup på eran disk var dag - backup på allt i princip, för när det skiter sig på laptopen så kan man inte rädda data på disken och det hela är avsiktligt byggt på sådan sätt att laptoppen anses offringsbar vid tex. att det stjäls och disken i denna skall bli snabbt oduglig i försök att logga in och leta efter data efter relativt få attackförsök och i och med att disken och datorns bios är ihopgift med en unik gemensam ej gissningsbar ATA-passord (aka hashvärde) så kan man heller inte flytta lagringen till en annan dator och fortsätta attacken då man har typ totalt 15 försök på sig...

- Detta är en behovsmönster anpassad för företag och där anställda kan ha känslig information på sin laptop och förutsätter också att laptoppen ofta gör backup automatisk tex. via windows AD när datorn pluggas in på jobbet.

Permalänk

Tack för ditt svar. Jadu, det var inte så kul. Tanken var att jag skulle ta backups, men hann aldrig göra det den sista gången. Så problemet nu är bara något enstaka innehåll jag faktiskt vill åt.

Jag har aldrig skrivit stt jag inte har kvar den gamla datorn, den gamla datorn startar inte. Mitt i användandet dog den och jag får inte liv i den. Det låter Mao som det vore klokt att försöka få någon att lyckas starta min dator helt enkelt så jag kan ta loss lösenordet. Typiskt, men det var ett bra svar. Ska se vad jag kan tänka ut.