Permalänk
Medlem

Laptop 3080/1080P

Ser att der börjar komma lite laptops med 3070 och 3080 och att dom flesta är med 1080p skärmar. Min fundering är varför man gör en laptop med 3080 kort och 1080p skärm. Känns rätt overkill?. Eller är 3080 korten i laptops inte ens nära prestandan på vanliga 3080. Att det skiljer lite har jag förståelse för.

Permalänk
Medlem

Mobila 3080 är samma krets som desktop-3070, GA104, med något fler kärnor aktiverade men lägre klockad, så den är inte i närheten av desktop-3080. Ändå overkill för 1080p tycker jag, 1440p vore nog mer lagom. Dessa laptops riktas kanske mot tävlingsinriktade spelare som hellre vill ha 300 fps än hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Mobila 3080 är samma krets som desktop-3070, GA104, med något fler kärnor aktiverade men lägre klockad, så den är inte i närheten av desktop-3080. Ändå overkill för 1080p tycker jag, 1440p vore nog mer lagom. Dessa laptops riktas kanske mot tävlingsinriktade spelare som hellre vill ha 300 fps än hög upplösning.

Fast spelar man på laptop om man tävlar?, det var min spontana tanke

Permalänk
Medlem

Nja. Varför ska du ha högre upplösning på en så liten skärm, snarare? Du lär köra en vettig sekundär skärm på den.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är mer än jag vet, eftersom jag inte intresserar mig för tävlingsscenen mer än kanske för att titta lite på fightingspel ibland. Men kanske har en del behov av att kombinera resa med spel?

En annan tanke är väl att många laptops (även en del med 3080) har 15" eller mindre, och hög upplösning är lite bortkastad på så liten yta även om man sitter närmare. Då kan det väl vara vettigt att satsa på bättre flyt, men för egen del är jag nog ute efter en 17" med 1440p.

Permalänk
Inaktiv

Jag slog till på en sådan här:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Börjar dok bli tveksam om 16" räcker, var ochså ute efter en 17 men hittade ingen bra kombo då jag ville ha nya ryzen, 3060 och 17"

Hojta till i tråden om du hittar något intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Har du hittat vad det är för power limit på grafikkortet i den modellen? Det verkar inte framgå av Lenovos specifikationsblad.

Permalänk
Inaktiv

Vad menas med det ? Jag kan ingenting om sånt, jag sitter på en 9år gammal I5a så jag vill bara ha en hyffsat kompetent dator som skulle vara relativt tyst då jag surfar och så, sedan tycker jag om att lire lite med grabben då jag har tid, och så har jag en del program som jag arbetar med som kräver en del av både processorn och grafikkortet.

Den är förmodligen overkill för mig men så räknar jag med att ha den i många år ochså, och det känns som att prestandan räcker i många år framöver.

Lenovon tilltalade mig så jag la en best på en sådan, men det kan ju alltid ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vad menas med det ? Jag kan ingenting om sånt, jag sitter på en 9år gammal I5a så jag vill bara ha en hyffsat kompetent dator som skulle vara relativt tyst då jag surfar och så, sedan tycker jag om att lire lite med grabben då jag har tid, och så har jag en del program som jag arbetar med som kräver en del av både processorn och grafikkortet.

Den är förmodligen overkill för mig men så räknar jag med att ha den i många år ochså, och det känns som att prestandan räcker i många år framöver.

Lenovon tilltalade mig så jag la en best på en sådan, men det kan ju alltid ändras.

Det finns en uppsjö av olika 3060-kretsar och det är förhållandevis stor skillnad på dem. Huvudsaklig avgörande faktor är hur mycket ström de kan matas med (power limit).

Här kan du läsa mer:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31309-nvidia-ratar-ut-39-fr...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv

Ok, där ser man, men jag hittar inget på denna, vad är bra respektive dårligt? men hursom lär det ju räcka och bli över för min del men det kan ju vara intressant att veta. verkar ju vara mer el mindre lag på att det ska skrivas ut så det kommer väl upp nånstans så småningom

Permalänk
Medlem

Det är kanske bara Elgiganten som misslyckats.

Din kommentar säger att du inte är mån om att få valuta för pengarna. Kör hårt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju inte så mycket att välja på idag om nan vill Ha ryzen och Lenovo, sp mam får nog ta det som erbjuds. Har letat ryzen laptops sedan förra sommaren. Nångång måste man slå till, ska man vänta tills nåt bättre får man vänta hela livet då det alltid kommer ett bättre erbjudande längre fram.

Sedam så bryr jag mig förm8dligen mindre om 30fps hit el ditt än vad andra här gör.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker absolut inte det är overkill till 1080p. Inte när det handlar om den bärbara versionen.

Inte om man vill ha bästa grafik och fps

Permalänk
Inaktiv

Får väl vänta och se vad det är när den anländer, har ju öppet köp så det går ju alltid att returnera igen.